Waar op te letten kopen droogpak

pim89

November 20, 2007, 15:31:02
edit2Rapporteer  
Zelf heb ik geen verstand van een droogpak. Ik weet ook niet waar ik op moet letten als ik er een zou kopen.  En is het nou veel beter dan een wetsuit..

pim
pim89

Antwoord #1 November 20, 2007, 15:35:44
edit2Rapporteer  
Ik zat zelf aan dit pak te denken..
kitertjuh

Antwoord #2 November 20, 2007, 15:40:34
edit2Rapporteer  
drooog pak moet goed zitten en goed aflsuiten anders heeft het geen nut. Let ook wel even op als hij voor kitesurfen bedoeld is dus wat versterkt op de knieen etc en goede bewegings vrijheid.

In de winter is het wel heel fijn je hoeft niet in de kou je natte spullen uit te doen. en je blijft lekker warm.
Morres

Antwoord #3 November 20, 2007, 15:40:50
edit2Rapporteer  
de jongens van bazaki weten er veel over, lopen wel een aantal daarvan hier rond en anders www.bazaki.nl
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 November 20, 2007, 15:41:37
edit2Rapporteer  
zoekfunctie?
Ocean Rodeo heeft ze speciaal voor kiters, check hun site, en die op het plaatje lijkt me een beetje flapperig... zelf geen ervaring mee.
heronimo

Geen avatar

Antwoord #5 November 20, 2007, 16:45:43
edit2Rapporteer  
Een pak van niet ademend (luchtdoorlatend) materiaal beslaat aan de binnenkant en maakt je kletsnat. Een ademend pak zorgt dat er gaandeweg steeds meer lucht in je pak komt, waardoor je pak steeds losser om je heen komt te klapperen. Als je dan in het water komt
ontsnapt de lucht bij je hals manchet en krijg je een golf water in je pak. Er zijn ook neopreen droogpakken, een soort waterdicht wetsuit waar je wel droog in blijft maar daar kan je geen kleren onder. Dit zijn mijn ervaringen echter wel van 25 jaar geleden.
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #6 November 20, 2007, 17:26:44
edit2Rapporteer  
Hoi Pim,

Zelf heb ik nu een jaar het pak van Ocean Rodeo de Pyro Pro.
Belangrijk oa is een rits aan de voorkant zodat je hem alleen open en dicht kan maken. (aan uit)
In dit pak heb ik thermoondergoed aan een fleece truitje en een jogginbroek. De bovenkleding wordt vochtig je ondergoed blijft droog. Als je hier goede schoentjes bij neemt kan jij de hele winter met gemak doorvaren. Ik heb hem toen gekocht in Den Haag bij vliegerop. Mystic heeft ook een kite droogpak maar daar heb ik geen ervaring mee.
http://www.oceanrodeo.com/kiting/pro.php

groet Theo
Stanley

Antwoord #7 November 20, 2007, 19:05:05
edit2Rapporteer  
Een pak van niet ademend (luchtdoorlatend) materiaal beslaat aan de binnenkant en maakt je kletsnat. Een ademend pak zorgt dat er gaandeweg steeds meer lucht in je pak komt, waardoor je pak steeds losser om je heen komt te klapperen. Als je dan in het water komt
ontsnapt de lucht bij je hals manchet en krijg je een golf water in je pak. Er zijn ook neopreen droogpakken, een soort waterdicht wetsuit waar je wel droog in blijft maar daar kan je geen kleren onder. Dit zijn mijn ervaringen echter wel van 25 jaar geleden.

Onder een ademend pak wordt verstaan dat het vocht vanuit het pak naar buiten kan.
Niet dat er lucht inkomt.
TtHoM@s

Antwoord #8 November 20, 2007, 22:56:33
edit2Rapporteer  
zit het nou ook nog echt lekker zoon droog pak?
en kan je er gewoon lekkere dikke craches mee maken?
chico

Antwoord #9 November 20, 2007, 23:15:03
edit2Rapporteer  
Een heel groot nadeel van een droogpak lijkt me als er water in komt. Een klein beetje is niet zo erg maar ik moet er niet aan denken om een tijdje te zwemmen met een lek droogpak. Een goede wetsuit met een titanium vestje werkt ook super. Alleen ja, dat omkleden. Dat is koud. Of gewoon thuis je wetsuit al aantrekken. Leuk voor in het OV. Dat is nog eens opvallen.
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #10 November 21, 2007, 04:21:34
edit2Rapporteer  
Ja Thomas,

Je kan er ook lekkere vette crashes mee maken.. loser

Ik wel tenminste   Cool
sthijs

Geen avatar

Antwoord #11 November 21, 2007, 08:41:13
edit2Rapporteer  
@chico je hebt gelijk, lekker thuis je wetsuit aantrekken en hop de auto in.

