Slis
|
max is zeker een fijne kite en gaastra is back on track... heb zelf een tijdje de 12 mogen testen in weinig en veel wind, en was zeker niet slecht denk dat er anno 2007 geen slechte kites meer worden gemaakt. ----
hieronder mijn bevindingen met de 12.
Test Gaastra Max 12.0 2007
Ik kreeg de mogelijkheid om de gaastra max een aantal weken in mijn bezit te hebben om eens uitvoerig te testen. Na 2003 is het “een beetje” mis gegaan bij gaastra, eerst de GXR”04 met het logo te strak ingestikt waardoor de kite onbetrouwbaar was, toen de Stealth”05 die bij veel mensen klapte. Toen in 2005 en laten we over 2006 maar niks zeggen want toen was het merk in Nederland niet eens meer te verkrijgen. Ik weet dit omdat ik sinds eind 2003 met gaastra vaar en ze ieder jaar heb kunnen inruilen. In 2006 heb ik dit niet meer gedaan. Mijn vertrouwen in het merk was er eigenlijk niet meer, dus vrij sceptisch ben ik aan het werk gegaan.
Nu ben ik al enige tijd aardig wat kites aan het testen zowel voor hanglos als natuurlijk voor mezelf, want ik ben toe aan iets nieuws en iets goeds…
De tas: De tas doet heel erg Slingshot aan, hij is groot en ik vind hem na een half uurtje op me schouder al onhandig… prefereer meer een rugzak gezien ik nogal vaak een aardig stuk met me gear loop. Maar verder is de tas eigenlijk ideaal, de kite past er met gemak in, en daarnaast zit je bar ook netjes opgeborgen en door middel van een rits kan je de tas zo maken dat je kite er opgepompt er in past. De tas is mede zo groot, gezien de kite cambattens heeft, en deze kun je vanzelf sprekend niet vouwen. Voor de pomp is ook nog wel ruimte, maar voor meer eigenlijk niet.
De bar: Gezien ik de laatste 3 jaar de bar heb meegemaakt van gaastra is dit een verbetering ten opzicht van voorgaande jaren, de 5de lijn hebben ze heel netjes verwerkt en deze is tevens trimbaar en hij draait mee! Dus al spin je de bar 1000 keer, de lijn gaat niet draaien. Helaas kan je de 5de lijn er nog niet afgooien wanneer dit nodig is… bv je kite wordt door een golf gepakt, in dit geval alles los gooien! Er zit tevens een wat vreemd oogje aan de 5de lijn waar ik niet precies weet waarvoor deze dient… Bij de bar zit ook een oshit handle voor het geval dat het fout gaat… de chickenloop heeft een groot safty blok eraan hangen, en als ik deze activeer blijft die even hangen op mijn spreader! Niet goed! Ook het piemelmansje schiet er bij mij aardig vaak uit tijdens het golfrijden, Wat ik echt heel fijn van de bar vind is hoe die in je handen ligt, en hoe het werkt met kleuren Als blauw boven zit heb je de bar goed, zit rood boven houd het in draaien! Ook het balletje op de depowerlijn zorgt ervoor dat “ala naish” je chickenloop vrij recht zit mocht je uitgehaakt gaan. Om te depoweren werkt het zelfde als voorgaande jaren. Ik heb 1 nadeel aan dit systeem ondervonden door de jaren heen, om te depoweren moet je bijna recht op je board gaan staan om er bij te komen, en hierdoor maak ik juist altijd meer snelheid… dus het zit iets te ver weg, en het is een verouderd systeem het werkt overigens wel goed zonder te slippen of wat dan ook.
