(R)Ikke
Berichten: 1406
|
Als ik de voorrangsregels lees zoals ze hiervoor allemaal beschreven zijn, vind ik het niet zo gek dat het nog regelmatig mis gaat. Het zal vast makkelijk zijn, maar ik kan nog geen logica ontdekken. Misschien kan iemand tekeningetjes derbij maken, ik weet zeker dat ik het dan zeker snap.
|
|
|
|
drifter
Berichten: 1757
|
bakboord wordt mee bedoelt dat je je zeil/kite over links hebt staan.
Dus als jij naar rechts vaart, (heb je je kite over bakboord staan.) Je hebt voorrang. Als je iemand aan ziet komen die naar recths vaart, zul je die voorrang moeten geven.
Als iedere kiter deze regel snapt kom je al een heel eind.
|
|
|
(R)Ikke
Berichten: 1406
|
THNX Duffeaap, Het word al veel duidelijker
|
|
|
kootsie
Berichten: 444
|
@ Kootsie, dus als ik het goed begrijp heeft de upwind varende kiter altijd voorrang op de downwind varende kiter?? of . Omdat regel 1, goed zeemanschap, voor alles gaat spreken ze bij watersport nooit over voorrang hebben of nemen maar over voorrang verlenen! Dat is dus een mentaliteitskwestie! In principe help je elkaar dus want het is vaak lastiger oploeven (tegen de wind ingaan, stilvallen) dan afvallen (met de wind mee sturen). Zeker als je als bovenwindse partij net je lijnen een stukje omhoog doet om het de ander makkelijker te maken. Gaat iedereen zich strak aan de regel houden dan verleent stuurboord voorrang aan bakboord maar omdat regel 1 altijd voorgaat zul je altijd moeten kunnen bewijzen dat jij geen voorrang genomen hebt maar geprobeerd hebt de aanvaring te voorkomen. Snap ie?
|
|
|
GjT
Berichten: 281
|
Volgens mij gewoon BPR (Binnenvaart Politie Reglement) volgen . Geldt ook voor alle andere watersporten: 1.) Loef wijkt voor lij; deze regel geldt als je allebei de kite (of zeil) over dezelfde kant hebt staan (je vaart dezelfde kant op), maar de koersen kruisen. Nu moet degene die het meest upwind is, uitwijken. 2.) Stuurboord wijkt voor bakboord; deze regel geldt als je op elkaar af vaart met de kite (of zeil) over allebei een andere kant. Degene die nu zijn kite (of zeil) over de rechterkant van de vaarrichting heeft staan, moet uitwijken. 3.) Deze regels gelden altijd! Er zijn dus normaal gesproken geen uitzonderingen op basis van “goed zeemanschap”. “Goed zeemanschap”gaat meer over dat je de uitwijkmanoeuvre op een goed manier uitvoert. Belangrijk hierbij is ook dat degene die niet uit hoeft te wijken zijn koers behoudt. Als er aanvullend op deze basisregels nog wat officieuze regels zijn m.b.t de positie van je kite zou ik deze graag willen weten. Tot slot nog wat ezelsbruggetjes: - Wat is stuurboord? In stuuRboord zit de letter R van Rechts - Wanneer moet ik uitwijken? Als je kite over stuurboord (=rechterkant van de vaarrichting) staat moet je STUREN (lees: uitwijken) - Rechts is waar je duim links zit! GrGjT
|
|
|
slingshot {Thomas}
Berichten: 1466
|
is dit goed wat doe als ik voor iemand lang ga dan stuur kite naar beneden en als ik achter iemand langs ga stuur kite omhoog ik denk altijd gewoon logie's na en hou ook rekening met voorang regels
|
|
|
windjunk
Berichten: 113
|
