Hehehhehe sjorsssie ik als 5th line man moet het toch een beetje verdedigen!!! 8)
Kan een aantal van je standpunten tegenspreken en een aantal niet
• RG2 heeft automatische en handmatige activering op een makkelijk bereikbare plaats.
• 5L heeft geen automatische en alleen handmatige activering op een moeilijk bereikbare plek.
Hmmmmm..... Je kan toch elke depowerloop of safety gebruiken die je zelf wilt met 5th.
• RG2 werkt altijd omdat er geen lijnen inelkaar gedraaid raken.
• 5L wordt gehinderd en beperkt door inelkaar gedraaide voorlijnen agv van rotaties.
Plus punt van recon!!! Maar safety bij 5th blijft gewoon werken ook al zijn de lijnen gedraaid. En ook de waterstart blijft tot zekere mate werken. 10 rotaties is geen probleem.
• RG2 heeft een depowerlijn die tevens fungeert als safety release.
• 5L zorgt voor wrijving(door 1 gat in de bar)die leidt tot beschadiging en belemmering aan beide,depower en safety,lijnen.
Yep je hebt gelijk .^
• RG2 heeft 4 lijnen zonder gevaar van beschadiging aan de kite tijdens een noodsituatie.
• 5L extra lijn kan de rond de kite verstrikt raken en aanziendelijke schade veroorzaken.
Die situatie heb ik nog nooit gemaakt en kan het me slecht voorstellen maar misschien heb je gelijk.. 1 ding is zeker bij recon kan het niet!! klein plusje voor recon dus. .^
• RG2 is na gebruik gemakkelijk,veilig en bereikbaar te herbevestigen,bar blijft bij de gebruiker,zwemmen is niet nodig.
• 5L gebruiker moet zijn bar binnen halen met veel extra (leash)lijn en/of naar de bar toe zwemmen met alle lijnen om zich heen.
Dit vind ik nou wel weer mee vallen.. om precies te zijn is het 2.5-3m En als je naar je bar toe trekt staat er 0,0 druk op de kite dus het is niet zwaar en je hoeft ook niet te zwemmen. En niet alle lijnen zitten om je heen.. als je echt pech hebt kan het er maximaal 1 van 3 m zijn.
Maar wederom toch recon weer ietsje beter. .^
• RG2 beinvloedt de kitevorm en prestaties niet nadelig,bardruk blijft constant tijdens depoweren.
• 5L depowered vrij radicaal en de 'sweetspot' is klein en erg gevoelig voor de juiste afstelling,bardruk varieert regelmatig.
Slaat nergens op. De hoeveelheid depower van de 5th line kun je afstellen.. en dat hoef je maar 1 x te doen. Bardruk die varieert heb ik nog niets van gemerkt. En de 5th line beinvloed de vorm van de kite juist positief! ALs dat niet zo was zouden de vele merken hun kites niet aanpassen aan de 5th line. DMV dunnere tubes. Zodat de kite beter gestroomlijnd is. Plus puntje voor 5th! ehehehe.
^
• RG2 herstart is snel en direkt zonder veel lijn te hoeven aantrekken.
• 5L is 'omslachtiger'(letterlijk en figuurlijk) en vormt een risico tijdens herstarten agv langere lijnlengte nodig.
Deze kraakt ook een beetje.. ik weet niet hoeveel lijn je bij recon nodig hebt maar bij 5th line is 1m echt maximaal en dan heb je volgens mij al erg veel. En waar zit het hem risico dan in? dat die 1m om je nek slaat? Hmm volgens mij loop je meer risico als je in de auto stapt naart strand.
RG2 verbetert de stuurprestaties,kitevorm en direkte depower dmv de zeer 'lage' Y splitsing van de voorlijnen vlakbij de bar.
Hmm ik heb natuurlijk nog niet met die bar gevaren of gekite maar hoe verbetert hij de kitevorm dan? En dat van die directe depower begrijp ik ook niet helemaal.. en is overigens ook geen voordeel tegenonver 5th line want die geeft ook meer depower.
Je verhaal was beetje zwart/wit maar RG2 is wel beter bedacht dan 5th line! Heeft gewoon minder negatieve punten. Alleen jammer dat het alleen op cabrhina kites past @#$
Leuk topic trouwens
Greeeeetz Erik