Gaastra max 10m. uitgelaten in 30+ knopen.

Paulusdekitekabout

Geen avatar

Maart 01, 2007, 05:17:05
edit2Rapporteer  
Hellooo, hier weer een kitekabouter avontuurtje, dit keer niet in het kader van testen voor een nieuw speeltje, Want die heb ik al.
Best wel gek test je zo'n 5 kites uit, en dan kom je tot de conclusie dat gewoon al het 2007 materiaal erg goed is. Dus op basis daarvan heb ik er eentje gekocht die ik niet getest heb! puur omdat ie licht gebruikt minder dan de helft van de advies prijs moest opbrengen, tja je bent Hollander of niet... Het is een 10m. Gaasta max.
Ik heb 'm al 3 keer eerder uitgelaten, maar steeds te veel of te weinig wind!

Dus vanmiddag naar Schellinkhout gegaan om m'n nieuwe speeltje uit te laten. Het zou zo'n beetje halverwege de 20 knopen waaien, niet kinderachtig dus. Daar gekomen bleek het op de dijk 30 gem. en vlagen van 39 knopen te staan. What the fuck! Weer voor niks? Fuck it! toch maar oppompen en afwachten maar....
Toch maar niet ! Eerst m'n vuistregel checken, als je op het land met 75% depower nog alleen naar achter kan lopen dan kan het,. Dat ging, op het water waren de vlagen gewoon te bruut durfte niks meer, ik hoefde alleen de bar aan te trekken en de kite 1 uurtje terug te sturen en  Bwamm! Mile high,  Ha dat is lollig! nog een paar keer! Whoaaah Met proper aanrailen en terugsturen breekt de hel  los .., Lift 1 ,pah 6 meter ofzo, dalen maar weer ,  fout,  lift 2 zoooom  nog 2 of 3 erbij ! nu dan zakken? ja hoor , goin' down 'captain, Halverwege de daling ,zooom Nog eens ! De landing dus kompleet verziekt plat op m'n rug in het ondieppie , dat krijg je dus als je dubbel zo ver gaat als verwacht aiii.
Pauze dus.
Zometeen neemt het af!   Na een uurtje nog niet dus...  Ondertussen was er nog iemand er op uit gegaan met een  07 fuel 9 Zag er erg relaxed uit voor iemand die later zei dat ie totaal maxed out was. Dan ga ik ook nog maar effies, de wind was onder tussen wat minder vlagerig geworden, maar niet veel zwakker. 

Retry., De kite heeft het net als z'n baasie ZWAAR , redelijk wat flapperen. Ziet er niet te best uit. Alles blijft echter stabiel. Depower is echt erg goed, bar naar voren ,kite erg ver naar de hoek. Hangtime en lift zijn echt top! waarschijnlijk om dat je zo overpowered bezig bent. De kite reageert goed op stuurimpulsen, maar als je zo gedepowered bent, moet je eerst de bar wat aantrekken om de stuurlijnen op spanning te brengen, anders gebeurt er weinig. de kite reageert rustig op een zwakke impuls en aggresief op een harde.  Ik heb de kite ook al eens geprobeert met 16 knopen low-end dus, en dat gaat ook gewoon, de vliegsnelheid is echt bloedje snel, daardoor pikt de kite snel op. loopen gaat erg soepel. hard aantrekken voor een loopje en langzaam voor een 'Balls to the wall evil hardcore kiteloop'. Wat je zelf wilt en kunt dus.
Nu wel wat meer vertouwen, dan ervoor.  Dikke pop voor raileys en rolls ,.erg direct! niet geloopt vandaag dat was te eng.  Volgende keer met 20 knopen voor de sweetspot!     
Het is jammer dat Gaasta het de afgelopen 3 jaren verziekt heeft met beroerde kites, en daardoor bij veel mensen het vertrouwen heeft verloren. Met de max  maken ze in ieder geval een hoop goed!  Echt dat ding kan zich volgens mij met ALLE freestyle kites meten, zie voor je zelf en testen maar als je nieuwschierig bent!
Ooh ja ik kite 6 jaar, en ben redelijk ver gevorderd, weeg 90 kilo en vaarde vandaag op een sk8 120 en met weinig wind op een mc queen 133*42.       

