Nog wat reacties op vragen:
Kon de kiter niet een selfrescue doen? Hij had zijn bar al ingerold en lag naast zijn kite. Maar er was te weinig wind om naar de kant te komen, het had zeker uren geduurd. Ook was hij al te onderkoeld om de wingtips te pakken en al boddydraggend zijn kite te besturen; kite was ook groot (Ozone Edge, 12-14 meter).
Wat ook nog gebeurde toen hij zijn kite wilde loslaten om gesleept te worden, was dat hij verstrikt raakte in zijn lijnen. Kan je allemaal niet verzinnen, maar het gebeurde wel. Gelukkig raakte hij vrij snel los, maar hij begon wel wat paniekerig te worden.
Hoe heb ik hem gesleept? Ik ben gaan Kont-draggen (bottum-draggen). Ofwel positie nemen zoals je al zittend in het water je kite start. Je gaat voor de drenkeling zitten met kite op 12 uur. Ik vaar met een zittrapeze met handgrip, en die kan dan gepakt worden. Daarna rustig gaan sinussen. Er stond te weinig wind om te kunnen planeren en wegvaren. Volgens mij is dan belangrijk om kite hoog in de lucht te houden en tussen 10-14 uur te sinussen. Vooral niet te veel kracht inzetten, want dan kost dat de drenkeling te veel kracht.
Had ik pijn in mijn body/ribben van het slepen? Nee, met een zittrapeze heb je nergens last van. Ik ben zelf zittrapeze gaan varen, nadat ik voor de 2 e keer mijn ribben kneusde. Ziet er niet uit die luier, maar ja ik ben inmiddels 54 jaar en ga steeds meer voor blessurevrij varen.
Hadden we niet beter op de kustwacht kunnen wachten? Achteraf kun je zeggen, had ook gekund, maar in het moment was hij al aan het einde van zijn kunnen. We wisten niet hoelang we moesten wachten en het werd al schemerig. Bovendien lag hij al zeker 30 minuten in het water. Hij wilde gewoon weg en werd wat paniekerig, en ik zelf wilde ook niet langer blijven ik was zelf ook wel bang dat de wind zou wegvallen en ik ook een drenkeling zou worden. Het was allemaal erg spooky. Ik vraag me zelf ook af wat er met mij was gebeurd met een helikopter in het donker vol boven mijn kite op 12 uur? Ik blijf dat achteraf een nare gedachte vinden. De helikopter kwam uit het Noorden vol gas laag aanvliegen.
Tot slot: bedankt voor jullie reacties, fijn dat het onderwerp aandacht krijg. Ik voel dit als een prettige support