kiten op ondiep water

kentyman

Mei 11, 2006, 21:38:49
edit2Rapporteer  
 (cry_kitesmiley)

Afgelopen zondag ging ik voor t eerst in 1.5 maand tijd weer eens ECHT kiten, dus niet met veel te veel of veel te weinig wind maar gewoon "goede" wind (zij het vlagerige nederlandse oosten wind). We besloten om naar Mirns te gaan (vanuit Utrecht) omdat we de andere oost-spots in de buurt eigenlijk afgeschreven hadden (te druk, te veel obstakels, te veel aso's & macho's etc). Mirns bleek een aardige spot maar wel overdruk, toen we net aan waren gekomen kwam iemand ons even vertellen waar de kite-zone is en waar de zwem-zone is, top-actie! Ik had sowieso wel ff de borden gechecked maar dat iemand zo pro-actief z'n spot veilig probeert te houden daar heb ik alleen maar goede woorden voor. Ik las hier op het forum ook laatst wat boze posts van (ik denk) mirns-locals dat ze zo boos waren op die mensen die in t zwemgedeelte gingen kiten: achteraf morren op een website heeft geen zin, stap op die mensen af en leg ze vriendelijk en bedaard uit wat de regels zijn!

Maar goed, het was dus druk en het viel me erg op dat veel mensen hun kite niet zo veilig oplieten / neerlieten: volgens mij is t t veiligst om je kite richting het water op te laten en ook vanuit t water dus niet op t land. Je assistent moet dan dus ff 30 het water inlopen, kleine moeite groot plezier! Ook viel het me op dat maar weinig mensen elkaar hielpen met t landen van kites, veel kiters stonden met de blik op oneindig op de kant naar het water te staren terwijl er soms wel 3 of meer kiters daar voor in t water stonden die hun kite wouden landen maar gewoon geen hulp kregen!!!! Barbaars gewoon.

Oke oke, dan nu de kern van m'n verhaal, het was lekker weer en ik ging vol goede moed met m'n rhino 05 12m het water op (ik kite nu zo'n 5 jaar en ben IKO kitesurf instructeur), om de drukte te ontlopen ben ik eerst een aantal rakjes gaan hoogte lopen zodat ik upwind van de crowd zat. Na 30 min begon ik warm te lopen en kwam ik een beetje los (backward 720s, forward 360s, backrolls, blind, downloops). Ik had wel door dat het daar bijna overal ondiep was dus ik deed m'n tricks vooral op de "diepere stukken" verder het meer op, maar toen was t tijd voor een transition-downloop (vond ik) en die deed ik op een (te) ondiep stuk... ik maakte een domme fout en ging op m'n plaat, tijdens de val maakte ik nog een domme fout: ik liet met m'n rechterhand de bar los en stak die uit om m'n val te breken  ThumpsUp  Ik landde die downloop dus heerlijk op m'n rechterhand, direct had ik door dat t kiten voor die dag voorbij was maar ik was wel een stuk upwind van de landingsplek dus ff kiezen op elkaar en terug kiten (terwijl ik mezelf en de spot ondertussen finaal verrot schold vanwege mijn eigen domheid en de spot z'n ondiepheid), daar aangekomen nog een aantal minuten staan wachten totdat iemand op de kant eindelijk m'n kite wou landen... Direct daarna met hulp van m'n vriendin m'n gear opgeruimd en in t zonnetje zitten wachten tot zij ook was uitgekite.

M'n hand deed niet echt veel pijn behalve bij bepaalde bewegingen en t begon behoorlijk te zwellen dus ik dacht dat t wel gekneusd zou zijn.. gister (woensdag) toch maar even naar de dokter, die zij: toch maar even foto's maken, en ja hoor: 2 middenhands beentjes (van m'n wijs- en middelvinger) netjes doormidden. DOH! Dat wordt 6 weken gips en 2 maanden niet kiten ofzo! niks niks niks!

