Over ervaringen met de 14 gesproken, afgelopen Dinsdag 23 Mei heb ik er voor het eerst mee gevaren.
Mijn niveau is hoogtelopen, toeside varen, en ben de eerste sprongen aan het maken. Weeg 90 Kilo.
Ik ga niet vertellen hoe goed hij hoogteloopt, of hoe snel tov andere kites omdat ik geen referentie kader heb. Mijn ervaring beperkt zich tot een 18 nemesis, een airblast 13.4, en een co2 12.
De eerste paar rakjes was het even wennen, vanwege de hoge stuursnelheid van de kite, maar ook vanwege de enorme depower, als je loslaat sta je gelijk stil. In het begin (rond 16:00 tussen de 15 en 17 knopen) was iedereen met 16 meter aan het varen en zag ik veel mensen letterlijk hoogte lopen ipv varen. Na twee rakjes varen kon ik gewoon terugvaren dus dat was super.
Heb toen een paar uur gevaren zonder 1 keer aan de kant te komen (...en dat is voor mij nogal wat
)
Later die avond ging het erg hard waaien, waar ik met de Waroo geen last van had. Ik zag nog een andere gast met een blauw/zwarte waroo 9 varen. Ik had de 14 helemaal gedepowered, en ik kon lekker ontspannen varen, met 1 hand aan de bar, bar halverwege de depowerkoord. Keertje insturen, kite parkeren, en daar ga je
Bleek later op internet dat het rond de 12m/s (flinke 6 bfrt ) waaide, misschien onveilig maar je hebt er op het water totaal geen last omdat je met gemak de snelheid uit de kite trapt als je te hard gaat, of je laat de bar wat gaan. Fantastisch dus...
Ook liet ik hem in het begin van de dag in het water vallen, stuurlijntje aantrekken, even vasthouden en hij trekt zichzelf omhoog. I-DE-AAL !!!!!
Springen is even wennen. Omdat het zo hard waaide heb ik het niet veel geprobeerd, maar de keren dat ik het in het begin probeerde was het even wennen het voelt iets anders dan met mijn oude kites.
Wat minpunten:
Wel merkte ik dat wanneer je snel depowered (de bar van je duwt) dat de kite gaat klapperen (alleen met erg harde wind). Ik geloof dus wel dat de kite kan inverten, maar alleen in extreme windsituaties.
Polsleash......dat is dus een beetje jammer. Ik heb nog niet rondgekeken, maar dit ga ik dus echt aanpassen. Als je vaart wil die leash nog wel eens over de bar vallen, of als je met je ene hand je board vast hebt zit dat kl*te ding ook in de weg.
Als je de bar loslaat, heb je een paar seconden voordat de kite neervalt. Dit kan misschien veilig zijn, maar ik vind het niks, want je moet steeds je bar vasthouden. Er zou eigenlijk zo'n doordruk stopper opmoeten, dwz. de bar doordrukken voordat hij wegvalt, anders blijft de bar gewoon tegen de stopper hangen.
Als je de kite helemaal gedepowered hebt, bengelt de depower strap rond de depowerlijn. op zich niet zo veel last van gehad, maar ik vind het geen nette oplossing.
Dat was het wat mij betreft, het is een heel verhaal geworden zie ik. Ik ben iig superblij met me nieuwe speeltje.
oh btw; omdat het ding heel simpel te herstarten is en een groter windbereik heeft, en beter hoogteloopt dan mijn ouwe troep kan ik meer tijd op het water spenderen, en durf ik meer qua springen etc. Dus ik denk dat met zo'n ding je leercurve ook omhoog gaat.