Hybride/open C-kite vs. C-kite? Welke is beter?

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Augustus 28, 2011, 15:40:24
edit2Rapporteer  
Recent hadden we dit topic al: True 'C' vs Bridled 'C' Hybrid

Echter nu Youri Zoon winnaar van de PKRA 2011 is geworden met zijn RPM - een open C-kite met bridles - rijst de vraag weer: welke zijn nu beter, en wat heeft de toekomst?

Ook het toonaangevende Duitse kitemagazine kiteboarding.eu schreef in de meest recente uitgave nr. 85 al dat zij geen toekomst meer zagen voor de klassieke C-kite, omdat de huidige hybrides zoals de RPM en C4 o.a. net zo goed zijn als de C-kites, maar met de extra veiligheid en depower.

prutmonster

Antwoord #1 Augustus 28, 2011, 17:44:14
edit2Rapporteer  
Het gaat om de persoon die er onder hangt Wink geef een pro een beginners kite , en hij zal nog de meest vette trucks landen.

Maar ik ben het wel met de Uli's eens
Jer76

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #2 Augustus 28, 2011, 17:45:05
edit2Rapporteer  
kwestie van vraag en aanbod  nu is er meer vraag is meer naar  hybride kites   maar zolang Ruben Aaron en Kevin  met C kites   blijven varen zullen ze altijd verkocht worden.

Welke nou beter is  ik zou het niet weten  ik heb  5 jaar met ss fuels gevaren en vond het  top kites  ik heb nu Naish Parks  en zou nu niet anders meer willen .

conner kite

Geen avatar

Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #3 Augustus 28, 2011, 19:47:16
edit2Rapporteer  
ik vaar met blade prime en ss fuel maar vind de fuel fijner
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Augustus 29, 2011, 00:21:01
edit2Rapporteer  
Beter in het algemeen bestaat niet, wel is de ene beter in dit en de andere in wat anders maar zolang je niet zegt waarin ze beter moeten zijn valt er weinig te discussiëren nietwaar?

Dat Youri de PKRA wint is meer aan zijn kwaliteiten te danken dan aan de RPM dus om vanuit dat oogpunt nu te zeggen dat een kite beter is is ook weer zo overdreven.

Voor belachelijk hoog gaan in 7bft+ en megaloops zijn echte C-kites nog altijd beter, ook omdat er minder kapot kan gaan (ook  1 vd redenen waarom ik nog niet aan de bridles wil....) Verder komt het dus aan op persoonlijke voorkeur en vaarstijl en ik zie de echte C niet zomaar verdwijnen want waarin zijn die nu onveiliger dan hybride kites? De safety systemen zijn exact hetzelfde dus daaraan kan het niet liggen.
Michiel.
Moderator

Antwoord #5 Augustus 29, 2011, 08:39:14
edit2Rapporteer  
Dat Youri gewonnen heeft met z'n RPM zegt alleen over de vlieger dat wat betreft freestyle deze mee kan doen met de C-kites. Anders gezegd, het heeft geen beperkingen voor een dergelijke kite te kiezen ipv de oude vertrouwde C-kite. Ik citeer R.B.: het is de rider die het ermee doet, niet de kite.

Dat gezegd, Youri vaart zijn RPM altijd op kortere lijnen dan de meeste hun C-kite varen. En ben eens getuige geweest van de heren Len10, Langeree en Youri die in 8 Bfrt megaloops aan het draaien waren, Youri kwam het minst hoog (heel hoog, maar Ruben en Kevin topten het gewoon nog eens dikker af).

Toch betwijfel ik of een aantal bridled kites niet even hoog, zo niet hoger kunnen springen dan een C-kite. Ook wat loopen betreft. Maar dat laatste is alleen maar te bewijzen door slechts een paar levende legendes zoals Langeree en Len10, en die houden vooralsnog "vast" aan de traditionele C-kite Wink
(is de 2012 Park niet wat voor Langeree voor PKRA seizoen 2012?)

Verder wat betreft safety: releasen zal er weinig tot geen verschil zijn. Echter als het aankomt op actieve veiligheid zoals snel herstarten e.d. zijn er gewoon een aantal C-hybrids die daar sneller in zijn. Daarbij nog de grotere depowermogelijkheid, ook weleens verkeerd geïnterpreteerd door kiters als schijnveiligheid Tongue

En kostentechnisch heeft een C-hybrid ook een voordeel: een grotere windrange. Met minder kites kun je een grotere windrange afdekken, net als bij Delta, Bow en SLE kites.

