Elevation
Berichten: 1363
|
giethars ( PS115 met kleurtje erin) of forex.. forex bij de betere kunststofhandel, koop het zelf bu RU 58 in den haag, giethars bij polyservice in Amsterdam of Capelle..
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
giethars gebruiken, werkt ideaal en je giet het zo aan je core vast.....
|
|
|
Google
Geen avatar
Berichten: 7
|
Hoe giet je dat dan aan de core vast?? Je moet dan toch enige vorm van gietmal eromheen plaatsen??
|
|
|
snip
Berichten: 399
|
ja ik ben ook wel benieuwd hoe jij dat doet JT ik heb het tot nu toe alleen nog maar met forex gedaan wat ik niet echt lkkr werken vond. dus wil mijn volgende boardje ook met giethars gaan proberen te maken maar weet alleen nog niet goed hoe en het makelijkst lijk mij je kern shapen en dan je kern in de mal leggen en de giethars eromheen gieten?
|
|
|
Elevation
Berichten: 1363
|
als je nou een tweede mal maakt die 1/2 cm t/m 1 cm smaller is dan de daadwerkelijke outline, dan haal je daar de frees langs die je op 4 mm diep afsteld, daarna giet je het zaakje vol met hars, wel ff in meerder etappes want die giethars is binnen paar mminuten klaar, dus dat red je niet in 1 x gieten..
|
|
|
Google
Geen avatar
Berichten: 7
|
Nu ben ik het helemaal kwijt.... ?-) Moet die mal smaller zijn?? En wat frees je dan om vervolgens weer vol te gieten???
Ik ben best wel handig maar dit begrijp ik ff niet (sorry mensen...) Is dit nog anders uit te leggen??
Marc
|
|
|
Elevation
Berichten: 1363
|
je freest rond een iets smallere mal ( met een kopieerhuls ).. dan krijg je dus een geultje in je schuim, dat gooi je vol met ps 115.. als je dan je smallere mal + de breedte van de geul die je gefreesd hebt neemt heb je de outline van je board, dan kan je beginnen met het dek shapen..
|
|
|
Google
Geen avatar
Berichten: 7
|
OK dat snap ik. Ik werd alleen even in de war gebracht omdat ik het board van hout wil gaan maken. Heb je daar ook nog tips voor??
|
|
|
Elevation
Berichten: 1363
|
ja, niet doen.... ach, kan ook best, ik doe het niet, zwaar etc.. heb alleen nog wat balsa staan, dat ga ik tzt wel gebruiken, maar dan met koolstof om het gewicht wat te drukken..
|
|
|
Google
Geen avatar
Berichten: 7
|
Ach... Ik ben toch pas een beginner qua kiteboarden. Dus gewicht nog niet heel belangrijk. Maar goed nog steeds de vraag dus hoe ik die zijkanten gegoten krijg. Ik vind de houten boards die ik tot nu toe heb gezien ook erg mooi vandaar. Bedankt tot nu toe
Marc
|
|
|
Lord of the Boards
Berichten: 869
|
Je kan ook een prefab railtje gieten van epoxy. Giet het dan gewoon in een kunststof u-profieltje. Eenmaal uitgehard, pleur je het uit het profieltje en lijm je het rond je board. Wacht alleen niet te lang voor je het uit het profiel haalt, anders heb je kans dat het breekt. Je moet het eruit halen als je je nagel er nog in kan drukken (is een beetje rubberachtig dan)
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Hey Google, Je kan op verschillende manieren een PU sidewall maken . Manier 1: Een outline-gleuf frezen in de core. Niet helemaal door en door. Daarna volstorten met PS115. Vervolgens de outline uitfrezen. Daarna het boardje omdraaien. De zijde waar de giethars niet te zien is wordt de bovenkant. Aan deze kant kan je de sidewalls afschuinen zodat de PU-hars weer zichtbaar wordt. Deze manier heb ik toegepast bij de "Tsuba". Check: http://www.squirtnatic.nl/page1/page3/page8/page8.htmlManier 2: Je giet de PS115 in een ALU profiel nadat je het met lossingshars hebt ingesmeerd en afgeplakt hebt aan de kopse kanten. Lossen...en viola...je hebt een paar buigzame sidewalls die je met lijmtangen tegen de core plakt. Deze manier heb ik toegepast bij de "Woodster". Check: http://www.squirtnatic.nl/page1/page4/page9/page9.htmlManier 3: JT's manier... Je maakt een "negatieve" outlinemal in een houten plaat. Een groot gat dus. Die plak je vast op een trespa plaat. De core (die 1 tot 1,5 cm in omtrek kleiner is) plak je hierin met dubbelzijdig tape. In de geul tussen de negatieve outlinemal en de core stort je de PS115 giethars nadat je de binnenkant van de negatieve outlinemal hebt ingesmeerd met lossing. Succes met freubelen! (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Ik zou stemmen voor vastgieten van je rail (ipv later lijmen) manier 1 of 3 dus. Probleem met manier 1: balsa-core is 127cm lang boardwens is 130cm. so much voor uitfrezen van de negatieve outline. blijft over manier 3! alleen hoe voorkom je dat PU blubber onder je kern loopt? d-zijdigtape tot op de rand?
