zwitselaar
Gast
|
Volgens mij staat het heel erg duidelijker alleen zonder plaatjes (heel nuttige toevoeging). Voor iedereen die hier nooit van heeft gehoord is het misschien niet helemaal duidelijk ff de plaatjes bekijken
Niet te moeilijk doen de regels zijn heel simpel. Allemaal eerst ff nadenken hoe je de bar vast hebt en aan welke kant je kite dan staat dan wordt het wel duidelijk. De regels duidelijk lezen en visualiseren of op het water ff bedenken hoe het werkt.
Ik had beroepsvaart tussen haakjes gezet en inderdaad valt een kleine politieboot hier niet onder grote boten worden overigens vaak wel zo genoemd. Ik had het @daripper al toegelicht wat ik bedoelde zie vorig bericht. En er zijn op zee inderdaad andere regels maar ik wilde het niet te moeilijk maken. Als je de vermelde regels hanteerd zullen meesten voorrangs problemen opgelost zijn.
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
Als je je rechterhand voor hebt staat hij links!! en dan heb je voorrang Kite rechts GEEN VOORRANG De verhalen zijn overigens niet tegenstrijdig er worden alleen dingen toegelicht voor mensen die het niet helemaal begrijpen. nogmaals kort en bondig: * Goed zeemanschap: basis-->altijd aanvaring voorkomen * bakboord voor stuurboord --> kite rechts van je: GEEN voorrang * Loef wijk voor lij --> Diegene met de meest ruime koers moet wijken (kite aan zelfde kant) * Op de kant: 99% ongevallen op de kant --> startende kiteboarder voorrang op binnenkomende * Brandingreglement: uitvarende kiter ruimte geven --> makkelijker over de golven wegkomen met snelheid
|
|
|
Petteflat
Berichten: 179
|
Nee diegene die hoger vaart heeft voorrang dezelfde regels als zeilen/surfen.
NEE! Je zegt het zelf: loef wijkt voor lij. Degene die hoger vaart moet voorrang VERLENEN. En bij het kiten ook belangrijk: als je iemand aan loef passeert houdt je je kite hoger, degene aan lij houd zijn kite lager. Passeer je aan lij, dan andersom. kite rechts van je: GEEN voorrang
NEE! Je bedoelt het goed, maar is een beetje verwarrend, want wanneer zit je kite rechts? Ik zou denken: kite over bakboord, kite zit rechts van je (aan de kant van je rechterhand he ). Maar dan heb je dus geen voorrang met kite rechts.
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
@petteflat: hoger aan de wind varen cq scherper varen betekent hetzelfde. Mijn hoger is tenopzichte van de wind en begrijp dat het misschien onduidelijkheden opleverd. Ik heb het t gewijzigd voor eventuele misverstanden in "Diegene met de meest ruime koers moet wijken"
Weet je wat rechts en links is? dan moet het toch duidelijk zijn en het staat er goed. Alleen met toelichting voor diegene die niet weet wat SB en BB is. Jij kennelijk ook niet--> kijk naar de plaatjes! Lees je argument nog maar eens door.
|
|
|
Eddy Hangtime
Berichten: 129
|
(geschokt_kitesmiley) Een punt wat ik héél belangrijk vind en waardoor veel ongelukken gebeuren.... Gebruik je safety als het nodig is en zorg dat je altijd in de gaten hebt waar je safety zich bevindt!
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Nee diegene die hoger vaart heeft voorrang dezelfde regels als zeilen/surfen.
