Recon2 vs 5e lijn

~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Januari 20, 2005, 17:03:01
edit2Rapporteer  
Even wat verschillen op een rij tussen Recon Gen2 en 5e lijn vanuit een subjectief blikveld....

Veiligheid:

• RG2 heeft automatische en handmatige activering op een makkelijk bereikbare plaats.
• 5L heeft geen automatische en alleen handmatige activering op een moeilijk bereikbare plek.
• RG2 werkt altijd omdat er geen lijnen inelkaar gedraaid raken.
• 5L wordt gehinderd en beperkt door inelkaar gedraaide voorlijnen agv van rotaties.
• RG2 heeft een depowerlijn die tevens fungeert als safety release.
• 5L zorgt voor wrijving(door 1 gat in de bar)die leidt tot beschadiging en belemmering aan beide,depower en safety,lijnen.

Gebruiksvriendelijkheid:

• RG2 heeft 4 lijnen zonder gevaar van beschadiging aan de kite tijdens een noodsituatie.
• 5L extra lijn kan de rond de kite verstrikt raken en aanziendelijke schade veroorzaken.
• RG2 is na gebruik gemakkelijk,veilig en bereikbaar te herbevestigen,bar blijft bij de gebruiker,zwemmen is niet nodig.
• 5L gebruiker moet zijn bar binnen halen met veel extra (leash)lijn en/of naar de bar toe zwemmen met alle lijnen om zich heen.
• RG2 is snel en simpel op tezetten en te bevestigen.

Prestaties:

• RG2 beinvloedt de kitevorm en prestaties niet nadelig,bardruk blijft constant tijdens depoweren.
• 5L depowered vrij radicaal en de 'sweetspot' is klein en erg gevoelig voor de juiste afstelling,bardruk varieert regelmatig.
• RG2 herstart is snel en direkt zonder veel lijn te hoeven aantrekken.
• 5L is 'omslachtiger'(letterlijk en figuurlijk) en vormt een risico tijdens herstarten agv langere lijnlengte nodig.
• RG2 verbetert de stuurprestaties,kitevorm en direkte depower dmv de zeer 'lage' Y splitsing van de voorlijnen vlakbij de bar.

Meer ervaringen?
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #1 Januari 20, 2005, 17:17:59
edit2Rapporteer  
en toch neem ik een kite met 5de lijn.
kan je rete makkelijk uitgehaakt je tricks oefenen, mis je je bar, niks aan de hand, pak je bar weer op en je kan verder, niet keihard over het water gesleurd worden.
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #2 Januari 20, 2005, 17:21:28
edit2Rapporteer  
en toch neem ik een kite met 5de lijn.
kan je rete makkelijk uitgehaakt je tricks oefenen, mis je je bar, niks aan de hand, pak je bar weer op en je kan verder, niet keihard over het water gesleurd worden.

Goed man!!!

zag filmpje van erik........... jullie zijn helemaal in het pasen.... Bijna he ar!!!!

kicke hoor!!!

Succes
Roel W

Berichten: 1098
Antwoord #3 Januari 20, 2005, 17:55:53
edit2Rapporteer  
Wat lijkt de 5de lijn toch een rot systeem ???
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #4 Januari 20, 2005, 18:16:07
edit2Rapporteer  
Hehehhehe sjorsssie ik als 5th line man moet het toch een beetje verdedigen!!! 8)


Kan een aantal van je standpunten tegenspreken en een aantal niet  Sad

Citaat
• RG2 heeft automatische en handmatige activering op een makkelijk bereikbare plaats.
• 5L heeft geen automatische en alleen handmatige activering op een moeilijk bereikbare plek.

Hmmmmm..... Je kan toch elke depowerloop of safety gebruiken die je zelf wilt met 5th.

Citaat
• RG2 werkt altijd omdat er geen lijnen inelkaar gedraaid raken.
• 5L wordt gehinderd en beperkt door inelkaar gedraaide voorlijnen agv van rotaties.

Plus punt van recon!!! Maar safety bij 5th blijft gewoon werken ook al zijn de lijnen gedraaid. En ook de waterstart blijft tot zekere mate werken. 10 rotaties is geen probleem.