|
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
ja, niet doen.... ach, kan ook best, ik doe het niet, zwaar etc.. Maar die houd je dan ook heel met 1x 280 boven en onder op een dikte van 8mm met 1,5 mm tipjes........
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
ok, let me explain:
pak een vlakke plaat, balkjes eronder tgeen doorbuigen enzo, je kent het. Hierop heb ik een gietmal van MDF gemonteerd met slotbouten. boeltje HEEL goed insmeren met loswas.
core er in leggen, balkjes eroverheen, lijmklemmen erop en goed aandraaien. Ik maak die giethars altijd aan in 50 grams porties en dan mik je hem zo vol. Uurtje wachten, boutjes en tangen verwijderen en tegen de zeikant aanslaan met een hamer (RUSTIG!) hierdoor tik je je mal los van je gietsel en je gietsel van je tafel. Op deze manier springen de stukken er niet af en kan je core ook nooit breken in geval van een foamie.........
|
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
zo hard aan draaien dat ie afsluit op de 'vlakkeplaat'? geen butsen in je in je kern van de balkjes?
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
Nope, nergens last van. Gieten doe je voor het shapen.........
|
|
|
flyingkite
Berichten: 501
|
ik sluit me bij jt aan optie 3 (grinnik_kitesmiley) Als je toch een mdf outline mal maakt warom dan niet van het stuk wat je toch al hebt een gietmal maken. Gebruik het ook al een tijdje en 5 latjes is voldoende om het board klem op de tafel te leggen de truck is een barriere rand van loswas aan te brengen dus zegmaar een seal voordat de hars hier tussendoor is gelopen is hij ook hard wel ff super goed ontvetten voor t schuren Kortom n prettig systeem
|
|
|
Joosdo
Berichten: 748
|
Ik vind de tsuba manier a la LeonB met door en door gesleufde kanaaltjes die je aan de onderkant afplakt met schilderstape helemaal de max,
Voordelen: Je kan heel eenvoudig in twee keer gieten, geen laagjes op elkaar dus. Geen ander materiaal nodig wat je daarna niet meer gebruikt (mallen) Snel
Kortom, dit werkt voor mij. Succes
Mzzl Joost
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Hey Joost, Wanneer je de outline-geul "door en door" freest moet je inderdaad afplakken met schilderstape. Je kan ook minder diep frezen zodat je een laagje schuim overhoud van ongeveer 4 a 5 mm. Dit "shape" je toch weer weg wanneer de sidewalls afgeschuind worden. Voordeel: 1) Minder PU...dus goedkoper! 2) In een stuk te gieten. Wel in partjes vanwege de snelle uitharding van het spul.
|
|
|
flyingkite
Berichten: 501
|
Ik vind de tsuba manier a la LeonB met door en door gesleufde kanaaltjes die je aan de onderkant afplakt met schilderstape helemaal de max,
Voordelen: Je kan heel eenvoudig in twee keer gieten, geen laagjes op elkaar dus. Geen ander materiaal nodig wat je daarna niet meer gebruikt (mallen) Snel
Kortom, dit werkt voor mij. Succes
Mzzl Joost
Ok top maareh voordeel van een mal is een juist dat je hem kan bewaren en nog eens exact t zelfde board kan maken. En waar maak jij die laagjes uit op? meng 150ml in een keer 15sec roeren en hopla in een keer dr in ;p ik giet aan bijde zijden in het midden dan zit t verloop naar de tips er meteen in. toch in partjes kan ook gewoon ff een dam creeieren.
|
|
|
|