Je kan denk ik een extra pols-leash kopen voor een bow kite als je bang bent om hem kwijt te raken
Dit is gevaarlijk gozer. Als je 2 kites hebt die in elkaar zitten, en 1 van de 2 released dan is er een mogelijkheid dat de kites in een
gezamenlijke deathspiral raken.
Dit is ook direct de reden waarom je niet direct moet releasen!!!
Imagine 2 bowkites in een gezamelijke spin op fulpower, en jij zit nog vast met je polsleash..
Vorig jaar heb ik op de brouwersdam een ongeluk zien gebeuren waarbij 2 kites nog op het water in elkaar kwamen. 1 van de 2 released, en door de gigantische hoeveelheid power van de 2 spinnende kites werd de "nog niet gereleaste kiter" als een idioot over het water gesleurd, zo de kant op, door de duinen omhoog. En dit alles in slechts een paar seconden. Pas toen er even wat spanning van de lijnen was omdat hij 10 meter boven de asfaltweg hing, kwam hij los en viel naar beneden.
Ik weet niet of hij een goed werkende safety had, maar gezien de kites volgens mij wel.
Dit kan ook gebeuren als je een goed werkende safety hebt! Dit soort mindere acties gaan namelijk ontzettend snel en onverwacht!
Ik ben zelf in het begin ooit op het strand van Hellevoetsluis getorpedeerd.
En heb in een seconde of 2 a 3 zo'n 100 meter afgelegd. Gelukkig is het goed afgelopen, maar ik kan je verzekeren dat je in je reactietijd al heel wat gevaar kan tegenkomen.
Mijn advies is dan ook! Nooit zomaar releasen. Je kan de ander in een ontzettend groot gevaar brengen aangezien de lijnen dus vast kunnen komen te zitten en de kite dan niet zijn power kwijt raakt, sterker nog, dan neemt de power toe door een death spiral.
Keep Calm! En kite safe, met verstand!