Single frontline safety vs double frontline flagout

surf-bert

Berichten: 81
Juli 16, 2015, 14:10:23
edit2Rapporteer  
Ik heb opgemerkt dat veel merken overgestapt zijn van double front line flagout naar single front line flagout safety release.

North is in 2015 ook overgestapt op single frontline safety, echter de 2014 bar is nog gebaseerd op double frontline?

Ik stel de vraag omdat ik kijk naar een overjarige nieuwe 2014 north evo set, en ik vroeg me af of ik daar verstandig aan doe qua veiligheid.

Alternatief is 5 lijns maar voorkeur voor eenvoud en simplicity qua lijnen. Op een rebel snap ik het nog wel want dan heb je 5 lijnen maar geen bridles dus ook vrij simpel. Een evo met 5 lijns geeft bridle en extra lijn dus dubbel.

Bottom line, is (north) double front line safety achterhaald of gewoon prima?

Noot, ik ben beginner, op zoek naar eerste lichtweer set,
Dank voor delen ervaring.

Grt bert
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Juli 16, 2015, 14:11:21
edit2Rapporteer  
Single is wat veiliger maar double werkt ook prima, zeker als je toch enkel in lichtweer gaat kiten.
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #2 Juli 16, 2015, 14:17:36
edit2Rapporteer  
Dank, daar is de 12m wel voor bedoeld ja.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juli 16, 2015, 14:55:07
edit2Rapporteer  
hangt er van af wat voor bridle je hebt dus is wel kite-afhankelijk. Als je bridle voorziet in een volledige depower op het bridle (Cabrinha, Ocean Rodeo na 2012, en nog een hoop) dan is dubbel beter, minder kans op spaghetti (kite op één frontline gaat onherroepelijk draaien). En daarmee een grotere kans dat je de boel snel weer in de lucht hebt.

chico

Berichten: 1112
Antwoord #4 Juli 16, 2015, 16:12:16
edit2Rapporteer  
Zo als de kite netjes omklapt in de simulatie heb ik nog nooit mee gemaakt. Volgens mij is double front line flag out onmogelijk.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juli 16, 2015, 16:13:29
edit2Rapporteer  
Mijn vermoeden is dat North alleen maar is over gestapt om alle 2015 kites op 1 bar te kunnen flaggen. Je hebt nl. een bepaalde minimale lengte nodig, welke bij een safety release vrij moet komen om de kite over 2 lijnen te vlaggen. Bij een enkel lijns systeem heb je in principe de gehele frontline om de kite drukloos te krijgen. Dat lukt dan ook nog met een 18m Wink

Mijn persoonlijke ervaring is dat je met een dubbel frontline systeem een grotere kans hebt om de kite nog te kunnen herstarten nadat je de bar weer in orde hebt gemaakt dan bij een enkel lijns systeem
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 Juli 16, 2015, 16:30:29
edit2Rapporteer  
In mijn ervaring (OR) gaat double front line flag out meestal goed, relaunch is inderdaad dan vaak makkelijk. Helaas  gaat de flag out niet 100% van de gevallen goed. Dat wil zeggen: soms blijft er nog 20% power in de kite.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Juli 16, 2015, 17:44:25
edit2Rapporteer  
Ik heb opgemerkt dat veel merken overgestapt zijn van double front line flagout naar single front line flagout safety release.

North is in 2015 ook overgestapt op single frontline safety, echter de 2014 bar is nog gebaseerd op double frontline?

Ik stel de vraag omdat ik kijk naar een overjarige nieuwe 2014 north evo set, en ik vroeg me af of ik daar verstandig aan doe qua veiligheid.

Alternatief is 5 lijns maar voorkeur voor eenvoud en simplicity qua lijnen. Op een rebel snap ik het nog wel want dan heb je 5 lijnen maar geen bridles dus ook vrij simpel. Een evo met 5 lijns geeft bridle en extra lijn dus dubbel.

Bottom line, is (north) double front line safety achterhaald of gewoon prima?

Noot, ik ben beginner, op zoek naar eerste lichtweer set,
Dank voor delen ervaring.

