Hey WaZup, Boardjort,
Eindelijk een paar dudes om gedachten mee uit te wisselen (grinnik_kitesmiley).
Ik weet dat het offtopic is maar loop al een tijdje te twijfelen welk persmedium te gebruiken. Water is zeker een optie!
Het grootste voordeel van een hydraulische pers met water is de veiligheid. Bij een eventueel lekje in de zak zal de druk meteen verdwijnen. Ook houd water heel goed warmte vast zodat je de zak meteen kan vullen met 60 grC heet water wat de postcuring weer tengoede komt. Als je de boel goed isoleert kan je deze temperatuur wel een tijdje vasthouden. Dit scheelt weer een verwarmingselement.
Lucht heeft ook weer voordelen. Je hebt de zak snel opgepompt, de druk is overal hetzelfde en het is gemakkelijk toe te voeren. Alleen met een ding zit ik in m'n maag....bij een lekje krijg je behoorlijke explosie! Moet je voorstellen een drukzak van 140x40x10 cm. Dit geeft grofweg een volume van 56 liter (de zak rekt nog een beetje). 56 liter lucht bij een overdruk van 2 baro (3 bar absoluut) geeft bij expansie naar omgevingsdruk een luchtverplaatsing van V= (absolute persdruk/absolute luchtdruk) x volume luchtzak = 3 x 56 = 168 liter!! (geschokt_kitesmiley) Een opgeblazen broodzakje geeft al een knal wanneer je het laat knappen, laat staan een volume van 168 liter!!! Een aardige haardroger dus
.
Bij snowboards gebruiken de semiprof bouwers een dikke brandweerslang als motor voor hun pers. Dit in combinatie met een "Cat Rack" systeem (een soort rupsband van ALU profielen) zijn ze in staat de perskracht gelijkmatig te verdelen. Het probleem is dat een dikke brandslang van 15 cm in diameter op z'n hoogst een persoppervlakte bereikt van 140 x 20 cm. Vandaar dat ze al gauw met een hogere slangsdruk moeten werken van minimaal 4 baro om een oppervlaktedruk van 2 bar te halen. Vandaar dat ze vaak een tandemsysteem van 2 slangen gebruiken.
Tsja....ik weet het. Staal is niet te betalen! (angry_kitesmiley)
Bytheway....dit vind ik wel wat (grinnik_kitesmiley)