@Rikke: mijn verhaal waren niet de regels, maar een uitleg waarom je nooit kan eisen dat een medekiter zijn kite naar beneden doet, daar ging deze thread uiteindelijk over. In alle 3 de situaties waarin je ooit iemand op het water tegen kan komen schrijven de regels naar mijn idee wat anders voor... @GjT: de link van duffeaap omschrijft nog wat aanvullende regels voor kiters: http://www.ikorg.com/priority_rules.php?menu_id=5(al hoewel volgens mij stuurboord wijkt voor bakboord hier verkeerd om wordt omschreven) soortgelijk, maar lang niet zo uitgebreid staat ook op: http://www.kitesurfvereniging.nl/?location=gedragsregelsgroeten =]
|
|
|
(R)Ikke
Berichten: 1406
|
(angry_kitesmiley) Naarmate ik meer info krijg over voorrang, de meer ik er geen ruk van snap Woorden als Loef, lei, bakboord en stuurboord horen niet te mijn dagelijkse spreektaal en moet dus nadenken over wat het ook alweer betekent Ik vind de tekeningen overigens op de site van IKO zeer duidelijk, echter trekt Doedje deze weer in twijfel, omdat hij van mening is dat het niet goed word omschreven. Ik vraag mij af wie van alle kiters zich degelijk bewust is van de regels en kan ze ook naar behoren uitvoeren. Ik ga even op de site van de kitesurfvereniging kijken. Misschien dat het dan nog duidelijker word
|
|
|
Darkwing
Gast
|
Als iemand naar mij toe vaart, en ik naar hem toe, kijk ik meestal gewoon naar hoe die andere vaart, als die net iets verder upwind gaat/is, dan stuur ik een beetje downwind, en als hij iets meer downwind van mij is, stuur ik meer upwind..... Is toch goed lijkt me?
|
|
|
windjunk
Berichten: 113
|
@Rikke: sorry dat ik de boel nu weer in twijfel loop te trekken =] Ik begreep dat je een man was van plaatjes, in dat geval kan je gewoon de plaatjes van IKO volgen, die zijn goed, de tekst die erbij staat klopt alleen niet...
@darkwing: Als je dan ook nog je kite naar boven (bij upwind) en naar beneden (bij downwind) doet, kan het niet meer mis gaan. =]
|
|
|
(R)Ikke
Berichten: 1406
|
@Doedje, Ok, dan ga ik de tekeningetjes eens goed bestuderen, zodat ik geen boze gezichten meer krijg op het water :
|
|
|
-M@rc-
Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
|
(hangloose_kitesmiley) Goed Zeemanschap vrienden (hangloose_kitesmiley) @ de gevorderden, laat de beginners wat vaker voorgaan en maak inderdaad eens een transition. Als we allemaal de beginner een beetje ontzien dan zijn ze eerder gevorderd . Vergeet niet ooit zijn we allemaal begonnen.
|
|
|
mazzomrx
Berichten: 332
|
Als iemand toch onderlangs komt dan doe ik mijn kite een beetje omhoog en als iemand achterlangs komt dan doe ik mijn kite een beetje omlaag?? Dus als ik iemand onderlangs passeer dan doe ik mijn kite naar beneden en als ik iemand achterlangs passeert dan doe ik mijn kite een beetje omhoog....... (sealedlips_kitesmiley)
|
|
|
kootsie
Berichten: 444
|
Ja Ofwel anders gezegd:
Als jij onder iemands lijnen doormoet doe jij je lijnen iets omlaag. Als iemand onder je lijnen door moet doe jiji je lijnen iets omhoog
|
|
|
Jappy
Berichten: 947
|
Wat is het weer geweldig om te lezen dat vrijwel iedereen de theorie kent. Het is alleen zo jammer dat er zoveel kiters zijn die varen zoals ze auto rijden: je kent de theorie wel maar past die in de praktijk niet toe.
Net zoals dat de wegen steeds drukker worden, wordt het op het water ook steeds drukker, waardoor de kans op ongelukken ook steeds groter wordt.