Citaat
• RG2 heeft een depowerlijn die tevens fungeert als safety release.
• 5L zorgt voor wrijving(door 1 gat in de bar)die leidt tot beschadiging en belemmering aan beide,depower en safety,lijnen.


Yep je hebt gelijk  .^

Citaat
• RG2 heeft 4 lijnen zonder gevaar van beschadiging aan de kite tijdens een noodsituatie.
• 5L extra lijn kan de rond de kite verstrikt raken en aanziendelijke schade veroorzaken.

Die situatie heb ik nog nooit gemaakt en kan het me slecht voorstellen maar misschien heb je gelijk.. 1  ding is zeker bij recon kan het niet!! klein plusje voor recon dus.  .^

Citaat
• RG2 is na gebruik gemakkelijk,veilig en bereikbaar te herbevestigen,bar blijft bij de gebruiker,zwemmen is niet nodig.
• 5L gebruiker moet zijn bar binnen halen met veel extra (leash)lijn en/of naar de bar toe zwemmen met alle lijnen om zich heen.

Dit vind ik nou wel weer mee vallen.. om precies te zijn is het 2.5-3m En als je naar je bar toe trekt staat er 0,0 druk op de kite dus het is niet zwaar en je hoeft ook niet te zwemmen. En niet alle lijnen zitten om je heen.. als je echt pech hebt kan het er maximaal 1 van 3 m zijn.

Maar wederom toch recon weer ietsje beter.  .^

Citaat
• RG2 beinvloedt de kitevorm en prestaties niet nadelig,bardruk blijft constant tijdens depoweren.
• 5L depowered vrij radicaal en de 'sweetspot' is klein en erg gevoelig voor de juiste afstelling,bardruk varieert regelmatig.

Slaat nergens op. De hoeveelheid depower van de 5th line kun je afstellen.. en dat hoef je maar 1 x te doen. Bardruk die varieert heb ik nog niets van gemerkt.  En de 5th line beinvloed de vorm van de kite juist positief! ALs dat niet zo was zouden de vele merken hun kites niet aanpassen aan de 5th line. DMV dunnere tubes. Zodat de kite beter gestroomlijnd is. Plus puntje voor 5th! ehehehe.

 ^
Citaat
• RG2 herstart is snel en direkt zonder veel lijn te hoeven aantrekken.
• 5L is 'omslachtiger'(letterlijk en figuurlijk) en vormt een risico tijdens herstarten agv langere lijnlengte nodig.

Deze kraakt ook een beetje.. ik weet niet hoeveel lijn je bij recon nodig hebt maar bij 5th line is 1m echt maximaal en dan heb je volgens mij al erg veel. En waar zit het hem risico dan  in? dat die 1m om je nek slaat? Hmm volgens mij loop je meer risico als je in de auto stapt naart strand.

Citaat
RG2 verbetert de stuurprestaties,kitevorm en direkte depower dmv de zeer 'lage' Y splitsing van de voorlijnen vlakbij de bar.


Hmm ik heb natuurlijk nog niet met die bar gevaren of gekite maar hoe verbetert hij de kitevorm dan? En dat van die directe depower begrijp ik ook niet helemaal.. en is overigens ook geen voordeel tegenonver 5th line want die geeft ook meer depower.


Je verhaal was beetje zwart/wit maar RG2 is wel beter bedacht dan 5th line! Heeft gewoon minder negatieve punten. Alleen jammer dat het alleen op cabrhina kites past  @#$

Leuk topic trouwens

Greeeeetz Erik Grin 
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #5 Januari 20, 2005, 18:18:56
edit2Rapporteer  
Oja nog iets leuks:

Je zei: • 5L depowered vrij radicaal  als negatief punt
even later zeg je: direkte depower bij recon als pluspunt.

Oke direkt en radicaal is niet hetzelfde maar t kraak wel een beetje hahaha
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #6 Januari 20, 2005, 18:23:53
edit2Rapporteer  
 Wink  coole reactie Erikje.....

recon is ook al 2 jaar oud... 5e zal ook nog wel worden verbeterd....

