Rail materiaal

Google

Geen avatar

Berichten: 7
Augustus 28, 2006, 13:28:01
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal,

Ik ben even benieuwd naar het volgende. In sommige bouwprojecten (bijvoorbeeld van Squirtnatic) zie je op de foto's een soort kunststof rail materiaal wat eerst met de (houten) kern wordt verlijmd en vervolgens netjes kan worden gefreesd. Ik wil eerdaags aan mijn eigen projectje beginnen. Kan iemand mij helpen aan wat dit voor materiaal is en zo ja waar dit te koop is?? Ik had het nog niet eerder gezien vandaar....

Hoop op jullie reacties.

Groeten Marc  loser
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #1 Augustus 28, 2006, 14:29:59
edit2Rapporteer  
giethars ( PS115 met kleurtje erin) of forex..  forex bij de betere kunststofhandel, koop het zelf bu RU 58 in den haag, giethars bij polyservice in Amsterdam of Capelle..
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #2 Augustus 28, 2006, 16:18:39
edit2Rapporteer  
giethars gebruiken, werkt ideaal en je giet het zo aan je core vast.....
Google

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #3 Augustus 29, 2006, 01:32:43
edit2Rapporteer  
Hoe giet je dat dan aan de core vast?? Je moet dan toch enige vorm van gietmal eromheen plaatsen??
snip

Berichten: 399
Antwoord #4 Augustus 29, 2006, 01:42:05
edit2Rapporteer  
ja ik ben ook wel benieuwd hoe jij dat doet JT ik heb het tot nu toe alleen nog maar met forex gedaan wat ik niet echt lkkr werken vond. dus wil mijn volgende boardje ook met giethars gaan proberen te maken maar weet alleen nog niet goed hoe en het makelijkst lijk mij je kern shapen en dan je kern in de mal leggen en de giethars eromheen gieten?

Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #5 Augustus 29, 2006, 01:44:26
edit2Rapporteer  
als je nou een tweede mal maakt die 1/2 cm t/m 1 cm smaller is dan de daadwerkelijke outline, dan haal je daar de frees langs die je op 4 mm diep afsteld, daarna giet je het zaakje vol met hars, wel ff in meerder etappes want die giethars is binnen paar mminuten klaar, dus dat red je niet in 1 x gieten..
Google

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #6 Augustus 29, 2006, 01:51:20
edit2Rapporteer  
Nu ben ik het helemaal kwijt.... ?-) Moet die mal smaller zijn?? En wat frees je dan om vervolgens weer vol te gieten???

Ik ben best wel handig maar dit begrijp ik ff niet (sorry mensen...) Is dit nog anders uit te leggen??

Marc
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #7 Augustus 29, 2006, 02:03:09
edit2Rapporteer  
je freest rond een iets smallere mal ( met een kopieerhuls ).. dan krijg je dus een geultje in je schuim, dat gooi je vol met ps 115.. als je dan je smallere mal + de breedte van de geul die je gefreesd hebt neemt heb je de outline van je board, dan kan je beginnen met het dek shapen..
Google

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #8 Augustus 29, 2006, 02:06:49
edit2Rapporteer  
OK dat snap ik. Ik werd alleen even in de war gebracht omdat ik het board van hout wil gaan maken. Heb je daar ook nog tips voor??
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #9 Augustus 29, 2006, 02:09:19
edit2Rapporteer  
ja, niet doen....  schater  ach, kan ook best, ik doe het niet, zwaar etc..  heb alleen nog wat balsa staan, dat ga ik tzt wel gebruiken, maar dan met koolstof om het gewicht wat te drukken..
Google

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #10 Augustus 29, 2006, 02:15:45
edit2Rapporteer  
Ach... Ik ben toch pas een beginner qua kiteboarden. Dus gewicht nog niet heel belangrijk. Maar goed nog steeds de vraag dus hoe ik die zijkanten gegoten krijg. Ik vind de houten boards die ik tot nu toe heb gezien ook erg mooi vandaar. Bedankt tot nu toe

Marc
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #11 Augustus 29, 2006, 03:04:36
edit2Rapporteer  
Je kan ook een prefab railtje gieten van epoxy. Giet het dan gewoon in een kunststof u-profieltje. Eenmaal uitgehard, pleur je het uit het profieltje en lijm je het rond je board. Wacht alleen niet te lang voor je het uit het profiel haalt, anders heb je kans dat het breekt. Je moet het eruit halen als je je nagel er nog in kan drukken (is een beetje rubberachtig dan)
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Augustus 29, 2006, 03:14:16
edit2Rapporteer  
Hey Google,

Je kan op verschillende manieren een PU sidewall maken  ThumpsUp.

Manier 1:

Een outline-gleuf frezen in de core. Niet helemaal door en door. Daarna volstorten met PS115.
Vervolgens de outline uitfrezen. Daarna het boardje omdraaien. De zijde waar de giethars niet te zien is wordt de bovenkant. Aan deze kant kan je de sidewalls afschuinen zodat de PU-hars weer zichtbaar wordt.
Deze manier heb ik toegepast bij de "Tsuba".

Check: http://www.squirtnatic.nl/page1/page3/page8/page8.html

Manier 2:

Je giet de PS115 in een ALU profiel nadat je het met lossingshars hebt ingesmeerd en afgeplakt hebt aan de kopse kanten. Lossen...en viola...je hebt een paar buigzame sidewalls die je met lijmtangen tegen de core plakt. Deze manier heb ik toegepast bij de "Woodster".