Moraal van dit verhaal: doe geen heftige tricks of sprongen op ondiep water!!! Ik zag daar op Mirns ook iemand loopen en downloopen vlak bij de kant op 30 cm water.... niet slim! (wel een vette move trouwens, kweenie hoe die heet maar tis een f16 maar dan alles de andere kant op geroteerd, dus een unhooked frontroll / s-bend met een downloop). Safety first!
drifter

Antwoord #1 Mei 11, 2006, 21:50:56
edit2Rapporteer  
sorry voor je, heerlijk dagje niet lekker kunnen eindigen.

Wel een hele lekkere move he, die downloop. Eerst een frontloop en dan die kite onderlangs trekken. Je land op snelheid, lijnen zitten weer meteen goed.
Heb hem ivm vlagen soms ook niet doorgetrokken. Je moet tijdens je rotatie aanvoelen of je hem kunt loopen.

Maar het lekkerste blijft wel om die op vlakwater te landen, ergens achteraan op die chop van het binnenwater gaat dat niet lekker.
Molliebollie

Antwoord #2 Mei 11, 2006, 23:16:22
edit2Rapporteer  
Dat is wel heel erg zwaar niks.
Wees blij dat je niet geopereerd hoeft te worden Wink
Ben nog steeds herstellende van een enkelbreuk van 5 februari jl.
Kan nu pas begin juni les nemen.

In ieder geval heel veel sterkte!
Gj

Antwoord #3 Mei 11, 2006, 23:41:56
edit2Rapporteer  
Iemand van Bazaki had het precies het zelfde ook arm gebroken..
martijn_e

Antwoord #4 Mei 11, 2006, 23:50:54
edit2Rapporteer  
7 weken terug op Mirns mijn enkel zwaar gekneusd, ook in ondiep water gebeurt tijdens een verkeerde landing (niet van een frontloop dinges). Maar goed, nu tijdens het kite voel ik hem nog steeds en kan echt nog niet voluit gaan.

Dus..voor mijn geen gekke dingen meer in ondiep water!!
Guus
Gast
Antwoord #5 Mei 11, 2006, 23:52:42
edit2Rapporteer  
ik weet niet hoor maar ze zeggen altijd van ja ondiep water spots zijn helemaal super en veilig maar in diepwater gebeuren dit soort dingen gewoon niet
underground
Gast
Antwoord #6 Mei 11, 2006, 23:54:07
edit2Rapporteer  
99 vd 100 ongelukken gebeuren door ondiep water, harde obstakels of een te gote kite. Het wordt een clich'e maar het is wel waar. En ze zijn alle 3 bijna altijd te vermijden.

piede

Antwoord #7 Mei 11, 2006, 23:59:05
edit2Rapporteer  
ja je kunt maar beter helemaal niet meer gaan kiten
Passie

Antwoord #8 Mei 12, 2006, 00:30:23
edit2Rapporteer  
lekker veilig. ondiep water is denk ik ... 100 cm hoog water.. (grevelingen) denk zelf nog iets hoger
La Flauwurhman

Antwoord #9 Mei 12, 2006, 01:14:37
edit2Rapporteer  
Dat zuigt Kentyman!!
Maar wat ik mezelf nu aan het afleren ben is mijn arm uitsteken als ik val. 4 Maanden geleden mijn schouder goed uit de kom gehad en als ik nu mijn arm uitsteek ligt ie er gegarandeerd weer uit!

