Waddenvereniging stapt naar de rechter

Lord of the Boards

Juni 03, 2007, 02:03:40
edit2Rapporteer  
Vandaag op Omrop Fryslan radio was een jurist van de Waddenvereniging te horen over het kitesurfen op de Waddenzee. Ze stappen naar de rechter om het kiten bij het groene strand op Terschelling en Hoek van de Bant aan te pakken.

Het geluidsfragment kun je hier beluisteren: http://www.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=an&fn=320b3f28.wma
Stanley

Antwoord #1 Juni 03, 2007, 03:40:28
edit2Rapporteer  
Wat een slap gelul.
Is er niemand die op de genoemde plekken kan filmen en het tegendeel kan bewijzen?
Lijkt mij een mooi punt om vanuit het NKV het tegendeel te bewijzen.

Laatst op Mirns gevaren waar een grote groep vogels op het water was maar geeneen nam de moeite om weg te vliegen dus het punt dat vogels bang zijn voor vliegers vind ik wel een heel zwaar onterecht. En hoezo spots genoeg op het ijsselmeer. We lopen nu al te klagen dat het te druk is. Laat staan als er weer 2 spots extra dichtgaan.

NKV maak u sterk om dit tegen te gaan en haak eens bij het RWS aan om hun gelijk te bewijzen.
wazzaah

Antwoord #2 Juni 03, 2007, 04:07:48
edit2Rapporteer  
 @ Waddenvereninging loser

Verliezen ze zo ie zo, economische belangen zijn groter op Terschelling als het om die periode gaat  (grinnik_kitesmiley)

O ja wij hebben ook een advocaat  ThumpsUp
big_ben_lair

Antwoord #3 Juni 03, 2007, 04:23:04
edit2Rapporteer  
klootzakken zijn het, maar 1 ding willen ze

zelf alleen op het wad lopen 'toezicht houden' zodat niemand anders mag genieten van al dat moois!
Lord of the Boards

Antwoord #4 Juni 03, 2007, 04:47:18
edit2Rapporteer  
Wat een slap gelul.
Is er niemand die op de genoemde plekken kan filmen en het tegendeel kan bewijzen?
Lijkt mij een mooi punt om vanuit het NKV het tegendeel te bewijzen.

Laatst op Mirns gevaren waar een grote groep vogels op het water was maar geeneen nam de moeite om weg te vliegen dus het punt dat vogels bang zijn voor vliegers vind ik wel een heel zwaar onterecht. En hoezo spots genoeg op het ijsselmeer. We lopen nu al te klagen dat het te druk is. Laat staan als er weer 2 spots extra dichtgaan.

NKV maak u sterk om dit tegen te gaan en haak eens bij het RWS aan om hun gelijk te bewijzen.

NKV is hier nog steeds bezig. Dit is een voortvloesel uit de bezwaarschriften die over het besluit zijn ingediend en eind vorig jaar tijdens een hoorzitting zijn behandeld. De Waddenvereniging gaat het nu dus via de rechter spelen.

Ik ken de situatie op Terschelling niet. Hoek van Bant zou een fourageerplaats zijn voor de vogels. Hier zouden ze dus eten vinden. Maar volgens mij vinden ze dat eten helemaal niet op het Wad, en zeker niet met hoog water.

Hij maakt zijn verhaal zo dat het lijkt alsof het slecht is voor vogels om te vliegen. Daar hebben ze dus vleugels voor gekregen. Om niet te vliegen.........

Een beetje vogel (ganzen) info:

Verjagen is dus slecht voor ganzen?
http://www.hetklokhuis.nl/lees/dossiers/read/dossier_pagina.cfm?did=2E4FB64F-2E09-41D3-8AC770EC0CE9BC63&pnr=1 (laatste alinea)

Ganzen vreten niet alleen het gras van de boeren op. Ze zitten bovendien alleen maar 's nachts op het water, en van een drukkere weg kijken ze niet meer op............
http://www.lauwersmeerkoerier.nl/html/nl/aktueel/akt20.html

En zo waren de regels een paar jaar geleden. Ganzen op je land? Schiet er gewoon een paar dood, dan gaat de rest ook wel weg...........
http://www.nojg.nl/OVERZICHT%20ONTHEFFINGEN%20GANZEN%20IN%20NEDERLAND.htm#algemeen:_Ontheffing_en_voorwaarden__

Wat zijn we nu eigenlijk allemaal aan het beschermen met zijn allen. De portemonnaie van de boeren? De vogelspotters die het hinderlijk vinden om een kite te zien? Of de wadloopvereniging, die de vogels liever zelf wegjaagt?

