Wimt
Berichten: 2498
|
Vroeger werd ik altijd tegengehouden op dit forum, wegens mijn geexperimenteer met kites en boards. Heb er een beetje heimwee naar, dus graag, wie houdt mij tegen, dit high-tech-eigen-lab-produktie.
Kortom, ik heb weer een plank klaar. Doel is, lichter, en anders.
Ik wilde eigenlijk 1 laag boven en onder, maar heb toch, onder wat kevlar gedaan. Zonder accesoires (vinnen, pads etc) weegt het schuim 760 gram, en met bewapening; 1800 gram, da`s 1 kg lichter dan met hout. Hout is 4 keer zwaarder dan schuim. Tipeind wel hout; tegenbeschadiging en betere rebounce en flex.
Weinig keper kan alleen, als de plank dik is. De plank is max. 2.5 cm dik. Boven Corecell 7mm, onder Styropur 2 cm. s een hardere piepschuim, egaal en makkelijk te schuren, gesloten celstructuur, als isolatiemateriaal in de bouw. Spul kost en weegt niks. Schuimlagen vastgemaakt met een randje constructielijjm; is licht en werkt snel. Dus niet helemaal met epoxy bestroken, is veel zwaarder, en ook niet nodig, want de styropur, is zacht, zet zich vast in de corecell. Bij de voetpads heb ik glasvezel aan de onderkant van de corecell gedaan, zodat je een stevige sandwich krijgt.
Zo`n dikke plank is niet buigzaam, dus heb ik in de 7 mm corecell, met de frees, 3.5 mm sleuven gemaakt, en halfrond, zodat de krachten verdeeld worden, naar het dikkere middendeel van de plank. Deze ribbels zijn dan een soort harmonica, en dat werkt; bij 75 kg, 9 cm doorbuiging. Was de doorbuiging teveel geweest, dan had ik d.m.v. injectie bij de inserts, constructielijm of 2-componenten-siliconen kunnen inspuiten tussen sturopor en corecell. Op deze ribbels dus 1 laag keper, met bubbel-epox, en daarop dun folie, anders plakt de keper aan het vacuumfolie en verschuift het keper bij het inbrengen in dat vacuumfolie. Ik had 1 groef, 1 mm dieper gefreesd, maar dat heb ik later opgevuld; gaf teveel knik.
Alvast inslagmoeren gevuld met vaseline (anders komt er epox in) in het schuim gedrukt, en daar extra 330 gram keper erop gedaan.
Maar ik begin met de keper aanbrengen op de onderkant van de plank. Eerst de kevlar (knippen met een door bandschruurmachine ruw gemaakte schaar), daarna glas. Daarop bubbelepox, dat bijna niet uit de beker stroomt, en met raamwisser over het keper smeren, zodat je net niet de keperstructuur meer ziet. Daarop de 3 met folie beplakte planken (tegen plakken epox). De middelste plank ligt wegens de channel, iets lager, dus ter compensatie wat piepschuim erop gedaan. Op de foto is te zien, dat er geen luchtinsluiting is. Daarop piepschuim, en dan de bovenkant doen.
Op de foto is te zien, dat de channel aan weerzijden van het midden van de plank, langzaam verdiept is. Dit moet o.a. snel planeren bevorderen. Is gedaan d.m.v. de krik (zie foto).
De bovenkant dus; waar de groeven zijn, is luchtinsluiting onmogelijk. Alleen de tips nog; en daar doe ik dan dus piepschuim. Geen luchtinsluiting.
Plank is nog niet geverfd, want ik heb ook iets speciaals gedaan met de zijkanten, zie foto. Die heeft een S-vorm; dus deze S is de linkerkant van de plank; de onderste helft van de S, is dus scherp, voor veel grip, de bovenkant van de S, zorgt ervoor dat je geen spray in je gezicht krijgt. Da`s de theorie, en misschien is er ook wel teveel grip, dus eerst maar eens testen, kan ik altijd dan nog makkelijk bijslijpen.
Totaal weegt de plank toch nog 3300 gram. Plank zelf dus slechts 1800 gram, maar ik weet niet hoe het lichter kan. Koolstof ja.
|