Ik snap niet dat veel mensen lopen te zeuren over het omkleden.
Na het kiten gewoon je auto instappen, je blower warm aanzetten en naar huis rijden.
Zo doe ik het altijd en het gaat prima!
Inderdaad een 'short John' eronder, cap op, schoentjes,handschoentjes en gaan!

Dat is het vette van in de winter gaan kiten, bikkelen geblazen! Smiley
Wouter

Antwoord #12 November 21, 2007, 15:51:25
edit2Rapporteer  
Bikkelen in je wetsuit.... jullie liever dan ik. Ik ben een m*etje, heb het liever warm.

T vette van winter is dat je met je droogpak gewoon 25 km downwinders kunt doen waarbij je bijna geen kiter tegen komt. Wel eens geprobeerd in je wetsuit in 5 graden?

El Rudo

Antwoord #13 November 21, 2007, 16:08:41
edit2Rapporteer  
Wouter, jij hebt hier veel ervaring mee plus je verkoopt ze. Wat klopt er nou van alle hier genoemde nadelen van drysuits: michelin mannetje (met water dan met lucht gevuld), lekkage dus toch nat worden, kwetsbaar (als in een scheur in je neo kan je wel hebben, maar in je drysuit betekend einde dry-effect), enfin vul maar aan... Doe eens een boekje open. Het is toch € 450 voor de goedkoopste bij jou...
En zijn er mss recente tests tussen verschillende opties?
Wouter

Antwoord #14 November 22, 2007, 00:59:58
edit2Rapporteer  
Er doen zich nog altijd veel fabeltjes de ronde over droogpakken. Meestal in het leven geroepen bij lui die nul ervaring hebben met een dergelijk pak of die simpelweg de financien er niet voor hebben.

Belangrijke zaken:

Bewegingsvrijheid:
verschilt erg per pak, je hebt baggy droogpakken en pakken die redelijk nauw aansluiten --> (dit is minder bulky maar vergt flexpanelen in het pak om goede flexibiliteit te waarborgen) Met een goed kite-droogpak kan je gewoon elke paas sticken die je in je wetsuit doet. Dan heb je nog het Pyro Surf droogpak maar dit is een heel ander verhaal. Dit biedt meer flexibiliteit dan een 3mm wetsuit.

Rits:
Gebruik van een goede metalen rits is een grote pre. Dan ben je er tenminste van verzekerd dat je rits gewoon 5-6 jaar meegaat zonder enige lekkage.

Seals: komt allemaal neer op persoonlijke voorkeur.  De 1 haat sokjes de ander vind ze juist fijn. Ze zijn er in latex en neopreen. Neopreen zit wat lekkerder terwijl latex weer beter afsluiting geeft. Ik kan een kiteloop head-down crashen zonder dat er ook maar iets water binnen komt via de nekseal. Wel is het belangrijk dat de seals goed beschermd zijn en dus niet gewoon uit het pak steken zoals je bij veel goedkope droog"zakken" ziet.

Meest vertelde fabeltje is dat als je het pak lek krijgt dat je dan verzuipt...

1) het is bijna onmogelijk om een pak van goede materialen lek te maken terwijl je op het water staat. Laat staan dat je het voor elkaar krijgt dat je er een scheur in maakt van 10 cm ofzo. Het materiaal van een goed droogpak is vele malen sterker dan neopreen.

2) Zelfs al zou je het voor mekaar krijgen om een het pak tijdens het varen lek te maken dan nog wordt het water niet als een dijkdoorbraak naar binnen gezogen. De druk van het water zelf duwt de opening dicht en er is geen sprake van onderdruk ofzo.

Ik kan hier wel op het forum nog een uur besteden om fabels te gaan zitten weerleggen maar uiteindelijk heeft dat geen zin. De mensen die zich een droogpak kunnen veroorloven en weten hoe een dergelijk pak werkt zijn degene die het laatste lachen wanneer het winter wordt.

El Rudo

Antwoord #15 November 22, 2007, 02:51:48
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de uiteenzetting. Ik zit wel aan zoiets te denken, niet per se omdat ik met 2 graden het water op moet, maar meer voor eind februari, maart als de lucht temperatuur weer richting de 8-9-10 graden gaat, maar het water nog vuil koud is.
Vanmiddag nog even op de sluf gevaren, en het was prima te doen in een 15 jaar oude neil pryde met een shorty eronder, vooral omdat het water nog zo'n 11 graden is.
Wouter

Antwoord #16 November 22, 2007, 17:30:29
edit2Rapporteer  
You are welcome mate. Laat tzt maar weten dan zal ik em scherp voor je uitrekenen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.