Ben ik goed behandeld...?

(HJ) MINI-ME

Antwoord #50 Augustus 06, 2008, 12:39:46
edit2Rapporteer  
Xray....

Dat bepaald het merk zelf... Ik vaar met een merk dat 12 maanden "no questions ask" garantie geven. Voor de Europesche markt zijn ze ook aan het zoeken voor deze oplossing..

..... Kiteboarding and Airtime Kite repair are proud to announce the launch of the industry’s first and ONLY standard warranty program which covers ALL kite damage accidental or otherwise for a period of 1 full year with NO QUESTIONS ASKED. Thats right now any and all kite damage is covered no matter how it happened, in fact we don't care how it happened just send in your kite and it will be repaired free of charge. No questions asked, no approvals from ........ or the Dealer- just send it your kite and we will fix it..problem solved.

Hier word ik dus gelukkig en enthousiast van zodat het soms lijkt dat ik een teamrider ben...
Bovendien worden mijn spullen gewoon op mijn vakantie adres geleverd en wanneer ik één lek in mijn strut heb krijg ik binnen 2 dagen een complete set thuis geleverd.

Dit is dan wel de ultieme vorm van aftersale maar als ik het verhaal van Idefixe lees dan hebben we het nog niet eens over aftersale maar gewoon over garantie  Roll Eyes
e_surf

Antwoord #51 Augustus 06, 2008, 12:54:18
edit2Rapporteer  
Het consumentenrecht geeft hier heel simpel antwoord op:

Als een defect binnen de garantietermijn optreedt, moet de verkoper bewijzen dat
het gebrek ontstaan is door onjuist gebruik.
De verkoper dient tot reparatie over te gaan, tenzij hij dit bewijs kan leveren.

Vaak is dit bewijs moeilijk en moeten met rapportages worden onderbouwd.
Rapportages moeten over het algemeen worden gemaakt door bedrijven/personen,
die door de rechtbank zijn aangewezen cq. bevoegd.
Deze bedrijven rekenen zo € 160,00 per uur.
En wie zal deze rekening betalen, wanneer onjuist gebruik aan de orde is gekomen ?

Ook een moeilijk iets:
Het beschadigde artikel moet gelijkwaardig worden gerepareerd/vervangen.
En dat is nu juist het probleem met kites.
Een kapotte toets van een toetsenbord kun je vervangen. (onzichtbaar)
Een kite moet gerepareerd worden en dit is meestal zichtbaar en hier kan de
koper geen genoegen mee nemen.

Het blijft lastig, zowel voor koper als verkoper.

Wat Mini-Mi hierboven aangeeft kan een beleid zijn.
Zet als fabrikant de kosten eens op een rijtje.
Wat zou voordeliger zijn.
Bij schade een nieuwe kite cq. onderdeel verstrekken
of bij elk wissewasje een discussie aangaan met als gevolg
extra personeel, dure onderzoeken etc. negatieve reklame
en daarbij trek je als fabrikant vaak toch aan het kortse eind.

Idefixe

Antwoord #52 Augustus 06, 2008, 13:10:57
edit2Rapporteer  
@ Xray : Inhoudelijk kun je in principe over iedere zaak discussiëren. Punt blijft dat ook het kitesurfgebeuren gewoon onder het consumentenrecht valt. Je kunt altijd discussiëren over hoe deze regels in de praktijk worden toegepast / wat een rechter ervan vind. Als shop ben je door deze materie behoorlijk kwetsbaar. Als ik zelf een shop zou hebben dan zou ik bij verkoop van een nieuwe vlieger de koper een koopovereenkomst laten tekenen. Ik zou hierin zeker het item "de koper verklaart het ontvangen goed in goede staat, zonder zichtbare gebreken, te hebben ontvangen. Kopers worden hierdoor kritischer / letten beter op en de shops hebben een goed argument bij eventuele onterechte schade claims. 
Kaptain

Antwoord #53 Augustus 06, 2008, 13:14:34
edit2Rapporteer  
De scheurtjes zaten strak onder de leading edge en waren niet direkt te zien. Ook de mannen van Telstar zagen ze pas nadat we een preciezere blik gaven.

Even een update: Het leek er even op dat ik de gerepareerde kite niet op tijd (voor mijn vertrek naar het buitenland, zo om 14:00 uur) zou krijgen. Gelukkig heeft Telstar de kite vanochtend ontvangen en heeft JP de kite netjes bij mij thuis gebracht. Hij ziet er op het eerste gezicht netjes uit.

We delen de kosten van de reparatie en nu hoop ik dat de kite net zo zal vliegen als toen ie in nieuwe staat was.

Mensen, ik ga nu op vakantie. Ben er nog niet uit of dit nu wel of niet goed afgehandeld is, maar ik ga nu eerst relaxen. Verder vind ik het jammer dat sommige mensen zonder onderbouwing een merk af lopen zeiken. Dit was niet mijn bedoeling van dit topic. Wel heb ik er geen probleem mee dat mensen een duidelijke mening geven die ze dus onderbouwen en die wellicht niet ten gunste is van een shop of merk. Dat is all in the game. Maar wel onderbouwen!!!!!