Het is eigenlijk al te gek dat we het over vogels moeten hebben op een kitesurf forum........
[Pepper]

Antwoord #5 Juni 03, 2007, 16:51:53
edit2Rapporteer  
Vond het al een beetje vreemd dat de NKV niet naar de rechter was gestapt naar aanleiding van de uitkomst van de bezwaarschriftpocedure. Nu doet de waddenvereniging dat al voor ze dus dat scheelt weer.

Ben erg benieuwd naar de uitspraak van de rechter over deze zaak. Hopelijk zal de rechter oordelen dat Rijkswaterstaat gewoon moet toetsen aan het BPR en daarbij dus sechts mag kijken naar de hinder en het gevaar voor het scheepvaartverkeer.
Idefixe

Antwoord #6 Juni 03, 2007, 17:10:29
edit2Rapporteer  
Ik ben best wel nieuwsgierig naar getallen/cijfers:

Hoe groot is het oppervlakte van het water dat gebruikt wordt door kitesurfers in verhouding tot de hele waddenzee.

Wat is het aantal uren dat er kitesurfers op ( dat kleine gebiedje) waddenzee aanwezig zijn in verhouding tot bijvoorbeeld de aanwezigheid van leden van de waddenvereniging? ( op een veel groter stuk van de waddenzee)

Hoeveel m2 zeiloppervlakte van de pleziervaart is er gemiddeld op een zeer groot gebied van de waddenzee t.o.v. de vierkante meters "vliegers" op een klein stukje van de waddenzee.

In hoeverre is aangetoond dat het kitesurfen de vogelpopulatie / natuur, daadwerkelijk schade  toebrengt.

Waar ik de waddenvereniging in het verleden toch als een serieuze realistische organisatie heb gezien, is het voor mij nu meer een clubje van gefrustreerde "waar kan ik tegenaan schoppen" toestand geworden. Bah....
wazzaah

Antwoord #7 Juni 03, 2007, 17:13:17
edit2Rapporteer  
@ Bozz, Surfclub Terschelling heeft een bezwaar ingediend tegen de periode, dit ligt nu bij de rechtbank. Dit van de waddenvereniging  loser is een reactie erop, ze poepen een beetje in hun broek denk ik  (grinnik_kitesmiley)

Er komt dus eerst een uitspraak voor de Surfclub.
wazzaah

Antwoord #8 Juni 03, 2007, 17:15:44
edit2Rapporteer  
@ Idefixe, aantal kiters op t groene strand is gemiddeld wel 3  (grinnik_kitesmiley)

Maar je hebt gewoon te maken met mensen die nog nooit ter plekke geweest zijn, niet snappen dat je water nodig hebt om te kitesurfen en veels teveel vrije tijd en geld hebben.
[Pepper]

Antwoord #9 Juni 03, 2007, 17:40:59
edit2Rapporteer  
@ Bozz, Surfclub Terschelling heeft een bezwaar ingediend tegen de periode, dit ligt nu bij de rechtbank. Dit van de waddenvereniging loser is een reactie erop, ze poepen een beetje in hun broek denk ik (grinnik_kitesmiley)

Er komt dus eerst een uitspraak voor de Surfclub.

Heb je al een idee wanneer je een uitspraak kunt verwachten?
amorw

Antwoord #10 Juni 03, 2007, 18:26:40
edit2Rapporteer  
klootzakken zijn het, maar 1 ding willen ze

zelf alleen op het wad lopen 'toezicht houden' zodat niemand anders mag genieten van al dat moois!

Zo is het, vrees ik. Zelfs andere natuurliefhebbers zullen dit stuk natuur niet meer te zien krijgen. Tenzij ze natuurlijk lid zijn van deze of gene specifieke (belangen-)vereniging, en dan liefst ook nog behoren tot een kliekje bonzen daarin.
Ik spreek hier uit eigen ervaring, met exact hetzelfde soort mensen. Ik was zelf ook lid en secretaris van zo´n vereniging, jaren geleden, en heb mijn lidmaatschap opgezegd toen de natuur-facisten hun intrede deden.
Ik denk dat ik voor ons allen ( of toch de meesten) spreek, wanneer ik zeg dat we moeite doen om de dieren te ontzien, maar dat het eindelijk ook eens duidelijk mag zijn dat die beestjes heel weinig last van ons hebben en inderdaad vrijwel niet opkijken van onze aanwezigheid.
Het zal wel eens gebeuren dat een watersporter in de buurt van een broedgebied komt, en dan van elke watersport, maar de invloed is duidelijk niet meer dan die van een wouw, zeearend, grote meeuw etc... Enkel een vos zal mischien wat meer paniek veroorzaken. Maar aangezien dat een dier is, maakt het, voor sommigen, duidelijk niet uit hoeveel schade hij aanricht in deze gebieden.
jaapd

Antwoord #11 Juni 03, 2007, 22:36:59
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn kritiek even naar de Waddenvereniging gemaild. Dat helpt waarschijnlijk niks maar ik heb ook even de Postcodeloterij gemaild. En daar komt 1/3 van hun geld vandaan.

