nee man, je tips zijn meer dan welkom
Laat je volledig gaan zou ik zeggen!
ok, je hebt me overtuigd. epoxy lijkt me de betere keuze om de triplex op elkaar te lijmen. die moet ik toch soieso hebben dus....
Hoe ik men rails wou gieten:
Ik koop 3 platen populierentriplex.
in alle3 de platen laat ik men board uit zagen (laat ik op het werk van men vriendin met de laser uitzagen
). Dus echt de volledige outline van de maat van hoe men board zal zijn (128X38,5).
Dus dan heb ik men board in hout én de plaat waar men board uit is gezaagd,nog volledig in 1 geheel (want omwille van de laser is de plaat nog uit 1 stuk)
Van men board, laat ik 2 cm rondom afzagen (opnieuw met de laser). 2 cm als ik 2cm rails wil. (weet nog niet goed hoe veel rail ik wil/moet hebben)
Als ik dan men boardje in de originele plaat leg, heb ik een mal en kan ik de PU er in gieten.
(moet uiteraard wel zien dat ik men mal afplak en de ondergrond ook met "weet ik veel wat" zodat de PU niet hecht aan de mal.
Wat denk je?
Doel is trouwens om dat te doen met men onderste en bovenste plaat.
De middelste plaat ga ik nóg een aantal cm'ers kleiner maken zodat ik automatisch dunnere rails en tips heb en minder gewicht. In de middelste plaat ga ik ook stukken hout uit zagen voor extra gewichtsbesparing.
EDIT: correctie. ga dat dus doen met onderste en middelste plaat. Van de bovenste plaat laat ik nog extra hout afzagen voor extra gewichtsbesparing
Tijd ontbreekt dit weekend (vandaag gekite en daarna gewerkt en morgen terug kiten) maar hopelijk heb ik in de week wat tijd om 'savonds een tekening te maken van hoe ik de 3 platen wil uitzagen.
Men rockertafel wordt een houten frame, zie foto's. het draadeind komt niet op de buitenste balken maar op de binnenste, zoals op de 2e foto)(de eerste heeft men vriending gemaakt in autocad en ze had het ff verkeerd begrepen). op het draadeind komen dwarsbalkjes, op de dwarsbalkjes komt een plaat.
De 2e afbeelding heb ik gemaakt en is een bovenaanzicht van hoe hij echt moet zijn (eerst zonder en dan met plaat)
Als ik pers, komt bovenop men board een rubberen mat en daarboven een multiplex (voor goede drukverdeling) en daarboven dan opnieuw dwarsbalkjes om te persen.
Alleen begrijp ik iets niet. Krijg je je board niet het best in vorm (rocker & concaaf) nét nadat je de 3 triplex-platen op elkaar hebt gelijmd? zodat de epoxy (waarmee ik heb gelijmd) uithard op de ingestelde rockertafel? Want dat lijkt me logisch, dat dat het beste gaat. Maar dan kan ik onmogelijk men rails gieten daarna?
De volgorde die ik moet volgen, volgens mij:
1. de platen lijmen en persen op vlakker rockertafel
2. gaten vinnen en inserts boren en opvullen
3. rails gieten
4. lamineren
5. persen met ingestelde rocker en concaaf op rockertafel
6. print erin lamineren
7. aflakken
en tussen de stappen uiteraard schuren wanneer nodig.
Die volgorde lijkt me de goeie manier. alleen heb ik dus men twijfels dat ik dan men rocker er goed inkrijg. Dat is zo'n beetje het grootste probleem waar ik nog mee zit....
Maar mogelijk zie ik het verkeerd?
cheers!