Kites - Kite Gear - North Rhino 5 2005 - Reviews & Informatie - Kitehigh.nl Community

North Rhino 5 (2005) starstarstarstar


Rhino 5 (2005)

De 2005 North Rhino 5 in het kort.



Maten
20

18

16
12-22 knopen
14

12
15-25 knopen
10

9



Shops
IntofunEdam
t Coraaltje IJmuidenIJmuiden aan zee
Euro Funcenter OostvoorneOostvoorne
Euro Funcenter ZevenhuizenZevenhuizen
KibocoBussum
KiteboardshopHoek van Holland
VertigoKamperland
VandenBerg SurfHoorn
Van WeeghelKatwijk aan Zee
ZwemerKamperland
Jonker FunsportsRenesse
Surfcenter.nlSteendam
AwaArnhem
Fly HighNoordwijk aan zee
Funsport MakkumMakkum
Funsport van VlietZoetermeer
Intersurf SneekSneek
Kater Funsport AlkmaarAlkmaar
Kater Funsport HippolytushoefHippolytushoef
Siem de JongDelft
TelstarsurfErmelo
TopsurfVinkenveen
Van BellenWillemstad
Windsurfing RenesseRenesse
Euro Funcenter BrouwersdamBrouwersdam
GearFreakKatwijk aan Zee


Statistieken sessielogs totaaloverzicht
Helaas, nog niemand heeft een sessie gelogd met deze kite.


1 Review(s) en gedeelde ervaringen voor de North Rhino 5 2005
Wil je ook je ervaring met dit product delen?

Review door OllieWapper op 22/09/2012


Geteste maten:
MaatgewichtLowendHighend
12 85kg 15 25
16 85kg 12 22

3 maanden geleden heb ik de 12 en de 16 aangeschaft als lichtweer kites, en daarvoor vond ik power belangrijker dan depower. mijn niveau is: front en backrolletjes met transition, beginnend uithaken.
Met de opgegeven low end bedoel ik: varen en af en toe een trick, en zonder lopen weer terug komen op je homespot, op zee, met een gemiddelde twin tip.

Ik ben zeer te spreken over de kites. Wat je inlevert aan depower krijg je terug aan stabiliteit en raw power. In de sweet spot hoef je je niet druk te maken over je kite, en hij levert heel smooth power. Voor de prijs die je tegenwoordig (2012) ervoor betaalt krijg je echt waar voor je geld. Aantrekken van de bar resulteert in meer power, maar hij zal niet snel backstallen. En voor grote kites sturen ze lekker snel. Vanwege de hoge AR en de rechte struts (denk ik) houdt ie goed tempo in de bochten, en dan levert dan goed power. Prima sinussen dus wanneer je underpowered staat. De kiteloops zijn heerlijk krachtig.

De kite ziet er stevig afgewerkt uit en voel solide in je handen. Beetje jammer is dat er flink lange latten aan de wing tips zitten, wat maakt dat je hem niet tot een klein pakketje kan opvouwen. Maar ik denk dat die latten bijdragen aan het fijne snelle smoothe sturen van de kite. Dus dat nemen we maar voor lief.

Verder vind ik het lastig springen met c-kites, ik ben dat meer gewend met SLE's (kom ik hoger), vandaar dat ik dat een 7 heb gegeven. Ze springen vast wel ok, maar mij lukt dat dus nog niet zo goed. 

Van de bar vind ik dat de QR een tikkie makkelijk losraakt. Bij elke start check ik altijd of die netjes in positie staat. Hij is dus een keer spontaan gegaan, en dan vlagt ie totaal depowered aan de 5e lijn. Ploft terug op het water met zn LE op het water, en vervolgens was ie met het aantrekken van een stuurlijn binnen een paar seconden weer in de lucht. Wat mij betreft dus prima qua veiligheid. Alleen het gebrek aan depower maakt dat je wel eens overpowered kan komen te staan, dus vandaar geen 9 of 10 voor veiligheid.
Verder moet ik enorm wennen aan de microloop aan de bar. Die blijft wel eens onbedoeld hangen. De enige reden dat ik die nog niet heb afgeknipt is omdat ik wel eens wil oefenen met die microloop met boardoffs en de Dead Man.



