Wat te doen bij aanvaring met andere kite???

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #25 Juli 17, 2006, 01:08:14
edit2Rapporteer  
De bar loslaten of door de stopper drukken bij een bow, is hetzelfde als releasen met een C-shaped. Alle power eruit dus niks aan de hand. De kite volledig losgooien doe je alleen maar als je echt niet anders kan. Gevaar met dat laatste is dat je wel een runaway kite hebt of erger nog, de kite neemt een andere kite mee aan de lijnen.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #26 Juli 17, 2006, 05:53:54
edit2Rapporteer  
Wat mij betreft zou je het op de volgende wijze aan moeten pakken.
Eerst rustig blijven en geen paniekreacties uithalen. Dus kijk naar de ander en overleg kort wat hij/zij wil doen. Als je released dan allebeide tegelijk. Zeker als de ander niet vertrouwd op zijn of haar safety is dit verstandig, ondanks dat het zeer onverstandig is als je zonder je safety te kennen het water op gaat maar dit terzijde. Trek je direct dan moet je vertrouwen op de handeling van de ander terwijl het voor die persoon ook prettig is om te weten wat hij kan verwachten. De grap is namelijk dat het soms nog prima op de lossen is, het voorbeeld van Hagaer heb ik ook een keer gehad namelijk.

(Super) Mario

Berichten: 123
Antwoord #27 Juli 17, 2006, 13:36:10
edit2Rapporteer  
Ik heb het ook een keer gehad. Iemand anders stuurde zijn kite zo tussen mijn lijnen door.

Ik dus mijn kite releasen en de ander net even iets later. Gevolg:
Mijn lijnen waren door de wrijving zo heet geworden dat ze op bepaalde plekken bijna waren "doorgebrand" ThumpDown

TIP:Als je een keer met je lijnen van iemand anders in de knoop raakt en je released je kite CONTROLEER dan daarna je lijnen
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #28 Juli 17, 2006, 16:15:07
edit2Rapporteer  
Ik heb het ook wel een gehad.
Gewoon rustig blijven en NIET meteen releasen. we hebben toen met een beetje lopen en sturen de kites uit elkaar kunnen halen. werkt veel beter dan releasen. dit is echt de laatste optie als je allebei hard achter je kite wordt aangetrokken.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #29 Juli 17, 2006, 17:48:07
edit2Rapporteer  
Citaat
Je kan denk ik een extra pols-leash kopen voor een bow kite als je bang bent om hem kwijt te raken
Dit is gevaarlijk gozer. Als je 2 kites hebt die in elkaar zitten, en 1 van de 2 released dan is er een mogelijkheid dat de kites in een gezamenlijke deathspiral raken.
Dit is ook direct de reden waarom je niet direct moet releasen!!!
Imagine 2 bowkites in een gezamelijke spin op fulpower, en jij zit nog vast met je polsleash.. ThumpDown

Vorig jaar heb ik op de brouwersdam een ongeluk zien gebeuren waarbij 2 kites nog op het water in elkaar kwamen. 1 van de 2 released, en door de gigantische hoeveelheid power van de 2 spinnende kites werd de "nog niet gereleaste kiter" als een idioot over het water gesleurd, zo de kant op, door de duinen omhoog. En dit alles in slechts een paar seconden. Pas toen er even wat spanning van de lijnen was omdat hij 10 meter boven de asfaltweg hing, kwam hij los en viel naar beneden.
Ik weet niet of hij een goed werkende safety had, maar gezien de kites volgens mij wel.
Dit kan ook gebeuren als je een goed werkende safety hebt! Dit soort mindere acties gaan namelijk ontzettend snel en onverwacht!
Ik ben zelf in het begin ooit op het strand van Hellevoetsluis getorpedeerd.
En heb in een seconde of 2 a 3 zo'n 100 meter afgelegd. Gelukkig is het goed afgelopen, maar ik kan je verzekeren dat je in je reactietijd al heel wat gevaar kan tegenkomen.

Mijn advies is dan ook! Nooit zomaar releasen. Je kan de ander in een ontzettend groot gevaar brengen aangezien de lijnen dus vast kunnen komen te zitten en de kite dan niet zijn power kwijt raakt, sterker nog, dan neemt de power toe door een death spiral.

