Voorrangsregels kiten

robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
September 12, 2010, 18:59:22
edit2Rapporteer  
Gezien de discussie of nog gevaarlijker de onwetendheid van de beginnende kiter heb ik hier een stukje over voorrangsregels op het water. stukje komt van

http://www.kitesurfbrabant.nl/voorrang.htm
kijk vooral even op deze site, want foto's knippen en plakken niet mee


Gallager Info: Voorrangsregels op het water Het wordt steeds drukker op het water. En vaak lijkt het erop dat kiteboarders absoluut niet op de hoogte zijn van de voorrangs regels en daarom hun eigen regels hanteren op het water. Meestal is dat gewoon het recht van de sterktste of de stoerste, met als resultaat een hoop geschreeuw en frustratie. Het is veel nobeler en efficienter om te streven naar goed zeemansschap.

Dit is natuurlijk de basis van het reglement.
Uitgangspunt is dat wanneer je een aanvaring kunt
voorkomen, je doet dat moet doen. Ook betekent
het dat gevorderde kiters de mindere goden beetje
moeten ontzien door ze ruimte te geven.

Deze regel klinkt meteen heel lastig, maar is eigenlijk
vrij simpel als je weet wat bak- en stuurboord is.
Dit is ook de meest voorkomende regel op het water.
Ben nou je een groot jacht, een zeilbootje, catamaran, windsurfer of kiteboarder, we hebben allemaal een zeil om ons voort te bewegen en dat hangt ten opzichte van het midden altijd naar een kant van het vaartuig. Je kijkt welke kant je op vaart, en bepaalt dan of de kite aan de linker- of rechterkant van je hangt.Hangt deze aan de linkerkant van jezelf, dan vaar je over bakboord. Hangt je kite aan de rechterkant dan vaar je over stuurboord.

Oftewel: vaar je naar rechts (over bakboord), dan heb je ‘voorrang’ op de tegemoetkomende kiter. Je mag je koers blijven varen. De tegemoetkomende kiter zal je voorrang moeten verlenen, zal je de ruimte moeten geven om je koers te blijven varen. (Vaar je toeside of heelside, zolang je kite links van het board hangt vaar je over bakboord en heb je voorrang.)

Hou wel in de gaten dat niet iedereen op de hoogte is van deze regel. Ga er dus niet vanuit dat je ook voorrang krijgt. En ga niet tot het uiterste om je voorrang te krijgen. De regel van ‘goed zeemansschap’ gaat boven alle andere regels.


Deze regel gebruik je in situaties waarbij je naast elkaar dezelfde kant op vaart. Als de ene kiter scherper aan de wind vaart (meer hoogte vaart), dan de andere.

-Je vaart allebei dezelfde richting op.
-De kiter downwind (lijzijde), vaart scherper aan de wind (loopt meer hoogte) dan de kiter die upwind (loefzijde) van hem vaart.
-De kiter aan de loefzijde heeft wijkplicht, en moet voorrang geven aan de kiter die downwind van hem vaart.
-Logisch omdat de kiter aan loefzijde wel de kiter downwind van hem kan zien, en andersom niet.
-Vaar je aan de loefzijde en gaat de kiter downwind van je scherper aan de wind. Dan geef je voorrang. Maar je kunt natuurlijk ook net zo scherp aan de wind gaan varen. Dan kun je beide je koers houden.


Uit statistieken blijkt dat de meeste ernstige ongelukken op de kant gebeuren. Daar kan je een simpele conclusie aan verbinden: hoe minder kites in de lucht op de kant, hoe veiliger het voor iedereen is. In het belang van alle kiteboarders zijn er dus een aantal ongeschreven regels die op de kant gelden.

-Kiteboarders die van de kant het water op willen, moet alle ruimte krijgen om dit zo snel mogelijk te doen.
-Wil je net van het water af, maar komt er net iemand aan die erop wil, zul je nog een rakje moeten varen

Vooral voor windsurfers, maar ook voor kiters is het in de branding nog weleens lastig om naar buiten te knallen. En zonder snelheid is het heel lastig uitwijken. Daarom geld de ongeschreven regel: uitvarende vaartuigen in de branding hebben voorrang op binnenkomende vaartuigen.

Vaar je met goede snelheid naar het strand, en ben je ook nog aan het golfrijden, dan is het voor uitvarende kiters echt niet in te schatten waarheen ze moeten uitwijken. Geef ruimte en stop zonodig je golfrit.

