Dat Youri gewonnen heeft met z'n RPM zegt alleen over de vlieger dat wat betreft freestyle deze mee kan doen met de C-kites. Anders gezegd, het heeft geen beperkingen voor een dergelijke kite te kiezen ipv de oude vertrouwde C-kite. Ik citeer R.B.: het is de rider die het ermee doet, niet de kite.
Dat gezegd, Youri vaart zijn RPM altijd op kortere lijnen dan de meeste hun C-kite varen. En ben eens getuige geweest van de heren Len10, Langeree en Youri die in 8 Bfrt megaloops aan het draaien waren, Youri kwam het minst hoog (heel hoog, maar Ruben en Kevin topten het gewoon nog eens dikker af).
Toch betwijfel ik of een aantal bridled kites niet even hoog, zo niet hoger kunnen springen dan een C-kite. Ook wat loopen betreft. Maar dat laatste is alleen maar te bewijzen door slechts een paar levende legendes zoals Langeree en Len10, en die houden vooralsnog "vast" aan de traditionele C-kite
(is de 2012 Park niet wat voor Langeree voor PKRA seizoen 2012?)
Verder wat betreft safety: releasen zal er weinig tot geen verschil zijn. Echter als het aankomt op actieve veiligheid zoals snel herstarten e.d. zijn er gewoon een aantal C-hybrids die daar sneller in zijn. Daarbij nog de grotere depowermogelijkheid, ook weleens verkeerd geïnterpreteerd door kiters als schijnveiligheid
En kostentechnisch heeft een C-hybrid ook een voordeel: een grotere windrange. Met minder kites kun je een grotere windrange afdekken, net als bij Delta, Bow en SLE kites.
Persoonlijke voorkeur blijft gewoon een grote rol spelen, dat staat buiten kijf. Nu ook Best weer een C-kite op de markt brengt, en zelfs nieuwe merken zoals Epic die deze nooit in het leveringsprogramma hebben gehad er een uitbrengen. Zal het nog wel even duren voordat de C-kite verdwijnt...als hij überhaupt wel verdwijnt.