Frank82
Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
|
Single is wat veiliger maar double werkt ook prima, zeker als je toch enkel in lichtweer gaat kiten.
|
|
|
surf-bert
Berichten: 81
|
Dank, daar is de 12m wel voor bedoeld ja.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
hangt er van af wat voor bridle je hebt dus is wel kite-afhankelijk. Als je bridle voorziet in een volledige depower op het bridle (Cabrinha, Ocean Rodeo na 2012, en nog een hoop) dan is dubbel beter, minder kans op spaghetti (kite op één frontline gaat onherroepelijk draaien). En daarmee een grotere kans dat je de boel snel weer in de lucht hebt.
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Zo als de kite netjes omklapt in de simulatie heb ik nog nooit mee gemaakt. Volgens mij is double front line flag out onmogelijk.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Mijn vermoeden is dat North alleen maar is over gestapt om alle 2015 kites op 1 bar te kunnen flaggen. Je hebt nl. een bepaalde minimale lengte nodig, welke bij een safety release vrij moet komen om de kite over 2 lijnen te vlaggen. Bij een enkel lijns systeem heb je in principe de gehele frontline om de kite drukloos te krijgen. Dat lukt dan ook nog met een 18m Mijn persoonlijke ervaring is dat je met een dubbel frontline systeem een grotere kans hebt om de kite nog te kunnen herstarten nadat je de bar weer in orde hebt gemaakt dan bij een enkel lijns systeem
|
|
|
Peer
Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
|
In mijn ervaring (OR) gaat double front line flag out meestal goed, relaunch is inderdaad dan vaak makkelijk. Helaas gaat de flag out niet 100% van de gevallen goed. Dat wil zeggen: soms blijft er nog 20% power in de kite.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Ik heb opgemerkt dat veel merken overgestapt zijn van double front line flagout naar single front line flagout safety release.
North is in 2015 ook overgestapt op single frontline safety, echter de 2014 bar is nog gebaseerd op double frontline?
Ik stel de vraag omdat ik kijk naar een overjarige nieuwe 2014 north evo set, en ik vroeg me af of ik daar verstandig aan doe qua veiligheid.
Alternatief is 5 lijns maar voorkeur voor eenvoud en simplicity qua lijnen. Op een rebel snap ik het nog wel want dan heb je 5 lijnen maar geen bridles dus ook vrij simpel. Een evo met 5 lijns geeft bridle en extra lijn dus dubbel.
Bottom line, is (north) double front line safety achterhaald of gewoon prima?
Noot, ik ben beginner, op zoek naar eerste lichtweer set, Dank voor delen ervaring.
Grt bert
Zonder inhoudelijk op je vraag in te gaan ( er zijn al een paar goede reacties) even mijn complimenten. Je geeft aan beginner te zijn en gezien de inhoud van je vraag ben je "er echt mee bezig" En dat hebben we , vooral nu , keihard nodig in de sport. ( moest ik ff kwijt)
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Scherpe opmerking, Tom Inderdaad een zeer goede vraag van deze beginner. En zoals meestal hier ook de juiste en duidelijke antwoorden
|
|
|
surf-bert
Berichten: 81
|
Dank voor jullie uitleg en reacties. Tijdens mijn kitesurfles bij club mistral in mauritius is er behoorlijk gehamerd op de veiligheidsaspecten van kiten. Ook het voordeel van 5e lijn systeem werd benadrukt, ik heb ook geleerd om hiermee de kite (evo) in licht weer te starten. Heb inmiddels ook de nadelen begrepen mogelijk in de golven.
Daarnaast ongeveer 25 jaar gewindsurfd, veel op zee, dus bekend met de gevaren van stroom, wind en plotselinge veranderingen van het weer.
Ik kijk er enorm naar uit om het kiten verder en veilig onder de knie te krijgen.
Groet Bert
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik heb met beide systemen gevaren en mijn ervaring is dat double frontline safety zeker eenvoudiger te resetten is op het water. Maar dan moet je eigenlijk wel blijven staan want de kite blijft altijd een behoorlijke restdruk houden. Dat is met single frontline safety niet het geval, deze wordt compleet drukloos mits de kite niet gaat spinnen of deathloopen. Het herstarten daar in tegen is een wat moeilijk en het kan voorkomen dat het niet te resetten is.
Ik kies zelf tegenwoordig voor single fronline safety, dit omdat je namelijk eigenlijk nooit je safety trekt maar als ik hem nodig heb is dat vaak in overpowerende condities en dan wil ik dat mijn kite compleet drukloos wordt.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
tja blijft een afweging... Ik vind de mogelijkheid om te resetten wel heel belangrijk. En het voordeel van een klein beetje restdruk is dat je niet snel in je lijnen terecht komt. Daarbij houden veel kites nog restdruk als ze op één frontline worden gereleased, door de stijfheid van de LE in combinatie met boog waarin de bridles staan. Bij OR is het nu zo opgelost dat je bij de "safety bar" nog Oh Shit releases hebt om op de linker of rechter stuurlijn te flaggen, bovenop de roll-over bridle. Dit bied maximale safety opties (zolang je weet wat je doet), mocht je na het trekken van je QR nog teveel druk hebben grabbel je je bar er bij en hou je één OS handle vast. 5de lijnen zijn in mijn ogen een gruwel, ik ken ze die een stukje vinger hebben ingeleverd en ook zonder golven doen ze het prima om je kite in een rollade te veranderen.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Er is altijd rustdruk, ongeacht welk Safety systeem je gebruikt. En bij zowel de double line als single line bepaald de vorm die de vlieger aanneemt hoeveel restdruk je blijft houden. Dit is kite merk en type en vaak zelfs maat afhankelijk!
