board directional

Wimt

Juni 26, 2008, 02:34:40
edit2Rapporteer  
gemaakt van een windsurfboard, voor 60 euro gekocht bij Zwemer. Board is van piepschuim, en sandwich carbon, weegt toch nog 6 kg, komt voornml. door de lange vin, die ik 3 stukken heb gesneden en onder deze plank gebruik. ook de mastvinkast heb ik gebruikt voor de vinkasten van de andere 2 vinnen.

Vaart goed, wel weer effe wennen aan gijpen. Heb verder dus geen ervaring met andere directionals. Is 50 cm bij 1.85 m.

Eerst dus de bodem eraf getrokken, onderkant met electroschaaf opnieuw geshaped, outline mocht ik overtrekken van Zwemer, van een Cabrinha. Kanten met 2 maal keper 300 gedaan. Voorste voetband later iets naar achteren gebracht.

Ben nu bezig met een Trax-replica. Die tunnels zie ik wel zitten. Komen ook foto`s van. Zijkanten zijn van 4 mm berkentriplex (supergoed en watervast), tunnel van 15 cm breed en in het midden ook nog 5mm concaaf.

Het midden (die 15 cm) is 5 mm PVC-schuim, en op het dek plaatselijk (tot 25cm voor de tips) 3 mm berkentriplex extra op de 4 mm en schuim. Vacuum, dus i.v.m de channels, moet er weer 4 mm triplex in de channel worden geplaatst, anders wordt de onderkant niet strak. Ik gebruik weer 1 cm piepschuim als breezer, wat meteen de oneffenheden wegwerkt. Na het harden ga ik dit schuim weer met een breekijzer erafduwen, schuren is daarna een eitje.

Plank wordt 1.35 bij 0.4m. Heb nu een 1.25 bij 0.43, erg breed maar bevalt erg goed, geen probleem met kanten (voetbanden staan 3 cm uit het midden, bovendien flext toeside aanmerkelijk meer (plank is daar dunner) , en planeert altijd. En wendbaar natuurlijk. Wil toch weer wat anders proberen.

Heb daar onlangs de voetbanden van 47 naar 60 cm afstand gebracht. De plank flext nu natuurlijk aanmerkel;ijk minder, maar controle  gaat mega vooruit, en comfort is toch niet veel minder.
Morres

Antwoord #1 Juni 26, 2008, 16:57:44
edit2Rapporteer  
cool, ik wilde dit al jaren doen, maar wilde geen geld verbibsen omdat ik niet zkr wist dat het kon Smiley
Wimt

Antwoord #2 Juni 27, 2008, 00:20:02
edit2Rapporteer  
Was een AHD, 2.85m. Zoals je misschien wel op een foto kan zien, is de outline achter, gelijk a.d. Cabrinha; behoefde ik niet aan te veranderen. Ook de achterste voetband stond goed.
Ik heb, na het shapen, het board omgedraaid (na epoxy op de bodem smeren), en de punt v.h. board naar beneden gedrukt. Zover, dat de scoop 17 cm werd.
Dus niet het board met de voetbanden boven doen, en dan de punt v.h. board naar boven drukken, want dan gaat de bodem niet aanliggen.

Bij die eerst methode; zorg ervoor dat als je de punt naar beneden drukt, het scharnierpunt niet een simpel blokje is. Dat had ik wel gedaan, en daardoor is het board niet vlak of concaaf, maar een halve cm bol. is niet zo heel erg, maar als je ervoor zorgt dat het scharnierpunt de bolle shape v.h. dek volgt, zal de bodem niet meer bol trekken.

Vacuum is beter, dan maakt het niet uit of je het board omdraait of niet, maar gebruik wel nog steeds een geshaped scharnierpunt. Bovendien gaat het keper veel beter aanliggen (bij vacuum). Ik gebruikte 2 lagen van 200, maar dan is het nog moeilijk om het goed aan te laten liggen, zonder vacuum.

ik heb bespaart op vinnen,ik herbruikte de standaard lange vin, die ik in 3 stukken plaatste onder het board. Bij veel wind loopt ie dan enorm hoogte, hoe het uitvalt bij radicale moeves, dat weet ik nog niet. 

Het board is max. 6 cm dik, dus ook die shape is prima. Denk niet dat het board zal breken; is sandwich-carbon.      
Wimt

Antwoord #3 Juli 01, 2008, 02:03:46
edit2Rapporteer  
Board is niet snel en planeert niet snel. Ik zal er maar eens echte vinnen onder zetten, en het board is mooi wendbaar, maar te veel banaan; 17 scoop en 3 cm rocker. Zal de bodem er weer af proberen te trekken, meer concaaf erin en vlakker maken.