Persoonlijke voorkeur blijft gewoon een grote rol spelen, dat staat buiten kijf. Nu ook Best weer een C-kite op de markt brengt, en zelfs nieuwe merken zoals Epic die deze nooit in het leveringsprogramma hebben gehad er een uitbrengen. Zal het nog wel even duren voordat de C-kite verdwijnt...als hij überhaupt wel verdwijnt.
Evan
Administrator

Antwoord #6 Augustus 29, 2011, 08:59:19
edit2Rapporteer  
Dat klinkt alweer een stuk wijzer dan die quote uit je heilige graal het duitse kitesurf magazine.
Michiel.
Moderator

Antwoord #7 Augustus 29, 2011, 09:02:00
edit2Rapporteer  
Dat klinkt alweer een stuk wijzer dan die quote uit je heilige graal het duitse kitesurf magazine.

Pas op he, Duitsers zijn in het verleden vaker de mist in gegaan met heilig verklaarde boekwerken....Tongue Wink

Beetje prikkelen tot discussie, Evan!
Bij jou is dat iig gelukt Grin
Evan
Administrator

Antwoord #8 Augustus 29, 2011, 09:06:23
edit2Rapporteer  
Eerder geprikkeld door het feit dat jij iets te vaak dat tijdschrift als zijnde waarheid loopt te verkondigen. Zonder het altijd erbij te vermelden, maar je kunt moeilijk over elke kite iets te vertellen hebben zonder het uit n blad gehaald te hebben want ze allemaal getest hebben zie ik jou niet doen Wink
Michiel.
Moderator

Antwoord #9 Augustus 29, 2011, 09:22:33
edit2Rapporteer  
Eerder geprikkeld door het feit dat jij iets te vaak dat tijdschrift als zijnde waarheid loopt te verkondigen. Zonder het altijd erbij te vermelden,...

Ik vermeld het er altijd bij als ik de kite niet zelf gevaren heb, want deel je mening dat zelf testen de enige optie is om een mening te kunnen vormen. En dan nog is het erg persoonlijk. Uit blaadjes gaan praten zonder bronvermelding is absoluut fout. Betrap me er maar eens op Tongue Wink

En die opmerking in dat blad was ook ironisch bedoelt (jaja, ook Duitsers schijnen tegenwoordig iets van humor te begrijpen)

Enige feiten die je uit een dergelijk blad kunt halen zijn kinderziektes (backstall bijvoorbeeld), en de prestaties. Daar zijn ze zeker wel handig voor. Dan nog blijft het heel persoonlijk.

En ook bijvoorbeeld over de gehele make-over van een of ander stuk 2012 doek van Naish....kan ff niet op de naam komen... Roll Eyes
Die schijnen ze nu in stukken te hebben geknipt om er "echt" iets moois van te maken Wink
allysa83

Geen avatar

Antwoord #10 Augustus 29, 2011, 19:03:58
edit2Rapporteer  
wat is gezonder, een appel of een peer?
Michiel.
Moderator

Antwoord #11 Augustus 29, 2011, 22:21:58
edit2Rapporteer  
wat is gezonder, een appel of een peer?

Precies, goede opmerking

Het is koffiedik kijken & appels met peren vergelijken.

Denk wel dat de zege van Youri z'n weerslag zal hebben op de wereldwijde verkoop van de de RPM.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Augustus 29, 2011, 22:31:24
edit2Rapporteer  
Ik heb op facebook even lekker Slingshot zitten stangen, hun zeggen dat die mede door
de RPM de titel heeft behaalt. Toen heb ik er meer op gereageerd dat het aan de persoon
ligt en niet aan de kite. Grin

Overigens is de RPM wel een lekkere kite. Ik vaar zelf van ook zo een geval met bridles.
Waarom is voor mij heel simpel, ik wil gewoon wat meer comfort. En ik vind het super
snelle herstarten van zo een SLE ook wel fijn. Wel wil ik een paar c-shapes gaan testen
voor als ik hierna weer nieuwe kites wil.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Augustus 29, 2011, 23:05:07
edit2Rapporteer  
Yourizoon heeft de RPM en Slingshot en Brunotti beter bekend gemaakt.
Len10 heeft de Fuel kitewereld beroemd gemaakt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.