aflandige wind MET BOOT ervaring??

wouterb

Juli 12, 2007, 03:07:07
edit2Rapporteer  
Iemand ervaring hiermee?

Idee is om een lekkere vlak water sessie te houden met foto-optie vanuit de motorbootje ThumpsUp.

Let's say: Medemblik met 'west 5'
er van uitgaand dat hoogte lopen lukt, moet 5-6 kiters toch te mannen zijn voor 1 boot?
Garmt

Antwoord #1 Juli 12, 2007, 03:37:31
edit2Rapporteer  
Op Bonaire is de wind ook aflandig, en daar wordt ook gekite. Daar is alleen altijd minimaal 1 boot aanwezig (en altijd 1 backup boot op tien minuutjes rijden). Kan dus prima, mits de boot het "zeker weten" doet.

Vergis je er alleen echter niet in dat het geen eenvoudige truuk is om een kiter op te halen met een bootje - als iemand 100m uit de kust ligt de dobberen moet je maar zorgen dat je hem, z'n kite EN z'n lijnen allemaal in de boot krijgt zonder dat er bijvoorbeeld een lijntje in de motor komt of er ondertussen nog iemand in de penarie komt.
Roderick

Geen avatar

Antwoord #2 Juli 12, 2007, 04:08:17
edit2Rapporteer  
kijk maar eens op http://www.sudwindsports.com/ Dat is een kiteschool waar ze niet anders doen. Je moet alleen ff weten hoe je een kitesurfer uit het water haalt. Dat doen dze daar dus zo:
  • Pak de kite aan
  • Laat de LE leeg lopen
  • Rol de kite op
  • Zorg dat de kitesurfer helemaal los is van de bar.(Leash niet vergeten los te maken)
  • Trek rustig de lijnen de boot in, waarbij je ze in brede achtjes op de bodem van de boot legt
  • last but not least: Pik de kitesurfer op.
Als je dan bij de kant komt kitesurfer eerst uit laten stappen met zijn bar. Als de lijnen op zijn iemand anders met de opgerolde kite er achteraan laten lopen.

Werkt als een speer. Ze dropten daar beginners met 30 knopen aflandige wind in het water. Het gekke was dat het in zekere zin veiliger was dan bij aanlandig of side-shore. Ze kunnen in ieder geval nergens tegenaan komen. Mijn vriendin heeft de eerste meters op een board gestaan bij 40 knopen wind met een 2 meter kite op 15 meter lijnen en breed een 1.50 meter board. (Nadeel is wel dat ze nu iedere normale kite maar traag vindt  (hangloose_kitesmiley) ) Bij aanlandige wind denk ik dat ik toch echt wel boos geworden zou zijn op die instructeur. Maar ja dit was echt veilig. Ondanks dat ik met 6 meter niet het water op durfde.

Zelf ben ik in de 2 weken dat we daar waren 2 keer uit het water gehaald. (1 keer inzakkende wind, geen hoogte meer en 1 keer materiaalpech) Ging echt prima. Ze bewaken die spot met 1 boot. Die wegvallende wind was wel minder. Ze pakken dan de achterste eerst. Gevolg daarvan was dat ik +/- 1 1/2 uur halvewind aan het varen was (Iedere keer in een vlaagje een klein beetje hoogte pakken, om dat vervolgens weer kwijt te raken.). Maarja er waren dan ook zeker 25 man op het water. 6 moet dus makkelijk kunnen. (Er vanuit gaande dat je er 3 per keer kunt op pikken.

Ik zou zeggen maak duidelijke afspraken, en zorg er voor dat er geen mensen denken "Oh er wordt gekite, dan kan ik ook" Want als je het overzicht kwijt bent wordt het natuurlijk wel link.
Kaptain

Antwoord #3 Juli 12, 2007, 04:20:27
edit2Rapporteer  
Neem gelijk een camera mee in de boot. Kun je wellicht nog mooie beelden schieten!
JCS

Antwoord #4 Juli 12, 2007, 07:21:04
edit2Rapporteer  
Hoi Wouter,

Met mijn kiteles op Bonaire had ik aflandige wind en toen is de hele tijd een bootje met instructeur met mij meegevaren.
Ikzelf vond dit erg prettig want hierdoor was de instructeur steeds gemakkelijk in de buurt. Halverwege de les toen ik mijn kite gecrasht had heeft hij de LE leeg laten lopen nadat hij de lijnen eraf had gehaald. Terwijl ik in het water lag (met zwemvest natuurlijk) en daar de lijnen oprolde heeft hij de kite binnenboord gehaald en is daarna naar mij gevaren. Vervolgens terug gevaren naar het strand. 't Werkte prima zo!
Denk dat als je met meer kiters zit je moet opletten dat je ruimte hebt voor alle gear aan boord en dat je ruimte houdt om te manoeuvreren met de gear aan boord terwijl je kites dus gedeeltelijk leeg laat lopen.
kentyman

Antwoord #5 Juli 12, 2007, 15:15:28
edit2Rapporteer  
De kiteschool op Bonaire geeft inderdaad altijd met strak aflandige wind les, ik heb daar zelf ook als instructeur gewerkt en dat gaat prima! Je moet echter wel goed weten hoe je een kiter uit het water vist met een bootje, de IKO heeft daar richtlijnen over. Op Bonaire deden we het zo:

- blijf met de boot altijd upwind v/d kiter / kite & lijnen
- ga eerst naar de kiter toe om te vragen of alles oke is (het is best lullig als je direct de kite begint op te vouwen terwijl de kiter 25m verderop ligt te verdrinken).
- leg dan kort & krachtig uit hoe de procedure gaat verlopen
- vaar (upwind) naar de kite
- pak de kite bij de LE en laat die DIRECT leeglopen
- maak de lijnen los v/d kite
- geef de kiter een signaal dat ie z'n lijnen op kan rollen
- als de lijnen zijn opgerold: vaar naar de kiter en hijs 'm aan boord :-)

