Gezien de discussie of nog gevaarlijker de onwetendheid van de beginnende kiter heb ik hier een stukje over voorrangsregels op het water. stukje komt van
http://www.kitesurfbrabant.nl/voorrang.htmkijk vooral even op deze site, want foto's knippen en plakken niet meeGallager Info: Voorrangsregels op het water Het wordt steeds drukker op het water. En vaak lijkt het erop dat kiteboarders absoluut niet op de hoogte zijn van de voorrangs regels en daarom hun eigen regels hanteren op het water. Meestal is dat gewoon het recht van de sterktste of de stoerste, met als resultaat een hoop geschreeuw en frustratie. Het is veel nobeler en efficienter om te streven naar goed zeemansschap.
Dit is natuurlijk de basis van het reglement.
Uitgangspunt is dat wanneer je een aanvaring kunt
voorkomen, je doet dat moet doen. Ook betekent
het dat gevorderde kiters de mindere goden beetje
moeten ontzien door ze ruimte te geven.
Deze regel klinkt meteen heel lastig, maar is eigenlijk
vrij simpel als je weet wat bak- en stuurboord is.
Dit is ook de meest voorkomende regel op het water.
Ben nou je een groot jacht, een zeilbootje, catamaran, windsurfer of kiteboarder, we hebben allemaal een zeil om ons voort te bewegen en dat hangt ten opzichte van het midden altijd naar een kant van het vaartuig. Je kijkt welke kant je op vaart, en bepaalt dan of de kite aan de linker- of rechterkant van je hangt.Hangt deze aan de linkerkant van jezelf, dan vaar je over bakboord. Hangt je kite aan de rechterkant dan vaar je over stuurboord.
Oftewel: vaar je naar rechts (over bakboord), dan heb je ‘voorrang’ op de tegemoetkomende kiter. Je mag je koers blijven varen. De tegemoetkomende kiter zal je voorrang moeten verlenen, zal je de ruimte moeten geven om je koers te blijven varen. (Vaar je toeside of heelside, zolang je kite links van het board hangt vaar je over bakboord en heb je voorrang.)
Hou wel in de gaten dat niet iedereen op de hoogte is van deze regel. Ga er dus niet vanuit dat je ook voorrang krijgt. En ga niet tot het uiterste om je voorrang te krijgen. De regel van ‘goed zeemansschap’ gaat boven alle andere regels.
Deze regel gebruik je in situaties waarbij je naast elkaar dezelfde kant op vaart. Als de ene kiter scherper aan de wind vaart (meer hoogte vaart), dan de andere.
-Je vaart allebei dezelfde richting op.
-De kiter downwind (lijzijde), vaart scherper aan de wind (loopt meer hoogte) dan de kiter die upwind (loefzijde) van hem vaart.
-De kiter aan de loefzijde heeft wijkplicht, en moet voorrang geven aan de kiter die downwind van hem vaart.
-Logisch omdat de kiter aan loefzijde wel de kiter downwind van hem kan zien, en andersom niet.
-Vaar je aan de loefzijde en gaat de kiter downwind van je scherper aan de wind. Dan geef je voorrang. Maar je kunt natuurlijk ook net zo scherp aan de wind gaan varen. Dan kun je beide je koers houden.
Uit statistieken blijkt dat de meeste ernstige ongelukken op de kant gebeuren. Daar kan je een simpele conclusie aan verbinden: hoe minder kites in de lucht op de kant, hoe veiliger het voor iedereen is. In het belang van alle kiteboarders zijn er dus een aantal ongeschreven regels die op de kant gelden.
-Kiteboarders die van de kant het water op willen, moet alle ruimte krijgen om dit zo snel mogelijk te doen.
-Wil je net van het water af, maar komt er net iemand aan die erop wil, zul je nog een rakje moeten varen
Vooral voor windsurfers, maar ook voor kiters is het in de branding nog weleens lastig om naar buiten te knallen. En zonder snelheid is het heel lastig uitwijken. Daarom geld de ongeschreven regel: uitvarende vaartuigen in de branding hebben voorrang op binnenkomende vaartuigen.
Vaar je met goede snelheid naar het strand, en ben je ook nog aan het golfrijden, dan is het voor uitvarende kiters echt niet in te schatten waarheen ze moeten uitwijken. Geef ruimte en stop zonodig je golfrit.
Als je niet uit de windsurf of zeilsport komt, zijn deze regels best lastig. Maar veel aanvaringen komen voort uit onzeker reageren op andere watersporters. Als je weet dat de ander moet wijken, straal je dat ook uit en gaat het 9 van de 10 keer ook volgens de regels. Praat daarom met je collega kiteboarders over deze regels en zorg ervoor dat onduidelijkheden weggenomen worden. Zorg er ook voor dat beginnende kiters van deze regels op de hoogte raken en deel jouw ervaringen. Goed zeemansschap Bakboord gaat voor stuurboord Loef wijkt voor Lij Op de Kant Branding Reglement Best Lastig Ook is het belangrijk dat je richting en snelheid niet onvoorspelbaar zijn. Ben je
over bakboord (naar rechts varende), lekker downwind aan het carven, dan weet
je kiter met wijkplicht echt niet waarheen hij uit moet wijken en zit jij, ondanks
je voorrangsrecht, hartstikke fout. Valt soms niet mee door de branding te raken,
geef elkaar de ruimte daarvoor,
ook al kost het je zelf wat hoogte misschien.