Gelukkig komt de winter er weer aan en zal de rust, op het water, wederkeren.
|
|
|
Leander
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
Tja, het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Vergeet al die regels en THINK!!!! Iemand vaart hoger aan de wind dan jij, dan ga jij voorlangs en houd je dus je kite laag (anders knal je tegen elkaar aan, lijkt me logisch ) Vaar jij hoger aan de wind dan de ander, dan ga jij achterlangs en houd je je kite omhoog. (zodat die andere niet in jouw lijnen vaart) En het allerbelangrijkste: laat op tijd en duidelijk zien wat je gaat doen. ga of extra hard upwind, of een stuk downwind, of maak een transition, whatever. Maar ben duidelijk!!!!
|
|
|
|
sdf
Gast
|
Weet je wat niks is, als je zo overpowered vaart dat je op ieder moment downwind geblazen kan worden. dat kan extra makkelijk gebeuren als iemand bij mij onderlangs gaat en ik mijn Kite dus omhoog moet sturen.
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Weet je wat niks is, als je zo overpowered vaart dat je op ieder moment downwind geblazen kan worden. dat kan extra makkelijk gebeuren als iemand bij mij onderlangs gaat en ik mijn Kite dus omhoog moet sturen.
Zorg dan dat je vóór die tijd afvalt, en passeer downwind.
|
|
|
FLOF
Berichten: 879
|
1) T - zucht- 2) Tx duffe aap, dat van dat golfrijden was me nog niet bekend.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
Heb laatst de IKO instructor gedaan en hadden een ellenlange discussie over al die &%£^$%^£ regels wat bleek die met golfrijden kun je wel vergeten behalve als iemand heel goed aan t gofrijden is geef je hem voorang. @ Leander klopt niks van wat je zegt want komt toch regelmatig voor dat je op precies elkaars koers ligt en dan moet je wel de regels kennen en ik ken ze allemaal. Wat bleek nog meer van de IKO cursus: vergeet heel het bakboord en stuurboard gedeelt want in het engels is dit precies andersom vertaalt dus dan heb je al een heel groot probleem met de iko site. Onthoud gewoon dit in het geval dat je elkaar te gemoed vaart: Heb je je linker helft van je bar voor (in je vaarrichting) dan heb je GEEN voorang dit is dus ook vaak de RODE kant van je bar en rood stoplicht betekent wat? Heb je de rechterkant van je bar voor dan heb je wel voorrang. Dit is veel makkelijker te onthouden dan bak stuur dan hangt je zeil welke kant en wie had`dan voorang etc!! Iemand die net van het strand komt en weg wilt varen heeft altijd voorang op mensen die naar het strand toevaren, (Waarom? Omdat meeste ongelukke op het strand gebeuren) en dit zijn dus meestal beginners die voor het strand hangen te dobberen. Dus ook al heb jij als gevorderde je rechter kant van je bar voor dan heb je dus geen voorang en mag je die beginner niet zijn huid volschelden omdat ie zijn kite hoog houd nee die beginner had gewoon voorang. Maar dit zie je dus wel vaak gebeuren. Dan heb je nog loef wijkt voor lij gedoe. Dit is ook geheim taal voor een hoop mensen. Denk gewoon logisch naar: als jij up wind zit kun jij goed de ander zien maar hij kan jou niet goed zien dus is het logisch dat jij moet uitwijken dus kite hoger zetten of andere kant op varen. of meer up wind varen. Zelfde als jij iemand van achter passeert jij kan hem zien maar hij jou niet dus moet jij gewoon uitwijken. Op deze manier houd je alle regels in acht maar is het hopelijk voor jullie veel makkelijker te onthouden. en ja het is toch logisch gene upwind kite omhoog gene down wind kite omlaag zonder dat je elkaar hindert en dan kun je gewoon doorvaren. en goed zeemanschap natuurlijk
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
En alex ben het met je eens maar maak je maar niet ongerust jonge winter komt eraan met goede wint en weinig kiters
|
|
|