Kiters klappen veelal op rotsen....

nepke

Geen avatar

Augustus 03, 2007, 15:51:19
edit2Rapporteer  
Uit t Brabants dagblad....

Tientallen kitesurfers belanden elk jaar in het ziekenhuis

Donderdag 2 augustus 2007 - DEN HAAG - Jaarlijks moeten tientallen gewonde kitesurfers naar de Eerste Hulp. Bij het beoefenen van hun sport, lopen ze open wonden en botbreuken op aan handen, voeten, benen of borstkas. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Consument en Veiligheid, dat gisteren werd gepresenteerd.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Kitesurfers staan op een kleine surfplank en laten zich voorttrekken door een vlieger, de kite. De naar schatting vijftig kiters, die zich jaarlijks zodanig blesseren dat ze voor behandeling naar het ziekenhuis moeten, zijn bijna allemaal mannen.
Tijdens het sporten, klapten zij veelal op rotsen of werden ze met hun scherm ver de lucht ingeblazen, om vervolgens te landen op het strand, de kade of het achterliggende land.
Dat mannen vaker het slachtoffer worden, is logisch, legt Vincent Velema van de Watersportverbond uit.
"Mannen zijn in deze sport veruit in de meerderheid. Daarnaast beoefenen zij de sport agressiever dan vrouwen."
Voor zover bekend, zijn er sinds 2003 vier sporters tijdens het kitesurfen omgekomen. Kitesurfen is en blijft gevaarlijk voor ongeoefenden, stelt de Stichting Consument en Veiligheid dan ook vast.
Ongevallen met kitesurfers kwamen in 2003 voor het eerst in het nieuws. "Er werd toen nog gesproken van een rage, maar dat is het niet meer", aldus woordvoerder Cees Meijer van Consument en Veiligheid.
In totaal zijn in Nederland nu 10.000 kitesurfers actief.
3e-kiteboarding
Gast
Antwoord #1 Augustus 03, 2007, 15:52:55
edit2Rapporteer  
NOT AGAIN!

iemand heeft 1 stukje geschreven en dat knipt en plakt iedereen in een andere krant :|

Keut Local

Antwoord #2 Augustus 03, 2007, 15:54:53
edit2Rapporteer  
Hmz... ik moet `t eerste stukje rots langs de Nederlandse kust nog ontdekken...  loser
chico

Antwoord #3 Augustus 03, 2007, 16:05:21
edit2Rapporteer  
Klopt op Noordwijk ben ik veelvuldig tegen een rots geklapt. Deze was wel vermomd als schelp. Dom houden dat NL leesvolk.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 Augustus 03, 2007, 16:05:30
edit2Rapporteer  
Zijn genoeg piertjes hoor, waar je op kan klappen.
RobB_W

Geen avatar

Antwoord #5 Augustus 03, 2007, 16:15:21
edit2Rapporteer  
Een pier is niets anders dan een stapel uit de kluiten gewassen kiezels bij elkaar.
Nick van Kampen

Antwoord #6 Augustus 03, 2007, 16:28:06
edit2Rapporteer  
Precies dezelfde discussie is hierover gister al gevoerd. Beetje triest ook van die kranten dat ze het nieuws van elkaar overnemen, en hier en daar wat woorden veranderen.
Crips

Antwoord #7 Augustus 03, 2007, 17:03:32
edit2Rapporteer  
Het is weer pruimentijd bij de redacties hoor. Ze weten gewoon niet wat ze moeten schrijven in deze rustige periodes en dan krijg je dit soort berichten.
Neemt niet weg dat het een kansloos stukje is voor de sport. Als ze nou eens een gezonde vergelijking maken met andere sporten zoals voetbal of hockey. Dan krijg je temninste een reel beeld voorgeschoteld als lezer. Dit schept alleen maar antipathie tegen het kiten...erg jammer weer!
Antwoord #8 Augustus 03, 2007, 19:07:30
edit2Rapporteer  
ik heb er ook constant last van. ik probeer te stoppen maar op een gegeven moment krijg je een soort haat/liefde verhouding met die rotsen..
Idefixe