Grt bert

Zonder inhoudelijk op je vraag in te gaan ( er zijn al een paar goede reacties)  even mijn complimenten. Je geeft aan beginner te zijn en gezien de inhoud van je vraag ben je "er echt mee bezig"   ThumpsUp  En dat hebben we , vooral nu , keihard nodig in de sport.
( moest ik ff kwijt)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juli 16, 2015, 22:30:58
edit2Rapporteer  
Scherpe opmerking, Tom
Inderdaad een zeer goede vraag van deze beginner. En zoals meestal hier ook de juiste en duidelijke antwoorden Wink
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #9 Juli 16, 2015, 22:58:55
edit2Rapporteer  
Dank voor jullie uitleg en reacties. Tijdens mijn kitesurfles bij club mistral in mauritius is er behoorlijk gehamerd op de veiligheidsaspecten van kiten. Ook het voordeel van 5e lijn systeem werd benadrukt, ik heb ook geleerd om hiermee de kite (evo) in licht weer te starten. Heb inmiddels ook de nadelen begrepen mogelijk in de golven.

Daarnaast ongeveer 25 jaar gewindsurfd, veel op zee, dus bekend met de gevaren van stroom, wind en plotselinge veranderingen van het weer.

Ik kijk er enorm naar uit om het kiten verder en veilig onder de knie te krijgen.

Groet
Bert
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Juli 17, 2015, 08:07:43
edit2Rapporteer  
Ik heb met beide systemen gevaren en mijn ervaring is dat double frontline safety zeker eenvoudiger te resetten is op het water. Maar dan moet je eigenlijk wel blijven staan want de kite blijft altijd een behoorlijke restdruk houden. Dat is met single frontline safety niet het geval, deze wordt compleet drukloos mits de kite niet gaat spinnen of deathloopen. Het herstarten daar in tegen is een wat moeilijk en het kan voorkomen dat het niet te resetten is.

Ik kies zelf tegenwoordig voor single fronline safety, dit omdat je namelijk eigenlijk nooit je safety trekt maar als ik hem nodig heb is dat vaak in overpowerende condities en dan wil ik dat mijn kite compleet drukloos wordt.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Juli 17, 2015, 09:45:56
edit2Rapporteer  
tja blijft een afweging... Ik vind de mogelijkheid om te resetten wel heel belangrijk. En het voordeel van een klein beetje restdruk is dat je niet snel in je lijnen terecht komt.
Daarbij houden veel kites nog restdruk als ze op één frontline worden gereleased, door de stijfheid van de LE in combinatie met boog waarin de bridles staan.
Bij OR is het nu zo opgelost dat je bij de "safety bar" nog Oh Shit releases hebt om op de linker of rechter stuurlijn te flaggen, bovenop de roll-over bridle. Dit bied maximale safety opties (zolang je weet wat je doet), mocht je na het trekken van je QR nog teveel druk hebben grabbel je je bar er bij en hou je één OS handle vast.
5de lijnen zijn in mijn ogen een gruwel, ik ken ze die een stukje vinger hebben ingeleverd en ook zonder golven doen ze het prima om je kite in een rollade te veranderen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Juli 17, 2015, 10:16:25
edit2Rapporteer  
Er is altijd rustdruk, ongeacht welk Safety systeem je gebruikt. En bij zowel de double line als single line bepaald de vorm die de vlieger aanneemt hoeveel restdruk je blijft houden.
Dit is kite merk en type en vaak zelfs maat afhankelijk!

Gelukkig vindt je deze informatie in de meeste goede reviews wel terug.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Juli 17, 2015, 11:42:40
edit2Rapporteer  
Dus dan blijft alleen nog de vraag, hoeveel restdruk heeft de north evo 2014 ? Iemand die deze heeft (gevaren) die er wat over kan zeggen?
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #14 Juli 17, 2015, 12:26:21
edit2Rapporteer  
Er is dus wel wat te zeggen voor ieder safety systeem; elk systeem lijkt zo eigen voor en nadelen te hebben.

Het zal dus voor een groot deel persoonlijke keuze zijn, en uiteindelijk jezelf het gekozen veiligheids systeem goed eigen te maken.



Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Juli 17, 2015, 12:48:42
edit2Rapporteer  
tja blijft een afweging... Ik vind de mogelijkheid om te resetten wel heel belangrijk. En het voordeel van een klein beetje restdruk is dat je niet snel in je lijnen terecht komt.
Daarbij houden veel kites nog restdruk als ze op één frontline worden gereleased, door de stijfheid van de LE in combinatie met boog waarin de bridles staan.
Bij OR is het nu zo opgelost dat je bij de "safety bar" nog Oh Shit releases hebt om op de linker of rechter stuurlijn te flaggen, bovenop de roll-over bridle. Dit bied maximale safety opties (zolang je weet wat je doet), mocht je na het trekken van je QR nog teveel druk hebben grabbel je je bar er bij en hou je één OS handle vast.
5de lijnen zijn in mijn ogen een gruwel, ik ken ze die een stukje vinger hebben ingeleverd en ook zonder golven doen ze het prima om je kite in een rollade te veranderen.
Ik vind die Oh Shit handles een non oplossing, je zou dan in geval van nood moeten gaan bedenken of je je safety activeert (waarna je niet meer bij de handles kunt) of moet bedenken of je eerst een handle pakt en vervolgens je safety en leash lostrekt.
Als je telkens die afweging moet gaan maken voordat je de safety activeert ben je dus onder de streep trager met activeren en kan het wel eens te laat zijn.

Dubbele fronline safety zorgt er voor dat je een langere bridle nodig hebt die makkelijker in de knoop raakt, dat is ook een van de redenen dat veel merken naar single line safety overstappen.
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #16 Juli 19, 2015, 09:29:06
edit2Rapporteer  
Gekozen voor loaded 5th line, north rebel kite, zonder bridles.

Dus wellicht risico in de golven, maar aan de andere kant hele simpele setup zonder bridles, directe sturing, 100% drukloze depower en makkelijke relaunch bij weinig wind mbv 5e lijn.

Had voor mij ook de voorkeur boven een evo, want daar heb je dubbelop, zowel bridles als een 5th lijn, mocht je 5 lijns willen varen.

We gaan het ervaren!

Dank voor de discussie.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #17 Juli 19, 2015, 09:39:52
edit2Rapporteer  
Hey bertuz,

Exact 1 van de twee redenen dat ik ook North Rebels vaar, heb ooit met een double depower de line in een deathloop weten gaan en dat was behoorlijk eng. In mijn gevoel is dat nog steeds mogelijk met een singe depower, maar wel moeilijker.

Andere reden is de gigantische depower van North Rebels. Je kan ze best heel ver doorvaren = luier en veiliger. A winning combo  Joepie Joepie Joepie
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #18 Juli 19, 2015, 12:30:45
edit2Rapporteer  
Prima keuze, ik ben zelf ook begonnen met de rebels, en geen last gehad van de 5th.
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 41 | 803 uur
Antwoord #19 Januari 31, 2016, 19:25:14
edit2Rapporteer  
Vandaag een pigtail gebroken op mijn 19m fury lite. De wind was aangetrokken en ik was flink overpowerd. De kite begon direct als een dolle te loopen. Ik heb mijn safety getrokken en de kite viel redelijk drukloos op het strand. Gelukkig was ik vlak bij het strand. Ik heb de safety lijn gevolgt naar de kite en heb mijn kite veilig op zijn leading edge kunnen leggen. Ik gebruik voor deze kite een 65 cm Airush smart bar uit 2012 met double frontline safety.

Nu vraag ik me af hoe dit afgelopen was als ik een bar had gehad met single frontline safety zoals bij de 2014 cabrinha 1x overdrive. Volgens mij was de kite dan na het trekken van de safety gewoon doorgegaan met loopen en was ik stuiterend over het strand getrokken tot ik de 2e safety had getrokken en de kite gereleased was. Of maak ik een denkfout?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Januari 31, 2016, 19:35:18
edit2Rapporteer  
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #21 Januari 31, 2016, 23:18:37
edit2Rapporteer  
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.

Als de pigtail van de lijn waar de single line safety op was aangesloten breekt, gaat het hele zwikkie er toch juist vandoor als je de safety trekt?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #22 Januari 31, 2016, 23:45:09
edit2Rapporteer  
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.

Als de pigtail van de lijn waar de single line safety op was aangesloten breekt, gaat het hele zwikkie er toch juist vandoor als je de safety trekt?

Klopt
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Februari 01, 2016, 00:40:54
edit2Rapporteer  
Hangt er vanaf of de lijn vrij door de bar kan glijden of achter een stopper einde van de lijn blijft hangen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 Februari 01, 2016, 00:48:58
edit2Rapporteer  
Alleen Ozone gebruikt dat toch?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.