droogpak en diep water, gevaarlijk?

johan h

Berichten: 54
December 23, 2008, 22:42:16
edit2Rapporteer  
Lees positieve berichten over droogpakken maar hoor ook mensen waarschuwen voor het gebruik in diep water en de gevaren dat je pak volloopt als je lang in het water ligt. Vaar in de winter vooral op ondiep binnenwater maar zou het zonde vinden als ik m'n droogpak aanschaf en het niet zou moeten gebruiken op zee omdat dat te gevaarlijk zou zijn. Reacties graag.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 December 23, 2008, 22:45:01
edit2Rapporteer  
Die pakken houden je droog dus als er water in loopt is er iets mis. waarschijnlijk ben je in de war met de spray(dry)pakken. Dat zijn een soort regenpakken tegen de windchill.
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?cPath=37&products_id=33
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 December 23, 2008, 23:03:33
edit2Rapporteer  
Er zijn berichten dat bepaalde "baggy" drysuits ongeschikt zijn voor zwemmen en body draggen.
Gerard
Gast
Antwoord #3 December 23, 2008, 23:10:42
edit2Rapporteer  
Heb vandaag mijn droogpak ontvangen.  YeSS

Voordeel: je kunt de hele winter heerlijk droog en warm doorvaren.  ThumpsUp

Nadeel 1: bij lekkage wordt je kleding nat en dreigt onderkoeling.  Angry

Nadeel 2: het pak zorgt voor veel meer weerstand als je moet zwemmen, bv wanneer je je kite hebt moeten lossen. Advies: dichter bij de kust blijven dan in de zomer!  ListenToMe
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 December 23, 2008, 23:24:50
edit2Rapporteer  
Na een seizoen op "zee" met een OR pyro Lite kan ik vaststellen dat je niet bang hoeft te zijn dat je pak volloopt terwijl je ver uit de kant bent. Als je pak zo lek is dat dat gebeurt heb je het direct in de gaten bij het wegvaren. Het is wel slim om meteen een waterstart te maken voordat je weg vaart, zodat je alles even hebt getest.
Ook al heb je een gaatje in je pak, dan zal het slechts langzaam vollopen omdat de druk binnen en buiten hetzelfde is.
Eenmaal aan het kiten zal een drysuit niet ineens lek gaan. Langer in het water liggen is veel minder koud dan met een wetsuit, dry suits zijn daar voor gemaakt.

Een drysuit voor kiten moet m.i. ook geschikt zijn voor het maken van tochtjes etc. Sommige pakken zijn daar beter voor geschikt dan andere. Als regel zou je kunnen zeggen dat je met een drysuit voldoende bewegingsvrijheid moet hebben, maar dat de snit niet zo los is dat je niet meer kan zwemmen of body-draggen. Immers, als je kite neer stort of je bent je board pissen, dan zal je moeten draggen en/of zwemmen, of als een dodo gaan zitten wachten of iemand je nog komt helpen. Dat laatste kan gevaarlijker zijn dan je denkt.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #5 December 23, 2008, 23:27:26
edit2Rapporteer  
Zondag in diep water met mijn Gul Enforcer een paar keer flink gecrasht en moeten bodydraggen. GEEN PROBLEEM, geen druppel water binnen. Wel zorgen dat alle seals netjes zitten en dat je niet te veel lucht in je pak hebt. (door te hurken gaat je pak bol staan en door je polsmanchetten open te houden loopt de meeste lucht eruit. Check voor je gemoedsrust of je pak waterdicht is door het water in te lopen. Ik kan me nl.niet voorstellen dat tijdens het varen of crashen je pak opeens lek raakt. Ik heb me ook bang laten maken door die verhalen, maar die pakken zijn zo robuust, dat het me echt onzin lijkt. Kan een fabrikant zich ook echt niet permitteren. Doorredenerend: liever in een droogpak in zee liggen dan in een wetsuit! veel warmer Smiley

 

@ El Rudo; de Enforcer is redelijk baggy denk ik, geen probleem. Volgens mij zelfs relaxter, want door lucht iets meer drijfvermogen. Kite lossen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt en het is vanzelfsprekend om met deze kou niet te ver de zee op te gaan toch?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #6 December 23, 2008, 23:30:01
edit2Rapporteer  
Ik las in de ervaringen van de Lucifer dat het dragen met de Lucifer  ThumpDown is.