Totaal:
starstarstarstar
Kwaliteit:
starstarstarstarstar
Springen:
starstarstarstar
Upwind:
starstarstarstar
Depower:
starstarstar
Veiligheid:
starstarstarstar

Wie vaart hiermee?
  • Geen foto
  • Geen foto
5 Reacties
  • JB - On The Edge op 22 September 2012 @ 15:20
    Meld dit bericht aan de moderator
    Grappig,zag er volgens mij woensdag nog iemand mee varen op Slufter
  • kobrin op 23 September 2012 @ 16:58
    Meld dit bericht aan de moderator
    De 2005 en 2006 barren van North waren echt hopeloos.

    Vanaf 2007 ging het de goede richting uit.

    De nieuwere barren vliegen ook gewoon op deze kites, de moeite waard om te overwegen...
  • OllieWapper op 23 September 2012 @ 21:00
    Meld dit bericht aan de moderator
    jup, ik heb een prima 5lijns Naish bar, die past er ook op met beetje inkorten van de stuurlijnen. 5th was wel meteen de goeie lengte. Was ik nog vergeten te melden: de depowerstrap van de North bar blijft niet hangen. Dus altijd maximaal power terwijl je armen nog gestrekt hangen. Deze review met mn gezeur over wel/geen depower was trouwens met die Naish bar, anders kon ik toch onmogelijk een oordeel vormen. 

    @JB: ik geloof zelfs dat ik hem een keer op de slufter zag langskomen, en toen dacht "die lijkt me ook leuk in m'n kwiffer". Die dag zag ik ook een 2005 Vegas. Ook een prachtig modelletje. geen idee hoe die vaart.
    Op m'n homespot Scheveningen moet iedereen al de 2014 modelletjes scoren lijkt het. Val ik compleet uit de toon.
  • Michiel. op 29 September 2012 @ 15:43
    Meld dit bericht aan de moderator
    Vond de 2007 bar van North ook echt ruk, die heb ik ook gehad. De jaren erna zeker verbeterd, die van 2012 is prima. DIe van 2013 lijkt wel super...afwachten hoe dat meegaat met zand/zout/zee

    De Rhino 2005 is zo'n beetje de beste C-klassieke kite ooit! In dat jaar een revolutie wat betreft depower die vrij groot was voordat men 5th lijn ging toepassen. Prima kite met mega spronghoogte en power!

    @ JB: er vaart daar iemand rond met een rood/blauw/witte 10m Vegas uit 2005.
  • OllieWapper op 29 September 2012 @ 19:24
    Meld dit bericht aan de moderator
    Die 2005Vegas daar heeft mij een keer gered toen ik minimaal een km moest terugzwemmen na een geplopte dop. waarvoor nog immer dank! Die Vegas zag er ook prachtig uit.
    Moet trouwens zeggen dat de depower een stuk beter is dan van mn 2007fuel. En terwijl de fuel nogal "soepig" stuurt, stuurt deze rhino echt superglad. De bar....tja..nuff said.
    Ben ik best benieuwd hoe deze 05 rhino is in vergelijking met de '04 en de '06. Ik weet wel dat de '07 een compleet ander model is geworden en ook totaal anders vliegt.
    De '06 Vegas, de '07  Rebel & de '07 Rhino hebben ineens kromme struts, en (daardoor?) veel meer depower, maar vliegen wel (daardoor?) minder snel (drag?). Vooral de rebel'07.
Je dient eerst in te loggen voor je een bericht kunt plaatsen





Gebruikers Online 266 gasten 0 leden

© 2002 - 2024 Kitehigh