Een reactie op mijn topic hier
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=39276.0 zette mij aan het denken.
Dus: wederom een veiligheid discussie, maar dan anders.....
Ron Rodeo zei over de jump over Brighton Pier:
Ik vond het opmerkelijk omdat ik nog steeds niet kan begrijpen dat mensen dit goed/leuk/mooi vinden. het brengt mensen op verkeerde ideeen en dit gaat echt een keer goed fout.
vind ik persoonlijk. Hij heeft een punt. Of niet?
Serieuze vraag: waar begint de eigen verantwoordelijkheid (van de kitesurfer)?
Ik denk dat we het (bijna) allemaal eens zijn dat we iemand die hele gekke dingen doet (die gevaarlijk zijn) in ieder geval aanspreekt op zijn/haar gedrag.
(Het zijn trouwens nooit vrouwen volgens mij). Die discussie is hier al duizend keer gevoerd: verdere stappen zijn discutabel, maar aanspreken is in ieder geval een must. Men denke aan de beginner die met 35 knopen zijn 14m pal downwind op laat en duidelijk aan het strugglen is, enz.
Maar we hadden het in mijn topic over een pro rider die over een pier springt. Hoezo is dat anders dan de mega sprongen die Len10 maakt (OK, zonder pier)? Beiden kunnen mensen op foute ideeen brengen.
Mag ik Jackass niet meer kijken omdat het mensen ook op foute ideeen brengt? De ski-films die ik kijk met mega-cliff jumps of "gewone" achterwaartse salto's op relatief kleine kickers? Als iemand dat gaat nadoen kan je met een backflip op een kleine kicker ook makkelijk een hoge dwarslaesie oplopen.
Met andere woorden, wanneer verdient iemand gewoon een Darwin Award en wanneer moeten we deze personen tegen zichzelf in bescherming nemen?
Ik vind de filmpjes van Len10 fantastisch, maar het is uiteraard geen toonbeeld van verantwoord gedrag. Het kan ook mensen op foute ideeen brengen. Respect voor de Brighton Pier jump, maar het kan natuurlijk zeer makkelijk dodelijk aflopen.
Ik zag bij Pauw & Witteman dat filmpje van een 11-jarige Kevin Langeree die Naish mocht ontmoeten (trouwens dat was
). Ik heb twee kids: ik zou mijn zoon van 11 (dat is 'ie nog lang niet) niet met een kite uit 2001/2002 het water op durven sturen. Sterker nog: we raden hier zelfs volwassenen die materiaal zoeken af om spullen van voor 2007 te kopen. Als Langeree echter niet al op 11-jarige leeftijd zo bezig was geweest, was 'ie nu niet een der boegbeelden van de kitesport geweest.....
Wanneer kunnen we van een (gevaarlijke) actie zeggen: Vette Shit? En wanneer moeten we iets afkeuren omdat het gevaarlijk is en anderen tot gekke ideeen kan brengen? Ik vind met name dat "anderen op ideeen brengen" een interessante vraag.