Zelfs iets meer dan 1/3 en dat is tegen de regels van die loterij. Ik hoop dat de postcodeloterij volgend jaar een beter doel vind voor dat geld.
Passie

Antwoord #12 Juni 03, 2007, 22:49:40
edit2Rapporteer  
god wat een lammelul met z'n slappe gepraat.
''dat kost de vogels energie, en dat is slecht voor de vogels''

rotop. sporten is voor ons toch ook gezond
Nicolas

Antwoord #13 Juni 03, 2007, 23:26:51
edit2Rapporteer  
Het is toch ook altijd iets hé, nu is het eens een sport waar geen vervuilende gassen uit komen of vervelende geluiden en toich nog zeuren over iets. Niet te doen..
Myzrael
Gast
Antwoord #14 Juni 03, 2007, 23:43:35
edit2Rapporteer  
Wat ik wel mooi vind is dat meneer van mening is dat er voldoende plekken op het Ijsselmeer. Zullen we hem een keertje uitnodigen op een zomerse dag met windkracht 5 op Muiderberg?
Idefixe

Antwoord #15 Juni 03, 2007, 23:48:39
edit2Rapporteer  
Wat ik wel mooi vind is dat meneer van mening is dat er voldoende plekken op het Ijsselmeer. Zullen we hem een keertje uitnodigen op een zomerse dag met windkracht 5 op Muiderberg?

pfff dan ben jij in de zomer waarschijnlijk nog nooit op workum geweest. ( en da's voor die vent ook weer een stukkie dichter bij huis)
jetzu

Antwoord #16 Juni 04, 2007, 00:07:25
edit2Rapporteer  
Kunnen we die gek daar dan niet gelijk "per ongeluk" verzuipen???
Gertjan

Antwoord #17 Juni 04, 2007, 00:13:44
edit2Rapporteer  
Kunnen we die gek daar dan niet gelijk "per ongeluk" verzuipen???

ja dat kan prima hij woont in sneek dus we nodigen hem in de zomer wel even uit bij workum tussen 150 kiters. Mag hij dan even weer zijn woordje doen.

Die halve is 56 en heeft een baard dus ik heb zo`n vermoeden dat hij er vorig jaar op z`n spartamet voor gezorgd heeft dat wij een bekeuring kregen op het wad.
Merc
Gast
Antwoord #18 Juni 04, 2007, 01:52:45
edit2Rapporteer  
 ListenToMe enne al iedereen lid van het nkv??

Laat het nkv maar met die lui in gesprek gaan! Wie weet krijgen zij voor elkaar  ThumpsUp waar wij zo hard om brullen  ThumpDown
Myzrael
Gast
Antwoord #19 Juni 04, 2007, 02:01:50
edit2Rapporteer  
Not yet, schrijf me volgende maand in. Nu nog even geen poen.
Merc
Gast
Antwoord #20 Juni 04, 2007, 03:01:22
edit2Rapporteer  
goed zo!  ThumpsUp
Stanley

Antwoord #21 Juni 04, 2007, 03:04:54
edit2Rapporteer  
Not yet, schrijf me volgende maand in. Nu nog even geen poen.

ThumpsUp toppie maar meld je dan tevens aan voor het veiligheidscomittee
zarda

Antwoord #22 Juni 04, 2007, 03:31:03
edit2Rapporteer  
Dat van de vogels is een beetje vreemd want vandaag op hvdb was mijn moeder mijn kite aan het op laten en vloog een rijger 50 cm langs haar gewoon kijkend naar de kite.
Ik snap ook niet dat hvdb niet het hele jaar open is als die vogels op het wad willen zitten zonder kiters zijn er toch genoeg plekkenwaar dat kan alleen de driehoek bij hoek van de bant niet.
Idefixe

Antwoord #23 Juni 04, 2007, 16:15:56
edit2Rapporteer  
zo maar ff een briefje in elkaar geknald ( moet m'n frustratie toch ff kwijt  (angry_kitesmiley) )

Aan bestuur en leden van de waddenvereniging

Betreft.Kitesurfen

XXXXXX,  4 juni 2007

L.S.

