Moeten alle instructeurs van een kitesurfschool IKO of KNWV gecertificeerd zijn

naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #25 November 28, 2007, 18:11:57
edit2Rapporteer  
Sluit me aan bij duffeaap, lijkt idd een fout van de instructeur/school. Hij (of een medeleerling)  had je namelijk de hele tijd stevig aan je harness vast moeten houden. Als je geen helm op had is het zeker niet jou fout! De instructeur/school heeft dan niet genoeg voorzorgsmaatregelen genomen om ongelukken te voorkomen/minimaliseren.

Daarnaast heeft hij ook een inschattingsfout gemaakt wat betreft de grootte van de kite, vliegeren op het strand met een kite die zo krachtig is dat je gelift wordt is absoluut te gevaarlijk.

Maar goed, ik ben zelf ook instructeur geweest en zulke situaties kunnen helaas soms ontstaan zonder dat je het echt doorhebt. Daarom is het zo belangrijk dat elke instructeur een gedegen opleiding volgt en of dat nou KNWV, IKO of PASA is maakt niet zoveel uit. Beterschap!
marleen1985

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #26 November 28, 2007, 20:58:38
edit2Rapporteer  
Had je een helm op? Ik neem aan dat je ingehaakt was, maar dat je al uitgehaakt had leren vliegeren? Had je een safety-systeem (bar los -> quick release -> leash quick release)? Is dit systeem aan jou uitgelegd? Hoe waren de omstandigheden? Vlagerig? Zeer harde wind?

Ik ken alleen jou verhaal, maar als ik het zo hoor verbaas ik mij over de les methode. Dat iemand jou een powerkite geeft die jou door de lucht kon laten gaan en vervolgens ernstig letsel hebt opgelopen.
Als jij een stuurfout maakte en de kite 'wind ving' mag dat niet de oorzaak wezen dat jou iets overkomt in de beginnersfase. Dat wijst op pure onkunde van de school / instructeur. Als jij rijles neemt en een fout maakt, dan grijpt de instructeur ook in.
Natuurlijk is niet alles zo zwart-wit en je kunt ook gewoon heel veel pech hebben gehad, maar ik zou het er niet bij laten.

Als je zelf was gaan aanklooien dan had dit wel kunnen gebeuren, maar zoiets mag helemaal niet gebeuren tijdens een les. Ik denk ook dat kitescholen zich dat moeten realiseren. Zeker als ze niet aangesloten zijn bij een KNWV / IKO met gecertificeerde instructeurs.


Ik had geen helm op, de wind vond ik best sterk, ik kon de vlieger van 4 meter al bijna niet houden, maar de instructeur zij dat die andere (die vastgehaakt zat) minder zwaar was.
Er is uitgeliegd (heel vlug) dat we aan een rode draad ofzo konden trekken als het mis ging, maar het ging allemaal zo snel dat ik dat niet heb kunnen doen.
Ik was denk ik ongeveer 5 minuten aan het oefenen met die kite toen het gebuerde.
De instructeur zei dat hij misgreep naar de bar, waardoor de kite in de powerzone kwam.
Misschien heb ik wel toen ik in de lucht kwam per ongelijk aan de bar getrokken, dit kan ik me niet meer herinneren. De instructeur hield mij heel de tijd vast aan de achterkant, maar toen het mis ging liet hij mij los omdat hij mij niet meer kon houden.

Het is inderdaad allemaal erg vervelend, maar ik hoop toch dat alles goed komt, het zal alleen wel een hoop tijd in beslag nemen zeggen de dokters.

Gr Marleen
posty

Berichten: 2454
Antwoord #27 November 28, 2007, 21:00:22
edit2Rapporteer  
het lijkt er idd op dat er met een te grote kite is geoefend, welke maat was het?

vliegeren op het strand met grotere kites is zeker niet zonder risico dus een helm zou geen overbodige luxe zijn.


edit: als je de 4m al niet kon houden dan moet het toch minimaal windkracht 6 zijn geweest!
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #28 November 28, 2007, 21:09:09
edit2Rapporteer  
de leskites van tegenwoordig zijn volgenmij allemaal bowkites

hierbij is het de bedoeling dat als er iets misgaat dat je de bar loslaat

als er iets misgaat en jij doet niet wat de instructeur jouw geleerd heeft moet je niet de instructeur de schuld geven maar ligd de schuld bij jouwzelf omdat jij de bar niet hebt losgelaten

ik denk dat het verstandig is dat je de naam van de school en instructeur niet bekent maakt hier op dit forum om geen onrust te veroorzaken
naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #29 November 29, 2007, 19:09:49
edit2Rapporteer  

hierbij is het de bedoeling dat als er iets misgaat dat je de bar loslaat

als er iets misgaat en jij doet niet wat de instructeur jouw geleerd heeft moet je niet de instructeur de schuld geven maar ligd de schuld bij jouwzelf omdat jij de bar niet hebt losgelaten


Is echt onzin wat je zegt! Iedereen trekt in het begin aan de bar als het misgaat, dat is gewoon een reflex. Vertellen wat de safety is is niet genoeg! Een goede instructeur laat de leerlihg altijd meteen de safety proberen om te zien wat er gebeurt en om te checken of de safety werkt.

