Toen ik rond een uur of 16:00 wegreed stond er 3°C op de temperatuurmeter van mijn auto.
Volgens AWD is het zeewater maar een graadje warmer.
Geen temperaturen om lang in het water te liggen, wat ik dankzij Robin niet al te lang heb hoeven doen
Ook dank aan Ron en Mriek die me ook in de gaten hebben gehouden
Welnu, het verhaal.
De meesten herinerren zich wel mijn ervaring met de sterkte van de voorlijnen toen ik begin 2008 op playa in 6/7 Bfrt mijn toen nieuwe 9m2 ging testen.
Welnu, de geschiedenis heeft zich herhaalt.
Nieuwe 10m2 opgepompt, kraaknieuw!.
Vervolgens nagelnieuwe bar met lijnen eraan gekoppeld en gaan!
Ik was nog geen 75m uitgevaren of het was tijd voor mijn eerste sprong met deze maagdelijke doek van plezier. Ik stuurde de kite naar boven, en popte....
KLAP!
Ik kwam geen meter van het water af omdat de centrale voorlijn doormidden was geklapt, boven de aanhechting van de "5th safety lijn". M.a.w. weer stond ik met een Bandit zonder safety, die aardig trok aan alleen de stuurlijnen. Gelukkig waaide het niet zo hard en kwam Robin (R.B.) er snel bij om de kite op te vangen. Gelukkig was dit ter hoogte van de kleine zandbak, dus ik kon staan.
Daarna kite op de zandbank gedumpt, boardje afgegeven, lijnen opgerolt, bar afgegeven. Flinke bak lucht uit de LE zodat ik self-rescue kan doen.
Ik moest maar 50m oversteken, terwijl het tij opgaand was. Ik heb het eerst op eigen kracht geprobeerd, maar het stroomt daar zo hard dat ik al snel 300m lager uitkwam. Het laatste stuk heeft Robin me naar de kant gesleept.
Kortom, weer een kitemare rijker. Maar godzijdank niet in harde wind als vorige keer
Wat bleek, de centrale voorlijn die minsten 500kg moet kunnen hebben was finaal door midden, na zo'n 30 sec. vanaf de maiden voyage.
Ik zal binnenkort een foto posten.
Dat wordt idd. weer garantie
Gelukkig had ik ook de 7m2 bij me die nagenoeg dezelfde bar heeft, dus mijn dag was niet naar de klote, zoals dat wel was voor de maat van Hans. Bizar hoe de LE van zijn nieuwe 2009 kite spontaan klapte, en nog wel middenin het doek, en niet op de naad.
Conclusie: nieuw materiaal (maar ook gebruikt regelmatig nakijken), test eerst of het allemaal in orde is. Niet tever uit de kant. Zeker met deze temperaturen niet.
Al met al nog een top daggie gehad, en wat een lekkere kite. Ik heb besloten de garantie sowieso niet af te wachten, maar voor zwaardere lijnen te gaan. Het wordt weer tijd om te custmizen.
@ Ron: vette loops man!
@ Robin: je staat bij me in het krijt