Als je niet uit de windsurf of zeilsport komt, zijn deze regels best lastig. Maar veel aanvaringen komen voort uit onzeker reageren op andere watersporters. Als je weet dat de ander moet wijken, straal je dat ook uit en gaat het 9 van de 10 keer ook volgens de regels. Praat daarom met je collega kiteboarders over deze regels en zorg ervoor dat onduidelijkheden weggenomen worden. Zorg er ook voor dat beginnende kiters van deze regels op de hoogte raken en deel jouw ervaringen.   Goed zeemansschap Bakboord gaat voor stuurboord    Loef wijkt voor Lij  Op de Kant Branding Reglement Best Lastig  Ook is het belangrijk dat je richting en snelheid niet onvoorspelbaar zijn. Ben je
over bakboord (naar rechts varende), lekker downwind aan het carven, dan weet
je kiter met wijkplicht echt niet waarheen hij uit moet wijken en zit jij, ondanks
je voorrangsrecht, hartstikke fout. Valt soms niet mee door de branding te raken,
geef elkaar de ruimte daarvoor,
ook al kost het je zelf wat hoogte misschien.       
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #1 September 12, 2010, 20:00:51
edit2Rapporteer  
goed stukje, maar zonder dikgedrukte regels vatte ik sommige regels (samenvattingen pas na 4x.. can be me!)
ShadoW

Berichten: 21
Antwoord #2 September 12, 2010, 20:02:44
edit2Rapporteer  
Pfoe, zeker bedankt voor de info, maar is wel erggg uitgebreid Tongue
Zelf heb ik het IKO (International Kiteboard Orginization) handleiding boek en daar staan er 6 duidelijke regels in voor de veiligheid.

Even een korte toelichting (Bijv. wind komt uit het noorden) :
Upwind: Hoog  aan de wind  (dan zit je bovenaan)
Downwind: laag aan de wind (dan zit je onderaan)

1 - De persoon die het waterbetreed heeft voorang.
2 - De persoon die een golf vaart heeft voorang
3 - De snellere kiter moet voorang verlenen aan de langzamere kiter.
4 - Kom je elkaar tegemoet: Vaar je upwind, kite op 12u. Vaar je downwind, kite op 10u
5 - 50 meter downwind vrij houden en 30 meter upwind
6 - Voorang verlenen aan andere watersporters en downwind passeren

Wil je meer weten, check dan bovenstaand bericht Wink
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #3 September 12, 2010, 20:06:07
edit2Rapporteer  
@Shadow, dat is echt globaal op ze best en in voor eigen interpretatie..
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #4 September 12, 2010, 20:33:30
edit2Rapporteer  
Thanks voor de tekst. Oftewel kort samengevat..
- Naar rechts varen in normale positie is voorrang hebben.
- Iemand in je rug moet altijd voorrang verlenen.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #5 September 12, 2010, 20:35:06
edit2Rapporteer  
Regel 4 is zeker als het druk is erg belangrijk. Soms heb je niet 50 meter de ruimte omdat daar weer iemand anders vaart.
upwind kite hoog, downwind kite laag is dan een regel die zorgt dat je elkaar probleemloos kunt passeren.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 September 12, 2010, 20:36:38
edit2Rapporteer  
Vet, zo kom je die Gallagher info ook eens hier tegen. Kun je niet vaker zoiets schrijven lange?
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #7 September 12, 2010, 20:54:14
edit2Rapporteer  
daarom eeven de link bekijken, dan heb je foto's erbij en dat is veel duidelijker. ligt dus niet aan jou.
ik had misschien beter de link alleen kunnen linken hihi

goed stukje, maar zonder dikgedrukte regels vatte ik sommige regels (samenvattingen pas na 4x.. can be me!)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 September 12, 2010, 21:13:21
edit2Rapporteer  
voorrang=morres eerst
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #9 September 12, 2010, 21:23:41
edit2Rapporteer  
Vaar je met goede snelheid naar het strand, en ben je ook nog aan het golfrijden, dan is het voor uitvarende kiters echt niet in te schatten waarheen ze moeten uitwijken. Geef ruimte en stop zonodig je golfrit.


2 - De persoon die een golf vaart heeft voorang.



Er zijn nog wel tegenstrijdigheden.