Het is duidelijk de instructeur die hier schuldig is: 1. je had geen helm op wat waarschijnlijk je klachten had kunnen vermijden 2. Je kite was zeker te groot 3 hij heeft de safety niet duidelijk uitgelegd en je het activeren ervan laten proberen.

Ik zou zeker een procedure tegen deze instructeur en de school starten want je staat vol in je recht. En wat mij betreft mag je naam van de school zeker noemen: het wordt eens tijd dat dit soort verhalen aan het licht komen. Niet-gecertificeerde scholen proberen je af te schrikken met zo'n waiver wat in veel gevallen nog lukt ook.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #30 November 29, 2007, 20:19:25
edit2Rapporteer  
dat van reflex slaat nergens op als er word verteld dat als er iets mis gaat dat jij de bar moet loslaten is het aan jouw om naar je intructeur te luisteren. doe jij dat niet dan kan je moeilijk de instructeur de schuld geven dat gaat helemaal nergens over.

en een te grote kite kan maar is niet waarschijnlijk, bij een standaar les moet je ook gewoon gepowerd staan om iets te doen want constand met een te kleine kite leer je ook niks van.

ik denk dat het alles behalve verstandig is om ze aan te klagen want je hebt geen poot om op te staan
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #31 November 29, 2007, 20:30:46
edit2Rapporteer  
Een reflex is iets onwillkeurigs hoor, dus dat is niet een kwestie van niet luisteren naar de instructeur..

Overigens denk ik dat je zeker een poot hebt om op te staan, maar het is een heel lang en kostbaar traject voordat je daadwerkelijk voor het gerecht kan komen. Waarschijnlijk zal je een deal kunnen sluiten met de verkezeraar van het desbetreffende bedrijf. Hiervoor moet je je documentatie wel op orde hebben, verschillende raportages over je letsel, liefst in meervoud uiteraard.
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #32 November 29, 2007, 21:42:36
edit2Rapporteer  
t lijkt wel of we hier al de leraar aan t woord hebben!!!!  loser
Waarom geen naam van de leraar en les school noemen ?
slechte reclame? Of  gewoon een hele slechte leraar/school!!!, veel beterschap en ja ik zou t aan vechten als ik je verhaal goed lees. Je gaat niet voor nix op les
de leskites van tegenwoordig zijn volgenmij allemaal bowkites

hierbij is het de bedoeling dat als er iets misgaat dat je de bar loslaat

als er iets misgaat en jij doet niet wat de instructeur jouw geleerd heeft moet je niet de instructeur de schuld geven maar ligd de schuld bij jouwzelf omdat jij de bar niet hebt losgelaten

ik denk dat het verstandig is dat je de naam van de school en instructeur niet bekent maakt hier op dit forum om geen onrust te veroorzaken
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #33 November 29, 2007, 23:17:07
edit2Rapporteer  
ik denk dat als je de naam noemt dat dit verder kan gaan dan slechte reclame de gevolgen ervan kan je zelf denk ik ook wel bedenken
TijN

Berichten: 426
Antwoord #34 November 30, 2007, 00:01:25
edit2Rapporteer  
Nu zegt iedereen dat je de kitesurfschool aan kunt klagen, maar ik heb een eigenrisico verklaring getekend...
Ik denk dat de instructeur die mij les heeft gegeven geen certificaat heeft behaald, weet iemand of ik hier op terug kan vallen wat betreft verzekeringswerk enzo?

Alvast bedankt
Gr Marleen

dat zegt al genoeg...als jij een eigen risico hebt getekend betekent dat automatisch dat de leraar afstand doet van ongelukken tijdens...en na de lessen. Dit is toch ook logisch lijkt mij? Anders zou je natuurlijk bij een ongeluk elke keer je leraar aan kunnen klagen. Natuurlijk erg vervelend voor je, veel beterschap.
Steph

Berichten: 467
Antwoord #35 November 30, 2007, 05:16:31
edit2Rapporteer  
Zo werkt dat dus niet. Zo'n eigen risico verklaring is vooral vanuit een Amerikaans model bedacht waar iedereen elkaar aanklaagt voor pietluttige dingen. Het is dus meer een "ontmoedigings document".

Als de school / instructeur nalatig was in onderhoud of keuze van materiaal, een foute locatie of het weer dan is dat document zo goed als niks waard.
Stel ik geef een student een 12m C kite met 6Bft op een strand met rotsen. Dan weet je dat er iets mis gaat. Daarom neem je JUIST les! Ik zou eerst kijken wat de school als reactie heeft met de argumenten die je nu van ons hebt. Als ze je de deur wijzen dan is het een slechte school en dan mag dat best bekend zijn. Dan moeten ze zich daar maar voor verantwoorden.