NEE! Je zegt het zelf: loef wijkt voor lij. Degene die hoger vaart moet voorrang VERLENEN. En bij het kiten ook belangrijk: als je iemand aan loef passeert houdt je je kite hoger, degene aan lij houd zijn kite lager. Passeer je aan lij, dan andersom. KLOPT WEL! Alleen 'hoger' betekent hier 'hoger aan de wind' (meer tegende wind in). kite rechts van je: GEEN voorrang
NEE! Je bedoelt het goed, maar is een beetje verwarrend, want wanneer zit je kite rechts? Ik zou denken: kite over bakboord, kite zit rechts van je (aan de kant van je rechterhand he ). Maar dan heb je dus geen voorrang met kite rechts. KLOPT OOK! Kite rechts moet je zien als: Kite rechts van je plank in de vaarrichting gezien. Linker/rechterbeen voor vind ik persoonlijk minder duidelijk ivm toe-side varen enzo. ff een opmerking mbt zichtbaarheid van kiters aan loef-zijde; Bedenk dat deze regels voor zeilboten gemaakt zijn, zij hebben aan lij-zijde een zeil in het gangboord staan en kunnen dus niet (mindergoed) zien wat er lij-zijde gebeurt en/of nadert dan dat jij kan zien wat er aan loef-zijde gebeurd. Is voor ons kiters wat ongelukkig omdat je dwars op je plank staat.
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Julius, je was me even voor. @losse luc, Wat een verwarringen hiero. -SB wijkt voor BB dus als je met je rechter been voor vaart heb je voorrang. plaatje 1 en 2 in plaatje 1 gaat de regter dus voor en in plaatje 2 steeds de linker (A)
de Linker (A) moet in alle 3 gevallen wijken!
|
|
|
maarten80
Geen avatar
Berichten: 58
|
zoals al gezegd: makkelijkst is echt RODE kant van de bar LINKS. Is de RODE kant VOOR dan het je GEEN voorrang... altijd juist, zelfs als je toeside vaart...
|
|
|
|
Lord of the Boards
Berichten: 869
|
Rechterhand voor (kite over links): Voorrang op tegenliggers
Lij gaat voor loef, kiter met aan-de-windse koers heeft voorrang op kiter met ruime-windse koers.
Bij passeren: Meest aan-de-windse kiter houdt kite hoog, de andere houdt de kite laag.
Startende kiter op het strand heeft voorrang op landende kiter (gewoon nog even een rondje varen dus als iemand anders zijn kite heeft opgelaten om uit te varen)
Als je een manouvre maakt, vervallen alle voorrangen. Als jij dus van richting verandert of een sprong maakt of wat dan ook, moet je altijd ervoor zorgen dat niemand er last van heeft. Goed zeemanschap (de belangrijkste): Altijd een ongeval of aanvaring voorkomen, ook al heb je geen voorrang.
Op zee heb je voorrang als je uitvaart (tenminste met windsurfen is dat altijd al regel) omdat je veel wendbaarder bent als je aan het golfrijden bent. Bovendien heb je beter overzicht als je richting strand vaart.
Een drenkeling heeft altijd voorrang.
Beroepsvaart heeft ALTIJD voorrang. (behalve dan op een kanaal als je uiterste stuurboordzijde van het kanaal houdt, maar dat is voor ons niet van belang)
Help elkaar altijd als het mogelijk is en als je het aandurft. Boardje terugbrengen kan iedereen. Kite redden alleen doen als je weet hoe je moet handelen en als de omstandigheden het toelaten.
En vergeet niet een zwarte bol te hijsen als je voor anker gaat.
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
Kijk altijd goed om je heen, houdt andere kiters & watergebruikers goed in de gaten / anticipeer.
Als je rechtdoor vaart en wilt omkeren of springen kijk dan eerst achter je of er iemand achter je zit / of er ruimte genoeg is om je kite om te gooien.
Kite oplaten & landen: VER uit de buurt van obstakels! (minstens 50 meter, liefst 150)
Liefst altijd je kite "richting het water" oplaten, dwz de kiter staat op het strand, degene die de kite lanceert in het water (of bij de water rand). Als het dan misgaat dan wordt je het water op gesleept ipv het land op gesleept.
