Ervaring met Waroo 9 en 14

Da shizz

Geen avatar

Berichten: 31
Mei 23, 2006, 16:19:13
edit2Rapporteer  
Dit weekend heb ik een Best Waroo 9 en een 14 gevaren. Verder ben ik geheel niet gelinked aan Best en wilde hier mijn ervaring geven. Ik weet dat er veel topics over zijn dus moderator gooi dit maar daar waar je denkt dat het thuis hoort.

Afgelopen zaterdag op Zandvoort stond er tussen de 20 en 30 knopen wind met uitschieters naar 34 knopen (op mijn windmeter). Da's fors. Ik kom van de Naish X2 af en daar had ik niet graag mee op het water gegaan (te korte depower). Ik ben met de 9m Waroo 4 uur non-stop op het water geweest. Wat me opviel was dat alleen de bows lang op het water waren. In onze club hebben de meeste 3 kites (c-shapes) opgepompt gehad. Slingshot 7-9-12, naish, north etc. De Crossbow 9 en de Waroo 9 hebben de hele tijd relaxed met 1 kite gevaren.

Afwerking kite is prima en eenvoudig. De duurzaamheid weet ik nog niet. De bijbehorende bag voldoet ook. Functioneel maar eenvoudig. Bar ook. Geen poespas maar functioneel.

Waar ik bang voor was, was het feit dat er geen stopperbal op de Waroo zit en dat ik met 15 min uitgeput in mijn armen zou zijn. Niets is minder waar. Op een of andere manier voel je hem nauwelijks echt trekken.

Wat ik veruit het meest opvallend vond was dat je 'instant power' hebt. Je kunt precies de kracht die je nodig hebt eruit halen. Dat was echt waanzinnig lekker. Power on demand  Joepie.

Verder is de airtime uitstekend. Dat ding zweeft echt. Ook de stuursnelheid van de Waroo is prima. Loopen kan zeker. Unhooked heb ik hem nog niet gevaren dus daar durf ik niets over te zeggen.

Wat ik minder vond was dat de knoopjes van de stuurlijnen aan de kite ook op de meest gepowerde stand nog te veel depowered stonden. Dit is in 5 min op te lossen door 3 extra knoopjes op de lijn te maken richting de kite. Kun je hem dus wat meer gepowered varen terwijl de depower prima in orde blijft. Ik heb de bridle aanpassing nog niet gemaakt maar ik denk dat ik die ook zal doen.

Wat ook waanzinnig was, was het relaunchen. Na de eerste backloop draaide ik de bar terug (omdat dit depowered gebeurt draait hij niet standaard goed zoals bij de X2 (effe wennen). Ik pakte daarom de bar verkeerd om en de kite ging in een streep richting branding. Pang daar lag hij in de golven en de stroming. Ik dacht nog oh shit (met de x2 is dat minimaal een 10 min zwemsessie). Maar voor ik het wist stond de kite op zijn zijkant... kopte door een paar golven heen.... en trok strak de lucht in... Wauw dan kun je nog eens een truuk oefenen en op je knar gaan.

Al met al was ik er tevreden en kon het niet helpen om de lach de hele avond op mijn gezicht te houden. (grinnik_kitesmiley)

De dag erna de 14 gevaren. Was eigenlijk net te laat omdat de wind inkakte. En dan kan ook een Waroo geen wonderen doen. Na twee rakken uitgespeeld... er was dan ook niemand meer op het water. Een maat van me had de twee uur ervoor met zijn 14 helemaal gerocked... die had ook zo'n vervelende lach op zijn gezicht!!! ThumpsUp. Ik kan niet wachten tot de volgende keer, vanmiddag hopelijk.
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #1 Mei 23, 2006, 16:23:30
edit2Rapporteer  
Mooi, ik heb hem net binnen (14m) en heb ZOOOOOO'N zin om te varen, moet alleen aan school werken  :Smiley

Waar staat die bridle aanpassing, en wat is het doel ervan precies???
Da shizz

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #2 Mei 23, 2006, 18:24:45
edit2Rapporteer  
Geeft, volgens de aanwijzing, de kite iets meer stabiliteit voor zwaardere kiters in de high end. Het is eigenlijk niet nodig maar ik wil het verschil wel eens merken. Als het niks is zet ik hem terug.
larssmits
Gast
Antwoord #3 Mei 23, 2006, 19:07:50
edit2Rapporteer  
http://forum.bestkiteboarding.com/viewtopic.php?t=1740

is alleen nodig als je serie nr 0001 tot en met 9,699 hebt. Serie nr is te vinden tussen de leading edge en de center strut.
Papa

