Jullie ja! Schobbejakken. Om columnist te worden, heb ik mijn cariereplannen aangepast, mijn levensverzekering flink verviervoudigd. Ik zou korting krijgen op de premie, als ik me zou inhouden op die column (geen optie voor mij), of als ik 2 bodyguards zou vinden, maar geen 1 durft het aan. Verder een onderduikadres gevonden voor mijn vriendin, en een rectificatie verzonnen voor mijn internetnaam; de t van wimt staat niet voor teernstra, maar teringleier.
Allemaal niet nodig, want jullie geven nog geen 1 voorstel voor mijn column, om als onderwerp te dienen.
Ook niets gehoord van Kitehigh.
Om mijn jullie toch een kans te geven om mij weer in ere te herstellen, stel ik voor om voor wimt een spreukwoord te geven, dus bijv; Is de nood het hoogst, dan is de Wimt nabij. Je doet je best maar!
Intussen geef ik een voorlopige review over mijn NEWe kite. Is eigenlijk zwaar tegen mijn geloof, om een nieuwe kite te kopen, maar het toeval had zo beslist. Nou had ik al eerder een Bandit getest, heb Randy nog de hand geschud, en die gaf mij alzo de richting aan om toch maar nieuw te kopen, want die Bandit is super, maar later in Workum was er een kite te testen die ook bijna zo goed was, maar veel goedkoper; 900 euo voor een 11m all in. Misschien is de prijs nu anders, dat weet ik niet.
Ik kreeg wel wat korting, omdat ik teamrijder ben, maar daarmee kan ik mijn schoonmoeder een dagje railaway geven (vertaald; optreinen jij), maar als ik nu een goede recensie geef, kan ik wel een one-way-ticket-to-hell voor haar kopen. Maar die Noorderling is een zuinigert, dus zal ik het eerste deel van die trip voor mijn schoonmoeder zelf wel moeten regelen; maar een duwtje over de bergrand is ook geen grote moeite, en de rest regelt zich vanzelf; zij is niet voorbestemd voor de hemel
.
Die verkoper, die Noorderling, gaf aan bij mijn vraag, dat ik nooit van NEW had gehoord, dat iedereen wel een kite kan ontwerpen; de software ligt op straat. Nou schijnt deze ontwerper van Wipika te komen, en vele onderdelen van de kite, staat deze naam gedrukt, dus heeft ie misschien wat achterover gedrukt bij zijn vorige werkgever. Feit is wel, dat ie zeeer goed nagedacht heeft over zijn ontwerp. Vind ik. Het is een kite met een zeer opvallende korte AR. Een 5 lijns, met toch mega veel depower; je trekt `m zo door de powerzone. De 9 m heeft 95% van de depower van een bow, en dat klopt. Op die testdag in Workum, was het mega-vlagerig; mijn 7 m Waroo (06) zat waanzinnig te flapperen en klapperen in de lucht. Het leek mij dus teveel meters, om die 9 m te testen, maar geen enkel probleem, echt megastabiel. En speels, je voelt meteen aan, dat dit een kite is voor NEW-school. Dus dat is mijn voornemen voor deze zomer.
Maar, terugkomend op de lage AR; dit zorgt voor die stabiliteit naar mijn idee, en kort draaien. Bij de 11m is de draaicirkel ook kort, maar niet zo mega. Wonderbaarlijk is, dat ondanks de enorme depower, de barweg vrij kort is, en de barkracht waanzinnig laag, veel lager dan de Bandit. Da`s knap werk. Maar, wegens de enorm stijve LE, en die LE blijft dik over bijna de hele lengte, heb je een zeer direct gevoel.
Deze kite heeft net als de Fuel, een zeer brede tip, maar wel afgerond, voor betere herstart. Ook zit er geen strut, maar een halve lat in dit gedeelte verwerkt, dat herstarten vereenvoudigd. Nu kan de kite op zijn tip inveren, wat herstarten vereenvoudigd, zie clip op de site (kitekopen.nl). Herstarten is easy, ook zeker omdat de kite zo gedrongen is. Low-end van de kite is zeker geen Switchblade nivo, maar goed. Wel is er een neiging tot backstall.
De LE is uitzonderlijk sterk, dus hard oppompen. Dat gaat makkelijk, want het is one-pump (met een doordachte verbinding met strut-LE), en er zit een terugslagklep in de LE-ventiel. De LE-binnenband is 0.09mm dik, van de Bandit 0.06 mm, en dat laatste is veel te dun; een zandkorrel drukt er al bijna doorheen, en een lek is wegens dat dunne matriaal bijna niet te vinden. Een dikke binnenband is met die one-pump systemen van tegenwoordig erg handig, want bij lekkage moeten alle strutverbindingen los wordengemaakt.