Ik denk dat je een goede tussenweg moet zien de vinden tussen niet te baggy maar ook niet te krap
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #7 December 23, 2008, 23:30:52
edit2Rapporteer  
 :-\Volgens mij gaven El Rudo en ik gelijktijdig een zelfde antwoord....
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #8 December 23, 2008, 23:33:04
edit2Rapporteer  
Droogpak lek loopt vol met water en dan is het idd moeilijk zwemmen thats all.

Vraag is waarom zou je pak tijdens het kiten lek gaan  Huh oh ja ik weet toch,

1 Er zwemt een haai langs en die bijt in je pak  Grin
2 Er vliegt een schroef van een boot door de lucht precies tegen jou in je droogpak  Grin
3 Je valt op een zeeegel  schater
4 er drijft een spijkerbed in het water en uitgerekend jij valt er op  schater
5 ik kom niet meer bij poeh hee wat ben ik grappig.

Oh ja als je pak vol loopt hoef je niet bang te zijn dat je naar de bodem zinkt hoor water in je pak is net zo zwaar als water buiten je pak dus maakt niet uit.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #9 December 23, 2008, 23:36:21
edit2Rapporteer  
 Ik heb wel gehoord dat sommigen die met een flexifoil HULK varen, spontaan uit hun pak scheuren schater
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #10 December 24, 2008, 00:02:05
edit2Rapporteer  

Ik denk dat je een goede tussenweg moet zien de vinden tussen niet te baggy maar ook niet te krap



Dit is inderdaad juist.

OR levert 3 verschillende pakken en bij elk pak is de afweging baggy vs bewegingsvrijheid de basis voor het ontwerp.

Zo heeft de Pyro Lite iets meer stof nodig om te garanderen dat men beschikt over de flexibiliteit benodigt voor het kitesurfen. Hierdoor wordt het pak ietwat baggy-er tov de PRo of Surf.

De Pyro Pro maakt gebruik van een uniek systeem van flexpanelen oever het gehele pak. Hierdoor kan het pak een stuk dichter op het lichaam gesneden worden. Minder baggy, toch maximale flexibiliteit. Helaas wel een stukje duurder.

Onlangs heeft OR met de Pyro Surf een nieuw concept gelanceerd. Door gebruik te maken van een baggy binnenpak gecombineerd met een strakke lycra buiten skin heb je een pak dat strak aansluit op het lichaam maar ONBEPERKTE flexibiliteit geeft.
Doordat het pak vergelijkbaar als een wetsuit aansluit heb je vrijwel geen drag bij het zwemmen of bodydraggen. Again, tikkie duurder....

Je kunt ervan uitgaan dat elk pak dat voor kite doeleinden is ontworpen zal voldoen. Elk pak heeft natuurlijk wel zijn voor en nadelen. Het blijft dus een persoonlijke afweging.

Ik heb verder geen ervaringen met de lucifer dus hier doe ik verder geen uitspraken over. Welk pak je ook kiest. Zolang je voor een kwalitatief goed pak gaat wat ontworpen is voor deze sport dan worden je sessies een stuk aangenamer en vooral ook veel langer.


@ teig. Je vergeet nog het grootste gevaar: Er open bij je 2 graden sessie met oostenwind 20 naakte blonde vrouwen langs de kant te juichen. De spanning in het pak wordt te groot op bepaalde plaatsen wat kan leiden tot grote scheuren bij gevoelige plekken.
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #11 December 24, 2008, 00:09:49
edit2Rapporteer  
Droogpak lek loopt vol met water en dan is het idd moeilijk zwemmen thats all.

Vraag is waarom zou je pak tijdens het kiten lek gaan  Huh oh ja ik weet toch,

5 ik kom niet meer bij poeh hee wat ben ik grappig.