Keep Calm! En kite safe, met verstand!
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #30 Juli 17, 2006, 18:51:01
edit2Rapporteer  
Allemaal leuk en aardig dat releasen, maar als je released en de bar schiet vast tussen die andere gast z'n lijnen ben je nog steeds de lul.

Ik ben het eens met Leander, gewoon ff kijken of je niet onder elkaar door kunt lopen of de kite vrij kunt krijgen.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #31 Juli 17, 2006, 19:15:01
edit2Rapporteer  
dus ik zou ook zeker mijn safety hebben getrokken. Dat die andere doed dan met 2 kites aan zn harnas zit is dan voornamelijk zijn probleem lijkt mij,

wat is dat voor een instelling! Dit slaat natuurlijk nergens op, als je met iemand anders z'n kite in de knoop zit dan moet je dat samen oplossen en niet als een kip zonder kop je eigen safety losgooien en die ander aan z'n lot over laten. De enige omstandigheid waarbij je dit WEL zou doen is als de kites al op hol zijn geslagen en jullie allebei er al achteraan gaan (richting een rotsblok)...

Ik ben het dus volledig eens met Xray: kalm blijven en eerst communiceren: zoek oogcontact met de andere kiter en bespreek met hem/haar hoe je dit gaat oplossen. Ik heb zelf ook een aantal keren andermans kite tegen / over / in mijn kite gehad, meestal reageerde ik snel en kon ik een echte "knoop" voorkomen maar een paar keer lukte me dat niet. Het veiligste is terug naar de kant (als dat kan) en dan beide kites landen, lijnen uit de knoop en opnieuw lanceren. Je kan ook proberen door de lijnen te kruipen (redelijk gevaarlijk) of TEGELIJK de safety te gooien.

Wat hierboven ook al een paar keer wordt gezegd: als 1 van de 2 z'n safety gooit en de ander niet dan kan het echt flink fout gaan (zo is een aantal jaren terug een pro kitesurfster omgekomen).

Enne voorkomen is beter dan genezen: houdt voldoende afstand, kijk goed om je heen (voor je achter je en downwind / upwind) als je gaat omkeren of een trick gaat doen. Ga niet vlak achter iemand varen en geef mekaar de ruimte!
gastgast
Gast
Antwoord #32 Juli 17, 2006, 22:29:06
edit2Rapporteer  
Losgooien zonder overleg is inderdaad levensgevaarlijk!!

Probeer dit altijd in overleg te doen. Je kan iemand met een potentieel dodelijk probleem opzadelen als je zonder overleg released.

Nooit zomaar releasen dus, tenzij het niet anders kan natuurlijk. Ook omdat het in de meeste gevallen (zoals Xray al aangaf) gewoon is op te lossen door even rustig te kijken en dan door de lijnen heen stappen. Klaar en je kunt weer gaan..Hoef je niet je kite uit de bosjes te halen.
X-wax
Gast
Antwoord #33 Juli 20, 2006, 06:59:08
edit2Rapporteer  
Het beste is beide tegelijk de release te trekken.   InLove
Dan fladderen ze beide tegelijk uit de lucht hang je allebei aan 1 touwtje en zullen ze elkaar niet beschadigen.

Wachten tot de ander de release trekt, daarna trek jij hem meteen. Dat zou ik doen.
Bassie

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #34 Juli 23, 2006, 17:59:04
edit2Rapporteer  
VRAAG AAN INSTRUCTEURS : wat zegt het IKO boekje hierover en wat wordt cursisten aangeleerd? Rustig uit elkaar proberen te sturen, beetje pielen is volgens mij ook veiliger dan direct releasen, mij aansluitend bij een aantal reactie's hierboven.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #35 Juli 23, 2006, 20:56:46
edit2Rapporteer  
Zo blijkt denk ik maar weer uit de bovenstaande reacties dat de beginners erg snel de  release trekken, terwijl de gevorderde kiter eerst even rustig kijkt en dan pas iets doet.