Geen avatar

Berichten: 658
Antwoord #4 Mei 23, 2006, 23:29:35
edit2Rapporteer  
De bridle aanpassing heeft ook nog voordelen tegenover het inverten. Heb t zelf nog niet gedaan maar moet t eig wel doen..
14 heb ik nog niet gevaren helaas...
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #5 Mei 24, 2006, 00:24:10
edit2Rapporteer  
Goed review ,Ik sluit me er helemaal bij aan ,Ik vaar ook met de 9-14 Waroo en ben er ook heel tevreden over , ik vaar nu bijna 2 maanden met de 9 en ik heb zondag voor het eerst met de 14 gevaren en die beviel mij ook prima ,
maar het viel mij ook op dat de 14 ook in de meest gepowerde stand toch nog wat gedepowerd vaart ,in je review vertelde je dat jij er nog wat extra knoopjes erbij hebt gemaakt dat ga ik ook proberen ,
En de bridle aanpassing vind ik niet nodig omdat ik niet boven de 90 kilo weeg ,En ik heb ook nog geen invert problemen gehad ,Terwijl ik met de 9 toch al in ruim 30 knp heb gevaren,De kwaliteit van de Waroo is dik in orde al zie je wel verschil met bijv.een Rhino 6 of een slingshot, Maar die zijn dan ook bijna de helft duurder... ThumpsUp
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 Mei 24, 2006, 01:10:47
edit2Rapporteer  
Als je kite niet genoeg power heeft zelfs als je de bar helemaal aangetrokken hebt, dan kan je de stuurlijnen aan de kite, op het knoopje het dichtst naar de kite zetten.
Bij mijn 9 heb ik alle knoopjes aan de kite eruit gehaald en ééntje laten zitten (wel eerst de juiste setting vinden). Eventueel verstellen doe je dan alleen nog maar aan de bar.
Ik vaar de 9 altijd in dezelfde setting (van 15 tot 35 knopen) en hoef geen knoopjes te verzetten. De kite kan volledig getrimt worden met de depowerstrap, zonder dat je knoopjes aan de bar of kite hoeft te verzetten, als de wind aantrekt.
Stel je kite éénmalig af in zijn lowendbereik, en klaar is Kees.

Die bridlemod is alleen maar merkbaar in de absolute highend van de kite. Stabieler als de kite helemaal gedepowerd is.

Ik begrijp niet waarom er zoveel verstelmogelijkheden aan de kite zitten. Je hebt ze niet nodig, en de kans dat de kite te gedepowerd komt te staan is groot, dus ook de kans dat de kite mogelijk kan inverten.
Ik heb de 9 nu in alle mogelijke windsterktes gevaren, en geen 1 keer een inversie of iets wat er op lijkt. Inversies kunnen worden geëlimineerd door de juiste afstelling van de kite.
De Waroo kan gewoon te veel gedepowerd worden door de vele verstel mogelijkheden.
Er is een punt bij de kite waar nog meer depower niks meer toevoegd, maar wel de kans op een inversie juist wordt vergroot.

Als je gaat afstellen, begin dan juist met je stuurlijnen wat te strak. Je hebt tenslotte depower zat. Stel de kite af met de depowerstrap helemaal open, en dat de kite net niet in oversheet gaat als je de bar aantrekt.

Nog een handige tip:
Je kan een tubing (diameter 9 x 6 mm) over je depowerkoord trekken tegen slijtage van je depowerkoord, en je kan een Slingshotstopper monteren. Zet de stopper halverwege je depowerkoord, en je hebt meer dan voldoende depower (heb er in 35 knopen mee gestaan en alles ruim onder controle), Gebruik de strap om de bar, op een voor jou comfortabele armlengte te trimmen. Tevens kan je de bar nu ook spinnen zonder gelijk alle power te verliezen.
Aurel

Berichten: 135
Antwoord #7 Mei 24, 2006, 02:40:46
edit2Rapporteer  
Hoe vaart de 14? is deze kite wat trager dan de kleine maten of vaart hij even goed?
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #8 Mei 24, 2006, 03:29:26
edit2Rapporteer  
Citaat
Als je gaat afstellen, begin dan juist met je stuurlijnen wat te strak. Je hebt tenslotte depower zat. Stel de kite af met de depowerstrap helemaal open, en dat de kite net niet in oversheet gaat als je de bar aantrekt.
 