Controlleer je quick-release regelmatig en test je QR ook af en toe uit (lanceer je kite, loop het water in, zorg voor wat spanning op de lijnen en gooi je QR los, het is ff wat werk om alles weer op te zetten maar tis een goede training!).
Check regelmatig je lijnen op rafels en knopen. (check sowieso je gear regelmatig op wear & tear)
ga niet kiten bij slecht weer, hou altijd het weer in de gaten en ga van het water af bij donkere wolken (vaak geven die windstoten en soms ook onweer)
|
|
|
Petteflat
Berichten: 179
|
Weet je wat rechts en links is? dan moet het toch duidelijk zijn en het staat er goed. Alleen met toelichting voor diegene die niet weet wat SB en BB is. Jij kennelijk ook niet--> kijk naar de plaatjes! Lees je argument nog maar eens door.
He Julius, ik zeg niet dat je ongelijk hebt met rechts en links (en ik ga ook niet zeggen dat je gelijk hebt). Ik zeg dat het verwarrend is (rechst/links van vaarrichting, of rechts/links van downwind), en dus geen goede formulering van de regel. Hoe verwarrend blijkt bijv. uit de beschrijving van iko, waar ze rechts en links ook omdraaien: http://www.ikorg.com/priority_rules.php?menu_id=2(En lees mijn antwoord nog maar eens door idd, ik weet heel goed wat SB en wat BB is...). Dus de regel kan beter geformuleerd worden (zoals gesuggereerd) met rechterbeen voor of barkleur. Kite OVER rechts, zoals het nu ergens hierboven staat is geloof ik ook wel duidelijk... Diepe zucht ;-)
|
|
|
Petteflat
Berichten: 179
|
Ook belangrijk - Kitesurfer geeft voorrang aan andere watersporters: zwemmers, surfers en windsurfers. - Kitesurfer die aan het golfrijden is heeft voorrang over de kitesurfer die uitvaart. Dit is net andersom als bij surfen en windsurfen (zie http://www.ikorg.com/priority_rules.php?menu_id=2). Dus NIET: Op zee heb je voorrang als je uitvaart (tenminste met windsurfen is dat altijd al regel) omdat je veel wendbaarder bent als je aan het golfrijden bent. Bovendien heb je beter overzicht als je richting strand vaart.
Ik ben in Kaapstad bijna vermoord omdat ik ook dacht dat het andersom was (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
Echt de laatste keer dat ik reageer!
Op de IKO richting gaan ze uit hoe de kite ten opzichte van jezelf staat. Maar het is beter om dat ten opzichte van je vaarrichting te doen (daar is de regel bb-sb ook op gemaakt). Als je dat doet kunnen er nooit onduidelijkheden zijn van waar je kite nu staat en of hij nu links of rechts staat, hij staat namelijk ten opzichte van de vaarrichting altijd aan 1 kant en ten opzichte van je lichaam niet (toeside-heelside)! Ik heb het steeds bb sb genoemd met kleine toelichting van links en rechts. Nu is het hopelijk duidelijk waarom het verschillend aangegeven wordt! Kleinigheidje niet alle barren hebben de rode kleur en als je een keer toeside vaart klopt die beenregel niet meer! Ik denk dat het beter is om de achtergrond te weten en dus waarom de regel bestaat mocht je dan nog een keer gaan zeilen/surfen noem maar op weet je ook meteen de regels!
Lees nogmaals de IKO site door en uitvaren heeft voorrang: Nevertheless, the rule for the outgoing rider is applicable when the waves are close to the shore (shore break). In this case, the rider who is surfing will have to give way to the rider who is going out.
Dus als je in Kaapstad bijna vermoord bent bij het uitvaren door iemand die dicht bij het strand aan golven rijden was zat HIJ fout en niet jij. De reden hiervoor heb ik mijn vorige berichten gezet en zal het nogmaals neerzetten: uitvarende kiter ruimte geven --> makkelijker over de golven wegkomen met snelheid
Ik hoop dat het nu duidelijk is
|
|
|