Eigen verantwoordelijkheid?

feddomw
Gast
Januari 05, 2011, 16:31:41
edit2Rapporteer  
Een reactie op mijn topic hier http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=39276.0 zette mij aan het denken.

Dus: wederom een veiligheid discussie, maar dan anders.....

Ron Rodeo zei over de jump over Brighton Pier:
Ik vond het opmerkelijk omdat ik nog steeds niet kan begrijpen dat mensen dit goed/leuk/mooi vinden. het brengt mensen op verkeerde ideeen en dit gaat echt een keer goed fout.
vind ik persoonlijk.

Hij heeft een punt. Of niet? Undecided

Serieuze vraag: waar begint de eigen verantwoordelijkheid (van de kitesurfer)?

Ik denk dat we het (bijna) allemaal eens zijn dat we iemand die hele gekke dingen doet (die gevaarlijk zijn) in ieder geval aanspreekt op zijn/haar gedrag. (Het zijn trouwens nooit vrouwen volgens mij). Die discussie is hier al duizend keer gevoerd: verdere stappen zijn discutabel, maar aanspreken is in ieder geval een must. Men denke aan de beginner die met 35 knopen zijn 14m pal downwind op laat en duidelijk aan het strugglen is, enz.

Maar we hadden het in mijn topic over een pro rider die over een pier springt. Hoezo is dat anders dan de mega sprongen die Len10 maakt (OK, zonder pier)? Beiden kunnen mensen op foute ideeen brengen.

Mag ik Jackass niet meer kijken omdat het mensen ook op foute ideeen brengt? De ski-films die ik kijk met mega-cliff jumps of "gewone" achterwaartse salto's op relatief kleine kickers? Als iemand dat gaat nadoen kan je met een backflip op een kleine kicker ook makkelijk een hoge dwarslaesie oplopen.

Met andere woorden, wanneer verdient iemand gewoon een Darwin Award en wanneer moeten we deze personen tegen zichzelf in bescherming nemen?

Ik vind de filmpjes van Len10 fantastisch, maar het is uiteraard geen toonbeeld van verantwoord gedrag. Het kan ook mensen op foute ideeen brengen. Respect voor de Brighton Pier jump, maar het kan natuurlijk zeer makkelijk dodelijk aflopen.

Ik zag bij Pauw & Witteman dat filmpje van een 11-jarige Kevin Langeree die Naish mocht ontmoeten (trouwens dat was  ThumpsUp). Ik heb twee kids: ik zou mijn zoon van 11 (dat is 'ie nog lang niet) niet met een kite uit 2001/2002 het water op durven sturen. Sterker nog: we raden hier zelfs volwassenen die materiaal zoeken af om spullen van voor 2007 te kopen. Als Langeree echter niet al op 11-jarige leeftijd zo bezig was geweest, was 'ie nu niet een der boegbeelden van de kitesport geweest.....

Wanneer kunnen we van een (gevaarlijke) actie zeggen: Vette Shit? En wanneer moeten we iets afkeuren omdat het gevaarlijk is en anderen tot gekke ideeen kan brengen? Ik vind met name dat "anderen op ideeen brengen" een interessante vraag.
El Banditos

Antwoord #1 Januari 05, 2011, 17:10:25
edit2Rapporteer  
grootste nadeel is dat vaak dingen waarvan wij zeggen vette shit altijd wel een stukje onverantwoordelijkheid in zit. Dit wil niet zeggen dat het niet mag gebeuren.

Een kiteloop op hoogte kan ook flink fout aflopen mocht er iets afbreken, maar toch vind iedereen het vet om te zien.

"vette shit" en gevaar, liggen nu eenmaal dichtbij elkaar. Wat de een gevaarlijk vind, vind de ander nog net kunnen.

Dus ik denk, eindeloze discussie. Het is allemaal gewoon vet Wink
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Januari 05, 2011, 17:15:20
edit2Rapporteer  
Zelfs Lewis Crathern had voor die spong over de pier eerst tientallen testsprongen gemaakt om te kijken of alles wel lekker zat en of hij überhaupt wel consistent hoog genoeg kon springen. Daarmee valt dit gewoon in het rijtje van zeer extreme sporten waar men een eigen weloverwogen keuze maakt om het te doen zoals Basejumpen, freestyle motorcross etc waar je zonder training gewoon een bijna zekere dood tegemoet gaat.
De darwin awards zijn er dus voor de personen die dit gaan proberen zónder training en daar ook daadwerkelijk in falen Wink

Wat mij betreft is het dus vette shit als je er echt voor getrained hebt en dat het uiteindelijk nog lukt ook. Het lijkt me ook heel sterk dat het mensen aanzet om het na te gaan doen want nog geen 1% vd kiters durft überhaupt het water op te gaan met 8bft, laat staan dat ze hoog genoeg springen in die omstandigheden en als je een beetje ervaring met kiten hebt denk je wel 1000x na om na het zien van Len10 gelijk te gaan loopen in de eerstvolgende storm.

Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die het wel na gaan doen op een onverantwoorde manier, maar dat zijn meestal dezelfde types die bij wijze van spreken uit het raam zullen springen als je ze daar voor uitdaagd en die verdienen dan oprecht ook hun eigen Darwind award
Idefixe

Antwoord #3 Januari 05, 2011, 17:36:10
edit2Rapporteer  
Met het kitesurfen  ( in vergelijking met andere sporten) zijn er dan wel een aantal zaken die een behoorlijk verschil maken.

Er zijn veel extreme sporten maar het kitesurfen kent nog maar een korte geschiedenis. Daarbij natuurlijk het belangrijke gegeven dat bij veel extreme sporten de beoefenaar zelf een duidelijke keuze kan maken in hoeverre je ergens mee gaat en dat bij het kitesurfen vooral de hoeveelheid wind bepalend is in hoeverre iets echt extreem / gevaarlijk gaat worden. Helaas hebben we de wind niet in de hand.

Ikzelf maak naar derden vaak de vergelijking met het motorrijden. Je kunt rustig op een zonnige  zondagmorgen  een eindje gaan touren maar je kunt ook de TT in Assen of een dikke crossbaan in Brabant pakken. Geen beginnende motorrijder haalt het in z'n hoofd om zomaar ff de racebaan op te gaan. Daar zit duidelijk een verschil tussen de beginner , amateur of de pro rider.

Dit verschil zie je in de kitesurfsport ook terug. Er is een groot verschil tussen de pro riders die zo'n beetje het hele jaar, over de hele wereld , onder alle condities op het water staan en de vrijetijds / recreatieve kitesurfer.

Het kitesurfen is echter een hele jonge sport. De ontwikkelingen zijn de laatste jaren enorm snel gegaan en het vervelende is het gegeven dat vaak puur de wind bepalend is of je bezig bent met een zondagmorgen ritje, de TT in Assen of die super crossbaan in Brabant.  Daarbij is dat, in tegenstelling tot andere sporten, absoluut niet locatie gebonden: de spot waar je de ene dag met een 14 knp les hebt gehad. (een zondagmorgen tour-ritje met de motor) veranderd de volgende dag maar zo in een TT racebaan / Crossbaan als er 30+ knopen staat.

Daarbij het feit dat deze verandering vaak zomaar ineens ( het weer / de wind kan binnen 5 minuten drastisch veranderen) kan gebeuren.

Veel mensen ( en dan vooral de recreatieve kitesurfer) erkennen dit vaak niet. Het helpt natuurlijk ook niet mee als er scholen beginners staan te lessen met 30+ knp.

Ook is het kitesurfen de laatste jaren steeds laagdrempeliger geworden. Door de komst van de BOW kite en de ( helaas vaak ten onrechte term) 100% depower zie je maar al te vaak mensen met een veel te grote vlieger op het water staan.
Iedere  ervaren kitesurf(st)er kent het beeld van de beginner met een veel te grote vlieger die staande in de "poephouding",  barretje maximaal gedepowered , niet echt gecontroleerd over het water stuitert.

Daarbij natuurlijk ook het beeld wat een beetje door de kitesurfwereld zelf wordt gecreëerd: kitesurfen is hip, hot , helemaal in. Het ziet er allemaal zo simpel en eenvoudig uit en je ziet ( naar mijn bescheiden mening)  ook veel mensen die het kitesurfen als image-vorming gebruiken.

Maatschappelijke bewustwording van de kenmerken van de sport is in mijn ogen van groot belang. In Nl zijn er bijvoorbeeld op het gebied van de duiksport weinig tot geen wettelijke eisen. Een ieder kan een duikshop binnen lopen en een complete uitrusting kopen om vervolgens ( op die plaatsen waar het is toegestaan) het water in springen. Geen mens haalt dat echter zonder opleiding in z'n hoofd. Diezelfde situatie zouden we bij het kitesurfen moeten nastreven.

