levensgevaarlijk experiment

Wimt

Berichten: 2498
December 24, 2008, 22:13:49
edit2Rapporteer  
Vroeger werd ik altijd tegengehouden op dit forum, wegens mijn geexperimenteer met kites en boards. Heb er een beetje heimwee naar, dus graag, wie houdt mij tegen, dit high-tech-eigen-lab-produktie.

Kortom, ik heb weer een plank klaar. Doel is, lichter, en anders.

 Ik wilde eigenlijk 1 laag boven en onder, maar heb toch, onder wat kevlar gedaan. Zonder accesoires (vinnen, pads etc) weegt het schuim 760 gram, en met bewapening; 1800 gram, da`s 1 kg lichter dan met hout. Hout is 4 keer zwaarder dan schuim. Tipeind wel hout; tegenbeschadiging en betere rebounce en flex.

Weinig keper kan alleen, als de plank dik is. De plank is max. 2.5 cm dik. Boven Corecell 7mm, onder Styropur 2 cm. s een hardere piepschuim, egaal en makkelijk te schuren, gesloten celstructuur, als isolatiemateriaal in de bouw. Spul kost en weegt niks.
Schuimlagen vastgemaakt met een randje constructielijjm; is licht en werkt snel. Dus niet helemaal met epoxy bestroken, is veel zwaarder, en ook niet nodig, want de styropur, is zacht, zet zich vast in de corecell. Bij de voetpads heb ik glasvezel aan de onderkant van de corecell gedaan, zodat je een stevige sandwich krijgt.

Zo`n dikke plank is niet buigzaam, dus heb ik in de 7 mm corecell, met de frees, 3.5 mm sleuven gemaakt, en halfrond, zodat de krachten verdeeld worden, naar het dikkere middendeel van de plank. Deze ribbels zijn dan een soort harmonica, en dat werkt; bij 75 kg, 9 cm doorbuiging. Was de doorbuiging teveel geweest, dan had ik d.m.v. injectie bij de inserts, constructielijm of 2-componenten-siliconen kunnen inspuiten tussen sturopor en corecell.
Op deze ribbels dus 1 laag keper, met bubbel-epox, en daarop dun folie, anders plakt de keper aan het vacuumfolie en verschuift het keper bij het inbrengen in dat vacuumfolie.
Ik had 1 groef, 1 mm dieper gefreesd, maar dat heb ik later opgevuld; gaf teveel knik.

Alvast inslagmoeren gevuld met vaseline (anders komt er epox in) in het schuim gedrukt, en daar extra 330 gram keper erop gedaan.

Maar ik begin met de keper aanbrengen op de onderkant van de plank. Eerst de kevlar (knippen met een door bandschruurmachine ruw gemaakte schaar), daarna glas. Daarop bubbelepox, dat bijna niet uit de beker stroomt, en met raamwisser over het keper smeren, zodat je net niet de keperstructuur meer ziet.  Daarop de 3  met folie beplakte planken (tegen plakken epox). De middelste plank ligt wegens de channel, iets lager, dus ter compensatie wat piepschuim erop gedaan.
Op de foto is te zien, dat er geen luchtinsluiting is.
Daarop piepschuim, en dan de bovenkant doen.

Op de foto is te zien, dat de channel aan weerzijden van het midden van de plank, langzaam verdiept is. Dit moet o.a. snel planeren bevorderen. Is gedaan d.m.v. de krik (zie foto).

De bovenkant dus; waar de groeven zijn, is luchtinsluiting onmogelijk. Alleen de tips nog; en daar doe ik dan dus piepschuim. Geen luchtinsluiting.

Plank is nog niet geverfd, want ik heb ook iets speciaals gedaan met de zijkanten, zie foto. Die heeft een S-vorm; dus deze S is de linkerkant van de plank; de onderste helft van de S, is dus scherp, voor veel grip, de bovenkant van de S, zorgt ervoor dat je geen spray in je gezicht krijgt. Da`s de theorie, en misschien is er ook wel teveel grip, dus eerst maar eens testen, kan ik altijd dan nog makkelijk bijslijpen.