Hopelijk valt het allemaal mee voor je en kan je snel weer het water op!
Ricardo

Antwoord #10 Mei 12, 2006, 01:15:53
edit2Rapporteer  
Ik heb laatst ook mn pols gebroken in ondiep water, maar na 5 weken hing ik al weer aan de vlieger en week 6 stond ik al weer op het water Grin.

http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=14763.0
Frits

Antwoord #11 Mei 12, 2006, 01:29:12
edit2Rapporteer  
Ja mirns is eigenlijk gewoon te ondiep.. hoe ver je ook wegvaart.. het blijft daar zooooo lang ondiep.. heerlijk voor beginners maar vallen wil je echt niet daar.
xray

Antwoord #12 Mei 12, 2006, 02:04:55
edit2Rapporteer  
Sterkte man!
franco

Antwoord #13 Mei 12, 2006, 02:11:08
edit2Rapporteer  
moraal van dit verhaal is doe je tixs in dieper water dat breekt je val, ps sterkte
benjamin
Gast
Antwoord #14 Mei 12, 2006, 17:05:50
edit2Rapporteer  
kiten wordt steeds onpersoonlijker, het wordt te groot in nederland voor het aantal kite spots.
en nu dat alle gemeenten ook nog eens moeilijk gaan lopen doen en de spots alleen maar kleiner worden gaan de mensen hun spot veilig stellen, en daar wordt de sfeer niet beter van.

klote voor je hand ik weet hoe het voelt
ik zit al 6 weken aan de kant, en moet er nog 20 uitzingen. dus 6 weken valt best mee
kentyman

Antwoord #15 Mei 12, 2006, 19:36:24
edit2Rapporteer  
Dat zuigt Kentyman!!
Maar wat ik mezelf nu aan het afleren ben is mijn arm uitsteken als ik val. 4 Maanden geleden mijn schouder goed uit de kom gehad en als ik nu mijn arm uitsteek ligt ie er gegarandeerd weer uit!

Hopelijk valt het allemaal mee voor je en kan je snel weer het water op!

wow shit man! Je stak je arm ook uit om je val te breken? Ik zeg altijd tegen m'n leerlingen dat ze ALTIJD 2 handen aan de bar moeten hebben (en altijd op de kite moeten letten), als je je handen aan de bar hebt dan breek je ze niet zo snel...  Arm uit de kom doet trouwens pokke pijn toch?

Enne ja, kiten op water van minder dan zeg... 130 cm is behoorlijk link, als je echt hard valt van grote hoogte dan heb je misschien wel 2m water nodig
Ruben..

Antwoord #16 Mei 12, 2006, 22:57:21
edit2Rapporteer  
Yow kentyman
Sterkte .. is natuurlijk 10x niks..
Kweetniet of iemand van jullie ervaring heeft met Schellinkhout.. (mijn spot;) ) maar daar heb je ook het verhaal van ondiep water maar het is wel ideaal om te leren
Frits

Antwoord #17 Mei 13, 2006, 02:37:31
edit2Rapporteer  
Schellinkhout heeft alles! Ondiep de eerste paar 100 m, voor diep water gewoon wat verder wegvaren Grin
~Dirk~

Antwoord #18 Mei 14, 2006, 15:14:57
edit2Rapporteer  
Ik heb misschien een beetje positieve mededeling voor je. Het is mij ook al eens gelukt om m'n middenhands beentje met kiten te breken(alleen op een veel sulligere manier)
Het ging in het gips, maar naar een week ging er van dat kunstof gips omheen (eerst moet de zwelling weg zijn) dat moest er nog 2 wkn om en daarna kon dit eraf. Helaas verdraag je het dan nog niet om een bar vast te houden, dat duurt dan nog wel een week of drie, maar misschien gaat het genezen toch iets sneller als dat je voor ogen hebt.
I.i.g sterkte ermee
Bazaki_Thijs

Antwoord #19 Mei 14, 2006, 16:14:34
edit2Rapporteer  
Ik heb het ook gehad met ondiep water. Vorig jaar rond september waren we een dag op workum. En toen ik tijdens een unhookd board of me board niet weer aan kreeg stak ik mijn arm uit om de val te breken. Nouja toen ik lande had ik heel veel pijn dus naar de kant gelopen met de kite aan me leash. Eenmaal aan de kant gekomen stond daar iemand die geneeskunde had gedaan en die zij dat hij uit de kom was nouja zal wel ja. vrienden hebben me spul opgeruimd en ik kon me pak nog uit doen dus heb ik die uitgedaan. eenmaal op de huisartsen post Ja die is uit de kom nou oké dat mens er proberen in te draaien lukte maar niet en lukte maar niet. Na 15 min toch maar ff fotos maken. Bleek achteraf dat me arm net onder de kom van me boven arm was gebroken.