Wat is de 'ongeschreven regel'?  ListenToMe

robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #10 September 12, 2010, 21:45:21
edit2Rapporteer  
goed gelezen ThumpsUp dit is misschien wel een coulanceregeling Grin

ik heb geen idee, mijn gevonden stukje vind ik wel rekening houden met eventueel "redelijk" maar 2e stukje is misschien echt geschreven door een kitesurfer.
al vind ik die regel meer gelden bij golfsurfen haha

De officiele regel op het water is dat uitvarend wel voor gaat dus ja.........is er over te discusseren?

Rob
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #11 September 12, 2010, 22:27:10
edit2Rapporteer  
Mooi stukje helemaal als je op de link klikt met plaatjes Wink
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #12 September 12, 2010, 22:44:50
edit2Rapporteer  
handig ezelsbruggetje.. vaak is links met rood gemarkeerd op je bar/lijnen. Als je met deze kant van je bar iemand nadert moet je 'stoppen' (als in een rood stoplicht, maar eigenlijk dus voorrang verlenen) en andersom niet Smiley
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #13 September 13, 2010, 07:52:27
edit2Rapporteer  
Vaar je met goede snelheid naar het strand, en ben je ook nog aan het golfrijden, dan is het voor uitvarende kiters echt niet in te schatten waarheen ze moeten uitwijken. Geef ruimte en stop zonodig je golfrit.


2 - De persoon die een golf vaart heeft voorang.



Er zijn nog wel tegenstrijdigheden.

Wat is de 'ongeschreven regel'?  ListenToMe



Beetje amateur psychologie:

regel 2: Op een golf kan je minder makkelijk van 'je lijn' afwijken, daarom voorrang.

uitgaand heeft voorrang: Dit is omdat er op of bij de kant de grote gevaren schuilen.

Als deze regels conflicteren zou ik zeggen: 'uitgaand gaat voor'.
Beter een golf niet afgemaakt als potentieel een kiter op de keien.
LamiKaze

Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #14 September 13, 2010, 09:49:40
edit2Rapporteer  
Rechterbeen voor in vaar richting heeft voorrang simpel.

Wil je iemand voorbij zorgen dat je heel sterk op kruist.
Lukt je dat niet dan altijd onder de andere kiter door.

Heel simpel en kijk ruim voor je uit wat de andere doet
en niet vergeten achterom kijken als je wat geks wilt
doen.

Heb op mijn windpagina www.kiteweer.tk ook nog een
PDF bestandje met voorrangregels of klik hier
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #15 September 13, 2010, 10:53:22
edit2Rapporteer  
handig ezelsbruggetje.. vaak is links met rood gemarkeerd op je bar/lijnen. Als je met deze kant van je bar iemand nadert moet je 'stoppen' (als in een rood stoplicht, maar eigenlijk dus voorrang verlenen) en andersom niet Smiley

en blauw maak je groen, dan klopt het helemaal Roll Eyes

Rob
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #16 September 13, 2010, 11:00:36
edit2Rapporteer  
juist  . keeping it simple Smiley
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #17 September 13, 2010, 11:01:55
edit2Rapporteer  
Dood of de gladiolen haha.......zet die smiley van je profielfoto op je kite.......dan kunnen wij aan de kant voor je.

Rob

voorrang=morres eerst
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #18 September 13, 2010, 11:21:47
edit2Rapporteer  
Rechterbeen voor in vaar richting heeft voorrang simpel.

Wil je iemand voorbij zorgen dat je heel sterk op kruist.
Lukt je dat niet dan altijd onder de andere kiter door.

Heel simpel en kijk ruim voor je uit wat de andere doet
en niet vergeten achterom kijken als je wat geks wilt
doen.

Heb op mijn windpagina www.kiteweer.tk ook nog een
PDF bestandje met voorrangregels of klik hier


Leuk stukje ook, lekker simpel en duidelijke tekening erbij. ThumpsUp

enige opmerking die ik zou willen maken is de uitleg bakboord/stuurboord. het klopt toevallig wel omdat je idd je als je naar je kite kijkt, links is 9 tot 12 uur en rechts is 12 tot 3 uur....maar stuurboord of bakboord bepaal je niet als je naar je kite kijkt maar door in vaarrichting te kijken en dan of de kite links of rechts van je hangt, of dat nou 9 uur of 3 uur is het blijft dan links of rechts.