Totaal weegt de plank toch nog 3300 gram. Plank zelf dus slechts 1800 gram, maar ik weet niet hoe het lichter kan. Koolstof ja.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #1 December 24, 2008, 22:29:55
edit2Rapporteer  
Hier zie je de onderkant, en de 3 afdekplaten tegen luchtinsluiting.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #2 December 24, 2008, 22:31:41
edit2Rapporteer  
De frees, met bank, en de bovenkant, met houten tip.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #3 December 24, 2008, 22:34:44
edit2Rapporteer  
De S-zijkant, de speciale `bulp' voor beter planeren in de channel, en het afdekken en  met fohn verwarmen van de plank ( koude kelder).
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #4 December 24, 2008, 22:37:44
edit2Rapporteer  
Het navullen van mijn directional, met constructielijm, expaneert, dus wel klemmen.
Daarna 4 keer stuggere plank.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #5 December 25, 2008, 21:36:10
edit2Rapporteer  
Gezien de vele vragen hierover, op dit topic, zal ik nog effe uitleg geven over die `bulp', in de channel.

Scherpe rails, geven veel hoogtelopen, maar ook minder wendbaarheid, en ik wil ze altijd allebei. Wat dan nog kan helpen, als je sowieso de scherpe rails wilt, is de wenbbaarheid verhogen door de shape V-vormig te maken, gezien tegen de zijkant van het board. Het board kan dan a.h.w. makkelijk kippen, als een wip, en dus wendbaarder zijn.
Het nadeel is, dat zo`n shape meer water-weerstand oplevert. Tenzij je de V-shape, alleen toepast in het channel. Je zorgt er nml. voor, dat voor en achter het hoogste punt van de V, er veel planeer-lucht komt. Want lucht levert relatief, t.o.v. water, weinig weerstand op.
Dus, waar de rompshape veel weerstand oplevert van water, moet je extra lucht zien te bufferen. Vandaar die bulp (glooiende verdieping), aan weerzijden  van het diepste punt  van de romp.

Ik verwacht dus, dat mijn board weer lekker speels is, incl. erg goed hoogtelopen.
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #6 December 26, 2008, 04:21:40
edit2Rapporteer  
Ik lees best snel...die "bulp" is echt booming...  Tongue Grin
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #7 December 26, 2008, 20:59:33
edit2Rapporteer  
Vandaag getest, op Vrouwenpolder. Beste board, waar ik ooit mee heb gevaren. Geen spray, erg `loose', en toch goed hoogtelopen, super springen, controle absurd.

Zag wel, dat het laminaat bij de 1 `bulb', onderkant dus, wat los liet. Epoxy hecht schijnbaar niet zo goed aan dat groene isolatiemateriaal. Zal een test doen, met constructielijm
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #8 December 26, 2008, 21:23:10
edit2Rapporteer  
Vinni zegt: ga lekker door met experimenteren man! Heerlijk toch, lekker prutsen. Ik vind het altijd mooi ThumpsUp
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #9 December 30, 2008, 01:38:08
edit2Rapporteer  
jij word dalijk de jimmy lewis van nl Wink die houd het echter iets simpeler maar goede zelfde gedachten achter rail design en onderwatership Wink

heb mijn 666 op de tips de rail super dun scherp op de onderkant geschuurd en in het midden juist van onder rond

als net wat jij zegt goede bite in je tail en mooi rond middendeel om makkelijker te draaien en wat gemoedelijker in chop
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #10 Januari 04, 2009, 01:33:29
edit2Rapporteer  
Wim, heb je ook nog pics van hoe ie uiteindelijk geworden is?
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #11 Januari 04, 2009, 15:52:11
edit2Rapporteer  
Niet veel anders, het enige wat ik moest veranderen, was de loslatende bodem. Dit groene lichte isolatiefoam, hecht niet goed met epoxy, en liet dit dus los. Eerst een proefje gedaan met constructielijm, en dat plakt ongelovelijk. Dus toen met injectiespuit en een slangetej daarop, consructielijm injecteren, en is nu top.

Wazuph snapt het helemaal. Ik zal binnenkort met een tekening uitleggen, hoe dat zit met die `bulp' techniek.
Dan snapt iedeen het.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Januari 06, 2009, 03:09:37
edit2Rapporteer  
mijn 1e zelfbouw board heb ik ook scherpe rail op laatste 25% van board, en middelste stuk ronde rail. vond het destijd, voor een kitenoob, wel slim Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.