Bij dit systeem is er een dun slangetje van ventieldop aan de LE, naar de ventieldop aan de strut. Dus bij lekkage simpelweg de doppen lostrekken, en dan kan de binnenband eruit.
Nadeel is; wegens de dunne slangetjes, loopt de restant lucht er moeilijker uit. Ondanks de vele verstevingingen is de kite niet zwaarder dan mijn 11 m tribal. Dat wordt veroorzaakt door de minder lange LE ,als gevolg van een lage AR. De kite nml. bijna vierkant.
De Fuel heeft heel slappe en dunne struts, bij de NEW kite heeft men gekozen voor aanvankelijk bijna even dikke struts als de LE, die taps afdunnen naar heel dun. Ook dit zorgt ervoor, dat bijna niets is dubbel te knikken; de LE niet, maar ook de struts niet. Daardoor,(de stijve struts) en vanwege de lage AR, heeft de kite geen latjes. En dit zorgt weer voor minder slijtage en lekkage. Want dubbelknikken, met wat zand ertussen geeft vaak lekkage. Bovendien is het one-pump, dus zand kan bijna niet binnendringen.
De kite heeft een verstelmogelijkheid op de LE. Deze verstelmogelijkheid heeft veel meer invloed, dan als je de verstelmogelijkheid achter op de LE zet. Want dan wordt allleen de draaisneheid beeinvloed. Voor op de LE; Meer naar voren;
Meer depower, meer barkracht, sneller draaien, meer hoogtelopen en minder airtime. In deze stand heb ik de 11 m nog niet getest.
Zijn directe concurrent is de Fuel, en die heb ik nooit getest. Zou iets voor Kitedemon zijn, om deze kite te testen. In een duits kitemagazine komt er volgende maand een test van onbekende kitemerken. Meld ik dan wel. Dit is ook maar een voorlopig verslag, want de test op Kessenich was bij vrij weinig wind.
De chickendick zit met klittenband vast, maar niet zo lang. Was hem meteen al kwijt; dat klittenband werkt niet. Neem flexiblele slang, doe daarin 5 mm nylontouw (slag 6-7 mm), en spuit dit vol met een lijmpistool. De rest van het touw met een klem aan de chicken vastmaken. Je kunt ook 3 mm nylon nemen, en dit 2 keer winden om de chick, en beide uiteinden in de slang duwen, en volspuiten. Die dick zit zo nooit in de weg voor NEW-school, en bij zeer vlagerige omstandigheden is zo`n dick toch wel handig. De release is top; eenvoudig en licht van je afduwend werkt het al, en makkelijk samen te bouwen, en alles zeer compact. De depowerstrap is de lichtst werkende tot nu toe en ook weer zeer doordacht. Maar je bent hem waarschijnlijk niet vaak nodig.
De depowerleash; helaas geen slang-type. De releash heeft te weinig kracht nodig om los te komen. Gaat vaak autom. Wat tape om het binnenwerk, en het werkt wat stroever. Toen ik de kite binnenkreeg, heb ik binnen een uur mijn skate-lager-werk aangebracht, om verdraaien van de 5de lijn te voorkomen. Komen nog foto`s van hoop ik. De lijnen zijn denk ik 400 kg.
De bar stond 5 cm scheef; de lijnen aan de bar waren ongelijk. Je krijgt een extra 5de lijn mee (het gedeelte dat door de bar gaat), en meer slijtage gevoelige delen heeft de kite ook niet. Er zaten een paar vlekken zwart in het geel (pinda-geel) van de kite. Verder geen beginnersfouten. Ik heb de 11 m nog maar 1 dag getest op Kessenich, en de kite springt mega-straal-recht-raket-omhoog, wanneer de wind wat meer. De hangtime is net zo mega bijna als de Bandit; 3 dubble rotaties zijn geen probleem bij elke sprong; mijn lager raakt nog eens versleten. Verder heb ik daar geen NEW-school durven testen; te vlagerig (binnenwater).
De 11 m heeft de depower 85% van een bow zegt men, en dat is zat voor een 11m.
Als je lief vraagt, en niets kapot maakt (geen loops), dan mag je de kite testen, alleen samen met mijn Pinda
. Hopelijk zet dealer Ben wat foto`s hierbij.
Kortom; kite voelt direct vertrouwd aan, en de sweetspot voor handlepasses voelt aan als enorm.
Dus studeren maar deze zomer, met NEW-school.