Met steeds meer verbazing en een groeiende verontwaardiging hoor ik steeds meer “vreemde” berichtgeving met betrekking tot het onderwerp kitesurfen van uw vereniging. Ik constateer dat u , met betrekking tot dit onderwerp een soort van goedkoop klinkende anti campagne aan het voeren bent.
Graag wil u attent maken op de volgende zaken:

-   Het gedeelte van de waddenzee wat op dit moment is opengesteld voor het beoefenen van kitesurfen is slechts een zeer klein oppervlakte van de waddenzee. Procentueel gezien schat ik dit gebied op minder dan 1%.  Daartegenover de oppervlakte van het gebied wat gebruikt wordt voor recreatieve activiteiten  door o.a.. de leden van uw vereniging!
-   Op het zeer kleine stukje waddengebied is de belasting door kitesurfers ( als we gaan kijken naar de tijd dat er kitesurfers aanwezig zijn ) zeer klein. ( Als men überhaupt al kan spreken van “belasting door kitesurfers” . Daarbij dient ook opgemerkt te worden dat er voor het gebied Lauwersoog / Hoek vd Bant een seizoensbeperking geld v.w.b. de mogelijkheden van het kitesurfen.
-   Het is geenszins, met feiten onderbouwd, aangetoond dat het kitesurfen op zich schadelijk is voor de natuur. Er wordt ( dit in tegenstelling tot veel van uw eigen leden) geen gebruik gemaakt van verbrandingsmotoren / lawaai / uitlaatgassen. Kitesurfers hebben op het water geen proviand in de vorm van blikjes en plastic zakken. Laten dus geen troep achter. Ook dit in tegenstelling tot veel andere gebruikers van ( een veel groter stuk van) de waddenzee.
-   Voor de realiteit: heeft u zich wel eens afgevraagd hoeveel vierkante meter zeil er op een  zeer groot gebied van de waddenzee door de pleziervaart en veel van uw leden gevoerd wordt en heeft u deze oppervlakte wel eens vergeleken met het aantal vierkante meters zeil van kitesurfers?
-   Heeft u ( en zo ja op welke wijze)  wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd met betrekking tot de door u genoemde negatieve aspecten van het kitesurfen?
-   Heeft u de door u eventueel verkregen wetenschappelijk onderbouwde aspecten afgezet tegen de verhouding van andere recreatieve activiteiten met betrekking tot de waddenzee?
Dit zijn zo maar even een paar zaken die aangeven dat uw huidige opstelling ten opzichte van het kitesurfen op de waddenzee niet gebaseerd zijn op realistische feiten en in geen verhouding staan tot de diverse activiteiten van uw eigen vereniging. Ik begin  hierbij steeds meer het idee te krijgen dat u de waddenzee wilt afschermen voor eigen gebruik ( leden waddenvereniging ) en dit gebied ziet als privé recreatie terrein.

Ikzelf heb het volste vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak. Gezien het feit dat de postcode/giro loterij een belangrijke bron van inkomsten is voor uw vereniging en het één en ander zoals gesteld in de reglementering van deze organisatie met betrekking tot financiële bijdragen aan de diverse doelgroepen en gebruik van de gelden, meen ik in deze te moeten constateren dat u in deze handelt in strijd met één of meerdere regels genoemd in het eerder genoemde reglement. Ikzelf heb als Nederlands staatsburger ook rechten en u probeert door uw handelswijze mij te beperken in mijn rechten. Ik zal de organisatie van de postcodegiro loterij dan ook via een bezwaarschrift attenderen op het feit dat uw organisatie handelt in strijd met de door de postcodegiroloterij genoemde voorwaarden teneinde het verkrijgen van een financiële bijdrage van deze organisatie.
Het moge duidelijk zijn dat een eventuele gerechtelijk uitspraak in deze, mijn argumentatie met betrekking  tot een bezwaarschrift inzake de financiële ondersteuning van uw vereniging door de postcodegiroloterij zal ondersteunen. Ik heb de ontwikkelingen van de Waddenvereniging altijd met grote belangstelling gevolgd. Ik heb altijd grote bewondering gehad voor de doelstellingen en de inzet van de vereniging en haar leden. Helaas moet ik nu constateren dat de waddenvereniging haar eigen doelstellingen ver voorbij schiet en mij als Nederlands staatsburger beperkingen op wil leggen in mijn sociale levenssfeer en de diverse rechten zoals vastgelegd in de grondwet. Deze beperkingen zijn mijns inziens niet gebaseerd op wetenschappelijk aangetoonde feiten maar veronderstellingen.

Met vriendelijke groet,

Gertjan

Antwoord #24 Juni 04, 2007, 18:52:04
edit2Rapporteer  
Wat een mooi verhaal. Helemaal mee eens, direct opsturen die hap. Stuur hem maar persoonlijk aangetekend naar die auke wouda uit sneek. Mischien zet dat aan tot nadenken.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.