Mensen, trek aub niet meteen de release. Misschien is dit voor jou de beste optie, maar hiermee kan je iemand anders onnodig in gevaar brengen. Raak niet in paniek en probeer rustig te overleggen met de andere kiter wat je gaat doen!!!  NOOIT maar dan ook NOOIT meteen releasen!!! 
marcus aurelius

Berichten: 157
Antwoord #36 Juli 24, 2006, 05:25:48
edit2Rapporteer  
ik snap dat je wel moet overleggen, maar ik heb denk ik nog een oud systeem van naish, want als ik alles losgooi komt mijn kite aan 1 lijn te hangen en is alle power eruit...in nood situaties een erg fijn systeem vind ik....
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #37 Juli 24, 2006, 13:42:07
edit2Rapporteer  
Het hangt er maar vanaf hoe ervaren de kiters zijn en in wat voor omstandigheden je zit.
Bij 5 bft en 2 onervaren kiters kan 1 van de 2 een ongecontroleerde beweging maken met de bar, en zal mee gesleurd worden. Gelijk de QR trekken is dan het veiligst omdat alle power dan weg is. 2 ervaren kiters zullen hun kite stabiel op 1 plek houden en met de kite in de lucht door elkaars lijnen kruipen om uit de knoop te komen. Zeker beginners en wat minder ervaren kiters kunnen het best de QR trekken voor de veiligheid, omdat ze de controle nog niet 100% hebben over de kite.
BTW, Bij hardere wind is er geen tijd voor overleg! 1 ongecontroleerde beweging waarbij de kite mogelijk in een loop gaat, en het is binnen 2 seconden gebeurd!!! Dus beter zorg je dat de kite gelijk powerloos is door gelijk de QR te trekken. In het ergste geval hoef je dat alleen de spagetti te onwarren op het strand.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #38 Juli 24, 2006, 17:51:21
edit2Rapporteer  
afhankelijk van de omstandigheden ja

vorige week toevallig meegemaakt, het waaide goed hard...

allebij hebben we onze safety niet getrokken, helaas is wel een van mijn lijnen gebroken. op het water zijn we gewoon uit de knoop geraakt en beiden naar de kant kunnen komen.


als je je safety trekt, doe het dan samen, doe het niet zelf ineens of je moet in een hele gekke situatie zitten....
jelle192

Berichten: 189
Antwoord #39 Juli 24, 2006, 18:02:44
edit2Rapporteer  
ik snap dat je wel moet overleggen, maar ik heb denk ik nog een oud systeem van naish, want als ik alles losgooi komt mijn kite aan 1 lijn te hangen en is alle power eruit...in nood situaties een erg fijn systeem vind ik....

Nee hoor, je hebt een systeem als alle andere. Het principe is idd als je released dat je kite compleet unpowered aan een lijn blijft hangen. Echter, als je released schiet in eerste instantie je bar omhoog en trek je kite dus aan dat eene lijntje. als je bar nu onderweg naar boven ergens aan de lijnen van de andere kite blijft hangen, dan werkt dit dus niet meer en krijgt je kite toch weer power. Das nu juist het gevaarlijke want de persoon die nog niet gereleased heeft, krijgt deze power erbij op zijn lijnen...
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #40 Juli 24, 2006, 18:57:58
edit2Rapporteer  
afhankelijk van de omstandigheden ja

vorige week toevallig meegemaakt, het waaide goed hard...

allebij hebben we onze safety niet getrokken, helaas is wel een van mijn lijnen gebroken. op het water zijn we gewoon uit de knoop geraakt en beiden naar de kant kunnen komen.


als je je safety trekt, doe het dan samen, doe het niet zelf ineens of je moet in een hele gekke situatie zitten....

Reden te meer om juist je QR te trekken. Zolang er spanning op de lijnen staat, en de lijnen van de kites schuren langs elkaar, dan is de kans groot dat er bij iemand een lijntje knapt. Gevolg is dat een kite in een gepowerde deathspiral kan raken. Gebeurt dit net op de lijn waar je leash aan vast zit dan kan je alleen nog maar de hele kite dissen met als gevolg dat de andere kiter hoe dan ook altijd aan een gepowerde kite vast blijft zitten, ook al trekt deze de QR. Laatste redding voor de tweede kiter is dan ook alles losgooien, met als gevolg 2 runaway kites die in de knoop zitten.
Heb je de ervaring nog niet in huis dan altijd gelijk de QR trekken, om jezelf en je materiaal te sparen.
Maar voorkomen is beter dan genezen, dus altijd goed uit je doppen kijken om deze situaties te vermijden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.