Oh ja als je pak vol loopt hoef je niet bang te zijn dat je naar de bodem zinkt hoor water in je pak is net zo zwaar als water buiten je pak dus maakt niet uit.
Ik kon alleen om die laatste lachen ;-)
Je zou bv op een vinnetje van je board kunnen vallen. Probleem is dat als je pak vol met water zit je al dat water wat erin zit mee moet slepen tijdens het zwemmen, en dat lijkt me behoorlijk zwaar.

Maargoed,  kleine kans dat dat gebeurd, en als je het safe wilt spelen doe je toch gewoon en wetsuit onder je drysuit aan?


Wouter

Berichten: 603
Antwoord #12 December 24, 2008, 00:29:18
edit2Rapporteer  
Droogpak lek loopt vol met water en dan is het idd moeilijk zwemmen thats all.

Vraag is waarom zou je pak tijdens het kiten lek gaan  Huh oh ja ik weet toch,

5 ik kom niet meer bij poeh hee wat ben ik grappig.

Oh ja als je pak vol loopt hoef je niet bang te zijn dat je naar de bodem zinkt hoor water in je pak is net zo zwaar als water buiten je pak dus maakt niet uit.
Ik kon alleen om die laatste lachen ;-)
Je zou bv op een vinnetje van je board kunnen vallen. Probleem is dat als je pak vol met water zit je al dat water wat erin zit mee moet slepen tijdens het zwemmen, en dat lijkt me behoorlijk zwaar.

Maargoed,  kleine kans dat dat gebeurd, en als je het safe wilt spelen doe je toch gewoon en wetsuit onder je drysuit aan?




In het onfortuinlijke geval dat je zoiets overkomt zal het pak nog niet zomaar vollopen. Het is een lek geen aanzuig gat. Zodra je met een droogpak in het water ligt is er zelfs sprake van overdruk omdat er lucht in het pak aanwezig is wat door de druk van het water geleidelijk zijn weg naar het lek zal zoeken. In geval van een groot lek zal dit er tijdens zwembewegingen langzaam uit"burpen" waarbij er wat water naar binnen zal komen.

Ik gebruik zelf al jaren Pyro droogpakken en om een indruk te geven:

Je hebt een klein gaatje. Merk je vrijwel nooit tijdens je sessie. Je zult het pas merken aan het einde van je sessie wanneer je het pak uittrekt. Je onderkleding is behoorlijk vochtog en er zit wat water onderin bij je seals.

Je hebt een gaatje van 0,5 cm. Je merkt hier vaak niet veel van tijdens het varen zelf. Bij langdurig bodydraggen voel je op deze plek een vaag gevoel van een iets kouder plek die zich HEEL langzaam een paar cm uitbreidt over je onderkleding.

Scheur van 2-3 cm. Je voelt gelijk dat er een lek zit zodra je in het water komt voel je na een paar seconden plots een koudere plek ter plaatse van de scheur. Door de overdruk loopt je pak niet direct vol maar aangenaam is anders en je wil dit toch wel even repareren voordat je verder gaat.

Kortom: De waarschijnlijkheid dat je een lek krijgt tijdens het varen is gewoon bijzonder klein. Daadwerkelijke gebruikers van droogpakken zullen dit zeker beamen. Een goed pak is gemaakt van sterk materiaal wat geschikt is voor de sport. Wanneer je toch een lek krijgt/opmerkt in het water dan kan dat voor ongemak zorgen. Natuurlijk raad ik eenieder aan om zijn/haar sessie te beëindigen wanneer een lek zich voordoet. Een scheur tot 5 cm is eenvoudig thuis blijvend te repareren met speciale patches.

Op een vin vallen is idd zon beetje de enige denkbare oorzaak dat je je pak lekt krijgt op diep water. Echter als ik dan een analyse mag maken:

1) je valt zo ongelukkig op je vin dat je pak daadwerkelijk ook lek raakt. (kleine kans dat dit gebeurt)
2) Je bent ver uit de kant (<50% is al erg ruim?)
3) Je kunt je kite niet herstarten doordat er iets kapot is. (kleine kans en aan kunde kan het niet liggen want absolute beginners hebben niks te zoeken in diep water in de winter)

Dus een kansberekening dat al deze events je gebeuren en dat je daadwerkelijk moet zwemmen met een lek droogpak:

Kleine kans * <0,5 * kleine kans = bijna verwaarloosbare kans.