in oversheet gaat  Huh wat is dat? over je heen vliegen?
larssmits
Gast
Antwoord #9 Mei 24, 2006, 03:36:54
edit2Rapporteer  
dat je de bar teveel aantrekt dat je minder power ipv meer power krijgt.
Airjan

Berichten: 61
Antwoord #10 Mei 24, 2006, 03:44:25
edit2Rapporteer  
Wat zou een goede lengte zijn voor een depowerkoord op een Naishbar in combinatie met een Waroo 9 m. Denk dat hij standaard iets te kort is namelijk.
HelldogBE

Berichten: 94
Antwoord #11 Mei 24, 2006, 04:04:33
edit2Rapporteer  
dat je de bar teveel aantrekt dat je minder power ipv meer power krijgt.

heb je een simpele methode om dit te checken zonder dat je vaart?

moet hij juist niet achteruit vliegen of is er een grotere marge?

nou ja kan toch geen zo'n kwaad als hij net oversheet aangezien je toch de depowerstrap wat kan aantrekke zeker
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #12 Mei 25, 2006, 17:01:44
edit2Rapporteer  
Wat zou een goede lengte zijn voor een depowerkoord op een Naishbar in combinatie met een Waroo 9 m. Denk dat hij standaard iets te kort is namelijk.


De lengte van het depowerkoord op de huidige Naishbarretjes is ruim voldoende. Knoop deze op zijn langst, en de rest van de depower trim je gewoon met de strap.

Ik vaar met een stopper op de waroobar, en deze staat halverwege het depowerkoord. Meer dan voldoende depower, ook in 35 knopen. Dus eigenlijk dezelfde setup als bij een C-shaped.
Persoonlijk vind ik die enorme depowerlengte juist erg irritant. Je kan de bar niet behoorlijk spinnen en ik heb liever altijd nog wat power in de kite staan.
Voor beginners en minder ervaren kiters is de stopper af te raden. Safety first, dus dan is het wel lekker dat er helemaal geen power meer is als ze de bar loslaten.
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #13 Mei 25, 2006, 17:35:08
edit2Rapporteer  
Over ervaringen met de 14 gesproken, afgelopen Dinsdag 23 Mei heb ik er voor het eerst mee gevaren.
Mijn niveau is hoogtelopen, toeside varen, en ben de eerste sprongen aan het maken. Weeg 90 Kilo.

Ik ga niet vertellen hoe goed hij hoogteloopt, of hoe snel tov andere kites omdat ik geen referentie kader heb. Mijn ervaring beperkt zich tot een 18 nemesis, een airblast 13.4, en een co2 12.

De eerste paar rakjes was het even wennen, vanwege de hoge stuursnelheid van de kite, maar ook vanwege de enorme depower, als je loslaat sta je gelijk stil. In het begin (rond 16:00 tussen de 15 en 17 knopen) was iedereen met 16 meter aan het varen en zag ik veel mensen letterlijk hoogte lopen ipv varen. Na twee rakjes varen kon ik gewoon terugvaren dus dat was super.

Heb toen een paar uur gevaren zonder 1 keer aan de kant te komen (...en dat is voor mij nogal wat  loser)

Later die avond ging het erg hard waaien, waar ik met de Waroo geen last van had. Ik zag nog een andere gast met een blauw/zwarte waroo 9 varen. Ik had de 14 helemaal gedepowered, en ik kon lekker ontspannen varen, met 1 hand aan de bar, bar halverwege de depowerkoord. Keertje insturen, kite parkeren, en daar ga je  ThumpsUp

Bleek later op internet dat het rond de 12m/s (flinke 6 bfrt ) waaide, misschien onveilig maar je hebt er op het water totaal geen last omdat je met gemak de snelheid uit de kite trapt als je te hard gaat, of je laat de bar wat gaan. Fantastisch dus...

Ook liet ik hem in het begin van de dag in het water vallen, stuurlijntje aantrekken, even vasthouden en hij trekt zichzelf omhoog. I-DE-AAL !!!!!

Springen is even wennen. Omdat het zo hard waaide heb ik het niet veel geprobeerd, maar de keren dat ik het in het begin probeerde was het even wennen het voelt iets anders dan met mijn oude kites.

Wat minpunten:
Wel merkte ik dat wanneer je snel depowered (de bar van je duwt) dat de kite gaat klapperen (alleen met erg harde wind). Ik geloof dus wel dat de kite kan inverten, maar alleen in extreme windsituaties.

