kijk maar eens op
http://www.sudwindsports.com/ Dat is een kiteschool waar ze niet anders doen. Je moet alleen ff weten hoe je een kitesurfer uit het water haalt. Dat doen dze daar dus zo:
- Pak de kite aan
- Laat de LE leeg lopen
- Rol de kite op
- Zorg dat de kitesurfer helemaal los is van de bar.(Leash niet vergeten los te maken)
- Trek rustig de lijnen de boot in, waarbij je ze in brede achtjes op de bodem van de boot legt
- last but not least: Pik de kitesurfer op.
Als je dan bij de kant komt kitesurfer eerst uit laten stappen met zijn bar. Als de lijnen op zijn iemand anders met de opgerolde kite er achteraan laten lopen.
Werkt als een speer. Ze dropten daar beginners met 30 knopen aflandige wind in het water. Het gekke was dat het in zekere zin veiliger was dan bij aanlandig of side-shore. Ze kunnen in ieder geval nergens tegenaan komen. Mijn vriendin heeft de eerste meters op een board gestaan bij 40 knopen wind met een 2 meter kite op 15 meter lijnen en breed een 1.50 meter board. (Nadeel is wel dat ze nu iedere normale kite maar traag vindt (hangloose_kitesmiley) ) Bij aanlandige wind denk ik dat ik toch echt wel boos geworden zou zijn op die instructeur. Maar ja dit was echt veilig. Ondanks dat ik met 6 meter niet het water op durfde.
Zelf ben ik in de 2 weken dat we daar waren 2 keer uit het water gehaald. (1 keer inzakkende wind, geen hoogte meer en 1 keer materiaalpech) Ging echt prima. Ze bewaken die spot met 1 boot. Die wegvallende wind was wel minder. Ze pakken dan de achterste eerst. Gevolg daarvan was dat ik +/- 1 1/2 uur halvewind aan het varen was (Iedere keer in een vlaagje een klein beetje hoogte pakken, om dat vervolgens weer kwijt te raken.). Maarja er waren dan ook zeker 25 man op het water. 6 moet dus makkelijk kunnen. (Er vanuit gaande dat je er 3 per keer kunt op pikken.
Ik zou zeggen maak duidelijke afspraken, en zorg er voor dat er geen mensen denken "Oh er wordt gekite, dan kan ik ook" Want als je het overzicht kwijt bent wordt het natuurlijk wel link.