Maurits

Antwoord #1 Maart 01, 2007, 05:25:26
edit2Rapporteer  
Leuk verhaaltje zo te lezen. Maar vandaag was niet echt de ideale test omstandigheden met deze wind.
Silver Surfer

Antwoord #2 Maart 01, 2007, 05:32:16
edit2Rapporteer  
?
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #3 Maart 01, 2007, 05:37:16
edit2Rapporteer  
Lekker man, jammer dat ik er niet bij was, maar ik denk dat het toch te veel was voor mn 11 dit keer, met mn 75 kilo. Die max ziet er idd erg goed uit.
Paulusdekitekabout

Geen avatar

Antwoord #4 Maart 01, 2007, 05:42:38
edit2Rapporteer  

Was vandaag zeker niet ideaal volgende keer beter!

R@bert

Antwoord #5 Maart 01, 2007, 06:16:56
edit2Rapporteer  
Heee kabouter...ik heb nog aan je trapeze gehangen voor de zekerheid naar t water toe...!! Was wel top he? ThumpsUp Ik was bezig met die 7m Naish shockwave 2006 !!! Maar idd, af en toe vlagen van bijna 40 knopen, yihaaa...ik was er al om rond 11uur, tot bijna 2 uur gevaren, en gewoon op, een paar spetters na, de hele tijd een zonnetje en 10graden (hangloose_kitesmiley)

See ya next time, dude Joepie
Paulusdekitekabout

Geen avatar

Antwoord #6 Maart 01, 2007, 06:43:07
edit2Rapporteer  
Hee, R@bert, nog bedankt,  Ik denk dat ik voor zulke dagjes maar ook een 7tje moet zien te scoren, zo slijten baasje en beestje wel erg hard. Ik heb in totaal 1uurtje op het water gestaan en ben behoorlijk gaar.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Maart 01, 2007, 17:40:46
edit2Rapporteer  
In kiteboarding.de stond een goede review van de Max 12m2. Maar deze was ook vrijwel gelijk in maatvoering en vliegeigenschappen als de North Vegas 12m2. Beter goed gepikt dan een slechte kite  ThumpsUp
Slis

Antwoord #8 Maart 01, 2007, 19:33:19
edit2Rapporteer  
max is zeker een fijne kite
en gaastra is back on track... heb zelf een tijdje de 12 mogen testen
in weinig en veel wind, en was zeker niet slecht
denk dat er anno 2007 geen slechte kites meer worden gemaakt.
----

hieronder mijn bevindingen met de 12.

Test Gaastra Max 12.0 2007

Ik kreeg de mogelijkheid om de gaastra max een aantal weken in mijn bezit te hebben om eens uitvoerig te testen.
Na 2003 is het “een beetje” mis gegaan bij gaastra, eerst de GXR”04 met het logo te strak ingestikt waardoor de kite onbetrouwbaar was, toen de Stealth”05 die bij veel mensen klapte. Toen in 2005 en laten we over 2006 maar niks zeggen want toen was het merk in Nederland niet eens meer te verkrijgen. Ik weet dit omdat ik sinds eind 2003 met gaastra vaar en ze ieder jaar heb kunnen inruilen. In 2006 heb ik dit niet meer gedaan.
Mijn vertrouwen in het merk was er eigenlijk niet meer, dus vrij sceptisch ben ik aan het werk gegaan.

Nu ben ik al enige tijd aardig wat kites aan het testen zowel voor hanglos als natuurlijk voor mezelf, want ik ben toe aan iets nieuws en iets goeds…

De tas:
De tas doet heel erg Slingshot aan, hij is groot en ik vind hem na een half uurtje op me schouder al onhandig… prefereer meer een rugzak gezien ik nogal vaak een aardig stuk met me gear loop.
Maar verder is de tas eigenlijk ideaal, de kite past er met gemak in, en daarnaast zit je bar ook netjes opgeborgen en door middel van een rits kan je de tas zo maken dat je kite er opgepompt er in past. De tas is mede zo groot, gezien de kite cambattens heeft, en deze kun je vanzelf sprekend niet vouwen. Voor de pomp is ook nog wel ruimte, maar voor meer eigenlijk niet.

