Droogpak lek loopt vol met water en dan is het idd moeilijk zwemmen thats all.
Vraag is waarom zou je pak tijdens het kiten lek gaan
oh ja ik weet toch,
5 ik kom niet meer bij poeh hee wat ben ik grappig.
Oh ja als je pak vol loopt hoef je niet bang te zijn dat je naar de bodem zinkt hoor water in je pak is net zo zwaar als water buiten je pak dus maakt niet uit.
Ik kon alleen om die laatste lachen ;-)
Je zou bv op een vinnetje van je board kunnen vallen. Probleem is dat als je pak vol met water zit je al dat water wat erin zit mee moet slepen tijdens het zwemmen, en dat lijkt me behoorlijk zwaar.
Maargoed, kleine kans dat dat gebeurd, en als je het safe wilt spelen doe je toch gewoon en wetsuit onder je drysuit aan?
In het onfortuinlijke geval dat je zoiets overkomt zal het pak nog niet zomaar vollopen. Het is een lek geen aanzuig gat. Zodra je met een droogpak in het water ligt is er zelfs sprake van overdruk omdat er lucht in het pak aanwezig is wat door de druk van het water geleidelijk zijn weg naar het lek zal zoeken. In geval van een groot lek zal dit er tijdens zwembewegingen langzaam uit"burpen" waarbij er wat water naar binnen zal komen.
Ik gebruik zelf al jaren Pyro droogpakken en om een indruk te geven:
Je hebt een klein gaatje. Merk je vrijwel nooit tijdens je sessie. Je zult het pas merken aan het einde van je sessie wanneer je het pak uittrekt. Je onderkleding is behoorlijk vochtog en er zit wat water onderin bij je seals.
Je hebt een gaatje van 0,5 cm. Je merkt hier vaak niet veel van tijdens het varen zelf. Bij langdurig bodydraggen voel je op deze plek een vaag gevoel van een iets kouder plek die zich HEEL langzaam een paar cm uitbreidt over je onderkleding.
Scheur van 2-3 cm. Je voelt gelijk dat er een lek zit zodra je in het water komt voel je na een paar seconden plots een koudere plek ter plaatse van de scheur. Door de overdruk loopt je pak niet direct vol maar aangenaam is anders en je wil dit toch wel even repareren voordat je verder gaat.
Kortom: De waarschijnlijkheid dat je een lek krijgt tijdens het varen is gewoon bijzonder klein. Daadwerkelijke gebruikers van droogpakken zullen dit zeker beamen. Een goed pak is gemaakt van sterk materiaal wat geschikt is voor de sport. Wanneer je toch een lek krijgt/opmerkt in het water dan kan dat voor ongemak zorgen. Natuurlijk raad ik eenieder aan om zijn/haar sessie te beëindigen wanneer een lek zich voordoet. Een scheur tot 5 cm is eenvoudig thuis blijvend te repareren met speciale patches.
Op een vin vallen is idd zon beetje de enige denkbare oorzaak dat je je pak lekt krijgt op diep water. Echter als ik dan een analyse mag maken:
1) je valt zo ongelukkig op je vin dat je pak daadwerkelijk ook lek raakt. (kleine kans dat dit gebeurt)
2) Je bent ver uit de kant (<50% is al erg ruim?)
3) Je kunt je kite niet herstarten doordat er iets kapot is. (kleine kans en aan kunde kan het niet liggen want absolute beginners hebben niks te zoeken in diep water in de winter)
Dus een kansberekening dat al deze events je gebeuren en dat je daadwerkelijk moet zwemmen met een lek droogpak:
Kleine kans * <0,5 * kleine kans = bijna verwaarloosbare kans.
Ik zeg niet dat het niet kan. maar de kans is wel heel erg klein en dan loopt je pak ook niet 1,2,3 vol.
Ik hoop dat ik met mijn ervaring iets meer duidelijkheid heb kunnen scheppen over de meest besproken fabel omtrent droogpakken.