Ik heb de kite even getest bij de lancering bij Natural High op 17 september. In totaal heb ik ongeveer 45 minuten met de kite hebben gevaren in zo'n 14-20 knopen wind.
De bar:
Houd lekker prettig vast maar de uiteinde zij van hard plastic. Dat is niet zo lekker als dat tegen je hoofd of iets dergelijks aan komt.
Het depower systeem is dmv een clamcleat die boven de bar zit. Het enige nadeel is dat als je de depower een stuk aan trekt je het overige gedeelte nergens aan vast te maken. Met een paar stukjes klittenband had dit heel makkelijk opgelost kunnen zijn.
Wat ook helaas niet van deze tijd is is de QR. Hij zal best werken maar je kan er niet van elke richting bij komen en klittenband voor de QR vind ik toch achterhaalt.
De kite:
Ik heb de kite uiteraard even bekeken. De kite ziet er qau kwaliteit weer beter uit dan eerst maar toch moet ik zeggen dat het niet in de buurt komt bij een Naish, Slingshot, Cabrinha, en nog veel andere merken.
Wat ze dan wel weer goed doen is het gebruik van katrollen. Ze maken gebruik van katrollen met een extra lijn er doorheen. Mocht de katrol breken dan zit je altijd nog aan de kite vast door het touw wat door de katrol gaat.
Vlieg eigenschappen:
Ik heb eigenlijk te kort met de kite gevaren om er echt iets over te zeggen. Ook was de wind niet helemaal optimaal. Hieronder mijn bevindingen:
- de kite lift je gemoedelijk van het water
- heeft een lekkere hangtime
- je loopt makkelijk hoogte
- heeft wat meer bardruk
- vaart veel op de powerlijnen, daardoor is de bar ver van je af
- klapperd aardig veel vond ik
- Stond niet zo stabiel in de lucht als andere kites die ik heb getest
Conclusie:
Ik weet zoiezo al dat dit nooit mijn kite gaat worden. Maar in meer wind wil ik graag nog een keer de Bandit 5 testen zodat ik een beter beeld van de kite kan krijgen.
De wind was wel een tikje aflandig en daardoor dicht bij de kant van de Brouwersdam erg vlagerig. Maar ik bleef het idee houden dat de kite zeer stabiel is. Alleen toen ik op het strand met de kite liep met de aflandige wind merkte ik wat klapperen van de kite. Maar op volle zee was ie wat mij betreft super en de kite heeft me op geen enkel ogenblik teleurgesteld.
Heb inmiddels een Bandit 5 11m aangeschaft, een 9m volgt binnenkort nog. Nu nog wind!
De bar:
Houd lekker prettig vast maar de uiteinde zij van hard plastic. Dat is niet zo lekker als dat tegen je hoofd of iets dergelijks aan komt.
Het depower systeem is dmv een clamcleat die boven de bar zit. Het enige nadeel is dat als je de depower een stuk aan trekt je het overige gedeelte nergens aan vast te maken. Met een paar stukjes klittenband had dit heel makkelijk opgelost kunnen zijn.
Wat ook helaas niet van deze tijd is is de QR. Hij zal best werken maar je kan er niet van elke richting bij komen en klittenband voor de QR vind ik toch achterhaalt.
De kite:
Ik heb de kite uiteraard even bekeken. De kite ziet er qau kwaliteit weer beter uit dan eerst maar toch moet ik zeggen dat het niet in de buurt komt bij een Naish, Slingshot, Cabrinha, en nog veel andere merken.
Wat ze dan wel weer goed doen is het gebruik van katrollen. Ze maken gebruik van katrollen met een extra lijn er doorheen. Mocht de katrol breken dan zit je altijd nog aan de kite vast door het touw wat door de katrol gaat.
Vlieg eigenschappen:
Ik heb eigenlijk te kort met de kite gevaren om er echt iets over te zeggen. Ook was de wind niet helemaal optimaal. Hieronder mijn bevindingen:
- de kite lift je gemoedelijk van het water
- heeft een lekkere hangtime
- je loopt makkelijk hoogte
- heeft wat meer bardruk
- vaart veel op de powerlijnen, daardoor is de bar ver van je af
- klapperd aardig veel vond ik
- Stond niet zo stabiel in de lucht als andere kites die ik heb getest
Conclusie:
Ik weet zoiezo al dat dit nooit mijn kite gaat worden. Maar in meer wind wil ik graag nog een keer de Bandit 5 testen zodat ik een beter beeld van de kite kan krijgen.
In de lucht ziet de kite er weer erg C uit, de halve maan die duidelijk zichtbaar was bij de B1 en bij de Dos nog meer is nu echt verdwenen.
Qua gevoel is wat direct opvalt dat de kites veel minder stijf zijn geworden. Dat zal komen door de reductie van de struts naar drie (dat was vorig jaar met de IV ook al, maar die heb ik niet gevaren). De kite stuurt heel erg soepel en snel genoeg. Iets minder direct en om zijn as dan de B3, maar wel met minder druk op de stuurlijnen. Dat laatste geeft een soepel en fijn stuurgevoel.
Depower is beter geworden dan bij de B3, in de zin dat er meer kracht uit de kite verdwijnt bij het volledig loslaten van de bar. Dat is even wennen bij terugspinnen na loops en dergelijke want je bent direct de druk kwijt. Ook valt de druk en snelheid uit de kite goed weg te halen door te oversheeten. Een echte C dus (ik vind hem op dit punt zeer vergelijkbaar met bijv een Fuel). Wel is de kite zoals gezegd minder stijf, dus bij harde vlagerige wind gaat hij wel een beetje jellyfishen, maar blijft hij zeer goed controleerbaar (beiden net als bijv een Fuel).
Dan het grootste voordeel van de kite en de reden waarom ik geswitched ben: kiteloopen. De kite geeft een goede boost en je kan zeer hoog komen, maar dat kon ik ook met de B3 (hoewel er veel mensen zijn die daar moeite mee hadden). De timing is wel anders van de B3 en ik moet daar nog even wennen. Na voldoende hoogte te hebben gepakt zet je met de B5 de loop in en is de pull veel aggressiever dan ik met de B3 gewend was. De kite draait zeer soepel om zijn as, en daarna klimpt hij bijzonder snel naar zenit voor een twee back- of downloop en een soepele landing. Dit is echt een zeer grote verbetering tov het modelletje 2010. Ik ben tevreden en dit is een kite waar ik voorlopig wel verder mee kan.
Mijn motto blijft nog steeds: als je dit soort kites koopt voor hun freestyle-eigenschappen, ga dan niet groter dan 9m. Voor mij (83kg) is de 9m de ultieme midrange kite vanaf 15 knopen met een 7 eronder voor de 20-25+ dagen. Voor de 10-17 kts dagen gebruik ik wel een oud modelletje in de maten 10-13m.
Betreft de vergelijking met de Fuel, over welke fuel heb je het dan? Aangezien oversheeten veel minder (eigenlijk nihil) effect heeft dan een SLE kite. Om de power uit een fuel te krijgen moet je echt met je benen werken om hem keihard naar de rand van het windvenster te laten gaan.