De bar:
Gezien ik de laatste 3 jaar de bar heb meegemaakt van gaastra is dit een verbetering ten opzicht van voorgaande jaren, de 5de lijn hebben ze heel netjes verwerkt en deze is tevens trimbaar en hij draait mee! Dus al spin je de bar 1000 keer, de lijn gaat niet draaien. Helaas kan je de 5de lijn er nog niet afgooien wanneer dit nodig is… bv je kite wordt door een golf gepakt, in dit geval alles los gooien! Er zit tevens een wat vreemd oogje aan de 5de lijn waar ik niet precies weet waarvoor deze dient…
Bij de bar zit ook een oshit handle voor het geval dat het fout gaat… de chickenloop heeft een groot safty blok eraan hangen, en als ik deze activeer blijft die even hangen op mijn spreader! Niet goed! Ook het piemelmansje schiet er bij mij aardig vaak uit tijdens het golfrijden,
Wat ik echt heel fijn van de bar vind is hoe die in je handen ligt, en hoe het werkt met kleuren
Als blauw boven zit heb je de bar goed, zit rood boven houd het in draaien!
Ook het balletje op de depowerlijn zorgt ervoor dat “ala naish” je chickenloop vrij recht zit mocht je uitgehaakt gaan. Om te depoweren werkt het zelfde als voorgaande jaren.
Ik heb 1 nadeel aan dit systeem ondervonden door de jaren heen, om te depoweren moet je bijna recht op je board gaan staan om er bij te komen, en hierdoor maak ik juist altijd meer snelheid… dus het zit iets te ver weg, en het is een verouderd systeem het werkt overigens wel goed zonder te slippen of wat dan ook.

De kite:
Het is een zogeheten hybride, een C kite met veel depower (geen 100%)
ik vind de kite er erg gelikt uitzien, wel wederom iets weg hebben van slingshot… op de manier hoe de paneel layout is. De kite heeft cambattens op de LE zitten en ook mini cambattens op de TE. Het is helaas geen onepump, je moet dus alles afzonderlijk oppompen.
De deflate zit vreemd genoeg bij een van de wingtips, maar bij nader inzien is dit wel handig voor bij het oprollen. (dit moet je zorgvuldig doen vanwege de cambattens)
De struts werken met terugslagklepje waarbij een pinnetje is geleverd zodat je deze open kan zetten. Ik heb me laten vertellen dat de kite opgepompt moet worden tot 9 psi.
De kite heeft doorlopende tips, wat voor een lekker groot depower bereik zorgt
Op de LE zitten 3 punten waar je de 5de lijn aan kan zetten. Als enkelpunt of als Y.
Verder is de kite erg netjes afgewerkt en ziet er naar uit dat die tegen een aardig stootje kan.
Bij de tips is tevens de mogelijkheid om een extra latje te plaatsen zodat deze niet uit vorm kan gaan… Ik heb me laten vertellen dat dit vooral is voor de zwaardere omstandigheden (heel veel wind), echter niet noodzakelijk als je de kite maar goed hard genoeg oppompt.
Het mooie aan Gaastra is, keep it simple!
Cookproof bevesteging , dus je lijnen kan je nooit verkeerd doen
En de kite heeft maar 2 bevestegingspunten, ik gebruik standaard altijd de buitenste.

Ohkay genoeg over dit: het water op!

Ik heb de kite in verschillende omstandigheden getest, van 12 knopen tot +22 knopen.
Met 12 knopen kon ik al varen, waar andere met zelfs een 18 even veel hoogte liepen als mij… en ik gebruikte geen deur! De kite geeft dus bij weinig wind al aardig wat druk, al moet je hem wel flink in beweging houden en dit gaat zonder probleem omdat de kite aardig snel is.
Wel ga je dit in je armen voelen na een tijdje want bij weinig wind is er meer bardruk dan bij veel wind! De 12 doet relatief klein aan voor zijn maat, maar in vergelijking met een andere 12 komt het toch overeen. Al is het bereik wel aanzienlijk toegenomen zowel in lo-end als in high-end.