Dus dat ondiepe water hoeft van mij niet meer.
kentyman

Antwoord #20 Mei 15, 2006, 02:41:39
edit2Rapporteer  
Ik heb misschien een beetje positieve mededeling voor je. Het is mij ook al eens gelukt om m'n middenhands beentje met kiten te breken(alleen op een veel sulligere manier)
Het ging in het gips, maar naar een week ging er van dat kunstof gips omheen (eerst moet de zwelling weg zijn) dat moest er nog 2 wkn om en daarna kon dit eraf. Helaas verdraag je het dan nog niet om een bar vast te houden, dat duurt dan nog wel een week of drie, maar misschien gaat het genezen toch iets sneller als dat je voor ogen hebt.
I.i.g sterkte ermee

wat bedoel  je met "verdraag je het niet om de bar vast te houden"? door pijn of te weinig kracht oid?

het was erg dom van me om te springen op ondiep water en ook erg dom om m'n arm uit te steken..
Frits

Antwoord #21 Mei 15, 2006, 02:48:21
edit2Rapporteer  
Neem het jezelf niet teveel kwalijk  :Smiley Hand uitsteken is een natuurlijke reactie en t overkomt de besten  ThumpsUp
kentyman

Antwoord #22 Mei 20, 2006, 20:54:55
edit2Rapporteer  
potjandorie!

ik gister voor een controle foto en nieuw gips naar t ziekenhuis, bleken m'n botjes te zijn verschoven en verkeerd weer vast te groeien. Mijn wijs- en middelvinger waren als het ware 3mm korter geworden! De man in de gipskamer (de gipsmeester) bleek ook te kitesurfen en die legde me uit dat als ik een vuist zou maken op deze manier dat m'n vingers dan schuin konden gaan staan.... niet handig voor t kiten dus! Ik mocht zelf kiezen tussen doorgaan met gips en dan dus scheve vingers krijgen of opereren zodat ze m'n botjes goed konden zetten en vast konden schroeven.... ik heb gekozen voor t laatste want ik wil dat het goed geneest en dat ik straks weer normaal kan kiten natuurlijk! Die operaitie hebben ze dezelfde middag gedaan en 's avonds kon ik alweer naar huis! Echt top! Maar tja, ik heb wel 2 schroeven in m'n hand :-)

dus nogmaals mensen: doe geen moeilijke moves op ondiep water, ga liefst helemaal niet kiten op ondiep water!
~Dirk~

Antwoord #23 Mei 21, 2006, 03:58:59
edit2Rapporteer  
Dat is minder nieuws.
Lijkt me trouwens wel een juiste keus die je hebt gemaakt.
Sterkte ermee.

ps. Met niet verdragen bedoelde ik idd dat het pijn doet als je een bar vasthoud, m.n. als je ook nog een trekkracht op die had krijgt
Garmt

Antwoord #24 Mei 21, 2006, 08:42:15
edit2Rapporteer  
Wat wel even gezegd moet worden... het is echt een bizarre speling van het lot (?) dat dit juist Kentyman moet overkomen. Van 't groepie waar we oorspronkelijk mee begonnen zijn was het duidelijk dat de kans om binnen een jaar botten te breken bij hem echt het kleinst was!

We weten allemaal dat veiligheid belangrijk is en staan altijd allemaal als hardste te roepen dat je dit of dat echt NOOOOOOooit moet doen. Kent is de enige persoon die ik in m'n persoonlijke vriendenkring ken die ook daadwerkelijk ALTIJD doet watie zegt ("practice what you preach"). Echt ironisch dat juist degene die altijd het voorzichtigst was nu zo afgestraft wordt vanwege een klein niksfoutje :-(
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.