Kiten, maar geen les

rikdekker

Antwoord #50 Juni 07, 2007, 00:18:41
edit2Rapporteer  
volgende opleiding is inderdaad in het westen, maar eerst 5 maand naar aruba...wat een straf zeg..haha!

verstandig dat ie toch les neemt..

en Wonis, natuurtalent? nee..gwoon een eigenwijze arme student, MET verstand.,.
emieck

Antwoord #51 Juni 07, 2007, 01:20:02
edit2Rapporteer  
presies, topic gelosten..
KiteDemon

Antwoord #52 Juni 07, 2007, 01:24:18
edit2Rapporteer  
Mijn mening is dat als je idd je verstand kan gebruiken, je het zonder les ook wel red.
Mijn ervaring is dat er tegenwoordig erg veel kiters hun verstand niet kunnen gebruiken, of ze nou les hebben gehad of niet.

Zelf nooit les gehad omdat die simpelweg nog niet werden gegeven, maar mocht ff met het setje van Niels Aarts spelen.
Dat was in een tijd dat de boards + 2 m waren, kites 2-lijns zonder depower of safety, je de kite pompte met een minuscuul handpomje........maar wel een zee van ruimte omdat er nog maar een handje vol kiters in NL rond liep.

Vroegah....waren de gene die zich aan kiten waagden gewoon veel bewuster bezig. En dat moest wel want met het materiaal van toen had je weinig marge voor fouten.Tegenwoordig kom je helaas teveel imbicielen tegen die dus echt niet weten waar ze mee bezig zijn. En hoe veilig en makkelijk het huidige matriaal het ook maakt, veiligheid wordt voornamelijk bepaald door de kiter die onder de kite hangt.

In de les krijg je een basis mee waarvan het de bedoeling is dat je er uiteindelijk zelfstandig en veilig mee aan de slag kan. Feit is dat veel nieuwe kiters die zelfstandigheid dus niet in huis hebben!!! Daarbij is het tegenwoordig zo druk op de spots dat er gewoon niet genoeg ruimte is. En vooral beginnende kiters hebben die ruimte nodig omdat ze de kontrole nog niet in huis hebben.

Ik zeg dat je niet perse naar een kiteschool hoeft te stappen, maar op zijn minst begeleiding nodig hebt van een evaren kiter die je ook de basis mee kan geven, en die ook kan inschatten of je wel zelfstandig door kan gaan of niet.
En laat ik ook duidelijk stellen dat een expert super ervaren kiter, dus ook niet altijd het vermogen heeft om ook daadwerkelijk kennis over te brengen op een pupil. Kwaliteit van een les staat helemaal los van hoe goed de instrukteur kan varen.

HansNet83

Geen avatar

Antwoord #53 Juni 07, 2007, 02:01:23
edit2Rapporteer  
lekker lullige reacties heren heel volwassen

natuurlijk is een matrasje eerst goed en als hij wil gaan kitesurfen kan jij hem les geven, al moet je wel goed over een paar dingen nadenken:
-kan ik zo goed kiten en snap ik alles dat ik het een ander kan aanleren
-is mijn materiaal veilig genoeg niet alleen voor mij maar ook voor een beginner

verder natuurlijk met lichte wind beginnen het liefst uitgehaakt met leash vast zodat hij hem makkelijk kan loslaten, en altijd serieus blijve over belangrijke dingen geinen kan altijd maar dingen als safety of welke kan hij op moet sturen moet je altijd serieus blijven

succes en laat je niet afschikken door die meelopers die zich laten leiden door het constante overdreven gevraag over veiligheid in de sport

les is goed maar het is GEEN must

uitgehaakt met leash vast ? Ik heb ook weleens uitgehaakt wat geoefend op land ... wat ik toen merkte is dat de kite altijd full-powered omdat je de bar straf tegen de chickenloop aantrekt ... is het dan een kwestie van een touwtje om de bar dichterbij de powerstrap te fixeren ? ... of zijn er andere handigheidjes ?

Is het op het autostrand in Oostvoorne echt zo druk dat je als beginner geen ruimte hebt ? ... is dan toch een kwestie van 300 meter verder over het strand lopen ? ... of wordt het daar diep ?

Heeft iemand een link voor de getijden ? ... ik was er laatst met laag water ... maar dan trekt de waterlijn behoorlijk ver terug ... nog minder ruimte !
Lex

Antwoord #54 Juni 07, 2007, 02:12:40
edit2Rapporteer  
als je je leash aan een veiligheidsding vastmaakt ( bv vijfde lijn) en je laat de bar los, depowert de kite compleet.
Garmt

Antwoord #55 Juni 07, 2007, 16:52:31
edit2Rapporteer  
't Hangt er ook erg vanaf of je veel aanleg hebt of niet. Twee vrienden van mij hebben zichzelf leren kiten; zij probeerden het vervolgens aan mij te leren, waarna ik er maanden over deed voor ik een beetje lekker kon varen. (zij hebben aanleg, ik dus niet).

