Beginnen met kiten!

saimen

Geen avatar

Berichten: 11
September 14, 2011, 20:02:09
edit2Rapporteer  
Hallo,

Na een cursus wil ik beginnen met het kitesurfen! Ik heb een aantal vragen en hopelijk kan iemand ze beantwoorden!

Om te beginnen wil ik een wetsuit kopen. Graag wil ik dit nieuw kopen en niet 2eh. Er zijn verschillende diktes.. ik zit zelf te denken aan een wetsuit 5/3 van mystic crossfire. Heeft iemand hier een beter alternatief die eventueel goedkoper is en is een 5/3 wetsuit in Nederland altijd geschikt en niet te warm?

Uiteraard wil ik ook een board en vlieger. Ik zit te denken aan een 11m vlieger om mee te beginnen. Heeft iemand een goed advies voor een merk o.a. 2eh? Het zou het makkelijk zijn, als het goed te herstarten is vanuit het water. Zitten hier nog veel verschillen in? Het board is minder moeilijk te kiezen volgens mij?

Ook wil ik een bar 4 lijns(of raad iemand 5 lijns aan). Heeft iemand een specifiek merk met een goede prijs kwaliteit verhouding?

Verder zit ik te denken aan een zittrapeze om mee te beginnen! Heeft iemand hier ook nog een specifiek merk of iets dergelijks wat aan te raden is? Tevens lijkt me een ''zwemvest'' ook niet verkeerd in het begin!

Verder wil ik graag een goede aankoop doen in één keer, zodat ik na een jaar niet weer opnieuw spullen moet kopen! Eventueel ben ik nog wel bereid om twee maten vliegers te kopen.

Wie kan mij hier wat tips in geven?

Gr,

Simon





Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #1 September 14, 2011, 20:17:07
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf met een 5/3 pak en ik heb het nog nooit te warm gehad in Nederland. Dit pak vaar ik tot een graad of 12 / 13 en dan stap ik over op mijn droogpak. Maar goed ik ben dan ook een watje  Grin

 Ik weet niet hoe zwaar jij bent dus kan ik geen advies geven over de grote van je kite. Zelf weeg ik 72 kilo en ben ooit begonnen met een 12m kite, Heb er veel plezier van gehad. (deze staat trouwens te koop)

Ik zal zeker geen 5 lijns nemen, als beginner zijnde.
saimen

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #2 September 14, 2011, 21:17:33
edit2Rapporteer  
Ik ben circa 76 kilo en 1,82 meter
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 September 14, 2011, 21:42:08
edit2Rapporteer  
Je schrijft 'na een cursus'... Heb je de cursus nu wel of niet gehad. Zo ja, wat heeft de kiteschool je verteld? Waar wil je (meestal) gaan varen?
saimen

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #4 September 14, 2011, 22:10:18
edit2Rapporteer  
Sory onduidelijk. Ik heb de cursus al gehad Grin Nouja ik ben idd nog maar eens even wat aan het na vragen wat ik daar heb gebruikt.

Maar ze adviseren als ik 1 vlieger wil kopen rond de 9m2 voor het voor en naseizoen. Verder een bord van rond de 135-140 cm.

Ik woon zelf op de zone grens van scheveningen en den haag, maar eventueel uitwijken zou geen probleem moeten zijn.

Een C-kite is te moeilijk voor een beginner?



Vise

Berichten: 49
Antwoord #5 September 14, 2011, 23:14:11
edit2Rapporteer  
Een kite van 9m2 of 10m2. Maakt niet zo veel uit.
Welk merk tegenwoordig maakt ook niet uit, ligt aan je budget.

5/3 wetsuit is prima, het pak mag niet los zitten en moet aardig strak zitten. Je voeten en hoofd die harden toch wel dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Als boardje kan je alle kanten op. Als beginner gewoon een normaal boardje aanschaffen. Mag iets breder zijn dan normaal en koop een board van 135 cm en ongeveer rond de 40cm breed. Langere boards raak je sneller op uitgekeken en bredere boards heb je niet nodig of je moet maat Yeti hebben.

Bij de 10 / 9m2 heb vaar je altijd rond de 15 - 25 knopen. Daar past ook wel zo'n board bij. Geen lightwind board, geen sick freestyle board. Gewoon normaal allround boardje kopen en het moet geen deur zijn.

(Toevallig heb ik ook zo'n board te 2e hands te koop staan hier op het forum maar dit terzijde)

C-kite is geen probleem om mee te leren varen trouwens, het is allemaal blabla wat ze zeggen. Het gaat erom om allereerst maar eens te leren kiten en dat kan met alle kites, zelfs een delta vlieger.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 September 15, 2011, 19:47:02
edit2Rapporteer  
Zeg dan niks als je er geen verstand van hebt. Leren met een c-kite gaat veel trager dan met een SLE/Delta/BOW kite.