Last but not least: het kitesurfen staat enorm onder druk. Zowel op gebied van veiligheid als natuur/ milieu toestanden heeft de sport te maken met veel "tegenstanders" . Dit heeft helaas veel te maken met de uitspraak "onbekend maakt onbemind" en iedere gelegenheid /aanleiding wordt door de tegenstanders aangegrepen om maar eens de negatieve aspecten van deze sport te benadrukken.

Ieder voorjaar zie je een enorm aantal dodelijke ongelukken in de motorsport. Er is echter geen mens die op het idee komt op dit dan maar te verbieden. ( ondanks het feit dat er voor de motorsport wel een rijbewijs / vaardigheids verplichting is)

Een vergelijking met "2001 materiaal"  gaat al helemaal niet op. In de begindagen van de sport was er veel meer ruimte op het water. Juist de tricky eigenschappen van het materiaal stelde hoge eisen aan de kitesurfer. Krachten "wegtrappen" met je boardje was de normaalste zaak van de wereld en van 100% depower had je helemaal nooit gehoord. Als je met 10 kitesurfers tegelijk op het water stond was het druk. Nu zie je op sommige locaties op een mooie dag honderden vliegers tegelijk op het water. Dat geeft natuurlijk veel minder ruimte tot het maken van fouten enz. en maakt de kitesurfer op het water ook veel kwetsbaarder.

"anderen op ideeën brengen" is dan ook weer een verhaal apart. Ikzelf vaarde altijd met behoorlijk grote maten. Daar waar de meesten met een 9 /7 m op het water stonden knalde ik er met m'n 13m lustig op los.  Ik heb het zelfs al een keertje gepresteerd om te weigeren om iemand met een 7m te starten ( ik vond het gewoon te link voor die gozer) en knalde vervolgens met een 13m het water op.
Ga dat maar eens uitleggen. Lastige materie...............

Ocean-Limbo

Antwoord #4 Januari 05, 2011, 19:28:57
edit2Rapporteer  
copycat-gedrag is altijd de verantwoording van de betreffende persoon zelf m.a.w. als ik Len10 probeer te evenaren in spronghoogte en het gaat mis, kan ik daar Len10 niet aansprakelijk voor stellen.

Het weghalen/verbieden van "slechte voorbeelden" werkt vaak averechts.

In de jaren '70 hebben ze het volgende experiment uitgevoerd:
fase 1:
een groep kinderen (kleuters) A kon tijdens de speelpauze vrij beschikken over "onverantwoord" speelgoed zoals speelgoedpistooltjes, speelgoed pijl en boog, enz.

Een andere groep kinderen (kleuters) B werd dit "gevaarlijke en verwerpelijke" speelgoed in de speeltijd juist nadrukkelijk onthouden.

Fase 2:
Tijdens de speeltijd staat een grote bak met "onverantwoord speelgoed" vrij toegankelijk op het schoolplein. Wat blijkt?
kinderen van groep A nemen dit gevaarlijke speelgoed minder om mee te spelen. Kinderen van groep B voelen zich meer tot dit gevaarlijke speelgoed aangetrokken maar zijn daarbij ook nog eens agressiever in hun speelgedrag.

Conclusie: iemand iets onthouden werkt als de verboden vrucht ........
Morres

Antwoord #5 Januari 05, 2011, 22:53:23
edit2Rapporteer  
waait zeker niet/is zeker te koud
Idefixe

Antwoord #6 Januari 05, 2011, 23:03:01
edit2Rapporteer  
gisteren nog deftig gevaren gevaren @ Harlingen hoor.  Tongue
( btw , wat een baggerbende daar op het strand  ThumpDown en in het water ook )
Ocean-Limbo

Antwoord #7 Januari 06, 2011, 00:50:12
edit2Rapporteer  

klopt Cry
Jelle

Antwoord #8 Januari 06, 2011, 11:34:17
edit2Rapporteer  
Feddo, helemaal mee eens: eigen verantwoordelijkheid om piersprongen na te doen.

1 puntje niet eens: "ik zou mijn zoon van 11 niet met een kite uit 2001/2002 het water op durven sturen."
 Ook niet als je zoals Kevin vlakbij het water woont, dus als ouder precies de juiste omstandigheden kunt uitkiezen en goede begeleiding geven?
(Daar zou dan tegenwoordig inderdaad bijkomen dat het veel drukker op het water is terwijl Kevin alle ruimte had)

Mooi dat je het dilemma schetst - als zijn ouders dat toen niet hadden goedgevonden, was hij nu geen champ.