Die vorm behoud de Cabrinha kite door Continuous Curve Leading Edge Construction en de pro span (moeilijk woord voor stijve strut)
Zelfs lastig om je kite om te rollen op het strand... die leading edge wil gewoon niet buigen... zo stijf.

En past ook op andere kites!!! Als die hun kites aanpassen  Wink
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #7 Januari 20, 2005, 18:28:27
edit2Rapporteer  
Ja Sjorske...een reactie laat natuurlijk niet lang op zich wachten.
Goed dat je er ff bij vermeld dat het subjectief is.

Ik gebruik al weer een tijdje 5L en heb eerder vorig jaar een verslagje geschreven na een weekje uitgebreid testen op Fuerteventura.
http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=4349.msg28597#msg28597


Kan helaas nog niks zegen over RG2 maar over de boven genoemde nadelen van de 5L kan ik duidelijk en objectief zijn:

 Veiligheid

Aktivering van de safety is zoals bij 95% van alle merken ouderwets hetzelfde, dus je hebt echt wel 2 handjes nodig om onder volle belasting los te komen (Wichard shackle blijft de release king onder de quickreleases)
5L blijft functioneren zolang je niet meer dan 20 rotaties naar de dezelfde kant maakt (mooie gelegenheid om je reportoire uit te breiden met front en backloops)
Wrijving door gedraaide lijnen en het feit dat ze door hetzelfde gat gaan, is tot nu toe geen probleem. Ik gebruik 1 bar voor mijn 12 en 16 en heb nog geen slijtageproblemen.

Gebruikersvriendelijkheid.

1 x extra langs je lijnen lopen om ze uit te leggen (60 sec.)
Wel enige kennis nodig of 2 extra hersencellen voor een goede afstelling van de lijnen....
Ps, elke kite die binnenstebuiten gaat loopt het risico aan snot te gaan...met of zonder 5L.
Herstart na een crash is een eitje  en "hot launches" bij harde wind zijn makkelijk te vermijden.
Bij Recon is het niet ondenkbaar dat je kite midden in de powerzone herstart (niks voor de minder ervaren kiter en levensgevaarlijk)
5L zit simpel in elkaar en in geval van breuk of slijtage makkelijk zelf te fixen.(dus de dag na iets gesloopt te hebben sta je gewoon weer op het water en ben je niet afhankelijk van een dealer.

Prestaties

Elke kite uitgerust met 5L wordt rete stabiel, krijgt een dosis depower erbij zal smooth door de bocht gaan.


KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #8 Januari 20, 2005, 18:35:19
edit2Rapporteer  
Oja nog iets leuks:

Je zei: • 5L depowered vrij radicaal als negatief punt
even later zeg je: direkte depower bij recon als pluspunt.

Oke direkt en radicaal is niet hetzelfde maar t kraak wel een beetje hahaha

...daarom is het ook subjectief...
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #9 Januari 20, 2005, 18:55:36
edit2Rapporteer  
en dat het 5de lijn perfect werkt met welke wind ook is nu bewezen.
laat je bar gaan en de kite valt als een natte krant uit de lucht.

recon werkt leuk als je niet teveel wind hebt, maar waait het goed dan kan je releashen maar die kite blijft dan in de lucht zweven en gedeeltelijk trekken, je komt niet bij je kite, iemand moet hem dan pakken als die erbij kan.

heb je de knop geaktieveerd dan krijg je hem erg moeilijk weer terug, zeker als er op het water iets is gebeurd.

Randy

Berichten: 99
Antwoord #10 Januari 20, 2005, 18:56:02
edit2Rapporteer  
Quote
• RG2 beinvloedt de kitevorm en prestaties niet nadelig,bardruk blijft constant tijdens depoweren.
• 5L depowered vrij radicaal en de 'sweetspot' is klein en erg gevoelig voor de juiste afstelling,bardruk varieert regelmatig.

Slaat nergens op. De hoeveelheid depower van de 5th line kun je afstellen.. en dat hoef je maar 1 x te doen. Bardruk die varieert heb ik nog niets van gemerkt.  En de 5th line beinvloed de vorm van de kite juist positief! ALs dat niet zo was zouden de vele merken hun kites niet aanpassen aan de 5th line. DMV dunnere tubes. Zodat de kite beter gestroomlijnd is. Plus puntje voor 5th! ehehehe.

