@ tniers: wat @rjen al zegt zijn er niet echt regels. Hoogstens die van goed zeemansschap. Als je in de kom vaart en dicht op elkaar is waakzaamheid extra geboden. Ik kijk altijd om en geef aan door een draaibeweging te maken dat ik ga keren.
Ik weet niet wat verzekeringen e.d. gaan zeggen, maar de schuldvraag is hier lastig. Beter is altijd afstand houden en goed kijken. Maar het feit dat hij niet omkeek is wel erg stom.
-----------------------------------------------------
EnkhuizenNou, itt wat AWD bij HvH en Ijmuiden aangaf (het waaide een stuk harder in het Noorden) was er op Enkhuizen net genoeg wind om met een 12C en mijn 9m2 Bandito hoogte te lopen. Helaas was er wel wat chop door scheepvaart, windsmurfers e.d. waardoor met weinig wind efficient varen lastig was. Een paar knoopjes erbij en ik had het omschreven als behoorlijk vlak.
En tegen een uurtje of 18:00 uur was de wind helemaal afgenomen. Tevens ging geen enkele windsurfer in planee tijdens onze aanwezigheid. Ook al een indicatie dat er heel weinig wind stond.
Verder een best wel mooie spot met enkele gevaren. Idd. kun je ontzettend ver over zandbodem lopen uit de kant a la Oostvoorne. Maar je moet je kite oplaten vanaf een heel smal grasveldje met daarvoor wat bomen die de wind 'vuil' maken aan de kant.
Wat ook fijn was dat het water gewoon piswarm was. Ik zag velen met shorties lopen en korte mauwen en benen. Ik dacht die zijn niet goed totdat ik het water inging. Het Ijsselmeer is zo ondiep dat het al behoorijk opgewarmd is. Zelfs zwemmers bleven lang in het water (ook niet zo'n hele goede combo met beginnende kiters overigens)
Vervolgens moet je het water in over een houten stijger! Op zich wel te doen voor de gevorderde kiter, maar er waren behoorlijk veel beginners actief. Met Oost heb je downwind dus allemaal bomen, stenen en zelfs een paar rijen houten paaltjes. Met zo weinig wind was het niet fijn daar voorbij varen.
De wind was zo zacht dat ik alleen een backloop transition heb kunnen sticken, mijn stadsgenoot Hard2Handle met wie ik zo vriendelijk mee mocht rijden heeft er zelfs nog een sprong uit kunnen gooien.
Het was wel strakblauw weer, heb vele Amsterdamse tongvallen alsook Deutsche Sprache gehoord, maar Tommy heb ik niet gespot. Wel viel het ons op dat er gigantisch veel insecten alsook muggen daar rondzwermen. Achter die bomen waait het natuurlijk niet, en daar gedijen ze goed. Toen ik even wat ureum aan het doneren was aan het plaatselijke groen had ik er gelijk twee die in mijn enkels staken. Sla die dan maar eens dood
Het was ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Delft/Rotterdam.
------------------------------------------------------
Mensen, vandaag ziet het er heel erg nat uit aan de verkeerde kant van het wateroppervlak, plus nog steeds vol Oost. Morgen al beter met NO -> Ouddorp (jaja, die troep maarja wat moeten we anders met die richting?)