kitesurflessen. Voorbereiding?

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #25 September 12, 2013, 22:26:08
edit2Rapporteer  
met 60 kg lekker een 10 metertje nemen. De eerste 25x dat je gaat surfen kun je dan bij 15 tot 22 knopen oefenen. (windkracht 5) Als de wind harder is niet gaan en als de wind minder is heeft het geen zin om te gaan. Na die 25x kun je overwegen om er een 7m bij te kopen voor de wind tot max 35 knopen. Maar dat is voor later. Veel plezier met lessen!
pvd

Berichten: 19
Antwoord #26 September 13, 2013, 12:02:06
edit2Rapporteer  
Thanks voor de tips!
Ja ik twijfel wat tussen een 9 en een 10m en dan idnerdaad later een 6-7m er bij te nemen als alles bevalt etc.

Maar is die wind-window zo klein? 15-22knopen? Dat is wel heel erg specifiek. Althans als ik bij de specificaties van een gemiddelde kite kijk van 9m zie je meestal windows van 11-28 knopen.

Ach, morgen eerst maar eens de eerste lessen, er wordt dan vast een hoop duidelijk voordat ik hier door blijf gaan met vragen stellen Wink Iets met enthausiast enzo..  Roll Eyes
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #27 September 13, 2013, 12:21:13
edit2Rapporteer  
Die 28 knopen met een 9m is geen probleem voor een geoefende kiter. (hoewel met 60kg zit je dan wel flink in de highend). Alleen kun je als beginner de eerste 20-25 x dat je gaat surfen beter niet boven de 22 knopen gaan oefenen. Zeker niet met een 9m. 
14/15 knopen is met mijn 10m echt wel het minimum aan wind dat ik nodig heb. Misschien dat je met een speciaal lichtweerboard (dat zijn grotere boards met meer drijfvermogen) dan nog een knoopje of wat eerder kunt. Maar onder een bepaald aantal knopen zal er simpelweg te weinig druk in je kite zijn. (lichtweerkites zijn weer lichter en zijn er speciaal voor gebouwd die hebben dat weer minder, maar dat zijn geen 9 maar 15 of 17meters)  Maar punt is dat als beginner valt je kite wat vaker in het water. Herstarten in windkracht 5 is niet moeilijk maar in lichte wind kan het wel veel lastiger zijn.
En geen probleem. stel vooral de vragen die je hebt. Daar kun je alleen maar wijzer van worden. Have fun  Grin
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #28 September 13, 2013, 12:39:29
edit2Rapporteer  
Een 10 als grootste kite is een mooie maat voor iemand van 70kg, voor iemand van 60kg moet je gewoon niet groter gaan dan een 9m. Mijn vriendin vaart met haar 60kg met 12-13kn weg met haar 9....
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #29 September 13, 2013, 13:04:51
edit2Rapporteer  
Met wat voor board en hoeveel kite-ervaring?
In de low end  <15 ga je niet fijn leren kiten. Als je dat wel wilt kun je zelfs nog beter een 12m nemen.

jouce

Berichten: 88
Antwoord #30 September 13, 2013, 13:10:08
edit2Rapporteer  
Een 10 als grootste kite is een mooie maat voor iemand van 70kg, voor iemand van 60kg moet je gewoon niet groter gaan dan een 9m. Mijn vriendin vaart met haar 60kg met 12-13kn weg met haar 9....

Hehe  ik ook maar dan met 66kg en een 9,5
pvd

Berichten: 19
Antwoord #31 September 13, 2013, 13:46:38
edit2Rapporteer  
Haha ja bedankt voor de antwoorden. Ik kon me voorstellen dat bijna elke beginner de zelfde vragen op dit forum stelt en het voor de ervaren forumleden soms wat irritant kan zijn haha Wink

Anyhoe...  Mocht alles goed bevallen en ik het echt tof vinden wou ik een nieuwe kite halen (dat meot gewoon goed zijn) en nieuwe bar en de rest eventueel 2e hands. Ookal zijn ze niet cheap wou ik een Core XR3 9 of 10 meter halen. Na wat onderzoek lijkt me die onwijs tof. Ofcourse is er goedkoper en beter beginners materiaal, maar ik ben dan misschien ook een beetje eigenwijs haha.

Ik maak me niet heel veel zorgen om te weinig wind, dan moet je gewoon niet gaan kiten met een 10m. Maak me eerder zorgen of ik met een 10m kite en 60kg gewicht niet te snel / onbestuurbaar ga als beginner met 20-22knopen. Maaaaaaaar dat gaan we zien Smiley

Matrasvliegeren gaat me erg goed af en wakeboarden lukt ook prima dus het kiten zal vast een mooie leercurve in zitten.