Check: http://www.squirtnatic.nl/page1/page4/page9/page9.html

Manier 3:

JT's manier... Je maakt een "negatieve" outlinemal in een houten plaat. Een groot gat dus.
Die plak je vast op een trespa plaat. De core (die 1 tot 1,5 cm in omtrek kleiner is) plak je hierin met dubbelzijdig tape. In de geul tussen de negatieve outlinemal en de core stort je de PS115 giethars nadat je de binnenkant van de negatieve outlinemal hebt ingesmeerd met lossing.

Succes met freubelen!  (grinnik_kitesmiley)


wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #13 Augustus 29, 2006, 03:43:45
edit2Rapporteer  
Ik zou stemmen voor vastgieten van je rail (ipv later lijmen) manier 1 of 3 dus.
Probleem met manier 1: balsa-core is 127cm lang boardwens is 130cm. so much voor uitfrezen van de negatieve outline.
blijft over manier 3!
alleen hoe voorkom je dat PU blubber onder je kern loopt? d-zijdigtape tot op de rand?
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #14 Augustus 29, 2006, 04:01:26
edit2Rapporteer  
Tsja.... Huh  JT... hellup!!!
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #15 Augustus 29, 2006, 04:11:04
edit2Rapporteer  
ja, niet doen....  schater  ach, kan ook best, ik doe het niet, zwaar etc.. 

Maar die houd je dan ook heel met 1x 280 boven en onder op een dikte van 8mm met 1,5 mm tipjes........
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #16 Augustus 29, 2006, 04:14:57
edit2Rapporteer  
ok, let me explain:

pak een vlakke plaat, balkjes eronder tgeen doorbuigen enzo, je kent het. Hierop heb ik een gietmal van MDF gemonteerd met slotbouten. boeltje HEEL goed insmeren met loswas.

core er in leggen, balkjes eroverheen, lijmklemmen erop en goed aandraaien. Ik maak die giethars altijd aan in 50 grams porties en dan mik je hem zo vol. Uurtje wachten, boutjes en tangen verwijderen en tegen de zeikant aanslaan met een hamer (RUSTIG!) hierdoor tik je je mal los van je gietsel en je gietsel van je tafel. Op deze manier springen de stukken er niet af en kan je core ook nooit breken in geval van een foamie.........

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #17 Augustus 29, 2006, 04:30:34
edit2Rapporteer  
Oja...zo was het (gnehehehe.... (grinnik_kitesmiley) )
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 Augustus 29, 2006, 04:39:03
edit2Rapporteer  
zo hard aan draaien dat ie afsluit op de 'vlakkeplaat'? geen butsen in je in je kern van de balkjes?
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #19 Augustus 29, 2006, 04:46:26
edit2Rapporteer  
Nope, nergens last van. Gieten doe je voor het shapen.........
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #20 Augustus 29, 2006, 05:26:53
edit2Rapporteer  
ik sluit me bij jt aan optie 3  (grinnik_kitesmiley) Als je toch een mdf outline mal maakt warom dan niet van het stuk wat je toch al hebt een gietmal maken. Gebruik het ook al een tijdje en 5 latjes is voldoende om het board klem op de tafel te leggen de truck is een barriere rand van loswas aan te brengen dus zegmaar een seal voordat de hars hier tussendoor is gelopen is hij ook hard wel ff super goed ontvetten voor t schuren ThumpsUp

Kortom n prettig systeem

Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #21 Augustus 29, 2006, 22:59:28
edit2Rapporteer  
Ik vind de tsuba manier a la LeonB met door en door gesleufde kanaaltjes die je aan de onderkant afplakt met schilderstape helemaal de max,

Voordelen: Je kan heel eenvoudig in twee keer gieten, geen laagjes op elkaar dus.
                Geen ander materiaal nodig wat je daarna niet meer gebruikt (mallen)         
                Snel

Kortom, dit werkt voor mij. Succes

Mzzl Joost       
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #22 Augustus 29, 2006, 23:32:25
edit2Rapporteer  
Hey Joost,

Wanneer je de outline-geul "door en door" freest moet je inderdaad afplakken met schilderstape.

Je kan ook minder diep frezen zodat je een laagje schuim overhoud van ongeveer 4 a 5 mm. Dit "shape" je toch weer weg wanneer de sidewalls afgeschuind worden.

Voordeel:
1) Minder PU...dus goedkoper!  ThumpsUp
2) In een stuk te gieten. Wel in partjes vanwege de snelle uitharding van het spul.
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #23 Augustus 29, 2006, 23:46:29
edit2Rapporteer  
Ik vind de tsuba manier a la LeonB met door en door gesleufde kanaaltjes die je aan de onderkant afplakt met schilderstape helemaal de max,

Voordelen: Je kan heel eenvoudig in twee keer gieten, geen laagjes op elkaar dus.
 Geen ander materiaal nodig wat je daarna niet meer gebruikt (mallen)
 Snel

Kortom, dit werkt voor mij. Succes

Mzzl Joost
Ok top maareh voordeel van een mal is een juist dat je hem kan bewaren en nog eens exact t zelfde board kan maken.
En waar maak jij die laagjes uit op? meng 150ml in een keer 15sec roeren en hopla in een keer dr in ;p ik giet aan bijde zijden in het midden dan zit t verloop naar de tips er meteen in. toch in partjes kan ook gewoon ff een dam creeieren. Wink
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #24 Augustus 30, 2006, 00:45:16
edit2Rapporteer  
Je hoeft geen "dam" te maken...gewoon doorgieten, gaat prima!!  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.