'ZELFS met een delta' is dus in vergelijking met een C-kite 'JUIST met een delta'
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 September 15, 2011, 20:49:00
edit2Rapporteer  
Ik denk dat hij een stuntvliegertje bedoelt. Zo leer je wel hoe het windvenster werkt en hoe je een kite goed moet sturen en stabiel houden.
Vise

Berichten: 49
Antwoord #8 September 15, 2011, 23:24:26
edit2Rapporteer  
Ik denk dat hij een stuntvliegertje bedoelt. Zo leer je wel hoe het windvenster werkt en hoe je een kite goed moet sturen en stabiel houden.

precies
RobertV

Berichten: 106
Antwoord #9 September 16, 2011, 01:06:28
edit2Rapporteer  
Ik ben vorig jaar begonnen met een Kahoona 11.5m van Best en weeg 78 kilo.
Kan hem over het algemeen varen van ~14 tot 26 knopen ofzo daarna sta ik overpowered en dat vind ik niet chill.
Ik heb er zeker geen spijt van, zeker als je ook naar de prijs kijkt. Heb vaak kunnen varen alleen begin nu wel behoefte te krijgen aan een 8m2 er bij voor dagen met te veel wind.
Relaunch is ook prima, en heeft een aardige bardruk wat ik in t begin fijn vond omdat je voelt waar je kite hangt.

Ik zou geen zit-trapeze nemen, zonde van het geld.

Mystic pak wat ik heb, ook een 5/3, houd me altijd prima warm. In t late najaar wil je wel schoentjes er bij hebben.

Ik hoor ook goede verhalen van de bandit als start kite. Ik zou zeggen zodra je iets op t oog hebt, plak het effe neer en dan is er vast wel iemand die je wel even tijd neemt om het door te lezen.



Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 16, 2011, 07:56:02
edit2Rapporteer  
Verder wil ik graag een goede aankoop doen in één keer, zodat ik na een jaar niet weer opnieuw spullen moet kopen!

bij mij werkt dat dus niet, ik wil alleen maar meer, beter en nieuwer.. ondanks dat ik alles al heb.

Ik ben ook begonnen met een Kahoona setje van Eurofun, 9.5m (weeg btw 74kg). Mystic crossfire 5/3 en een heup trapeze.. Vrij snel daarna een 2e hands 7.5m F-one bandit erbij gehaald die vanaf 20kn lekker te varen is. Heb ook nog een 2e hands 11m bandit gehaald, heeft net ietsje meer low-end als die 9.5m, maar die heb ik nog niet heel veel gebruikt moet ik eerlijk bekennen. 
saimen

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #11 September 16, 2011, 12:48:21
edit2Rapporteer  
Hmm Oke, ja uit eindelijk zal je daar wel mee komen te zitten. Ik kan een 10 meter  , met 1 super kleine reparatie kopen voor 675 euro. Cabrinha switchblade ids 2011. Dit lijkt mij een goede deal of is 10 meter net een maat waarbij je eigenlijk niet echt goed kan varen?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 September 18, 2011, 21:28:09
edit2Rapporteer  
beter
Mystic

..... hihi
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 September 18, 2011, 22:04:39
edit2Rapporteer  

Ik lach met je mee morres...

Maar die C- shape, het kan... Maar ben je bereid om twee X zo hard afgestraft te worden, 3 kites aan te schaffen terwijl je met bv 2 sle, delta of bow kites, van 15 tot 45 kts vaart, sle/ bow/delta ( nee niet die drie hoekkige flying fart met stokkjes !) zijn zo veel makkelijker te relaunchen, hebben zo veel meer depower. En je loopt geen risico meer dat als je kite door je lijnen heen draait, dat de 5de lijn door je kite zaagt.

Over mystic... mijn mening, don't shoot.
Reis tassen en boardbags, bindingen en trapeses, top...
Voor wetsuites, kijk ik liever ff verder, geen goede ervaring mee, binnen een jaar kon ik nieuwe gaan aanschaffen...denk aan Ion, Xcell, ripcurl, billabong, c skins daar hoor ik goede verhalen over en net zo duur. Ion en Xcell heb ik zelf recente ervaring mee en vind het top merken!
Tip, koop niet meteen het laatst model 2012 collectie... Is onnodig duur en de overjarige modellen zijn meer dan 50% goedkoper... Tis ff zoeken maar de verschien tussen een 2010 en een 2012 pak, die zijn er... Maar vooral in de portemonne.
Je pak wordt een medium tall maat waarschijnlijk, board maat 130x 29 tot 135x40 max, kites 2x geen c shape: een 10 en een 7.

Btw over de c shape is echt geen blabla... Je bent gewaarschuwd. En het feit dat iemand een Delta 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.