Garantie is een onderwerp wat iedere keer weer terugkomt.
Wettelijk ben je ( ook bij het kitesurfgebeuren) redelijk goed beschermd.
Klik hier voor meer informatie.
Belangrijke items uit deze info:
Als consument heb je een overeenkomst met de winkelier en NIET met de importeur. Met eventuele boodschappen "De importeur zegt ......" heb je dus als consument helemaal niets te maken.
De eerste 6 maanden ligt de bewijslast geheel bij de leverancier. Jij hoeft in dat geval niet aan te tonen dat iets geheel buiten jouw schuld is gebeurd. De winkelier moet onomstotelijk aantonen dat jij schuld hebt.
Ook na deze 6 mnd heb je overigens recht op garantie.
Een ander belangrijk gegeven waar ook nog wel eens mee wordt gesjoemeld : Bij reparatie ( onder garantie) dient het product in de orginele staat te worden terug gebracht. Bij een scheur hoef je dus geen genoegen te nemen met het repareren van de scheur zelf. Het hele "paneel" wat gescheurd is dient dan te worden vervangen. Een nieuw product verliest dan ook niet meteen gigantisch veel 2e hands marktwaarde
Het is overigens wel aan te raden ( en wel zo netjes) dat je in geval van schade de leverancier / de shop eerst benaderd met je probleem voordat je zaken publiceert op het net. Bij directe publicatie creëer je snel een negatieve sfeer waardoor de "bereidwilligheid" van de leverancier om soepel mee te werken, overigens zeer terecht, snel minder wordt.
Succes