 

Sorry maar ik snap het idee hierachter wel. Je kan met een 5th line je kite dermate depoweren dat je aangetrokken nog power hebt maar zodra je hem los laat depowered hij in 1x zo radicaal (omdat het 5th line punt in het midden zit waar het depower het meeste effect heeft) dat je veel druk verliest en de sweetspot dus erg klein is.

Hoop dat ik het zo goed uitleg en je het snapt verder ben ik het met het meeste ook wel eens erik
Randy

Berichten: 99
Antwoord #11 Januari 20, 2005, 18:58:28
edit2Rapporteer  
srry arno maar wat je nu zegt klopt niet.... gebruik je recon dan heb je gewoon 0 druk maar dan ook echt 0 druk... 5th line idem dito....

ErikB

Berichten: 876
Antwoord #12 Januari 20, 2005, 19:05:43
edit2Rapporteer  
Met 5th kan je je kite ook zelfstandig landen door middel van je 5th line ergens aan vast te maken.
En dan zo je kite binnen halen.
Kan met Recon niet.
Het water herstarten van een kite met 5th verloopt soepel en niet vol in de power zone.

Recon gaat vol in de wind omhoog.

Nieuwe barren zijn wel heel erg mooi om te zien en voelt ook super aan.
Beul
Gast
Antwoord #13 Januari 20, 2005, 19:13:41
edit2Rapporteer  
Ik ben het eens met Arie, doe mij maar de 5e lijn!!

Recon vond ik vorige seizoen maar niks, toen een keer of vier mensen van het water gevist met een systeem dat niet optimaal werkt. Misschien dat het nu beter werkt, daar kan ik nog niets over zeggen, nog niet getest.

slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #14 Januari 20, 2005, 19:32:51
edit2Rapporteer  
ik bazeer mijn bevindingen op wat ik gezien heb, in het echt.
als je dus je recon aktieveerd dan blijft je kite op je 2 stuurlijnen hangen, kan gevaarlijk gaan draaien, of zoals ik het gezien hebt, dat de kite beetje gepowered in de lucht blijft zweven, kijk op het filmpje waar ze laten zien hoe recon werkt staat misschien 4bf. is leuk, maar doe het maar eens met 6 a 7 bf.

en ook het relaunchen van je kite als die in het water is gevallen, ding stijgt in 1x op in de powerzone.

moet wel zeggen dat de nieuwe bar van Cabrinha er beter uitziet dan de vorige, maar een slechte ontwikkeling is dat er geen plastic meer over je depower touw zit, dus slijt ook snel net als bij de andere barren.
is vervangen door 2 touwtjes, je depowerlijnen kunnen nu niet meer gedraaid komen te zitten.
wat ik ook niet goed vind bij de Cabrinha bar is dat ze gewoon band hebben gebruikt tussen je chickenloop en je swiffel zit ook tussen het einde depower en ride en lanche knop.
we weten allemaal wat de enorme krachten kunnen zijn die er op je depower touw komen te staan, dus ik ben benieuwd hoelang die bandjes stand houden.
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #15 Januari 20, 2005, 19:40:57
edit2Rapporteer  
Ik ben het eens met Arie, doe mij maar de 5e lijn!!

Recon vond ik vorige seizoen maar niks, toen een keer of vier mensen van het water gevist met een systeem dat niet optimaal werkt. Misschien dat het nu beter werkt, daar kan ik nog niets over zeggen, nog niet getest.



Heb ik nog noooooooooit gehad!!! Ik vind recon roeleren !
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 Januari 20, 2005, 19:44:44
edit2Rapporteer  
Echt vervelend is als je wat sloopt aan RG2...je bent echt wel afhankelijk van je dealer.
Damn...er is niks zo vervelend als aan de kant staan omdat je het niet snel ff zelf kan fixen.
....sorry, maar het duurt ff een paar weekjes voordat we je spareparts in huis hebben..... >Sad

En die hot launch is echt levensgevaarlijk!!!

