Dangerfield
Berichten: 380
|
Waarom wil je er een 5th op hebben, wat wil je bereiken?
Denk dat het enige nuttige is om als safety / relaunch een 5th erop te hebben aangezien de kite voor de vliegeigenschappen geen 5th nodig heeft.
Je kunt dus gewoon uit de voeten met een enkele lijn.
|
|
|
Erik Verhe1j
Berichten: 1044
|
De kite wordt zeker ook stabieler. Dan heb je wel een Y-splitsing nodig.
|
|
|
Mich
Berichten: 138
|
SS Diesel uit 2005 heeft één vijfde lijns punt bij het ventiel. Kan je makkelijk een vvijfde lijn zonder splitsing aanzetten. Werkt perfect (diesel 11m2 + 15m2 2005)
heb de vijfde op mijn bar laten doen bij kitereparatie.nl was nog goedkoop ook (vorig jaar, ik dacht 50 eu)
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Zou als beginner met een C-shape zeker voor 5th gaan. Alleen al het herstarten wordt zoveel makkelijker. Hoef je niet te zwemmen! Scheelt veel tijd, en vooral belangrijk: kracht!
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Gewoon de one-line uitbreiding van slingshot kopen. Kijk keven op kitestuff.nl hebben er nu 1 in de aanbieding is wel duurder dan de zelfbouw bij kitereparatie maar dan heb je een orginele. Met uitleg hover hoe te gebruiken.
|
|
|
joopie
Geen avatar
Berichten: 49
|
Die on-line zie ik niet staan bij kitestuff.nl, maar is een met een y splitsing niet beter? Ik heb ook bij kitereparatie.nl gekeken maar welk type zij maken is niet erg duidelijk (geen voorbeeld o.i.d.). Ik denk dat ik maar voor die van Erik ga dat lijkt mij als leek wel een goed systeem.
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Yep zie ook dat kitestuff de oneliner niet meer heeft staan. Maar het verhaal dat een y splitsing stabieler zou zijn dan een enkele 5lijns moet men mij maar nog eens uitleggen. Voor de fuel gewoon een 5e lijn ala slingshot er op laten zetten. Ideaal door de mogelijk om je 5e tijdens het varen te trimmen. In toenemende wind trek ik eerst mijn 5e strakker voordat ik via mijn depowerkoord gebruik.
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Y-splitsing houdt je tips beter bij elkaar. Uiteraard afhankelijk van de lengte van je Y.
Bij kites die normaal 4-lijns kunnen worden gevlogen zoals WiPiKa Amp, Cabrinha BT en Airush Reactor 2005 heb ik overigens de ervaring dat een relatief lange Y beter werkt. Daar voegt de Y dus niet zoveel toe en kun je ook gewoon een doorlopende 5th gebruiken. Ik gebruik nu 20 meter op die kites en dat gaat een stuk lekkerder dan de 13,5 die Naish hanteert op zijn kites. Terwijl op mijn Raven2 's de originele Naish setup als een speer werkt...
De SS is standaard 4-lijns dus denk ik dat een korte Y zoals Naish dat heeft de kite niet optimaal laat presteren. Gebruik of een langere Y of een doorlopende lijn zoals SS dat zelf hanteert. Dat doen ze vast niet voor niets !!!
|
|
|
*Maximus*
Berichten: 791
|
kan op cabrinha element een 5th ?
|
|
|
joopie
Geen avatar
Berichten: 49
|
Blijft dus een lastige keuze, wel of geen y splits. de een zegt wel de ander weer niet. nou ja eerst een week varen dan kan ik er in ieder geval over nadenken. zijn er mensen die die van erik gebruiken of die van kitereparatie en wat zijn jullie bevindingen.
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Joopie waar vaar je?
ben zelf waarschijnlijk wel op Mirns mag je gerust een keer mijn fuel met 5th aan de tand voelen.
|
|
|
Arnie26736
Berichten: 790
|
kan op cabrinha element een 5th ?
Als je recon, of recon 2 hebt niet. Tegenwoordig op het nieuwere materiaal zitten ze er al op volgens mij
|
|
|
joopie
Geen avatar
Berichten: 49
|
stanley, bedankt voor je aanbod om je 5th te testen maar ik heb nog les nodig dus dat zal niet gaan. Met het varen bedoelde ik varen voor mijn werk, op zee dus. maar nogmaals bedankt voor het aanbod. Ben trouwens nog niet uit het vraagstuk hoge, lage splitsing of een enkele lijn
|
|
|
Hessel
Berichten: 575
|
FF wat anders trouwens: Ik gebruik bij mn waroo een naish shift bar (5e lijn mogelijkheid) en heb dus een Y-splitsing in de 2 powerlijnen. Heb er natuurlijk geen 5e lijn op, en ben dit ook niet van plan. Ik heb helemaal geen last van die splitsing, maar weet iemand mss of dit nog voor enig verschil zorgt qua vliegeigenschappen? Niet dat ik van plan ben er normale lijnen op te zetten, maar ik ben gewoon nieuwsgierig, en ik vind t er nu vooral vet uitzien (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Mich
Berichten: 138
|
Joopie,
Gewoon enkele vijfde lijn doen, werkt perfect bij allebei m'n diesels. Herstarten gaat dan super.
Bij kitereparatie.nl voor onder 50 euro helemaal klaar !
|
|
|
joopie
Geen avatar
Berichten: 49
|
Dus als ik het goed begrijp gewoon een enkele 5e lijn is voor deze kite het beste. moet dat nu wel of niet trimbaar?
|
|
|
JTP_Joost
Berichten: 366
|
houdt die bevestiging je 5e lijn wel bij de diesel?? de bevestiging is niet heel erg sterk. en dan heb k het over het lusje waar je je pompleash aan vast kan maken...??! niet dat er veel kracht op je 5th zal staan... maar je weet maar nooit?
|
|
|
joopie
Geen avatar
Berichten: 49
|
Is dat one-line systeem eigenlijk nog te koop voor de diesel 2005
|
|
|
joopie
Geen avatar
Berichten: 49
|
He he het is gelukt. Even moeten zoeken maar toch gevonden, een one-line set van slingshot . dit is het dus geworden, bedankt voor de reacties
|
|
|