kite klapt dubbel

Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Maart 08, 2007, 23:09:07
edit2Rapporteer  
Hoi..

van de week ben ik gaan varen met mn Slingshot Fuel uit 2005
En er gebeurde rare dingen....

Nu heb ik van de week een 5 lijns bar ..voorheen vaarde ik altijd met de originele 4 lijns bar..

Mijn kite klapte de hele tijd dubbel??
De wingtips vouwde naar binnen toe,  vloog uiteruit, ging naar de powerzone en hier klapte hij weer uit elkaar... wat zeker lastige situaties veroorzaakte (geschokt_kitesmiley)
Dit gebeurde dus nu de hele tijd..

Heeft dit met mijn stuurlijnen te maken..? Staan ze te strak?
5e lijn afstelling ( kan haast niet toch?)
Nu kan je bij de SS bar niets omhoog knopen en bij de kite pigtails niet echt veel knopen omhoog of omlaag zetten Als dit gebeure aan de afstelling zou liggen

Hij vaart dus nu ook helemaal niet meer lekker als voorheen..

TIPS??
Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #1 Maart 08, 2007, 23:10:27
edit2Rapporteer  
Ooh ja..er stond zeker genoeg wind voor de maat kite dus hieraan lag het niet

Oeps, dit had ik er ook boven bij kunnen zetten met "veranderen"
Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #2 Maart 08, 2007, 23:11:15
edit2Rapporteer  
Gewoon je vierlijnsbar er weer opzetten.. Of je moet gaan klooien met lijnlengte enzo... Succes
Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #3 Maart 08, 2007, 23:13:12
edit2Rapporteer  
Jammer ..heb ik net verkocht!!
Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #4 Maart 08, 2007, 23:21:02
edit2Rapporteer  
Dan moet je ff klussen, als ie inklapt en backstallt zijn je stuurlijnen te strak op je powerlijnen te lang... probeer je depowerstrap maar eens volledig aan te trekken.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #5 Maart 09, 2007, 00:13:51
edit2Rapporteer  
.
Erwin B
Gast
Antwoord #6 Maart 09, 2007, 00:20:28
edit2Rapporteer  
Off Topic

@ Kitebink.

Geweldige avatar

Groente
RH

Berichten: 298
Antwoord #7 Maart 09, 2007, 00:38:51
edit2Rapporteer  
Heb ik ook wel eens gehad met een 5-lijns bar op een (eigenlijk) 4-lijns kite.

Je frontlines zijn te kort, maar dit wordt waarschijnlijk versterkt door een te korte 5e lijn. Verder is een Y (bijv Naish en North) in de frontlines ook niet ideaal voor een 4-lijns kite, daardoor komen de front tips ook onder meer spanning te staan, waardoor ie eerder achteruit wil.

SS heeft volgens mij ook 5 aparte lijnen, even lang, op zijn 5-lijns bar. Heb je die?
De zwart
Gast
Antwoord #8 Maart 09, 2007, 01:26:55
edit2Rapporteer  
Als ik jou was zou ik die oude vet kite gewoon weg gooien en een goeie kite kopen! Wat dacht van een naish dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt!
kitestertje

Berichten: 1132
Antwoord #9 Maart 09, 2007, 01:57:03
edit2Rapporteer  
soort van ss is geen kwaliteitsmerk? wat is dat nou weer voor een afvies loser
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #10 Maart 09, 2007, 02:21:07
edit2Rapporteer  
Heb je een originele SS 5th bar ? Klinkt als een Y splitsing waarvan de Y-einden te kort voor de kitemaat zijn wellicht in combinatie met een te strakke noseline en/of strakke stuurlijnen. Naar mijn ervaring vliegt alleen Naish met relatief korte Y-einden (circa 13,5 m). Ik gebruik standaard 20 meter. Gaat voelbaar stukken beter bij kites die eigenlijk ook gewoon 4-lijns gevlogen kunnen worden zoals Gaastra Vision, Airush Reactor e.d.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #11 Maart 09, 2007, 02:24:29
edit2Rapporteer  
Vaar zelf met een 17 en 11 beide uit 2005 heb nog nooit last gehad dat de kites dubbel klapten. Kan maar aan 2 dingen denken of te weing lucht in de kite of je 5e lijn staat verkeerd afgesteld. Uit welk jaar is je bar want de 05 heeft geen gelijke lengte lijnen.
De 5e lijn is aanzienlijk langer dan de stuur en power-lijnen.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #12 Maart 09, 2007, 02:55:50
edit2Rapporteer  
.
kitestertje

Berichten: 1132
Antwoord #13 Maart 09, 2007, 03:08:30
edit2Rapporteer  
Lees mijn vorige post.....

en leer
tom_beul
Gast
Antwoord #14 Maart 09, 2007, 03:10:14
edit2Rapporteer  
10 PSI kunnen er in die fuels, zonder probleem... denk dat het aan het weer lag en anders even met je lijnlengtes spelen
Pim

Berichten: 24
Antwoord #15 Maart 09, 2007, 03:42:18
edit2Rapporteer  
ik heb het zelfde probleem denk dat ik de vijfde lijn gewoon weghaal zou dat helpen?
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #16 Maart 09, 2007, 04:20:39
edit2Rapporteer  
10 PSI kunnen er in die fuels, zonder probleem... denk dat het aan het weer lag en anders even met je lijnlengtes spelen