De kite staat netjes stabiel in de lucht en blijft netjes op 12 uur staan ookal heb je de bar geheel los, uiteindelijk zal die toch een kant opduiken waar die met bijna geen kracht naar toevalt.
In de lichte wind ben ik begonnen met loops te oefenen en dit ging zeer gemakkelijk, de kite draait erg snel en heeft een mooie drukopbouw met de loops. Ik kon dus ook zonder probleem gelijk mijn eerste loop landen gezien de kite al weer op 12 uur stond en ik nog in de lucht hing. Ideaal om zo te oefenen dus! Zelfs met meer wind ging het me goed af, de kite is dus niet gigantisch explosief maar lekker rustig en geeft je een vertrouwd gevoel.
Het is trouwens in vergelijking met mijn oude Gaastra kites een waar springmonster… ben nog nooit zo hoog gegaan en lang blijven hangen in de lucht. De kite heeft een lekkere drag in de hoeken en je gaat lekker makkelijk upwind. Door de 5de lijn wat te trimmen voelt de kite anders aan vooral met springen. Ik ben nog steeds van mening dat het lekkerder is bij te veel wind een kleinere kite te nemen inplaats van een grotere kite meer te depoweren. Al moet ik zeggen dat het helemaal niet erg was om flink gepowerd te varen. Het gaf nog een vertrouwd gevoel en de kite bleef rustig. Ik bleef knetterhoog springen en moest zelfs om te landen me kiteloopen want ik had het gevoel dat ik bleef zweven. Wow ja echt onder de indruk!
Als je de kite crashed heb je hem binnen no time weer in de lucht, ik vind dit zeer belangrijk dat het echt binnen een paar seconden kan, want op scheveningen zit je vaak in de golven en wil je niet dat je kite gepakt wordt!, mocht dit wel het geval zijn is er maar een oplossing, los die kite en zwemmen! (gelukkig niet gebeurt)
De bar druk is gemiddeld, niet heel erg aanwezig maar je voelt wel precies waar de kite zit en de reactie snelheid van de kite is ook niet extreem snel, maar wel vlot.

Dus Gaastra brengt voor 2007 eindelijk weer eens een goede kite op de markt,
ben er zeer over te spreken en raad ook aan om hem zeker even te testen als je de mogelijkheid heb.

Ik zou deze kite typeren als een ideale kite voor de riders die een trouwe kite willen
Rustig hun tricks willen leren en vooral lekker willen varen zonder teveel poespas. Maar als je het wil kan je uit deze kite de Max halen voor je Freestyle tricks.
zagy

Antwoord #9 Maart 01, 2007, 23:49:57
edit2Rapporteer  
was een hard windje ja. Gister voor het eerst aan mn unit 9 gehangen na een winterstop, ook op shout. Binnenkort schrijf ik een stukie!
Paulusdekitekabout

Geen avatar

Antwoord #10 Maart 02, 2007, 00:31:26
edit2Rapporteer  
Wow, Slis dat is een degelijk stukje testwerk! Ben het er helemaal mee eens.

Zaggy z'n unit zag er echt rocksolid uit!
Haring High Richardt

Antwoord #11 Maart 02, 2007, 07:23:14
edit2Rapporteer  
Ik heb lekker veilig en relaxt gewindsurft die dag  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Met Pablo liep het wat minder af gelukkig had hij niks

De hele middag heerlijk gewindsurft met een lekker zonnetje.      Joepie   

De wind was tussen de 30 en 40 knopen .   ThumpsUp
Super vlagerig    en niet verantwoord voor mij om te kiten.  ThumpDown
Ik heb nog vrouw en kids thuis he, Safety first.   (grinnik_kitesmiley)

Waren wel een paar gasten aan het kiten maar die hebben ook niet erg lekker gevaren.

Pablo was er ook en dat ging maar allemaal net aan goed.   
Bij oplaten belandde de kite in het water en daarna ging het fout. De kite vloog in een ruk door het windvenster en Pablo werd hierbij gelanceerd.
Vloog over het strand en gras heen. Raakte gelukkig geen stenen en andere opstakels. Met de schrik vrijgekomen mankeerde hij helemaal niks gelukkig

Windsurfen met deze harde en onvoorspelbare windvlagen is toch een stuk veiliger 

Gr Richardt
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.