Gelukkig vindt je deze informatie in de meeste goede reviews wel terug.
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
Dus dan blijft alleen nog de vraag, hoeveel restdruk heeft de north evo 2014 ? Iemand die deze heeft (gevaren) die er wat over kan zeggen?
|
|
|
surf-bert
Berichten: 81
|
Er is dus wel wat te zeggen voor ieder safety systeem; elk systeem lijkt zo eigen voor en nadelen te hebben.
Het zal dus voor een groot deel persoonlijke keuze zijn, en uiteindelijk jezelf het gekozen veiligheids systeem goed eigen te maken.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
tja blijft een afweging... Ik vind de mogelijkheid om te resetten wel heel belangrijk. En het voordeel van een klein beetje restdruk is dat je niet snel in je lijnen terecht komt. Daarbij houden veel kites nog restdruk als ze op één frontline worden gereleased, door de stijfheid van de LE in combinatie met boog waarin de bridles staan. Bij OR is het nu zo opgelost dat je bij de "safety bar" nog Oh Shit releases hebt om op de linker of rechter stuurlijn te flaggen, bovenop de roll-over bridle. Dit bied maximale safety opties (zolang je weet wat je doet), mocht je na het trekken van je QR nog teveel druk hebben grabbel je je bar er bij en hou je één OS handle vast. 5de lijnen zijn in mijn ogen een gruwel, ik ken ze die een stukje vinger hebben ingeleverd en ook zonder golven doen ze het prima om je kite in een rollade te veranderen.
Ik vind die Oh Shit handles een non oplossing, je zou dan in geval van nood moeten gaan bedenken of je je safety activeert (waarna je niet meer bij de handles kunt) of moet bedenken of je eerst een handle pakt en vervolgens je safety en leash lostrekt. Als je telkens die afweging moet gaan maken voordat je de safety activeert ben je dus onder de streep trager met activeren en kan het wel eens te laat zijn. Dubbele fronline safety zorgt er voor dat je een langere bridle nodig hebt die makkelijker in de knoop raakt, dat is ook een van de redenen dat veel merken naar single line safety overstappen.
|
|
|
surf-bert
Berichten: 81
|
Gekozen voor loaded 5th line, north rebel kite, zonder bridles.
Dus wellicht risico in de golven, maar aan de andere kant hele simpele setup zonder bridles, directe sturing, 100% drukloze depower en makkelijke relaunch bij weinig wind mbv 5e lijn.
Had voor mij ook de voorkeur boven een evo, want daar heb je dubbelop, zowel bridles als een 5th lijn, mocht je 5 lijns willen varen.
We gaan het ervaren!
Dank voor de discussie.
|
|
|
Eltimm
Berichten: 78
|
Hey bertuz, Exact 1 van de twee redenen dat ik ook North Rebels vaar, heb ooit met een double depower de line in een deathloop weten gaan en dat was behoorlijk eng. In mijn gevoel is dat nog steeds mogelijk met een singe depower, maar wel moeilijker. Andere reden is de gigantische depower van North Rebels. Je kan ze best heel ver doorvaren = luier en veiliger. A winning combo
|
|
|
Big Vin
Berichten: 282
|
Prima keuze, ik ben zelf ook begonnen met de rebels, en geen last gehad van de 5th.
|
|
|
ctddekke
Geen avatar
Berichten: 27
Logs: 41 | 803 uur
|
Vandaag een pigtail gebroken op mijn 19m fury lite. De wind was aangetrokken en ik was flink overpowerd. De kite begon direct als een dolle te loopen. Ik heb mijn safety getrokken en de kite viel redelijk drukloos op het strand. Gelukkig was ik vlak bij het strand. Ik heb de safety lijn gevolgt naar de kite en heb mijn kite veilig op zijn leading edge kunnen leggen. Ik gebruik voor deze kite een 65 cm Airush smart bar uit 2012 met double frontline safety.
Nu vraag ik me af hoe dit afgelopen was als ik een bar had gehad met single frontline safety zoals bij de 2014 cabrinha 1x overdrive. Volgens mij was de kite dan na het trekken van de safety gewoon doorgegaan met loopen en was ik stuiterend over het strand getrokken tot ik de 2e safety had getrokken en de kite gereleased was. Of maak ik een denkfout?
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.
|
|
|
maarten.v.a
Geen avatar
Berichten: 172
|
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.
Als de pigtail van de lijn waar de single line safety op was aangesloten breekt, gaat het hele zwikkie er toch juist vandoor als je de safety trekt?
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.
Als de pigtail van de lijn waar de single line safety op was aangesloten breekt, gaat het hele zwikkie er toch juist vandoor als je de safety trekt? Klopt
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Hangt er vanaf of de lijn vrij door de bar kan glijden of achter een stopper einde van de lijn blijft hangen.
|
|
|
|