Antwoord #9 Augustus 03, 2007, 19:16:57
edit2Rapporteer  
Echt, iedere keer weer: sta je net lekker op je boardje  ListenToMe KABOEM weer een paar van die KL*te ROTSEN   't is een schande. Ik stel voor: speciale zone's voor rotsen en als er ook maar één rots buiten die zone komt: bekeuring / betalen dus. Wat denken ze wel, echt brutale rakkers die rotsen.........
harryCab

Antwoord #10 Augustus 03, 2007, 19:19:27
edit2Rapporteer  
Nou, nou je moet dat koraalrif hier in Nederland niet onderschatten hoor!!!!
big_ben_lair

Antwoord #11 Augustus 03, 2007, 19:26:57
edit2Rapporteer  
voetbal: 1.000.000 leden bij de knvb 46.000 op de spoedeisende hulp  4%
kitesurf: 1.000       leden van de nkv        50 op de spoedeisende hulp 5%

is kitesurfen wel zoveel gevaarlijker?????
Sjemmel

Antwoord #12 Augustus 03, 2007, 19:44:12
edit2Rapporteer  
Bij ons stond het in de regional krant(jaja gelderland..) op de voorpagina. Twee blz. verder viel te lezen dat er 1100 scheenbreuken bij het voetbal voorkwamen.. Wat doet er nou meer ter zake vraag ik mij af... ThumpDown
Crips

Antwoord #13 Augustus 03, 2007, 20:28:42
edit2Rapporteer  
In de Gelderlander jah?! Hmm...wordt een fijn weekend met m'n schoonouders dan:( M'n vriendin wil het ook leren en je had haar ouwe lui moeten horen toen ze dat vertelde ListenToMe. Hmm...met dit berichtje in de Gelderlander (waar zij natuurlijk geen letter van overslaan) erbij kan ik het hele weekend onze mooie sport weer lopen verdedigen...zucht ThumpDown
DaPiedro

Antwoord #14 Augustus 03, 2007, 20:36:47
edit2Rapporteer  
Even wat minder selectief lezen jongens: van de ongelukken die er helaas gebeurt zijn, is gebleken dat klappen op rotsen (die in nederland waarschijnlijk beter bekend zijn onder de naam "stenen" of "basaltblokken") de meest voorkomende oorzaak is van letsel. Ik geloof best dat minimaal de helft van de ongelukken op deze manier voorkomt, maar dat wil nog niet zeggen dat het aantal ongelukken in totalitateit hoog is.
180cc

Antwoord #15 Augustus 03, 2007, 20:47:38
edit2Rapporteer  
Aan de ene kant is dit ook chill. Nu denken misschien mensen die wouden gaan kiten dat toch te gevaarlijk is en dan een andre sport opzoeken. Er zijn nu namelijk echt te veel beginners op het water.
nepke

Geen avatar

Antwoord #16 Augustus 03, 2007, 23:16:05
edit2Rapporteer  
Shit he..als wij al veel op de rotsen klappen...hoe veel kiters overleven kiten in Frankrijk dan?
maarten.v.a

Geen avatar

Antwoord #17 Augustus 04, 2007, 05:13:51
edit2Rapporteer  
Een pier is niets anders dan een stapel uit de kluiten gewassen kiezels bij elkaar.

Ben pas een keer over een pier/dam heen gehobbeld, is toch niet fijn hoor... Maar als je motoriek een beetje is ontwikkeld kun je de grootste rotpartijen uit de Noordzee wel ontwijken...
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Antwoord #18 Augustus 04, 2007, 06:17:09
edit2Rapporteer  
jongens...ik heb het al vaak gezegt en ik zeg het nog 'n x!
rotsen van rechts hebben voorrang!!!
Micky

Antwoord #19 Augustus 04, 2007, 10:52:54
edit2Rapporteer  
jongens...ik heb het al vaak gezegt en ik zeg het nog 'n x!
rotsen van rechts hebben voorrang!!!
upwind of downwind.. Huh Huh (grinnik_kitesmiley)
KiteDemon

Antwoord #20 Augustus 04, 2007, 12:25:42
edit2Rapporteer  
Hey hallo......tis een brabodagblad...dus die hoef je zowiezo niet serieus te nemen......
Of wordt er in braboland meer op straat gekite omdat en er geen zee is?!
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #21 Augustus 04, 2007, 13:32:46
edit2Rapporteer  
Watch out Fer... ook jij kunt te ver gaan  ThumpsUp

Op Ijmuiden waait het jongelui...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.