Hang loose allemaal en tot eind augustus.
Kaptain

Antwoord #54 Augustus 06, 2008, 13:17:44
edit2Rapporteer  
Oh ja, voor de volledigheid: ik heb ook nog een waardebon gehad van de mannen van 20 eurie.
Idefixe

Antwoord #55 Augustus 06, 2008, 13:22:56
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van een mailtje van een beginnend kitesurfer die twijfelde over de aan hem verkochte spullen en de eigenschappen ( hij heeft aangegeven beginner te zijn ) kom je in dat consumentenrecht interessante zaken tegen:

Citaat
De verkoper is verplicht een product te leveren dat met de koopovereenkomst in overeenstemming is:

1. Het product moet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik. Met een auto moet je kunnen rijden en remmen. Op een pc moet je zonder problemen een tekstverwerkingsprogramma kunnen draaien.
2. De koper mag verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. Heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de Ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. Het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden.
3. Een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. Als de fabrikant reclame voor het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen (zie ook "Garanties"). Voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken.
4. Draagt de verkoper zorg voor de installatie van het product, maar voert hij de installatie ondeugdelijk uit, dan geldt dit als een gebrek aan overeenstemming van het product aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt als de koper zelf het product installeert, maar de bijgevoegde montagevoorschriften gebreken vertonen, waardoor het eindresultaat tegenvalt.
Nogmaals dit is geen "eigen mening dingetje"  Juist door het feit dat ik een paar keer ( voor behoorlijk wat euries) met goed vertrouwen behoorlijk op m'n bek ben gegaan zoek ik dit soort zaken wat beter/ verder uit.

ennuh  ListenToMeKaptain FIJNE VAKANTIE
( ik mot maandag weer aan de bak dan ggggrrrrrrrr )
Kaptain

Antwoord #56 Augustus 06, 2008, 13:30:17
edit2Rapporteer  
Bedankt Tom (zo heette je geloof ik) Als ik op Mirns kom spreek ik je wel een keer aan. Goede info die je geeft!

Idefixe

Antwoord #57 Augustus 06, 2008, 13:32:44
edit2Rapporteer  
Zo heet ik ja  Grin ( met "heette" ben ik hardstikkie kassie wijle  Shocked / doe nog maar ff niet dan  schater )

Kaptain

Antwoord #58 Augustus 06, 2008, 13:37:29
edit2Rapporteer  
Klopt helemaal, taaltechnisch ben je dan een dooie lul. Maar ik bedoelde het inderdaad "als vanuit de volksmond!"

Mazzel
(HJ) MINI-ME

Antwoord #59 Augustus 06, 2008, 14:26:42
edit2Rapporteer  
Punt dat Idefixe aansnijd blijft staan maar je kunt nu in iedergeval op vakantie.

Fijne vakantie !!!!!!!!!!

Kan ik op de valreep toch mijn eigen 10m2 houden anders was die met je mee op vakantie gegaan  schater

See you
piede

Antwoord #60 Augustus 06, 2008, 16:43:55
edit2Rapporteer  
Mooi verhaal dit! Ik heb het er al met tien mensen over gehad!
Tom

Antwoord #61 Augustus 06, 2008, 20:06:29
edit2Rapporteer  
Mensen waar hebben jullie het nou allemaal over .. Volgends mij word de zaak die complexer en complexer gemaakt.. En dat hoeft niet!

Als een gerenomeerde kiterepair shop aangeeft dat het geen garantie is (genoeg ervaring met doeken immers) Dan is de kous toch af? Ik vind de oplossing van Telstar en Gaastra meer dan redelijk. Dit hadden ze immers niet hoeven doen!!! Dat noem ik een heel goede after sales mini me.
Als je je eigen spullen sloopt bedoeld of onbedoeld is dat je eigen schuld. De leeftijd van de goederen doen er dan toch niet toe.. Deze hele discussie gaat nergens over. Een kite kost geld ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Een simpel feit is dat de schade van buiten is aangebracht (zoals eerder genoemd takjes, schelpen etc) dit kan gebeuren bij een goed. Zelfs als je er heeeel netjes mee om gaat .. Dikke pech! Hier hoeft een shop (en al helemaal geen importeur) toch niets aan te doen?!

Pech zit in een klein hoekje, dat is en blijft  zo dus probeer het niet af te schuiven op iemand anders.. Wees een grote vent en bedank ze voor hun GOEDE after service.
xray

Antwoord #62 Augustus 07, 2008, 00:13:37
edit2Rapporteer  
Allereerst fijne vakantie Kaptain!

@MiniMe
Eclipse doet dat heel goed inderdaad. Ik twijfel echter aan de haalbaarheid van een dergelijke business case in een bestaand ketendistributie businessmodel (meerdere partijen, kleinere marges). Aangezien Eclipse nog veel direct doet kan het nog wel (minder partijen, meer marge).

@IdeFixe
Verkopen en klantrelaties draaien vaak ook op vertrouwen. Een klant een door jou voorgesteld formulier onder de neus duwen straalt dat niet echt uit....Zie hier het begin van een dilemma....
Stanley

Antwoord #63 Augustus 07, 2008, 09:00:11
edit2Rapporteer  
Er wordt hier weer heel erg naar de gebruiker gewezen dat hij zijn product niet goed heeft behandeld, De scheurtjes zijn onstaan door toedoen van buiten af.

Waar staat in een gebruikershandleiding dat je een kite alleen op een zachte ondergrond zou mogen neerleggen?
Er wordt bewust gekozen voor een bepaald soort doek welke gewoon kwetsbaar is valt voor mij dus onder een ontwerp/constructiefout en geen gebruikersfout.

Wat de afhandeling vanuit de shop betreft men laat daar de laatste tijd wel meer steken vallen.
Heel erg jammer
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.