Polsleash......dat is dus een beetje jammer. Ik heb nog niet rondgekeken, maar dit ga ik dus echt aanpassen. Als je vaart wil die leash nog wel eens over de bar vallen, of als je met je ene hand je board vast hebt  zit dat kl*te ding ook in de weg.

Als je de bar loslaat, heb je een paar seconden voordat de kite neervalt. Dit kan misschien veilig zijn, maar ik vind het niks, want je moet steeds je bar vasthouden. Er zou eigenlijk zo'n doordruk stopper opmoeten, dwz. de bar doordrukken voordat hij wegvalt, anders blijft de bar gewoon tegen de stopper hangen.

Als je de kite helemaal gedepowered hebt, bengelt de depower strap rond de depowerlijn. op zich niet zo veel last van gehad, maar ik vind het geen nette oplossing.

Dat was het wat mij betreft, het is een heel verhaal geworden zie ik. Ik ben iig superblij met me nieuwe speeltje.

oh btw; omdat het ding heel simpel te herstarten is en een groter windbereik heeft, en beter hoogteloopt dan mijn ouwe troep kan ik meer tijd op het water spenderen, en durf ik meer qua springen etc. Dus ik denk dat met zo'n ding je leercurve ook omhoog gaat.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #14 Mei 25, 2006, 17:57:49
edit2Rapporteer  
Ik lees dat jij je polsleash gebruikt ,Dat is op zich een goede zaak ,maar hij zit inderdaad behoorlijk in de weg ,Vandaar dat bijna iedereen zonder de leash vaart ,Want met een Waroo kun je als er een probleem is de bar gewoon los laten en de kite blijft drukloos in de windhoek op zijn kant hangen,Ik heb dat al een paar keer geprobeerd ook met harde wind en het werkt echt ..En kijk maar even op de onderstaande link voor wat info over een stopperbal ...
http://www.kiteboardingweblog.com/?cat=10
Bart@home
Gast
Antwoord #15 Mei 25, 2006, 18:23:03
edit2Rapporteer  
Ik lees dat jij je polsleash gebruikt ,Dat is op zich een goede zaak ,maar hij zit inderdaad behoorlijk in de weg ,Vandaar dat bijna iedereen zonder de leash vaart ,Want met een Waroo kun je als er een probleem is de bar gewoon los laten en de kite blijft drukloos in de windhoek op zijn kant hangen,Ik heb dat al een paar keer geprobeerd ook met harde wind en het werkt echt ..En kijk maar even op de onderstaande link voor wat info over een stopperbal ...
http://www.kiteboardingweblog.com/?cat=10

Met echt harde wind heeft de waroo bij bar los en in de hoek nog veel power.
Dus nooit  je kite zonder leash varen.
Kun je trouwens ook niet echt safe unhooked moves doen.
Vliegt hij weg als je hem echt moet unhooken in een safety situatie.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 Mei 25, 2006, 18:32:00
edit2Rapporteer  
Als de kite nog veel power heeft bij volledige depower, dan sta je, of een paar maten te groot, of de kite is niet helemaal goed afgesteld!
Sake
Gast
Antwoord #17 Mei 26, 2006, 06:24:55
edit2Rapporteer  
Als de kite nog veel power heeft bij volledige depower, dan sta je, of een paar maten te groot, of de kite is niet helemaal goed afgesteld!
Of de wind is onverwacht toegenomen. Heb je niet altijd in de hand.
Kite, maakt niet uit welke, zonder safety leash = not done. Simpel.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #18 Mei 26, 2006, 17:46:28
edit2Rapporteer  
De Waroo is volgens mij de enige BOW kite die met een (pols)leash word geleverd ,Andere merken BOW kites zit er niet eens een bij ,Bij Cabrinha vertrouwd men ook op het grote depower bereik van de BOW ,Bij onverwachte harde vlagen gewoon bar los en alle druk is weg ..
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #19 Mei 26, 2006, 19:11:12
edit2Rapporteer  
De Waroo is volgens mij de enige BOW kite die met een (pols)leash word geleverd ,Andere merken BOW kites zit er niet eens een bij ,Bij Cabrinha vertrouwd men ook op het grote depower bereik van de BOW ,Bij onverwachte harde vlagen gewoon bar los en alle druk is weg ..

De Assault heeft een leash voorzien van quickrelease standaard meegeleverd.. Je kan hem op 2 manieren bevestigen... Aan de chicklope of stuurlijnen loser
Jeks one

Berichten: 883
Antwoord #20 Mei 27, 2006, 01:59:12
edit2Rapporteer  
de tubing voor de nieuwere versie is 7 / 9 mm. anders past deze echt niet
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.