Weet iemand nog een goede website die een aantal Bar's op een rijtje zet? Ik kan veel vergelijk / review sites vinden over boards en kites maar weinig over Bar's.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #32 September 13, 2013, 14:45:19
edit2Rapporteer  
Als je kunt vliegeren en wakeboarden heb je al een enorme voorsprong op de gemiddelde cursist.
Qua kiteaanschaf zou ik voor een demo of overjarig model gaan. En anders een goede prijs bedingen op 2013 materiaal. Want het is zonde nu de volle pond te betalen terwijl ze begin volgend jaar de helft waard zijn.
Als je nu al zeker weet dat je een bepaalde kite wilt zou ik ook de daarbij behorende bar nemen. Hoeft niet perse want ik vaar zelf ook een naish park met een ocean rodeo bar en de meeste 4 lijns barretejs kun je op vrijwel elke vlieger bevestigen, maar het gaat dus niet in alle gevallen op.
Misschien kun je een review vinden van de kite die je wilt. Er staat dan bijna altijd ook wel een review van de bar bij.
Kijk ook even op youtube. staan vaak ook veel reviews. Bijvoorbeeld deze:

http://www.youtube.com/watch?v=WaqXfSgz2WA


pvd

Berichten: 19
Antwoord #33 September 13, 2013, 15:34:31
edit2Rapporteer  
Klopt! bedankt Smiley
Ja over de Core XR3 hoor ik veel positiefs, behalve dat je snel als Duitser word gezien hahaha.

De bijbehorende bar voor de Core XR3, de Core Sensor bar hoor ik veel verschillende signalen Dus dat wordt probably een andere.

Eerst die cursus maar eens afwachten! Smiley
pvd

Berichten: 19
Antwoord #34 September 20, 2013, 15:34:05
edit2Rapporteer  
Cursus gaat to dusver prima. Helaas zit het weer niet altijd mee, maar dat is het met alle wind / water sporten.

Om straks voor eigen materiaal te gaan twijfel ik nog wat tussen twee kites;

North Rebel 2014 10m en de Core XR3 10m

Beide komen goed uit de reviews en zijn prima te gebruiken voor zowel beginner als gevorderde.
Qua prijs zitten ze beide in het zelfde schuitje. De rest van de spullen koop ik graag 2e hands, maar een kite wil ik graag nieuw (zal wel iets met gevoel ofzo te maken hebben).

Verder vroeg ik me nog af.... zitten er nou echt grote verschillen in de twin tip boards?
Ik snap dat er verschil in de maten zitten, maar los van de maat, zit er echt zo veel verschil in een Slingshot van 200 euro of een Core Fusion Board van 800 euro...

geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #35 September 20, 2013, 16:13:36
edit2Rapporteer  
Eerste aandachtspunt is appels met appels te vergelijken, concentreer je dus op freeride boardjes. Naast lengte*breedte kun je het comfort van de pads en straps meewegen. Tenslotte klagen sommige kiters over de spray in het gezicht van sommige twintips.

Ik sluit me overigens wel aan bij diegenen die zeggen dat een 9m echt groot genoeg is met jouw gewicht,. Als je het echt leuk gaat vinden om met 3 Beaufort te kiten, dan is een 10m sowieso niet de oplossing. Daarnaast gaan we nu de herfst in.
pvd

Berichten: 19
Antwoord #36 September 25, 2013, 11:34:16
edit2Rapporteer  
Nog even een snelle vraag tussendoor.. Zijn er websites om kites te kunnen vergelijken? Ik heb nog niet echt een goede kunnen vinden. Liefst met een aantal gebruiksers reviews. Kitehigh heeft er wel een aantal, maar nog vrij weinig van 2013 en 2014 modellen.

Ik twijfel namelijk wat tussen de Core XR3 en een North Rebel 2014 of North Vegas 2014..

Op de site van de fabrikant staat wel een hoop info, maar uit ervaring weet ik dat je de beweringen op de website van de fabrikant vaak met een emmer zout moet nemen Wink althans, ze zijn niet echt kritisch.

Iemand suggesties voor een website of ervaring met 1 van deze kites?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #37 September 25, 2013, 13:36:41
edit2Rapporteer  
http://gleiten.tv/

is wel een duitse site.
hier trouwens een Engelse review van de vegas  http://gleiten.tv/index.php/video/action/view/v/254/page/346/
vergeet youtube niet om wat meer filmpjes erover te vinden.
Mijn mening is dat je als beginner nog niet echt weet wat bij je past. En hele slechte kites worden eigenlijk niet meer gemaakt.




« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.