Diezelfde twee jongens zijn nu de beste instructeurs die ik ken, maar toen ze nog geen lesgeef-ervaring hadden en nog IKO-cursus hadden gevolgd was dat wel een ander verhaal.

Er is echt wel een verschil tussen goed kunnen kiten en het iemand kunnen uitleggen. Mensen met een rijbewijs zijn ook niet bevoegd als rijinstructeur....

Er is ook echt wel een verschil tussen je gezonde verstand gebruiken en weten waar je op moet letten. Ik doe de hele dag niets anders dan voor mijn werk m'n gezonde verstand gebruiken, maar zonder dat iemand je kan zeggen wat je allemaal precies moet weten is het een stuk lastiger om uit te vogelen hoe of wat.

Natuurlijk kun je met een 1m2 vliegertje gaan staan oefenen in een weiland, en zal dat je helpen bij het uiteindelijke leerproces als je op het strand staat. Maar als no-no je 16m2 oppompen en het water induiken is vragen om problemen - zelfs al is er een ervaren kiter bij.

Keerzijde van die medaille is dus wel dat je een school uitzoekt waar je niet alsnog hetzelfde voorgeschoteld krijgt (c.q. een kiter met weinig lesgeefervaring zonder IKO die je ook niet uit kan leggen hoe je veilig aan de gang moet). Zoek dus ZOWIEZO een kiteschool met een goede reputatie uit die IKO-gecertificeerde instructeurs heeft. Dat certificaat krijg je niet zomaar, dus dan weet je dat er in ieder geval een goede onderbouwing achter zit.
Merc
Gast
Antwoord #56 Juni 07, 2007, 16:58:14
edit2Rapporteer  
als je je leash aan een veiligheidsding vastmaakt ( bv vijfde lijn) en je laat de bar los, depowert de kite compleet.

Dit is al een goed voorbeeld waarom je les moet hebben!
Les betekent niet meteen een school, maar wel iemand die je verteld hoe en wat. Bij een IKO school ben je gegarandeerd dat je de juiste zaken verteld krijgt die van belang zijn. Ik ben het met Garmt eens!
Zelf prutsen zonder idee waaraan je begint is de sport verpesten als het (fout gaat) voor een ander!
Lex

Antwoord #57 Juni 07, 2007, 23:07:04
edit2Rapporteer  

Dit is al een goed voorbeeld waarom je les moet hebben!

De vraag die hij stelde bedoel je zeker? Toch niet mijn antwoord:P ?
Armband

Antwoord #58 Juni 08, 2007, 02:00:09
edit2Rapporteer  
Geld is zoiezo geen probleem dus dat zal m er niet van weerhouden. Hij zei dat ie geen tijd had. Maar dan kan ie beter niet beginnen. Dus hij zal tijd maken denk.
mees!.

Antwoord #59 Juni 10, 2007, 14:50:18
edit2Rapporteer  
en wat geven jullie een jongen van 12 jaar voor een advies?, beginnen met kiten, en geen les ?? er kan zoveel fout gaan, omdat iemand met zo'n leeftijd nog niet echt alles overziet,! Dat is de reden waarom ik gewoon les heb genomen bij een goede school, die mij, op mijn destijds 12 jarige leeftijd, in 6 uur, verdeeld over 2 dagen, goed hebben leren kitesurfen...
KiteDemon

Antwoord #60 Juni 10, 2007, 15:31:30
edit2Rapporteer  
12 ????   Op zeker lesnemen !!!

Ik zie de laatste jaren al teveel zelf geklooi op de stranden......ook door mensen die al les hebben gehad maar er dus nog geen reet van begrijpen.
Zorg op zijn minst dat je ook een goede instrukteur krijgt die ook begrijpt dat iemand nog niet rijp is om zelfstandig door te gaan.
Er komt nou eenmaal veel meer bij kijken dan het kunnen kiten alleen. Veilig en verantwoord kiten leer je echt niet in 1 lesje. Je eerste rakjes in sommige gevallen wel, maar dat staat weer helemaal los van de veiligheid.
Het is net als bij auto rijden. Iedereen kan een auto besturen maar veilig deelnemen aan het verkeer is weer een ander verhaal.
mees!.

Antwoord #61 Juni 10, 2007, 19:25:26
edit2Rapporteer  
inmiddels kite ik wel alleen, ben 13 en heb eigen set enz... het is idd vrij druk op mirns, maar bij mij gaat het prima.. Dus wtf niet rijp.. ?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.