Doe ik bijna altijd, dus daarom vraagt men mij vaak, hoe dat moet. Meestal ben ik te kortaf, en zeg dan dat je achter je neus aan moet gaan; dikke neus denken ze dan, dus hierbij de grotere uitleg.
Nou zegt men vaak, dat ik slecht uit kan leggen, maar dit heb ik aan DUITSERS uitgelegd, en zij snapten het dermate, dat ik een kop koffie van hen kreeg
. Misschien ook als troost, omdat het gisteren, na 3 uur file, niet waaide op Vrouwenpolder
.
Oefen eerst, om je kite als een parasol te gebruiken; dus minimale voorwaartse snelheid, handen dicht naast mekaar aan de bar, en zonder aankanten alleen springen d.m.v. baraantrekking.
Kun je dat, dan ga je je neusje achterna; dus alleen maar hoofd en schouders in de draairichting doen. Verder dus niets; niet aankanten etc; veel beginners denken dat zij bepaalde inspanningen moeten doen, met beenof armspieren; niet dus.
Wat nu als de draai maar half is; knieen optrekken, en de rest van de draai volgt. Vooral de knie die vooraan de draairichting zit optrekken; komt het board meer verticaal, en neemt dus de draaiing dus toe.
Wat nu als ik teveel draai; hindert niks, bij elke extra draaiing, neemt de voorwaartse snelheid af, dus is het valrisico nul. Evt. afremmen d.m.v. de achterste vin van de plank in het water te laten.
Hoe toch nog leuk draaien bij weinig wind; hang achterover, kijk naar de kite, en zorg dat de kite mee roteert; door deze mee-rotatie, krijgt de kite een grotere schijnbare snelheid, en is er meer lift; is erg leuk om te doen.
Hoe supersnel dubbel te roteren op zeer lage hoogte. Zoek een kopse golf, doe alsof een een backROLL doet, en trek dan met je voorste arm aan de bar.
Gaat roteren wel eens fout; neen, maar laatst bij waanzinnig vlagerige wind, had ik de handen toch tever uitelkaar, en kwam bij een enorme windvlaag, de kite in een loop; knalde erg horizontaal achteraan, plank vloog van mijn voeten; verder niets.
Waarom altijd met roteren; is veel leuker, en je kunt bij zeer weinig wind al springen; omdat je dan meer kans op flink aankanten hebt.