10 PSI is wel f#cking veel!
Dat krijg ik er nooit ingeperst, ik moet echt mijn best doen om er 7 PSI in te krijgen, en dan hang ik echt op mijn pomp! Meestal hou ik het bij 6 PSI.
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #17 Maart 09, 2007, 04:30:54
edit2Rapporteer  
Nu het koud is kan er wel wat meer in denk ik, ik doe er minimaal 8 in (ik weet niet of het metertje klopt natuurlijk). Verder zijn je stuurlijnen waarschijnlijk te kort, je kan van de ss pigtails kopen, die verlengen je lijnen een stukje zodat je meer afstelmogelijkheden hebt dan alleen de knoopjes. Ik heb mijn powerlijnen zo een stukje verlengt want mijn stuurlijnen waren te lang.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #18 Maart 09, 2007, 05:49:28
edit2Rapporteer  
Het kan ook zijn dat het touwtje dat door de trailing edge van de kite zit op een of andere manier strak staat, dat is van de ATL (all terrain lauch) en die heb je niet nodig nbij een vijfde lijn.
Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #19 Maart 09, 2007, 15:30:52
edit2Rapporteer  
@ Pim..Hoe ga jij het oplossen..?

Ik heb de upgraded 5th line bar uit 2005 gekocht..
Het klopt dat mijn 5e (als ik heb uitloop) 1.5 meter langer is dan mijn stuur en power lijnen.
Ik heb nu dus een korte noseline op mn kite gemonteerd..
De 5th lijn hangt nu slap (met een kleine bocht in de lucht)

De kite was keihard..extra nog gecheckt of het daardoor kwam..

Viel me op dat, als de kite boven me hing en ik de bar aantrok, dat de laatste centimeters tot mijn bar erg gespannen was..Dus misschien zijn mijn stuurlijnen wel te strak..

Maar trok ik ter compensatie de depowerlijn helemaal aan werd ie heel zwaar om te sturen

Balen als je je verheug op de 5th lijn voordelen met depower enz..
RH

Berichten: 298
Antwoord #20 Maart 09, 2007, 16:16:46
edit2Rapporteer  
Lifestyle, wat voor een 5th heb je nou? Van welk merk? En zit een Y in of niet?

Ik heb ook wel eens iemand zien kloten met een X4 met een 5-lijns (Naish) bar, en die vloog ook achteruit.

Aan de symptomen te horen heb je wel een Y in je frontlines, waardoor de tips naar elkaar worden toegetrokken. Hierdoor 'opent' de kite zich en gaat ie een beetje achterover leunen. De enige manier waarop je dit wellicht kan oplossen is juist om de 5e lijn aan de trekken waardoor je de LE juist weer naar beneden en naar voren trekt zodat de wind er weer vrij onderdoor kan en de kite zijn normale shape kan aannemen.

Ik heb dit laatste ook gehad met een Best Hellfish die ik een blauwe maandag in bezit heb gehad; daar moest ik de 5e zo hard aantrekken dat er een knik in de LE zat om de kite nog vooruit te laten vliegen.
Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #21 Maart 09, 2007, 17:10:57
edit2Rapporteer  
RH er zit geen Y in mijn nose line

is gewoon met een 5th line naar mijn leading edge..
Dus ik snap het niet ?

Het is een SS bar uit 2005 maar dan met een upgrade set opgebouwd door de 1e eigenaar
Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #22 Maart 09, 2007, 17:20:46
edit2Rapporteer  
Nu het koud is kan er wel wat meer in denk ik, ik doe er minimaal 8 in (ik weet niet of het metertje klopt natuurlijk). Verder zijn je stuurlijnen waarschijnlijk te kort, je kan van de ss pigtails kopen, die verlengen je lijnen een stukje zodat je meer afstelmogelijkheden hebt dan alleen de knoopjes. Ik heb mijn powerlijnen zo een stukje verlengt want mijn stuurlijnen waren te lang.

@loepie de leeuw

Ik heb wel extra langere pigtails erbij gekregen...Zat bij de upgradeset (zei de verkopende persoon, hij wist niet waarom ze erbij zaten!)
Misschien is dit de oplossing!!!

Heb jij die erop gezet? Dit maakt mijn stuurlijnen dus langer
RH

Berichten: 298
Antwoord #23 Maart 09, 2007, 17:37:36
edit2Rapporteer  
RH er zit geen Y in mijn nose line

is gewoon met een 5th line naar mijn leading edge..
Dus ik snap het niet ?

Het is een SS bar uit 2005 maar dan met een upgrade set opgebouwd door de 1e eigenaar

Het gaat om een Y in de frontlines, niet in de 5e lijn/nose line zelf (zoals je wel bij F-one en North/Naish 2007 ziet). Bij Naish en North splitsen de front lines zich ongeveer op zo'n 12-14 meter van de bar (dus 13 meter van de kite). Dit heeft een ander effect op de kite dan wanneer de frontlines zich bij de bar zelf splitsen op zo'n 25-27 meter van de kite.
Lifestyle

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #24 Maart 09, 2007, 17:43:42
edit2Rapporteer  
@ RH..

Ja..dus je zegt dat dit nieuwe Y splitsing vanaf  mijn bar dit beinvloed..?
Dat zou best kunnen..

Bij de oude SS was het zo'm Mickey mouse ring ...
Nu een ronde..

Ach  ..ik snap het niet meer..
denk wat gasten vragen zondag,,
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.