(cry_kitesmiley)
Afgelopen zondag ging ik voor t eerst in 1.5 maand tijd weer eens ECHT kiten, dus niet met veel te veel of veel te weinig wind maar gewoon "goede" wind (zij het vlagerige nederlandse oosten wind). We besloten om naar Mirns te gaan (vanuit Utrecht) omdat we de andere oost-spots in de buurt eigenlijk afgeschreven hadden (te druk, te veel obstakels, te veel aso's & macho's etc). Mirns bleek een aardige spot maar wel overdruk, toen we net aan waren gekomen kwam iemand ons even vertellen waar de kite-zone is en waar de zwem-zone is, top-actie! Ik had sowieso wel ff de borden gechecked maar dat iemand zo pro-actief z'n spot veilig probeert te houden daar heb ik alleen maar goede woorden voor. Ik las hier op het forum ook laatst wat boze posts van (ik denk) mirns-locals dat ze zo boos waren op die mensen die in t zwemgedeelte gingen kiten: achteraf morren op een website heeft geen zin, stap op die mensen af en leg ze vriendelijk en bedaard uit wat de regels zijn!
Maar goed, het was dus druk en het viel me erg op dat veel mensen hun kite niet zo veilig oplieten / neerlieten: volgens mij is t t veiligst om je kite richting het water op te laten en ook vanuit t water dus niet op t land. Je assistent moet dan dus ff 30 het water inlopen, kleine moeite groot plezier! Ook viel het me op dat maar weinig mensen elkaar hielpen met t landen van kites, veel kiters stonden met de blik op oneindig op de kant naar het water te staren terwijl er soms wel 3 of meer kiters daar voor in t water stonden die hun kite wouden landen maar gewoon geen hulp kregen!!!! Barbaars gewoon.
Oke oke, dan nu de kern van m'n verhaal, het was lekker weer en ik ging vol goede moed met m'n rhino 05 12m het water op (ik kite nu zo'n 5 jaar en ben IKO kitesurf instructeur), om de drukte te ontlopen ben ik eerst een aantal rakjes gaan hoogte lopen zodat ik upwind van de crowd zat. Na 30 min begon ik warm te lopen en kwam ik een beetje los (backward 720s, forward 360s, backrolls, blind, downloops). Ik had wel door dat het daar bijna overal ondiep was dus ik deed m'n tricks vooral op de "diepere stukken" verder het meer op, maar toen was t tijd voor een transition-downloop (vond ik) en die deed ik op een (te) ondiep stuk... ik maakte een domme fout en ging op m'n plaat, tijdens de val maakte ik nog een domme fout: ik liet met m'n rechterhand de bar los en stak die uit om m'n val te breken
Ik landde die downloop dus heerlijk op m'n rechterhand, direct had ik door dat t kiten voor die dag voorbij was maar ik was wel een stuk upwind van de landingsplek dus ff kiezen op elkaar en terug kiten (terwijl ik mezelf en de spot ondertussen finaal verrot schold vanwege mijn eigen domheid en de spot z'n ondiepheid), daar aangekomen nog een aantal minuten staan wachten totdat iemand op de kant eindelijk m'n kite wou landen... Direct daarna met hulp van m'n vriendin m'n gear opgeruimd en in t zonnetje zitten wachten tot zij ook was uitgekite.
M'n hand deed niet echt veel pijn behalve bij bepaalde bewegingen en t begon behoorlijk te zwellen dus ik dacht dat t wel gekneusd zou zijn.. gister (woensdag) toch maar even naar de dokter, die zij: toch maar even foto's maken, en ja hoor: 2 middenhands beentjes (van m'n wijs- en middelvinger) netjes doormidden. DOH! Dat wordt 6 weken gips en 2 maanden niet kiten ofzo! niks niks niks!
Moraal van dit verhaal: doe geen heftige tricks of sprongen op ondiep water!!! Ik zag daar op Mirns ook iemand loopen en downloopen vlak bij de kant op 30 cm water.... niet slim! (wel een vette move trouwens, kweenie hoe die heet maar tis een f16 maar dan alles de andere kant op geroteerd, dus een unhooked frontroll / s-bend met een downloop). Safety first!