Lesgeven met aflandige wind is inderdaad eigenlijk superveilig: er zijn downwind namelijk helemaal geen obstakels! Voor zowel de leerling als de instructeur is dat erg relaxed, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en natuurlijk iedereen goed in de gaten houden en zorgen dat er niemand onopgemerkt over de horizon verdwijnt!
Ondabeach

Antwoord #6 Juli 12, 2007, 15:32:04
edit2Rapporteer  
Het zijn in Nederland niet de mooistste sesies met aflandige wind. De wind is vlagerig en kan soms gewoon bijna weg zijn. Maar beter iets dan niets toch.
Antwoord #7 Juli 12, 2007, 19:20:58
edit2Rapporteer  
De kiteschool op Bonaire geeft inderdaad altijd met strak aflandige wind les, ik heb daar zelf ook als instructeur gewerkt en dat gaat prima! Je moet echter wel goed weten hoe je een kiter uit het water vist met een bootje, de IKO heeft daar richtlijnen over. Op Bonaire deden we het zo:

- blijf met de boot altijd upwind v/d kiter / kite & lijnen
- ga eerst naar de kiter toe om te vragen of alles oke is (het is best lullig als je direct de kite begint op te vouwen terwijl de kiter 25m verderop ligt te verdrinken).
- leg dan kort & krachtig uit hoe de procedure gaat verlopen
- vaar (upwind) naar de kite
- pak de kite bij de LE en laat die DIRECT leeglopen
- maak de lijnen los v/d kite
- geef de kiter een signaal dat ie z'n lijnen op kan rollen
- als de lijnen zijn opgerold: vaar naar de kiter en hijs 'm aan boord :-)

Lesgeven met aflandige wind is inderdaad eigenlijk superveilig: er zijn downwind namelijk helemaal geen obstakels! Voor zowel de leerling als de instructeur is dat erg relaxed, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en natuurlijk iedereen goed in de gaten houden en zorgen dat er niemand onopgemerkt over de horizon verdwijnt!

er gaat wel een hoop tijd verloren of wordt dit van de lestijd afgetrokken?

een voordeel is wel dat de leerling gelijk gewend is aan diep water!
_Choller

Geen avatar

Antwoord #8 Juli 12, 2007, 19:31:53
edit2Rapporteer  
Hier op Aruba bij de Fishermans Huts varen we ook altijd met aflandige wind. Hier wordt hetzelfde gedaan als in Bonaire qua kitehandling. Je kan er nog voor kiezen om de moter/schroef uit te zetten op het moment dat je de kite pakt. Dan ben je zekere dat er geen lijnen in vast komen te zitten. Verder wel ff opletten qua type boot. Meestal zijn het hier redelijk kleine bootjes waar je makkelijk in kan klimmen, cq kite uit het water pakken.

Verder is met aflandige vlagerige wind upwind komen wel wat lastiger in de grote maten kite. Vanaf 11/12 naar kleiner gaat het een stuk makkelijker. Bijna iedereen gebruikt hier bowkites, omdat je die extra depower nodig hebt in dit soort wind.

Het help om de kite iets hoger te zetten. (daar is de wind vaak net wat constanter) . Een breder board gebruiken is ook fijner, omdat je dan beter door de windgaten kan varen. Verder is het techniek, hangen in de vlagen, jezelf omhoog brengen en daardoor vlakker varen in de gaten. Net als zeilers kan je ook actief naar de vlagen en gaten zoeken door naar de oppervlakte van het water te kijken. Altijd transitions en tricks doen wanneer je in een vlaag zit, anders verlies je veel hoogte.

Succes en fotos posten please.
FunkyoneNL

Antwoord #9 Juli 12, 2007, 23:17:08
edit2Rapporteer  
een tip zet een emmer met water in de boot kan je lijnen indoen gaan ze minder snel in de knoop en liggen ze niet in de boot
D.D

Antwoord #10 Juli 12, 2007, 23:18:45
edit2Rapporteer  
een tip zet een emmer met water in de boot kan je lijnen indoen gaan ze minder snel in de knoop en liggen ze niet in de boot

Nog een tip:P rol de bar gewoon al meteen in het water op zoals ze hierboven zeggen..
Idefixe

Antwoord #11 Juli 12, 2007, 23:32:50
edit2Rapporteer  
Dat van die emmer heb ik al vaker gehoord! Schijnt goed te werken  ThumpsUp
rikdekker

Antwoord #12 Juli 13, 2007, 02:44:57
edit2Rapporteer  
tip, rol niet je bar op , maar de lijnen!;) heb net ook een setje lijnen uit de knoop gehaald..2 uurtjes druk geweest...

@ _Choller: ik zit straks van januari tot juni op Aruba.  ik heb nu een ss Fuel 13 , en heb er denk ik een 9 bij nodig. of is een Bow echt een must op aruba ivm vlagerige wind?

Tom Kite

Antwoord #13 Juli 13, 2007, 05:30:49
edit2Rapporteer  
Heb bij mijn IKO cursus een boatrescue moeten doen, dat valt toch nog vies tegen om een kite uit het water te halen hoor !
kentyman

Antwoord #14 Juli 13, 2007, 15:09:13
edit2Rapporteer  
oefening baart kunst :-)

en het is inderdaad goed om de motor af te zetten of iig in z'n vrij als je de kite gaat pakken of de kiter uit 't water gaat vissen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.