Als je de veiligheidsaspecten naast elkaar legt dan zou ik voor de 5L gaan.
RG2 ziet er wel gelikt uit maar misschien een beetje overdesigned....het kan allemaal simpeler zoals 5L al heeft aangetoond.

.....ik zit eigenlijk te wachten op een draadloos systeem..... ???
xray

Berichten: 3688
Antwoord #17 Januari 20, 2005, 19:52:51
edit2Rapporteer  
Tja, ik heb al eens beschreven hoe ik een 5e lijn een wokkel van een Vegas zag maken, met grofweg de werking van een propellor die een kiter een paar honderd meter achter zich aan sleurde. Daarnaast heb ik zelf gevaren met Recon 1 en een R5 met 5e lijn.

Qua relaunchen is de 5th iets makkelijker (niet veel) maar qua on/off gedrag vond ik de R5 lousy. Dan is Recon relaxter omdat het verder niets met de kite doet. Daar zit ook het verschil, Recon=safety en gemak terwijl alle 5e lijn systemen meerdere functies hebben, safety en arc stabilizer. Ik denk dat hier nog de nodige verbeteringen nodig zijn om het echt lekker te laten werken. Ben derhalve ook benieuwd hoe bij de Raven als 2e generatie 5e lijn kite zich gedraagd.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #18 Januari 20, 2005, 20:02:13
edit2Rapporteer  
Kopt Ray, dat on/off gedrag heeft te maken met de te lange depower van North.
Als je bedenkt dat elke barbeweging 2 x zoveel effect heeft op de power en depower dan is de conclusie snel gemaakt. Halveer de lengte van je depower koort en je bent van dat on/of effect af. Voordeel hiervan is dat je je armen ook niet zover hoeft te strekken om te depoweren en dat je lift blijft houden in sprongen als je bar tegen het knoopje van je strap aan zit.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #19 Januari 20, 2005, 20:03:26
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de meeste zowieso moeten wennen aan het nieuwe gevoel van een 5L.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #20 Januari 20, 2005, 20:07:37
edit2Rapporteer  
Komen we terug op de discussie dat ik vind dat het uit de zak goed moet zijn en on/off is dat zeker niet. Voorlopig ga ik m'n Visions (binnenkort binnen! ;-) ) zonder 5e lijn varen.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #21 Januari 20, 2005, 20:14:55
edit2Rapporteer  
Mee eens! Maar ik denk dat de fabrikanten nog wat ruimte over willen houden om alles naar eigen wens aan te passen. Tenslotte heeft niet iedereen dezelfde armlengte en houdt ook niet iedereen ervan al vol gepowerd te staan met de bar tegen de knoop van de depowerstrap. En dat een minder ervaren kiter meteen met een op power getrimde kite in zijn handen staat...
kiter12
Gast
Antwoord #22 Januari 20, 2005, 20:17:08
edit2Rapporteer  
Sjors als ik dat verhaal lees lijkt het wel of 5th line helemaal k*t is, waarom zouden ze het dan op al die kites zetten?? Undecided
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #23 Januari 20, 2005, 20:19:40
edit2Rapporteer  
Komen we terug op de discussie dat ik vind dat het uit de zak goed moet zijn en on/off is dat zeker niet. Voorlopig ga ik m'n Visions (binnenkort binnen! ;-) ) zonder 5e lijn varen.

Wordt-ie met 5de geleverd dan???
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #24 Januari 20, 2005, 20:32:48
edit2Rapporteer  
"maar een slechte ontwikkeling is dat er geen plastic meer over je depower touw zit, dus slijt ook snel net als bij de andere barren."


zit carbon aan de binnenkant rond afgeslepen.... slijt echt nauwelijks... niet zoals bij north of niash iig.....


"Sjors als ik dat verhaal lees lijkt het wel of 5th line helemaal k*t is, waarom zouden ze het dan op al die kites zetten?? "

Zeg niet dat het k*t is.... men zegt alleen dat Recon2 beter is... is een vergelijking!
Elke ontwikkeling in safety is goed!!! ook 5e lijn...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.