Lengte breedte is het belangrijkst. Ik zou vooral gaan voor een erg sterk board. Waveboards willen sneller breken dan een normaal board helemaal als je er ook het luchtruim mee wil gaan verkennen.
ik heb er op aruba mee gevaren( niveau van mij ligt niet echt hoog hoor), maar vond hem , zeker zonder voetbanden heel erg met de neus stuiteren waardoor je de controle over je board verliest.. verder heb ik er niet echt mee in de golven gevaren, meer even proberen voor als er weinig wind was..
Maar als je toch lekker eigenwijs bent: koop een goedkope 2de hands retro fish of shortboard, grofweg 6-6.4 foot bij 19-20 inch. Met voetbanden maakt het makkelijker (en het board meestal sterker), maar zonder vind ik leuker. Als je de keus hebt (dus inserts aanwezig), dan is dat nog makkelijker, dan kan je namelijk kiezen.
Over de lengte in combinatie met onze branding: doordat er relatief weinig kracht in onze golven zit is het juist handig om wat meer volume te hebben. Smalle boards met veel rocker (scoop, de krul van het board) zijn vooral voor krachtige, steile golven bedoelt.
Over de North Freestyle Fish: ik vond het niets, zou 'm in ieder geval niet nieuwe kopen.