Ik zeg niet dat het niet kan. maar de kans is wel heel erg klein en dan loopt je pak ook niet 1,2,3 vol.

Ik hoop dat ik met mijn ervaring iets meer duidelijkheid heb kunnen scheppen over de meest besproken fabel omtrent droogpakken.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #13 December 24, 2008, 14:41:37
edit2Rapporteer  
Mooi gesproken Wouter   ThumpsUp

ps
is me pakketje al onderweg.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 December 24, 2008, 15:39:18
edit2Rapporteer  
Tja.....een droogpak is de enige optie in temperaturen sub 5°C. En gevaarlijk...? Als je in zulke temperaturen op het water begeeft dan zou je jezelf hoe dan ook in acht moeten nemen.
Ga in zulke temperaturen maar eens een kwartiertje in het water liggen in je wetsuit. M.a.w, een wetsuit is pas echt levensgevaarlijk als er iets mis gaat bij lage temperaturen en je moet lang in het water dobberen.
In de winter zorg je dat je nooit alleen bent op he water en ook niet lang in het water hoeft te liggen als er iets mis gaat, dus altijd in de buurt van het strand blijven.
Een drysuit is wat dat betreft stukken veiliger dan een wetsuit, want je overlevingskansen zijn groter als je langere tijd in he water ligt.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #15 December 24, 2008, 17:58:17
edit2Rapporteer  
http://www.nkb.nl/data/Gevaren_van_blootstelling_aan_koude.pdf

Wel interessant.
In dit artikel worden de gevaren aan de orde gebracht van blootstelling aan koude.
Ook wordt uitgelegd wat je moet doen en vooral wat je niet moet doen bij onderkoeling
en hoe je hulp kunt geven aan personen die onderkoeld zijn geraakt.
Ook wordt er een beetje ingegaan op onderkleding onder drysuits.
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #16 December 25, 2008, 16:28:22
edit2Rapporteer  
Is die OR pyro surf niet speciaal ontwikkeld voor het golfsurfen? Die gasten zitten namelijk echt niet te wachten op een baggy drysuit, daar hebben ze nog meer problemen mee dan wij. Ik weet niet of er ook nog andere merken zijn die drysuits voor het golfsurfen hebben. Vooral degene welke er tegenop zien om met een Lucifer oid te gaan draggen en zwemmen zouden hier eens naar moeten zoeken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 December 26, 2008, 00:01:31
edit2Rapporteer  
Klopt, die Surf is zelfs een standaard outfit van een aantal Amerikaanse en Canadase legerunits. Niet om te surfen, maar wegens de optimale bewegingsvrijheid en zwemmogelijkheid. De Pro heeft meerdere flex panels en zit redelijk kort om je lichaam, zwemmen en draggen gaat hier ook prima mee. De Pro is vooral geschikt voor kite surfing, heel erg degelijk, self entry, etc.
De Lite is zeker niet verkeerd, stuk eenvoudiger, 1 flex panel op de onderrug, rug rits, iets minder versteviging. Maar je hebt me er in gezien, ik bleef droog en prutste en crashte er niet minder om!
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #18 December 26, 2008, 03:26:53
edit2Rapporteer  
Hebb
Klopt, die Surf is zelfs een standaard outfit van een aantal Amerikaanse en Canadase legerunits.

Hebben ze bij OR maar mooi voor elkaar. Zullen ze ook echt wel kwaliteit moeten leveren.

Weet zelf nog niet helemaal wat ik ga doen, maar een droogpak gaat er zoiezo komen. Zit alleen heel erg in over de pasvorm. Standaard is bij mij al baggy. Nu kan ik bij OR wel een pak op maat laten maken, maar daar gaat dan weer 6 tot 8 weken en wat extra knaken overheen. Tegen die tijd is het al weer bijna zomer. Misschien toch maar een wat mindere pasvorm dan.
 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.