Kwam Peter tegen bij Neeltje Jans, met zijn eigenbouw directional. Tijdens het surfen, wenkte hij mij naar de kant. Om mij te laten zien hoe het bouwen echt moet. Board was te vlak zei hij, p.o, maar dat is ook mijn ervaring; daaruit koen de beste dingen voort.
Want zijn board is allejeuzus snel; echt waanzinnig. Hij heeft de thrustervinnen ook, net als ik, niet in een hoek staan. Verder had ie een erg technisch verhaal over de bouw van zijn board, terwijl ik moeite had om de kite niet in de zijn te draaien; ik snapte er niet veel van, dus dat moet ie maar eens opnieuw vertellen schater.
Het board schijnt ook waanziinig te planeren, hij springt er super mee, en volgens andere testers was ie toch wendbaar, ondanks de (mislukking) van een te vlakke board.
Over kant van board techniek; moest ie ook wel lachten, maar de laatste 30 cm v.h. board moet scherp zijn, want daarop vaar je. De rest moet niet scherp zijn; zit de wendbaarheid alleen maar in de weg.

Was weer een topdag op Neeltje. De riem van mijn trapeze brak, en men vocht er bijna om, 5 man en ook 1 dame, om mijn board en trapeze en mijzelf naar dekant te brengen. Aan de kant waren de lijnen al keurig om de bar gewikkeld; echt super en nogmaals dank ThumpsUp. Dat maak je op Brouwersdan niet zo snel mee.

Ik zou maar kiteleraar worden bij X-watersport; zowat 20 dames op een handvol (hopelijk testosteron-arme ) leraren Joepie.
Morres

Antwoord #4 Juli 01, 2008, 16:08:20
edit2Rapporteer  
wat voor board heeft peter dan gemaakt? is hij een zelfbouwer hier? of zijn er ergens pics?
PeterNemi

Geen avatar

Antwoord #5 Juli 01, 2008, 23:11:56
edit2Rapporteer  
mooi gesproken  wim
Wimt

Antwoord #6 Juli 02, 2008, 00:27:26
edit2Rapporteer  
wat voor board heeft peter dan gemaakt? is hij een zelfbouwer hier? of zijn er ergens pics?

Volgens mij staat ie nooit op het forum en is het een stille (levensgenieter) bouwer.
Loopt ook niet zo te koop met allerlei technieken, zoals ik, maar past ze zinvol toe, en met resultaat. Ik heb echt nooit een board mij zo snel zien inhalen, echt nog nooit.

Zo goed, Paalhoofd?  (Paalhoofd? Lees ik dat goed? Moet ik dat woord in 2en splitsen, of ben ik nou ziek? Zal wel goed zijn en zo horen).

Als ik er nou mijnheer voorzet, dan valt dat paalhoofd minder op denk ik.

Zo beter, mijnheer Paalhoofd?

(lijkt nog steeds op stront)
Rooky

Antwoord #7 Juli 02, 2008, 22:02:10
edit2Rapporteer  
knap gedaan uit een ander board!

ook gewoon best wel slim eigenlijk!

nice done ThumpsUp
Wimt

Antwoord #8 Juli 03, 2008, 00:13:12
edit2Rapporteer  
Ik had de rocker (3 cm)  en scoop teveel (17cm), beter is 0 resp. 10 cm, wilde ik vandaag aanpassen, maar de bodem kon ik niet meer goed losrukken, ligt de plank nu bij het vuil. 
Morres

Antwoord #9 Juli 03, 2008, 03:56:23
edit2Rapporteer  
scoop is de rocker van de neus dan?
Wimt

Antwoord #10 Juli 04, 2008, 00:44:42
edit2Rapporteer  
ja
Wimt

Antwoord #11 Juli 09, 2008, 17:33:56
edit2Rapporteer  
Correctie; volgens Peter (Paalhoofd) is zijn plank niet helemaal geschikt om te waven, is toch te vlak.
Is natuurlijk net wat je wilt, ik wil zo`n board voor de low-end en hoogtelopen (als er veel stroming is).
Peter adviseert toch 2 cm rocker en 15 cm scoop. Maar ja, dan planeert ie minder enz.
De scoop moet erg stijl zijn vindt hij, ben iik mee eens, is een goed compromis.
Morres

Antwoord #12 Mei 19, 2009, 20:04:11
edit2Rapporteer  
ik wil deze methode gebruiken om een skimboardje te bouwen (135*50 dacht ik aan)
Nog tips?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.