Idefix:  ook eens, maar die onvoorspelbare wind heeft niet zo veel te maken met het copieergedrag van pierspringen.
feddomw
Gast
Antwoord #9 Januari 06, 2011, 11:57:12
edit2Rapporteer  
Feddo, helemaal mee eens: eigen verantwoordelijkheid om piersprongen na te doen.

1 puntje niet eens: "ik zou mijn zoon van 11 niet met een kite uit 2001/2002 het water op durven sturen."
 Ook niet als je zoals Kevin vlakbij het water woont, dus als ouder precies de juiste omstandigheden kunt uitkiezen en goede begeleiding geven?
(Daar zou dan tegenwoordig inderdaad bijkomen dat het veel drukker op het water is terwijl Kevin alle ruimte had)

Mooi dat je het dilemma schetst - als zijn ouders dat toen niet hadden goedgevonden, was hij nu geen champ.

Idefix:  ook eens, maar die onvoorspelbare wind heeft niet zo veel te maken met het copieergedrag van pierspringen.

Mijn punt was nou juist bedoeld om men aan het denken te zetten. Als jij NU een 11jarige ziet met stokoud materiaal ziet, ga je echt wel even goed kijken checken. Dat ze toen niet beter wisten is een ander verhaal.

Mijn zoons zijn nog erg jong, maar reken maar dat die ook rond die leeftijd aan de slag mogen, ze mogen al heel snel van mij met een trainingskite aan de slag als ze dat zouden willen/kunnen. Ik woon op 5 minuten fietsen van het water met een stalling op het strand. En het is bij ons NOOIT druk op het water.
Janus

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Januari 06, 2011, 15:09:04
edit2Rapporteer  
Feddomw, 2001 en 2002 hadden we al depowerbare kites, eerder wordt wat lastiger. We wisten niet beter?... alsof we dom waren.. ;-)
2001... heerlijk... veel ruimte.. ;-)

Mijn kids gaan (als de omstandigheden perfect zijn) wel eens mee tussen mijn benen (5 en 7 jaar)

Bang voor kopieer gedrag? ach je ziet ook idioten rijdend van de motor afstappen en er achter hangen of enorme sprongen maken..(you-tube) doen niet veel mensen na... degene die dat wel doen zijn of berekenend goed of de natuurlijke selectie helpt ons een handje.. geldt ook voor pierspringen...
feddomw
Gast
Antwoord #11 Januari 06, 2011, 16:03:33
edit2Rapporteer  
Janus, je leest niet helemaal goed denk ik. Of ik lees jouw post niet goed.

Even nuanceren:
Ten eerste heb ik zelf inderdaad geen probleem met Darwin Awards. De vraag is meer waar de eigen verantwoordelijkheid ophoudt. Ik ben in jouw kamp, laat domme mensen lekker gekke dingen doen.

Maar aan de andere kant, zoals Idefixe ook zegt, er zijn variabelen in het spel waar men echt geen idee van heeft "als ze dom doen". Dat is dus die beginner of nOOb die "effe" een kite heeft gehaald en met teveel wind of te grote kite (al dan niet met board) lekker downwind gaat lanceren.

Je kan dus zeggen dat mensen tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Ik denk niet dat pier-jumping mensen aanzet tot zelf gekke dingen proberen overigens.

Met "ze wisten niet beter" bedoel ik natuurlijk dat men toen nog niet kon vermoeden welke progressie de techniek zou maken. Ik ben beginner en was er in 2001 niet bij, maar als ik hier toch lees en kijk is de concensus dat de spullen pas vanaf 2007 naar huidige maatstaven "goed en veilig" zijn....
Morres

Antwoord #12 Januari 07, 2011, 00:18:43
edit2Rapporteer  
gisteren nog deftig gevaren gevaren @ Harlingen hoor.  Tongue
( btw , wat een baggerbende daar op het strand  ThumpDown en in het water ook )
Ja gvd, niet normaal, had het al voorspeld, de laatste keer dat ze opruimden waaide het de dag daarna kracht 7ZW, dus strand lag gelijk weer vol...ze halen 80.000euro hondenbelasting binnen perjaar, kunnen ze toch wel vaker het strand schoonmaken.
misschien kan jij een mailtje droppen bij die aso's, want van hu neigen bewoners trekken ze zich niks aan...
of mail harlingercourant met een ingezonden stuk! Smiley hou me op de hoogte!
Janus

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Januari 07, 2011, 11:02:16
edit2Rapporteer  
Janus, je leest niet helemaal goed denk ik. Of ik lees jouw post niet goed.

maakt niet uit, ik reageer ook alleen maar uit windgebrek.. ;-) 
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.