De kite: Het is een zogeheten hybride, een C kite met veel depower (geen 100%) ik vind de kite er erg gelikt uitzien, wel wederom iets weg hebben van slingshot… op de manier hoe de paneel layout is. De kite heeft cambattens op de LE zitten en ook mini cambattens op de TE. Het is helaas geen onepump, je moet dus alles afzonderlijk oppompen. De deflate zit vreemd genoeg bij een van de wingtips, maar bij nader inzien is dit wel handig voor bij het oprollen. (dit moet je zorgvuldig doen vanwege de cambattens) De struts werken met terugslagklepje waarbij een pinnetje is geleverd zodat je deze open kan zetten. Ik heb me laten vertellen dat de kite opgepompt moet worden tot 9 psi. De kite heeft doorlopende tips, wat voor een lekker groot depower bereik zorgt Op de LE zitten 3 punten waar je de 5de lijn aan kan zetten. Als enkelpunt of als Y. Verder is de kite erg netjes afgewerkt en ziet er naar uit dat die tegen een aardig stootje kan. Bij de tips is tevens de mogelijkheid om een extra latje te plaatsen zodat deze niet uit vorm kan gaan… Ik heb me laten vertellen dat dit vooral is voor de zwaardere omstandigheden (heel veel wind), echter niet noodzakelijk als je de kite maar goed hard genoeg oppompt. Het mooie aan Gaastra is, keep it simple! Cookproof bevesteging , dus je lijnen kan je nooit verkeerd doen En de kite heeft maar 2 bevestegingspunten, ik gebruik standaard altijd de buitenste.
Ohkay genoeg over dit: het water op!
Ik heb de kite in verschillende omstandigheden getest, van 12 knopen tot +22 knopen. Met 12 knopen kon ik al varen, waar andere met zelfs een 18 even veel hoogte liepen als mij… en ik gebruikte geen deur! De kite geeft dus bij weinig wind al aardig wat druk, al moet je hem wel flink in beweging houden en dit gaat zonder probleem omdat de kite aardig snel is. Wel ga je dit in je armen voelen na een tijdje want bij weinig wind is er meer bardruk dan bij veel wind! De 12 doet relatief klein aan voor zijn maat, maar in vergelijking met een andere 12 komt het toch overeen. Al is het bereik wel aanzienlijk toegenomen zowel in lo-end als in high-end.
De kite staat netjes stabiel in de lucht en blijft netjes op 12 uur staan ookal heb je de bar geheel los, uiteindelijk zal die toch een kant opduiken waar die met bijna geen kracht naar toevalt. In de lichte wind ben ik begonnen met loops te oefenen en dit ging zeer gemakkelijk, de kite draait erg snel en heeft een mooie drukopbouw met de loops. Ik kon dus ook zonder probleem gelijk mijn eerste loop landen gezien de kite al weer op 12 uur stond en ik nog in de lucht hing. Ideaal om zo te oefenen dus! Zelfs met meer wind ging het me goed af, de kite is dus niet gigantisch explosief maar lekker rustig en geeft je een vertrouwd gevoel. Het is trouwens in vergelijking met mijn oude Gaastra kites een waar springmonster… ben nog nooit zo hoog gegaan en lang blijven hangen in de lucht. De kite heeft een lekkere drag in de hoeken en je gaat lekker makkelijk upwind. Door de 5de lijn wat te trimmen voelt de kite anders aan vooral met springen. Ik ben nog steeds van mening dat het lekkerder is bij te veel wind een kleinere kite te nemen inplaats van een grotere kite meer te depoweren. Al moet ik zeggen dat het helemaal niet erg was om flink gepowerd te varen. Het gaf nog een vertrouwd gevoel en de kite bleef rustig. Ik bleef knetterhoog springen en moest zelfs om te landen me kiteloopen want ik had het gevoel dat ik bleef zweven. Wow ja echt onder de indruk! Als je de kite crashed heb je hem binnen no time weer in de lucht, ik vind dit zeer belangrijk dat het echt binnen een paar seconden kan, want op scheveningen zit je vaak in de golven en wil je niet dat je kite gepakt wordt!, mocht dit wel het geval zijn is er maar een oplossing, los die kite en zwemmen! (gelukkig niet gebeurt) De bar druk is gemiddeld, niet heel erg aanwezig maar je voelt wel precies waar de kite zit en de reactie snelheid van de kite is ook niet extreem snel, maar wel vlot.
Dus Gaastra brengt voor 2007 eindelijk weer eens een goede kite op de markt, ben er zeer over te spreken en raad ook aan om hem zeker even te testen als je de mogelijkheid heb.
Ik zou deze kite typeren als een ideale kite voor de riders die een trouwe kite willen Rustig hun tricks willen leren en vooral lekker willen varen zonder teveel poespas. Maar als je het wil kan je uit deze kite de Max halen voor je Freestyle tricks.
|