Als jullie problemen met een shop hebben omdat ze je slecht behandelen dan staat het wel direct online. Maar als iemand een nekblessure tijdens een betaalde les heeft opgelopen moeten ze dat maar pikken?

Het laat wel weer zien dat iedereen maar weer een mening heeft maar velen nog nooit een les hebben gegeven in een professionele omgeving.
Overigens verbaas ik mij erover dat je juist in Nederland niet verplicht een certificering moet hebben om les te mogen geven in een sport die als 'extreem' wordt bestempeld.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #36 November 30, 2007, 08:00:09
edit2Rapporteer  
Er is ooit een zaak geweest over een roller skate school/activiteiten

Er was een vrouw en die wou van de instructeur perse geen helm op, zij had een eigenrisco verklaring GETEKENT ze viel erg ongelukkig en had blijvend letsel,

Toen ze de school aanklaagde kreeg ze gelijk want de instructeur had niet gezorgd dfat ze een helm op had.



MORAAL van t verhaal, Mar leen heeft een zeer groote kans van winnen

TEN TWEEDE moet de school gewoon bekent worden dat zet druk op de iegenaar om te zogren dat ie fatsoenlijke instructeurs neerzet en niet voor de extra klanten gaat.
De sport word al genoeg bedrijgd.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #37 November 30, 2007, 08:06:58
edit2Rapporteer  
oja heb reeds 3 jar lesgeef ervariong in 3 verschillende landen.

En wie zegt dat je met een kleine kite niet kunt leren kiten is een ZEER ONERVAREN kiter/instructeur.

Je kunt cursisten een goede vlieger techniek leren zonder veel kracht en de tech niek van een goede start te leren.

IPV de commerciele manier van: te groote kite in laten sturen kunt boven board duwen en  ze gaan wel, maar akls ze zelf verder moetten gaan ho maar kwa techniek, ze zetten een veel e grootte kite op etc
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #38 November 30, 2007, 13:47:54
edit2Rapporteer  
wat definieer jij als een te grote kite?
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #39 November 30, 2007, 17:20:26
edit2Rapporteer  
OKe 1!  Op t strand nooit ingehaakt gaan vliegen zonder eerst minimaal een uur te hebben gevliegerd en alleen inhaken voor de start en landing naast het water.

Oke 2! Als ik mijn cursist vastheb bedenk ik mij eraan dat als ik hem loslaat hij als een katapult wegschiet.

Oke 3 Dus liever los laten die cursist OF goed vast houden. uit mijn ervaring kun je altijd wel aan een hand het harnas blijven vasthouden. Tenzij je gewoon lomp groot op zet of de cursiste zo'n 20 a 30 kg zwaarder is.

DUSSS als een kite een cursist na 5 minuten uit de handen van de instructeur  op t land crashed is dit puur onkunde van de instructeur. Te groot opgezet.

Oke voor de mensen diie mij nog steeds niet geloven heb ik mensen van 11 jaar tot 50 jaar in van 40 kg tot 140 kg legegeven.

ik kan mensen op een board krijgen met een kite die je met 2 wijsvingers kan vast houden uitgekaakt, is technieik en niet kracht.


DUS AUB MENSEN, zet tijdens een s les gewoon klein op en niet groot!!!!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #40 December 02, 2007, 05:39:01
edit2Rapporteer  

Vanuit Marleens (nog onvolledige) verhaal zit de instructeur fout op meerdere punten.
Volgens de IKO-normen in ieder geval.
Maar het was geen IKO-school.

Ik zou het verhaal ook wel van de instructeur willen horen.

Ik denk dat Tyler en Wazup gelijk hebben.
Vanuit hun ervaring en gezond verstand.
Alleen is dat lastig hard te maken voor een rechter als je geen vastgelegde regels hebt zoals bij IKO.
Dan moet je een ervaren instructeur als getuige-deskundige laten verklaren wat de gangbare praktijk is bij kiteles.

Maar waar gaat het je om?
Wil je excuses, of duidelijkheid voor jezelf dat je gewoon verschrikkelijke pech had of dat je door een falende instructeur in de penarie zit?
Of heb je kosten of gederfde inkomsten die je wilt verhalen, of smartegeld?
Van een kale kip kan je niet plukken, en ik denk dat de meeste kite-instructeurs en scholen niet rijk zijn. Als ze verzekerd zijn, zal hun verzekering misschien alleen uitkeren als ze geen fouten hebben gemaakt. Anders moeten ze er zelf voor opdraaien.
Ik heb als IKO-instructeur een verzekering die wel werkt als ik fouten maak als instructeur.
Zeggen ze.
Gelukkig nog niet nodig gehad.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.