Je kijkt welke kant je op vaart, en bepaalt dan of de kite aan de linker- of rechterkant van je hangt.Hangt deze aan de linkerkant van jezelf, dan vaar je over bakboord. Hangt je kite aan de rechterkant dan vaar je over stuurboord.

maar goed in beide gevallen klopt het toevallig, want naar rechts varen met je kite op 10 uur wordt toch erg lastig, dus als je naar je kite kijkt kan je het ook goed interpeteren.
er zullen dus geen ongelukken gebeuren met deze regel, dus is het goed ThumpsUp

Rob
ShadoW

Berichten: 21
Antwoord #19 September 13, 2010, 11:45:25
edit2Rapporteer  
Hmm.. als ik dit hier boven lees ben ik er nog niet helemaal uit.

Zelf ben ik het (nog) wel eens met de IKO regels:

Ik snap dat je moet uitwijken voor beginners/waterstarters (regel1), maar iemand die een golf vaart heeft meer moeite (minder controle) dan iemand die het water ingaat. En dus zou ik zeggen, geef de golfvaarder de ruimte.
Stel: De golfvaarder zou uit moeten wijken is er een grotere kans dat hij iemand zou kunnen aanvaren (zwemmer, zeiler, medekiter what so ever) en dat is niet prettig. integenstelling dat de starter z'n kite kan neer laten of op 12u kan houden.

Hoe denken jullie daar over? Please share Wink

@swifterband: thanks

@Rob: ook thanks voor de info Smiley

Rain

Berichten: 4
Antwoord #20 September 13, 2010, 13:39:43
edit2Rapporteer  
Oftewel: vaar je naar rechts (over bakboord), dan heb je ‘voorrang’


Het is dus net andersom. De algemene regel voor alle zeilschepen op het water is:  Bakboord gaat voor stuurboord.
Robje104 zegt het goed, maar gooit links en rechts door elkaar.

Bakboord = links, stuurboord = rechts (ezelsbruggetje.. in stuuRboord zit de R van rechts.)

Je hebt dus voorrang als je kite aan de linkerkant hangt, of als je linker been voor vaart.
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #21 September 13, 2010, 14:07:45
edit2Rapporteer  
Oftewel: vaar je naar rechts (over bakboord), dan heb je ‘voorrang’


Het is dus net andersom. De algemene regel voor alle zeilschepen op het water is:  Bakboord gaat voor stuurboord.
Robje104 zegt het goed, maar gooit links en rechts door elkaar.

Bakboord = links, stuurboord = rechts (ezelsbruggetje.. in stuuRboord zit de R van rechts.)

Je hebt dus voorrang als je kite aan de linkerkant hangt, of als je linker been voor vaart.

@Rain   Hoho voordat er verwarring ontstaat, ik haal niet links en rechts door elkaar. lees ook het stukje erboven. er staat "vaar je naar rechts (bakboord) omdat gezien de vaarrichting je kite aan de linker kant hangt

dus vaar je naar rechts, rechterbeen voor, heb je voorrang

lees stukje goed haha

Rob

Je kijkt welke kant je op vaart, en bepaalt dan of de kite aan de linker- of rechterkant van je hangt.Hangt deze aan de linkerkant van jezelf, dan vaar je over bakboord. Hangt je kite aan de rechterkant dan vaar je over stuurboord.

Oftewel: vaar je naar rechts (over bakboord), dan heb je ‘voorrang’ op de tegemoetkomende kiter. Je mag je koers blijven varen. De tegemoetkomende kiter zal je voorrang moeten verlenen, zal je de ruimte moeten geven om je koers te blijven varen. (Vaar je toeside of heelside, zolang je kite links van het board hangt vaar je over bakboord en heb je voorrang.)
Neelis

Berichten: 76
Antwoord #22 September 13, 2010, 17:36:55
edit2Rapporteer  
De golfsurfregel is dat de surfer op de golf voorrang heeft op de surfers die naar buiten peddelen. Dat betekent dat als er een surfer op de golf aankomt, dat degene die uitpeddeld naar het brekende gedeelte van de golf moet peddelen. In het geval van kiten dus meestal upwind varen als je degene bent die naar buiten vaart. Verder heeft degene die het dichtst bij het brekende gedeelte van de golf zit voorrang en zou degene die ook op de golf zit eruit moeten.
Hein

Berichten: 52
Antwoord #23 September 13, 2010, 17:41:18
edit2Rapporteer  
Ok als we dan toch bezig zijn het is niet zo dat je voorrang hebt! de ander hoort uit te wijken!
Neelis

Berichten: 76
Antwoord #24 September 13, 2010, 17:47:15
edit2Rapporteer  
welke ander in welke situatie?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.